Yhteishaku & pääsykokeet Amis vai lukio

Yhteishaku, pääsykokeet, valintakokeet.
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
40
Reaktioarvo
29
Yhteishaku alkaa kohta ja mulla on ollut ihan semi varmaa se että meen lukioon. Oon kyllä myös pyöritellyt tässä samalla mielessäni lukion sekä ammattikoulun suorittamista, koska haluaisin kuitenkin töihin mahdollisimman aikaisin. En oo kuitenkaan ihan varma siitä koska silloin mä jäisin paitsi molemmissa kouluissa varmaan aika monistakin asioista, enkä haluais sitä. Pelkkään amikseen en haluais, nii en sit tiiä. Oon jutellu opon kanssa mutta se ei kyllä oo auttanu tilannetta yhtää
 

Keskiyö

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
244
Reaktioarvo
258
Lukiosta on paremmat lähtökohdat ja se antaa lisää miettimisaikaa, amiksessa pääset nopeeta töihin ja saat palkkaa, ja siellä ei lueta niin paljon, se on sun oma päätös ja tee mikä tuntuu parhaimmalta, ite menen lukioon koska en oikeen haluis ainakaan vielä töihin mihinkään ja haluan jatkaa vielä vähän opiskelua :) en myöskään tunne tarvetta viettää amisjonnien kanssa aikaa...
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
@Keskiyö (en jostain syystä saanut lainattua tota sun viestiä): Mun mielestä ois kiva, jos amiksen/lukion soveltuvuudesta kullekin voitais keskustella niin, ettei aina morkattaisi sitä toista osapuolta. Kyllä niitä jonneja lukiostakin löytyy. :D Tuntuu, että lukiolaiset ja etenkin yliopistolaiset liian usein katsovat nenänvartta pitkin itseään alemmin koulutettuja, ja että amisten haukkuminen on aina ok juttu (mut sit jos amikset haukkuu lukiolaisia, siitä suututaan). Ja tän sanon siis itsekin yliopisto-opiskelijana. Joillekin sopii amis, joillekin lukio, molempia tarvitaan.
 

fundeeraaja

Asiantuntija
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
442
Reaktioarvo
463
Joillekin sopii amis, joillekin lukio, molempia tarvitaan.
Tarttettaispa meidänki alalt porukkaa et ei joudu harkitsee postinkantajan tai siivojan työtä.. :D
oon kyllä kans sitä mieltä että mua ja paria muuta lukuunottamatta meidän alalla vähän kaikki on tonttuja ja torvia ja vähän jonneja kanssa
 

Keskiyö

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
244
Reaktioarvo
258
@Kerberos en tiedä lainasiko viestiäsi kun mulla varasija sekoilee vähän :)

Tarkoitukseni ei ollut todellakaan loukata ketään ja muotoilin asian varmasti väärin, meilläpäin asiat on juuri toisin päin eli amislaisia katsotaan ylöspäin koska heillä on jo työ ja ovat muutenkin monen mielestä colleja ja kaikki ”hiket” menis muka lukioon, asun pienellä paikkakunnalla ja olen saanut ikävän kuvan amislaisista täältä enkä tiedä miten asiat ovat erilailla muualla, ja tottakai molempia tarvitaan, laitoin siihen kuitenkin oman mielipiteeni siitä että en tunne kuuluvani (läheisen amiksen) opiskelijoiden porukkaan, kiitos kuitenkin kun kerroit tuon ja olen pahoillani siitä että kirjoitin viestini ristiriitaisesti D:
 

Lauravaan

Uusi
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
49
Reaktioarvo
11
Amikses on porukkaa laidasta laitaan. Joillain aloilla nöröjen osuus luokasta on suurempi ja joillain pienempi.
 

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
861
Reaktioarvo
1,563
Riippuu mille alalle olet tähtäämässä, haluatko lähteä jatko-opiskelemaan? Lukio tai amis ovat kummatkin yhtä hyviä vaihtoehtoja. Töitä voi tehdä koulun ohella jos haluaa. Itse olin ammattikoulussa, vaikka hain viimeisenä vaihtoehtona lukioon. Valitsin kuitenkin amiksen koska tiesin millaista työtä haluan tehdä. Tietysti jos alalle en olisi päässyt, lukio olisi sitten ollut vaihtoehto.
En kadu sitä etten mennyt lukioon. Valmistuin muutama vuosi sitten alalle mistä sain hyvät työmahdollisuudet ja työelämässä nyt.
Vihaan niitä keskusteluja missä lukiolaiset sanovat etteivät amikset menesty elämässään. Hyvin olen pärjännyt ja teen työtä mistä pidän, ei sillä rahalla niin iso merkitys mulle ole.
Tiedän myös lukiolaisia jotka valmistuivat ja menivät perushommiin mihin amiksetkin menivät, varastohommiin yms.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
40
Reaktioarvo
29
Mulla on itseasiassa ihan sama tilanne kun sulla. Mietin et kaksarista ois vaihteluu voinut saada kun veikkaan että muuten menee moti ja kiinnostus
Jep, tätä mietin vähän itekkin. Kuitenkin sit taas just se et sitte jää molemmista kouluista osittain ns pois porukasta kun koko ajan vaihtelee paikka :D. Toisaalta aina voi jättää toisen pois eli se ois kyllä siinä mielessä ihan hyvä vaihtoehto.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Jep, tätä mietin vähän itekkin. Kuitenkin sit taas just se et sitte jää molemmista kouluista osittain ns pois porukasta kun koko ajan vaihtelee paikka :D. Toisaalta aina voi jättää toisen pois eli se ois kyllä siinä mielessä ihan hyvä vaihtoehto.
Juu krääh ollaanko rohkeita ja haetaan? Mikä ala sulla olis? Meillä en tiiä jääkö niin ulos jos kaikki kaksarilähärit on samassa ryhmässä
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
925
Reaktioarvo
700
Mitä haluat tulevaisuudelta? Onko amiksessa joku ala mikä kiinnostaa?
Itse menin lukioon, kun ei amiksessa ollut itseä kiinnostavaa alaa enkä ollut muutenkaan täysin varma mitä haluan tulevaisuudelta. Lukiossa sai muutaman lisävuoden aikaa mietiskelyyn.
 

