Musiikki annimetallin ja Myrskyvaroituksen UMK-arvostelut 2024!

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Taas sitä mennään! Ensimmäisenä julkaistu on UMK-konkareiden Cyan Kicksin kappale "Dancing with Demons".

+ Tykkään aina särökitaroista ja vähän rockimmasta otteesta
+ Kertsi on kyllä korvamato, tarttuva

- En ole ihan bridgen instrumetal-kohdan fani
- Olisi saanut olla jopa raskaampi

Melko perus pop-rock biisi näin ensimmäisen kuuntelun jälkeen. Toinen säkeistö on ensimmäistä parempi, kerteisessä olisin kaivannut enemmän vaihtelua. Hieman itseään toistava biisi.

Yhteenveto:
Cha Cha Chan kaltaista "Halleluuja!"-elämystä en kokenut. "Dancing with Demons" on melko turvallinen vaihtoehto, sellainen, jota Suomelta odotettaisiin viisulavoille.

Arvosana: 7/10
Pari lisäkuuntelua myöhemmin tajusin, että tämähän kuulostaa melkein täysin Amaranthelle, joka ei ole mikään ihme, koska Elise Ryd on ollut kirjoittamassa tätä. Kaikki efektit, rumpu- ja kitarasoundit, breakdown, täysin Amaranthe. Laulajakin kuulostaa Elise Rydiltä, vain vähän matalammalta. Käy kuuntelemassa vaikkapa "Maximize", "The Nexus" tai "Burn With Me". Eikö olekin samaa fiilistä?
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Jälleen minulle täysin tuntematon artisti, Jesse Markin kappaleellaan "Glow".

+ Funky
+ Tanssittava, pistää heti liikkumaan!
+ Pidän kertsistä yllättävän paljon

+/- Englanniksi, mutta se ei niinkään haittaa, sellainen bängeri nyt käsissä!

- Aika paljon toistoa

No nyt on meininkiä! En kyllä odottanut 2010-luvun meninkiä, mutta se toimii! Wow! Tulee mieleen Belgian 2023-bängeri "Because of You", hyvällä tavalla. Tykkään tästä! Laulajalla on uniikki ääni. Tämän kyllä lähettäisin mielelläni viisuihin, mutta Jesse ei halua osallistua, jos Israel on mukana. Hmmm

Yhteenveto: Melkoinen bängeri tanssibiisi! Selvästi paras tähän mennessä julkaistuista!

Arvosana: 8/10
(Edit: Pakko miinustaa vähän pisteitä, Windows vie nyt voiton)
 
Viimeksi muokattu:

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Jälleen minulle täysin tuntematon artisti, Jesse Markin kappaleellaan "Glow".

+ Funky
+ Tanssittava, pistää heti liikkumaan!
+ Pidän kertsistä yllättävän paljon

+/- Englanniksi, mutta se ei niinkään haittaa, sellainen bängeri nyt käsissä!

- Aika paljon toistoa

No nyt on meininkiä! En kyllä odottanut 2010-luvun meninkiä, mutta se toimii! Wow! Tulee mieleen Belgian 2023-bängeri "Because of You", hyvällä tavalla. Tykkään tästä! Laulajalla on uniikki ääni. Tämän kyllä lähettäisin mielelläni viisuihin, mutta Jesse ei halua osallistua, jos Israel on mukana. Hmmm

Yhteenveto: Melkoinen bängeri tanssibiisi! Selvästi paras tähän mennessä julkaistuista!

Arvosana: 9/10
Kiva tanssibiisi kyllä, väkisin alakaa hytkyy mukana :D Lopussa oleva kamala toisto ja "ooh la la laaa" oli kyllä aika tarpeettomia.
Englannin kieli ei nyt oo mikää miinus oikeestaan, tykkään jotenki tosi palijon Jessen äänestä ja lausuntatavasta.

Tätä ei vissiin moni aio kuiteskaan äänestää just siks ku Israelia tuskin potkitaa pihalle eli Jesse ei tod näk osallistu. Mut respectit sille, ku pitää periaatteistasa kiinni ja puhhuu vaikeesta aiheesta.

