Alan olla epätoivonen

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
En osaa mennä ajoissa nukkumaan. Saatan nukkua vaan muutaman tunnin ja aamulla väsyttää tietysti tosi paljon, mutta illalla ei enää väsytäkään yhtään. Oon kokeillut mennä aikasemmin nukkumaan, mutta silloin pyörin monta tuntia saamatta unta ja usein myös heräilen monta kertaa. Jos meen myöhemmin nukkumaan ja saan nukkua pitkään, nukun yleensä ihan hyvin. En edes tiedä kuinka monta kertaa oon yrittänyt mennä ajoissa nukkumaan, mutta sitten havahdunkin siihen, että kello on neljä ja herätyksen on kaks tuntia. Nyt alkaa vasta väsyttää, mutta jos nyt meen nukkumaan, en pääse aamulla ajoissa ylös ja myöhästyn koulusta. Tänään on vieläpä 8-16 työturvallisuuskoulutus, josta ei saa myöhästyä. Niinpä en nää muuta vaihtoehtoa, kun valvoa ja mennä sinne tosi freesinä, niin että voi sitten väsyneenä tunaroida kaiken. Mä en tiedä mitä mun pitäisi enää tehdä. Oon kokeillut melatoniinia, mun puhelimen käyttöä on rajoitettu ja oon kokeillut erilaisia iltarutiineja, aina oon kuitenkin lopulta tässä samassa tilanteessa, näin on jatkunut monta vuotta. Tiedän, että mulla on jonkinlainen puhelinriippuvuus tmv. mutta tän taustalla on toki muitakin asioita. Viime vuonna jaksoin tällä mun unirytmillä käydä koulussa muutaman kuukauden, mutta sitten alkoi taas kuuluisa alamäki ja myöhästymiset ja poissaolot kasaantui. Tän viikon aloitin taas niin päättäväisesti, mutta lopulta meni pari päivää ja olin taas tilanteessa jossa selitän opettajalle jostain mahakivusta ja jäin kotiin nukkumaan. En nuku edes lomilla kunnolla. Vaikka nukkuisin pitkään, herään lähes aina aamuisin muutaman kerran, kun sisko tai vanhemmat herää ja sitten nukun iltapäivään. Ahdistaa niin paljon tää tuleva päivä ja tulevat työssäoppijaksot. En jaksa sitä, että oon puoliunessa bussimatkat ja aamupäivien tunnit. Voisinpa vaan ottaa itseeni niskasta kiinni ja saada jotenkin elämän raiteilleen, en jaksa enää tätä, mutten tiedä miten ja mistä aloittaa ja miten ylläpitää jotain järkevää rutiinia.
 

hillasuo

Asiantuntija
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
2,375
Reaktioarvo
961
Joo lääkäri kuulostaa hyvältä.

Eikö illalla väsytä edes koko yön valvomisen jälkeen?

Mulla itellä oli niin että aattelin illalla niin paljon kaikkea (feikki skenaariot vai mitä onkaan) enkä lopulta saanu unta. Silloin tosin pyörin vaan jonku 1-2h hereillä..
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Sama ongelma. Siihen ei auta muu kuin pakottaa ittenssä tarpeeksi aikaisin sänkyyn nukkumaan ilman kännykkää tai telkkaria. Neuvot mitä olen itse saanut: melatoniini tai kovemmat unilääkkeet lääkäriltä, viileä huone, ei elektroniikkaa ennen nukkumaan menoa, liikunnan harrastaminen illalla, äänikirjan (tai joku tosi puuduttava podcast) kuuntelu kun menee nukkumaan, rutiinit ja rutiinit ja rutiinit. Ekoina iltoina menet vaikka yhdeltä sänkyyn, parin illan jälkeen menet kahdeltatoista ja sen jälkeen yhdeltätoista. Muuta neuvoa en osaa antaa, itsellä täysin sama ongelma. Mekin neljältä nukkumaan ja pitäisi nyt mennä kouluun JA EN VAAN JAKSAISI D= mee lääkäriin niinku joku aikaisemmin jo ehdotti, ehkä saat sieltä neuvoja ja paremmat dropit.
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Joo lääkäri kuulostaa hyvältä.

Eikö illalla väsytä edes koko yön valvomisen jälkeen?

Mulla itellä oli niin että aattelin illalla niin paljon kaikkea (feikki skenaariot vai mitä onkaan) enkä lopulta saanu unta. Silloin tosin pyörin vaan jonku 1-2h hereillä..
Yleensä koko yön valvomisen jälkeen illasta alkaa väsyttää ja tulee sellanen olo, että on pakko nukkua ja sillon nukahdan 2-5 tunniksi, mutta usein herään sen jälkeen myöhään illalla tai yöllä taas ihan pirteänä. Harmi, että sullakin on ollut nukahtamisvaikeuksia, parikin tuntia on tosi inhottavaa vaan pyöriä sängyssä, kun ei saa unta. :/
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Sama ongelma. Siihen ei auta muu kuin pakottaa ittenssä tarpeeksi aikaisin sänkyyn nukkumaan ilman kännykkää tai telkkaria. Neuvot mitä olen itse saanut: melatoniini tai kovemmat unilääkkeet lääkäriltä, viileä huone, ei elektroniikkaa ennen nukkumaan menoa, liikunnan harrastaminen illalla, äänikirjan (tai joku tosi puuduttava podcast) kuuntelu kun menee nukkumaan, rutiinit ja rutiinit ja rutiinit. Ekoina iltoina menet vaikka yhdeltä sänkyyn, parin illan jälkeen menet kahdeltatoista ja sen jälkeen yhdeltätoista. Muuta neuvoa en osaa antaa, itsellä täysin sama ongelma. Mekin neljältä nukkumaan ja pitäisi nyt mennä kouluun JA EN VAAN JAKSAISI D= mee lääkäriin niinku joku aikaisemmin jo ehdotti, ehkä saat sieltä neuvoja ja paremmat dropit.
Kiitos! Mä en tiedä mistä löydän kaiken itsekurin tähän nukkumaanmenoon, mutta pakkohan se on yrittää, kun ei muukaan varmaan auta. Mulla on perjantaina terveystarkastus, joten otan siellä tän asian esille ja katotaan, jos sieltä sais vielä jotain apua. ':D
 

hillasuo

Asiantuntija
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
2,375
Reaktioarvo
961
Yleensä koko yön valvomisen jälkeen illasta alkaa väsyttää ja tulee sellanen olo, että on pakko nukkua ja sillon nukahdan 2-5 tunniksi, mutta usein herään sen jälkeen myöhään illalla tai yöllä taas ihan pirteänä. Harmi, että sullakin on ollut nukahtamisvaikeuksia, parikin tuntia on tosi inhottavaa vaan pyöriä sängyssä, kun ei saa unta. :/
Hmmm, kuulostaa hankalalta D:
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,870
Reaktioarvo
1,403
Samaistun, tosin mun kohalla on oma vika että unirytmi on paskana kun on niin kova kofeiiniaddiktio ja tulee pelattua ja katottua elokuvia läpi yön kaverin kanssa.
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Samaistun, tosin mun kohalla on oma vika että unirytmi on paskana kun on niin kova kofeiiniaddiktio ja tulee pelattua ja katottua elokuvia läpi yön kaverin kanssa.
Tsemppiä! Mullakin on varmasti ainakin osittain oma vika, eikä helpota sekään, että ilmeisesti mun luontainen unirytmikin on sellainen, että aikasin nukkumaan meno on vaikeeta.
 
Ylös Pohja