Ehdotus moderoinnin läpinäkyvyyden parantamiseksi

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Nyt kun erään käyttäjän bännit on herättänyt paljon keskustelua, on varmaan hyvä aika viimeistään selkeyttää, miten ja millä perusteilla ylläpito toimii.

Mahdollisimman selkeästi kirjoitetut säännöt siitä, mikä on tai ei ole sallittua on ehdotyoman tärkeää ja se onkin jo tullut useasti esiin.

Mulle ruli mieleen myös tällainen ehdotus:

Eräs facebook-ryhmä, jossa oon jäsenenä toimii mielestäni moderoinnin suhteen aika hyvin siinä, että kun moderaattorit esim. poistavat viestejä, keskusteluun tulee yleensä ilmoitus siitä että viestejä on poistettu ja perustelut sille miksi.

Esim. "Ymmärrän että aihe nostattaa tunteita ja erimielisyyksiä, mutta henkilökohtaiset hyökkäykset muita käyttäjiä kohtaan ovat foorumilla kiellettyjä. Keskustelusta on poistettu muutama tällainen viesti ja käyttäjät ovat saaneet varoituksen"
Tai
"Keskustelusta on poistettu viestejä rasistisen kielenkäytön takia."

Säännöt pysyy selkeämmin myös käyttäjien mielessä, kun niiden valvominen on näkyvää, ja keskustelu pysyy selkeämpänä kun välistä ei vain katoa viestejä ilman mitään selitystä.
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Kannatetaan!

Itseltänikin on poistettu pari viestiä, mitään infoa ei ole että miksi ja se on hämmentävää. Omasta mielestäni olin täysin asiallinen. Olisi hyvä, jos säännöt olisi selkeät ja niiden rikkomisesta huomautettaisiin selkeästi. Miten parannat tapoja, kun et tiedä, mikä nykyisissä on vikana?
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,756
Kannatetaan!

Itseltänikin on poistettu pari viestiä, mitään infoa ei ole että miksi ja se on hämmentävää. Omasta mielestäni olin täysin asiallinen. Olisi hyvä, jos säännöt olisi selkeät ja niiden rikkomisesta huomautettaisiin selkeästi. Miten parannat tapoja, kun et tiedä, mikä nykyisissä on vikana?
tämä yksi skelen asiallinen viesti oli poistettu mun keskustelusta juuri näiden bännien antamisen aikaan
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Tuo on oikein hyvä idea, josta taatusti käydään keskustelua ylläpidon ja palstalaistenkin kanssa. En ole vastuussa tän alustan teknisestä puolesta, joten moderaattorit ovat tehneet mitä on ollut tehtävissä, kun viestejä on syystä tai toisesta poistettu.

Kannatetaan!

Itseltänikin on poistettu pari viestiä, mitään infoa ei ole että miksi ja se on hämmentävää. Omasta mielestäni olin täysin asiallinen. Olisi hyvä, jos säännöt olisi selkeät ja niiden rikkomisesta huomautettaisiin selkeästi. Miten parannat tapoja, kun et tiedä, mikä nykyisissä on vikana?
Käyttäjä voi poistaa oman viestinsä tietyllä aikavälillä sen lähettämisestä, mutta sen jälkeen oman viestin ilmiantamalla ja poistoa pyytämällä saa tämän viestin pyyhityksi. Toinen viestien poiston syy on sääntöjen rikkominen, milloin ylläpito hoitaa poiston. Aina kun viestejä poistetaan, poistetaan myös viestit, joiden lainauksessa on poistettu viesti. Tämä mahdollistaa selkeän ja seurattavan keskustelun. Monesti siis viestien poistamisen yhteydessä poistetaan muutakin sisältöä, jota ei ole pyydetty poistamaan tai joka ei loukkaa sääntöjä.

Lisäksi ylläpidon pitäisi keskustella varoituksien antamisesta enemmän. Olisiko siis palstalaisten mielestä parempi antaa jokaisesta sääntörikkomuksesta varoitus? Tällä hetkellä varoituksia on annettu vain jos rikkomukset ovat olleet toistuvia.
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Miksi myös ne viestit poistetaan, joissa on lainattu poistettua viestiä?

Ilmeisesti siis pelkkää lainausta ei voi poistaa viestistä? Koska muuten siinä ei oo mitään järkeä..
 

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,129
Reaktioarvo
1,165
Tällä hetkellä varoituksia on annettu vain jos rikkomukset ovat olleet toistuvia.
Mitähän oli esimerkiksi minun toistuvat rikkeet ennen varoitusta Saarikko-vitsistä, jonka sain vasta sen jälkeen kun Skeletor kysyi sinulta, että miksi vain hän saa varoituksen jos olimme molemmat mukana vitsissä?
 
Ylös Pohja