Ite annan tälle 8,5/10, samaa mieltä et paras tähän mennessä julkaistuista. Toisaalta ois kiva jos kaikki äänestäski tätä ja se ei osallistus nii antas painostusta sit muille maille
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Pakko sanua että saatan oottaa ehkä vähä liikaaki tota Windows95mania, ihan vaan siks ku kaikki tuntuu hehkuttavan sitä xD
Mut ei kait siinä toivottavasti ois hyvä kipale
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Nyt korviimme kantautuu Windows95man, laulajanaan Henri Piispanen ja biisinään "No Rules". UMK-tuomariston mukaanluvassa olisi eurodancea, saa nähdä onko biisi hyvä, vai vain meemimateriaalia.

+ Henri on hyvä laulaja, ja melodia on ihan kiva
+ Key change!
+ Biisissä on hyvä sanoma ja meininki, menevä

+/- Melko perus ysäritanssibiisi, ei kauheasti erotu siitä, mutta viisuissa harvemmin kuulee ysäriä, joten ehkä jopa voisi pärjätä!
+/- En ihan pidä Windows95manin vokaaleista, mutta ilman niitä biisi ei olisi tarpeeksi ysäri toimiakseen

Hyvin ysäri, ekasta säkeistöstä tulee heti E-Type ja Günther mieleen. Paranee uudelleen kuunneltaessa. Tosi vaikea keksiä mitään miinuksia, koska pidän ysäritanssipopista todella paljon :D

Yhteenveto: Melko perus 90's eurodance-biisi, laittaa liikkumaan, hyvää meemipotentiaalia.

Arvosana: 9,5/10
 
Viimeksi muokattu:

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Okei mikä ihme tää on xD
Itekki just aattelin et jottai ysäriä, sillai semi tylsä vaihtoehto mut toisaalta viisuissa ei kuulla sellasta kovin usein. Tykkään tosta musiikkivideosta, se on vaa jotenki kiva ja pöljä 😂 Ja mikä ihme toi koreografia oikee oli
Oli oikeestaan just sitä mitä odotinki, eli semmone kiva meemitanssibiisi jolla on kyllä hyvin potentiaalia viisubiisiksi. Vähä tylsä ehkä ku on englanniksi mut tykkäsin kyllä tosta alun vahvasta suomiaksentista :D
Tää on kans sellane kappale joka paranee kuuntelemalla, ekalla kerralla ei ihan samalla tavalla nappaa
9/10 , heittämällä paras tähän mennessä
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Sini Sabotage – Kuori mua

Joo ei herranen aika. Mikä tää on :')
Ainuat kohdat mistä oikeesti pidin oli noi missä oli pianonsoittoa. Ja miksi sitä "uuh aah riisu mut" piti toistella nii palijon? Tuli tosi epämukava olo xD
Hieman korvamadon vikaa tässä kyllä on, jää helposti mieleen. Johtuu varmaan tosta toistosta.
Mut oikiasti, "onionii" (tai siis "anjonii") miksi ei voinu sanua et sipulii? Ja mikä ihmeen "oon Sini sipuli" tai joku vastaava säe :'D Sinänsä ihan kiva sekoittaa enkkua ja suomea jonku verran keskenään, sitä näkee harvoin mut niih. Paremminkin sen vois tehä.

Toisaalta tää on sillai hyvä et varmaa aika monella tullee aika järkyttyny reaktio tähän et ainaski mieleenpainuva xD

4,5/10.
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Ja sitten palaamme ajassa takaisin noin 10 vuotta, eli nyt vuorossa Sini Sabotage ja "Kuori mua". Pakko sanoa, että biisin nimi ei ainakaan vakuuta. No, saa nähdä, mitä sieltä tulee.

+ Kiva piano-intro
+ Ihan tanssittava varmaan?

