Aihe vapaa AMK VARASIJA 2023

Voikukka

Uusi
Liittynyt
27.5.2023
Viestejä
52
Reaktioarvo
2
En tiiä / ymmärrä, mutta olen kolmessa koulussa varasija 85 / 105, 85 / 112 & 85 / 114. Pääsin yhteen kouluun opiskelemaan, mutta en varmaan ota sitä paikkaa vastaan. Olen ensikertalainen. Onko mahdollisuutta, että saisin noista ylimmäisestä opiskelupaikkaa? En tiiä miten tää varasija toimii eli laskeeko vai nouseeko varasijat.
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
260
Reaktioarvo
169
Tuskin pääsee. Joillakuilla varasijat ei liiku yhtään, mutta tuurilla ne voi liikkua ehkä 30-40 paikkaa jos ala on iso. Mä itse olen jäänyt varasijoille, sijat 2 ja 7. Tuonne ekaan olin viimeinen joka otettiin varasijoilta ja toinen ei liikkunut yhtään. Todistushaun jonoja siis olivat. Mun kaveri taas jäi ekalle varasijalle, ei liikkunut siitä koskaan mihinkään.

Mikset ota paikkaa vastaan? Välivuosi ei oikeasti oo aina mikään hirveän kannattava asia.
 

Voikukka

Uusi
Liittynyt
27.5.2023
Viestejä
52
Reaktioarvo
2
Tuskin pääsee. Joillakuilla varasijat ei liiku yhtään, mutta tuurilla ne voi liikkua ehkä 30-40 paikkaa jos ala on iso. Mä itse olen jäänyt varasijoille, sijat 2 ja 7. Tuonne ekaan olin viimeinen joka otettiin varasijoilta ja toinen ei liikkunut yhtään. Todistushaun jonoja siis olivat. Mun kaveri taas jäi ekalle varasijalle, ei liikkunut siitä koskaan mihinkään.

Mikset ota paikkaa vastaan? Välivuosi ei oikeasti oo aina mikään hirveän kannattava asia.


En tiiä miten tää varasija kunnolla toimii, mutta sain opiskelun paikka 85/72 ja kaikki muut 85/107 & 85/112 ja en tiiä nouseeko vai laskeeko toi varasija paikkaa eli joko 107 -> 106 tai 85 -> 84? En tiiä, mutta tää on mun eka kerta & olen ensikertalainen.
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
260
Reaktioarvo
169
En tiiä miten tää varasija kunnolla toimii, mutta sain opiskelun paikka 85/72 ja kaikki muut 85/107 & 85/112 ja en tiiä nouseeko vai laskeeko toi varasija paikkaa eli joko 107 -> 106 tai 85 -> 84? En tiiä, mutta tää on mun eka kerta & olen ensikertalainen.

Siis sä olet varasijalla 85 eli sua ennen on 84 hakijaa joille sitä paikkaa tarjotaan. Monella alalla ei edes ole noin montaa paikkaa ylipäänsä tarjolla.

Ellei noi sit ole sun todistuspisteet koska aika omituista että oot useampaan paikkaan samalla varasijalla.
 

Voikukka

Uusi
Liittynyt
27.5.2023
Viestejä
52
Reaktioarvo
2
Siis sä olet varasijalla 85 eli sua ennen on 84 hakijaa joille sitä paikkaa tarjotaan. Monella alalla ei edes ole noin montaa paikkaa ylipäänsä tarjolla.

Ellei noi sit ole sun todistuspisteet koska aika omituista että oot useampaan paikkaan samalla varasijalla.

Aa okei eli mulla ei ole mahdollisuus päästä kouluun?
 

hillasuo

Asiantuntija
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
2,391
Reaktioarvo
965
Taitaa olla tosi epätodennäköstä päästä nuin isoilta varasijoilta ollenkaan kouluun. Mikä ala?
 