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Perussääntö, joka pitäis mun mielestä opettaa kaikille: jos amiksessa on sopiva ala, mene suoraan sinne.

Lukio on ihan jees, jos on menossa sen jälkeen jatko-opiskeleen johonkin tai amiksessa ei oo sopivaa alaa itelle. Mä en kuitenkaan jaksais tätä lukiopaskaa yhtään, jos en olis hakemas tän jälkeen opiskeleen psykologiaa yliopistoon. Kyse ei edes ole siitä, etten osais opiskella tai vastaavaa, vaan siitä, että meidän kylän lukio on järjestelmältään paska, esim. ylimäärästen kielten opiskelu on tehty liian vaikeeks.

Se, mitä oon amiskavereilta kuullu, niin kyllä sielläkin saa kunnolla opiskella jos vaan haluaa. Aina sieltäkin löytyy niitä "en mä jaxa, en pääse tästä amisruotsist läpi!!" henkisiä ihmisiä, mutta niitä on kaikkialla.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,756
Perussääntö, joka pitäis mun mielestä opettaa kaikille: jos amiksessa on sopiva ala, mene suoraan sinne.

Lukio on ihan jees, jos on menossa sen jälkeen jatko-opiskeleen johonkin tai amiksessa ei oo sopivaa alaa itelle. Mä en kuitenkaan jaksais tätä lukiopaskaa yhtään, jos en olis hakemas tän jälkeen opiskeleen psykologiaa yliopistoon. Kyse ei edes ole siitä, etten osais opiskella tai vastaavaa, vaan siitä, että meidän kylän lukio on järjestelmältään paska, esim. ylimäärästen kielten opiskelu on tehty liian vaikeeks.

Se, mitä oon amiskavereilta kuullu, niin kyllä sielläkin saa kunnolla opiskella jos vaan haluaa. Aina sieltäkin löytyy niitä "en mä jaxa, en pääse tästä amisruotsist läpi!!" henkisiä ihmisiä, mutta niitä on kaikkialla.
ne emmä jaksa tyypit on rasittavia
 

Amislainen

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
544
Reaktioarvo
461
Joo mutta amiksesta pääset nopeammin töihin ja siel opiskellaan sen alan työtehtävien kauttaa eli on työharjotteluita ja sit on myös samat yto aineet mitkä lukios et ei se amis kaiheesti lukiosta eroo ku sil taval et lukios on yo kirjotukset koeviikot ja penkkarit ja wanhojen tanssit koska amiksessakin on sit ne yto aineet plus sit valinnaiset
 

Amislainen

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
544
Reaktioarvo
461
Joo mutta amiksesta pääset nopeammin töihin ja siel opiskellaan sen alan työtehtävien kauttaa eli on työharjotteluita ja sit on myös samat yto aineet mitkä lukios et ei se amis kaiheesti lukiosta eroo ku sil taval et lukios on yo kirjotukset koeviikot ja penkkarit ja wanhojen tanssit koska amiksessakin on sit ne yto aineet plus sit valinnaiset
Et jos oppii paremmin käytännön työtehtäviä teiemällä niin suosittelen ammattikoulua
 

Amislainen

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
544
Reaktioarvo
461
Joo mutta amiksesta pääset nopeammin töihin ja siel opiskellaan sen alan työtehtävien kauttaa eli on työharjotteluita ja sit on myös samat yto aineet mitkä lukios et ei se amis kaiheesti lukiosta eroo ku sil taval et lukios on yo kirjotukset koeviikot ja penkkarit ja wanhojen tanssit koska amiksessakin on sit ne yto aineet plus sit valinnaiset
Ja lukio ja amis kummatkin hyviä vaihtoehtoja mutta itse nään itseni enemmän amiksessa opsielekevana ja siis molemmissa on ihmisiä laidasta laitaan että ei amiksessa ole pwlkästään niitä tupakan ja nuuskan käyttäjiä jotka ryyppää joka viikonloppu et voi lukiossakin olla sellaisia ja se myös riippuu myös alasta et minkälaista porukkaa on.
 

Amislainen

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
544
Reaktioarvo
461
Noh sain ainakin kerrottua oman mielipiteen ja on täällä varmaan muitakin jotka miettii et kumpaan hakee lukioon tai amikseen tai haluuko esim suorittaa kaksoistutkinnon et jollekkin voi olla apua tosta mun viestistä
 
Ylös Pohja