- Vihaan sanoja yli kaiken, mitä tässä edes sanotaan (lue: tarkoitetaan)
- Aika "noisy"
- Ei kyllä iske, tosi geneerinen

Draamaattinen piano-intro, mutta naurut lähti heti "kuori mua"-toistojen kohdalla. "Kuori mua ku sipulii" XD Miten nämä biisit on näin hit or miss? Tämä todellakin menee siihen jälkimmäiseen kategoriaan. Alkaa tosiaan kysymys kasvaa, että NÄMÄKÖ MUKA PARHAITA?

Yhteenveto: Ei kyllä vakuuta. En haluaisi kuunnella kertaa enempää, mutta pakko on koska lupasin :'C

Arvosana: 2/10
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Sini Sabotage – Kuori mua

Joo ei herranen aika. Mikä tää on :')
Ainuat kohdat mistä oikeesti pidin oli noi missä oli pianonsoittoa. Ja miksi sitä "uuh aah riisu mut" piti toistella nii palijon? Tuli tosi epämukava olo xD
Hieman korvamadon vikaa tässä kyllä on, jää helposti mieleen. Johtuu varmaan tosta toistosta.
Mut oikiasti, "onionii" (tai siis "anjonii") miksi ei voinu sanua et sipulii? Ja mikä ihmeen "oon Sini sipuli" tai joku vastaava säe :'D Sinänsä ihan kiva sekoittaa enkkua ja suomea jonku verran keskenään, sitä näkee harvoin mut niih. Paremminkin sen vois tehä.

Toisaalta tää on sillai hyvä et varmaa aika monella tullee aika järkyttyny reaktio tähän et ainaski mieleenpainuva xD

4,5/10.
Se finglish kyllä etoi hieman itseä, en pystynyt 1,5 kertaa enempää kuuntelemaan :D
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Se finglish kyllä etoi hieman itseä, en pystynyt 1,5 kertaa enempää kuuntelemaan :D
Joo se kuulosti typerältä suurimmaksi osaksi, ois voinu tehä nii et enemmän sellasia kokonaisia lauseita enkuksi yms. Sillai niinku useissa kpop-biiseissä yleensä on ja jotku harvat vähemmän tunnetut suomalaiset artistitki tekkee, ainaski mitä oon Instassa törmänny. Olis voinu toimii paremmin. Tossa se oli vähän niinku jääny puolitiehen :'D
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Pakko nyt toistaa itseäni, mutta NÄMÄKÖ OIKEASTI ON NIITÄ PARHAITA SIITÄ 400 OSALLISTUJASTA?
Pitää kyllä uusia tätä UMK-kappaleiden valintasysteemiä. Luulin, että lähdettäisiin voittamaan, mutta on ihme, jos edes finaaliin päästään.
Onhan tässä ollut hyviäkin biisejä ("MANIA", "No Rules!"), mutta sitten on näitä "kuori mua ku onionii rawr xd", jotka saa menettämään elämänhalun.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Pakko nyt toistaa itseäni, mutta NÄMÄKÖ OIKEASTI ON NIITÄ PARHAITA SIITÄ 400 OSALLISTUJASTA?
Pitää kyllä uusia tätä UMK-kappaleiden valintasysteemiä. Luulin, että lähdettäisiin voittamaan, mutta on ihme, jos edes finaaliin päästään.
Onhan tässä ollut hyviäkin biisejä ("MANIA", "No Rules!"), mutta sitten on näitä "kuori mua ku onionii rawr xd", jotka saa menettämään elämänhalun.
Siis TÄMÄ NIIN ISOSTI!!!!!!
Luulis et oisivat Blind Channelista ja Käärijästä älynneet et ei mittää basic radiokamaa
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Joo se kuulosti typerältä suurimmaksi osaksi, ois voinu tehä nii et enemmän sellasia kokonaisia lauseita enkuksi yms. Sillai niinku useissa kpop-biiseissä yleensä on ja jotku harvat vähemmän tunnetut suomalaiset artistitki tekkee, ainaski mitä oon Instassa törmänny. Olis voinu toimii paremmin. Tossa se oli vähän niinku jääny puolitiehen :'D
No tämä, tai tekisi mallilla Teflon x Pandora (I Love You), että kertsi englanniksi, säkeistöt suomeksi. Mutta eeei, finglish. Ja miksi sen pitää olla noin seksuaalinen? Siis aikuinen nainenhan hän on, mutta tämä on kaiken ikäisille tämä ohjelma.
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Tein myös tällaisen huomion: tähän mennessä ei ole ollut yhtäkään balladia. Missä on tämän vuoden "Kelle mä soitan"?
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
No tämä, tai tekisi mallilla Teflon x Pandora (I Love You), että kertsi englanniksi, säkeistöt suomeksi. Mutta eeei, finglish. Ja miksi sen pitää olla noin seksuaalinen? Siis aikuinen nainenhan hän on, mutta tämä on kaiken ikäisille tämä ohjelma.
Siis jep, semmone tasainen jakauma suomen ja enkun välille ois ollu palijon parempi.
Seksuaalinen on liian lievä sana. Pervo tai härski on parempi 🥲😂
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
En varmaan pysty pitkään aikaan kuorii tai syödä sipulia ku tullee mieleen vaa "Sini sipuli" "kuori mua ku sipulii"
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
En varmaan pysty pitkään aikaan kuorii tai syödä sipulia ku tullee mieleen vaa "Sini sipuli" "kuori mua ku sipulii"
Oli kyllä niin traumaattinen kokemus, että oli pakko kuunnella MANIAa ettei järki lähde täysin :D Tahdon vain unohtaa koko biisin täysin, ainakin UMK-finaaliin asti. Sitten pitää se kestää uudelleen. En odota innolla.
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Miettineet et okei ei ne vissii tykkää balladeista.
Mut sitte valinneet silti väärin ne osallistujat 🙈
Balladi toisi vaihtelua ja erottuisi, kun muut kappaleet ovat energisiä ja äänekkäitä. Hyvin tehty balladi voisi toimia, varsinkin tästä sakista saattaisi jopa juosta äänestyksessä ohi. Mutta ei, Ylen asiantuntijat eivät ottanneet yhtäkään mukaan.
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Huomenna viimeinen pari uunista ulos. Sitten voidaan viimeinen tuomio antaa studioversioille. Itse kyllä voisin jo antaa nopean alustavan listan omista suosikeista.