Desvelada

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
174
Reaktioarvo
154
En tiiä miten tää varasija kunnolla toimii, mutta sain opiskelun paikka 85/72 ja kaikki muut 85/107 & 85/112 ja en tiiä nouseeko vai laskeeko toi varasija paikkaa eli joko 107 -> 106 tai 85 -> 84? En tiiä, mutta tää on mun eka kerta & olen ensikertalainen.
85 on sun pisteet ja /-merkin jälkeen oleva luku on vaadittu pistemäärä. Eli eivät ole varasijoja
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Ylempänä näkyy sun pisteet ja alempana vaadittu minimimäärä. Eri kouluissa on eri pisterajat, joka määrittyy sillä, kuinka monta pistettä muut hakijat ovat saaneet. Jos vaikka paikkaan A on ollut parempii hakijoita kuin paikkaan B, niin eittämättä minimipisteraja on sinne suurempi.

Ja siinä Opintopolussahan näkyy se sun varasijatilanne noiden pisteiden ohella. Jos oot liian isolla varasijanumerolla, niin voi olla, ettei kouluun pääse. Mitä toisaalta oon käsittänyt, niin todistusvalinnalla varasijat yleensä liikkuu herkemmin kuin valintakoemenetelmällä, sillä valintakokeisiin ollaan valmistauduttu ja alaan motivoiduttu pitempään. Tää tietty riippuu kanssa alasta: joissain varasijat liikkuu tiuhaan tahtiin, joissain taas ne jumahtaa paikoilleen.

Ja siis sitä mukaa mitä ihmiset peruu paikkojaan, niin toi minimiraja pienenee.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Mut jos oot hakenut tohon tradenomikoulutukseen moneen eri kouluun ja sait just sellasen paikan, niin kannattaa ottaa vastaan jos ala kiinnostaa. Opiskelupaikkoja on vaikea saada, ja välivuosi voi olla todella raskas. Jos tuleva oppilaitos tai asuinpaikka ei miellytä, niin siirtohaussa voi hakea muualle opiskelemaan opintojen edetessä.

Mut jos oot aivan varma siitä, ettet halua tohon pääsemääsi kouluun, koska ala ei miellytäkään, niin ei kannata siinä tapauksessa paikkaa ottaa vastaan. Siinä menettää kanssa ensikertalaiskiintiön, mikä voi vaikeuttaa tulevia korkeakouluhakuja.
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
260
Reaktioarvo
169
Ylempänä näkyy sun pisteet ja alempana vaadittu minimimäärä. Eri kouluissa on eri pisterajat, joka määrittyy sillä, kuinka monta pistettä muut hakijat ovat saaneet. Jos vaikka paikkaan A on ollut parempii hakijoita kuin paikkaan B, niin eittämättä minimipisteraja on sinne suurempi.

Ja siinä Opintopolussahan näkyy se sun varasijatilanne noiden pisteiden ohella. Jos oot liian isolla varasijanumerolla, niin voi olla, ettei kouluun pääse. Mitä toisaalta oon käsittänyt, niin todistusvalinnalla varasijat yleensä liikkuu herkemmin kuin valintakoemenetelmällä, sillä valintakokeisiin ollaan valmistauduttu ja alaan motivoiduttu pitempään. Tää tietty riippuu kanssa alasta: joissain varasijat liikkuu tiuhaan tahtiin, joissain taas ne jumahtaa paikoilleen.

Ja siis sitä mukaa mitä ihmiset peruu paikkojaan, niin toi minimiraja pienenee.

Mun siskolla on itse asiassa tällä hetkellä tilanne, että hän ei ole yhteen kohteeseensa varasijalla ollenkaan, koska ei ylittänyt jotain minimipistemäärää. Siinä kohdalla kyllä lukee, että ei jonossa.

En tosiaan tiennyt että tääkin on mahdollista. :D Ite kyllä hain muutama vuos sitten samaa alaa enkä päässyt koetta läpi joten tipuin myös jonosta pois.
 
Ylös Pohja