Syvälliset Eletäänkö me simulaatiossa?

Artemis

epäkunnossa oleva järjen ääni
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
267
Reaktioarvo
286
Okei, oon vielä vähän pihalla tän paikan keskustelujen toiminnasta :D

Mutta millä tavalla se ois todennäköistä?
Eikö se ollut jotain tänne suuntaan. Olisi ehkä mahdollista hyvin teknologisesti edistyneelle sivilisaatiolle simuloida elämää ja on epätodennäköistä, että olemme tämä alkuperäinen joka sen ensiksi oppisi. Eli saatamme olla simulaatio simulaatioiden sisällä
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Jos lähdetään oletuksesta että olemme olemassa, niin käytännössä katsoen kaikki havaitsemamme ja ajattelemamme on vain aivojemme sähköistä tulkintaa. Aistitoimintojemme ulkopuolelle jää valtavan paljon kaikkea, jonka olemassaolosta emme tiedä — ja toisaalta, se ei välttämättä ole oleellista oman olemassaolomme kannalta. Tietysti mittalaitteistolla voi havaita asioita, joita paljailla aisteillamme emme aistisi, mutta silloinkin mitatut asiat havaitaan oman tulkintamaailmamme kautta ja ovat silloinkin vain omia tulkintojamme.

Joka tapauksessa kaikki tulkintamme ovat vain omien aivojemme tapa kuvata maailmaa. En usko minkään aistimuksen olevan absoluuttinen totuus aistittavan asian todellisesta olemuksesta, mutta aivomme ovat rakentuneet kuvaamaan asioita jollakin tietyllä, meille loogisella tavalla. Tämän päätelmän johdosta kaikki kokemamme on vain simulaatiota jostakin, vaikka se ei olisikaan jonkun ulkoisen olomuodon meille tarkoituksella simuloimaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Ihan mahdollistahan tuo, mutta itse lähtökohtasesti aattelen että ei kun siitä ei ole kummempia todisteita puolesta eikä vastaan
 

fundeeraaja

Asiantuntija
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
449
Reaktioarvo
464
Mä ajattelen joskus että ehkä oon jossain telkkariohjelmassa mitä tyyliin avaruusoliot kattoo ja että oon tietty päähenkilö :D tai että ehkä mä pelaankin jotain Elämä-peliä niinku siinä oudossa The Hollow-Netflix-sarjassa
 

pyykkis

Uusi
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
27
Reaktioarvo
21
Eikö se ollut jotain tänne suuntaan. Olisi ehkä mahdollista hyvin teknologisesti edistyneelle sivilisaatiolle simuloida elämää ja on epätodennäköistä, että olemme tämä alkuperäinen joka sen ensiksi oppisi. Eli saatamme olla simulaatio simulaatioiden sisällä
Totta.
 

Kaaos

juustomakaroni
Liittynyt
10.2.2021
Viestejä
6
Reaktioarvo
4
Alkuräjähdys ei oo looginen. Miksi kaikki olisi vain ilmestynyt tyhjästä vaikkei ennen ollut mitään. Jonkun on täytynyt painaa käynnistysnappulaa.
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Esitän vastakysymyksen: "Miten todistat, että me ei oltais olemassa?"

Tiede ja empiiriset havainnot, joita ihmiset tekee aisteillaan, muodostaa meille jonkinlaisen käsityksen maailmasta, oli se simulaatiota tai ei. Meillä ei oikein ole muita tapoja saada uusia tietoja kaikkeudesta. Tietenkin järkiperäisesti voi päätellä kaikenlaista niiden hankittujen tietojen pohjalta, mutta se on oma hommansa. Empiiristen havaintojen pohjalta, on helpompi todistella sitä, että ne havainnot on olemassa kuin sitä, ettei ne ole. Käytännön jamppana vetoan siihen, että on käytännöllisempää ajatella olevansa olemassa kuin pohtia olevansa aivot altaassa tai muuta vastaavaa.

Sitä paitsi, mitä sitten vaikka me oltais avaruusolentojen sims-peli tai aivot altaassa? Oishan se uusi tieto asian laidasta, mutta miten se muuttaisi meidän käytännön elämäämme? Ihmisen kokemus maailmasta on mikä on.

Jos oikein tahtoo lentää svääreihin, voi miettiä sitä, että onhan se simulaatiokin tai aivot altaassakin olemassa. Asia, joka ei ole olemassa, ei ole olemassa, eikä sitä oikein voi edes kuvitella, miten joku asia olisi epäolemassa.

Geneerinen Descartesin vastaus on "ajattelen siis olen," mutta hän ehkä luottaa itseensä hieman liikaa, ainakin omasta mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Alkuräjähdys ei oo looginen. Miksi kaikki olisi vain ilmestynyt tyhjästä vaikkei ennen ollut mitään. Jonkun on täytynyt painaa käynnistysnappulaa.
Ongelma onkin siinä, että kun ei ole saatavana tietoa ajasta ennen alkuräjähdystä, niin tuollaisia käynnistysnappula-päätelmiä ei voi tehdä. Sen sijaan alkuräjähdyksestä on empiirisiin, tosin epäsuoriin sellaisiin, havaintoihin perustuvaa todistusaineistoa, kuten vaikka kosminen taustasäteily. Eli en sanoisi alkuräjähdystä epäloogiseksi nykytietämyksen valossa.
 
Ylös Pohja