1. No Rules!
2. MANIA
3. Glow
4. Dancing With Demons
5. Paskana
6. Kuori mua eli "onioniii uu"

Saa nähdä mihin Miklu ja Nublu sijoittuu, ja miten tämä lista vielä elää. Live-esityksethän voivat myös muuttaa järjestyksen täysin! (Sipuli taitaa pysyä pohjalla joka tapauksessa, sorry not sorry)
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Matkin sua nyt ja laitan itekki nyt nää tähän järjestykseen xD

1. No Rules
2. Glow
3. Dancing with demons
4. Paskana
5. MANIA
6. Kuori mua uuuaaaahh
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Matkin sua nyt ja laitan itekki nyt nää tähän järjestykseen xD

1. No Rules
2. Glow
3. Dancing with demons
4. Paskana
5. MANIA
6. Kuori mua uuuaaaahh
Matki pois vain!
Suomenkieliset pohjalla, hmmm... Onko kyse kielestä vai biisivalinnoista... No biiseistä selkeästi. Itse kyllä pidän Maniasta, kuuntelen autossakin työmatkalla :D Sentään 1 ja 6 on samat!
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Matki pois vain!
Suomenkieliset pohjalla, hmmm... Onko kyse kielestä vai biisivalinnoista... No biiseistä selkeästi. Itse kyllä pidän Maniasta, kuuntelen autossakin työmatkalla :D Sentään 1 ja 6 on samat!
Siis suomen kielihän on mun kirjoissa plussaa mut esim toi MANIA niin täynnä autotunee että ei kiitos :'D Enkä muutenkaan tykkää Sexmanen äänestä tai tyylistä. Ihan okei biisi oli mut ei kiitos. Paskana on tosi hyvä biisinä, mutta ei tuu pärjää Euroviisuissa.
Ja siis toi No Rules! toimis mun mielestä paremmin suomeksi tai sit just vaikka suomen ja enkun sekotuksena :'D

Mut joo toivottavasti lavashowt ois kaikilla hyvät.
Tällä hetkellä näyttäis siltä et suurin osa äänestää joko Saraa tai Ikkunamiestä :D
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Huvikseni nyt vertailin, että missä järjestyksessä viime vuosina biisit julkaistiin ja mitkä nousivat omiksi suosikeiksi. Numero on siis julkaisujärjestykseen viittava. Osaa en enää muista, ne ovat pohjalla ja merkitty "(En muista)"-merkinnällä.

2020:
2. Erika Vikman - Cicciolina
1. Tika - I Let My Heart Break
3. Aksel Kankaanranta - Looking Back (Kisakappale, kisa peruttiin)
4. F3M - Bananas (En muista)
5. Sansa - Lover View (En muista)
6. Catharina Zühlke - Eternity (En muista)

2021:
6. Blind Channel - Dark Side (Kisakappale, finaalin sija 6/26)
2. Teflon Brothers x Pandora - I Love You
3. Danny - Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua
7. Ilta - Kelle mä soitan
1. Oskr - Lie
5. Aksel - Hurt
4. Laura - Play

2022:
6. BESS - Ram Pam Pam
7. Cyan Kicks - Hurricane
2. Tommi Läntinen - Elämä kantaa mua
4. Younghearted - Sun numero
5. The Rasmus - Jezebel (Kisakappale, finaalin sija 21/25)
3. Olivera - Thank God I'm an Atheist
1. Isaac Sene - Kuuma jäbä (En muista)

2023:
5. Käärijä - Cha Cha Cha (Kisakappale, finaalin sija 2/26)
2. Benjamin - Hoida mut
7. Portion Boys - Samaa taivasta katsotaan
6. KUUMAA - Ylivoimainen
3. Robin Packalen - Girls Like You
1. Keira - No Business on the Dancefloor
4. Lxandra - Something to Lose

2024:
5. Windows95man Feat Henri Piispanen - No Rules!
2. Sexmane - MANIA
4. Jesse Markin - Glow
1. Cyan Kicks - Dancing With Demons
7. Mikael Gabriel x nublu - Vox populi (ei vielä julkaistu)
3. Sara Siipola - Paskana
6. Sini Sabotage - Kuori mua

Tästä hyvin epätieteellisestä datasta voimme selvästi selvittää, että julkaisujärjestyksessä paikat 2 (1x1.sija, 3x2.sija), 5 (2x1.sija) ja 6 (2x1.sija) ovat varattu parhaille kappaleille. Myös sija 7 löytyy kärjestä 2 kertaa.
Mutta muistetaan, että tämä perustuu omiin mielipiteisiini ja muistikuviini, tämä takia epätieteellinen data. Kiitos kun luit täysin turhan analyysini :D
 
Viimeksi muokattu:

kori

Kokenut
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
113
Reaktioarvo
166
Joko tänä on vuonna oikeesti huono taso tai sitten kaikki tuntuu pettymykseltä Käärijän jälkeen :censored: Mikään kappale ei oo heti räjäyttänyt pottia, niin kuin Blind Channel ja Käärijä. Noh odotetaan minkälainen kappale Miklin ja Nublun kappale on...
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Joko tänä on vuonna oikeesti huono taso tai sitten kaikki tuntuu pettymykseltä Käärijän jälkeen :censored: Mikään kappale ei oo heti räjäyttänyt pottia, niin kuin Blind Channel ja Käärijä. Noh odotetaan minkälainen kappale Miklin ja Nublun kappale on...
Taitaa oikeasti olla huono taso vain. Viime vuonna olisi millä tahansa kappaleella päässyt finaalissa top 15, mutta nämä taas...
 
Ylös Pohja