Suhteet En pääse yli bff:st (pitkä sepustus)

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Tai no, ex-"bff" kuvaa häntä varmaan parhaiten täs tilantees. Käytän hänestä nimee A ja mun toisesta bff:sta nimee X

Tää on toinen niistä bff-tyypeistä, joista oon tänne ennenkin valittanu. Me ei enää olla väleissä, kiitos mun rakkaan ystävän (nimetään vaikka Ö:ks) joka sai tajuun, ettei se homma enää ollu ok

Taustaa, tavallaan lyhyesti mut silti helvetin pitkästi:
Tapasin A:n mun parhaan ystävän X:n takii, koska heistä tuli ystävii lukiossa. Heidän seurassaa mulla oli aina vähä ulkopuolinen olo, mut viime keväänä aattelin et oltais kaikki vihdoin tasavertasii ystävii. Sit kesäkuus sain kuulla, että A tiesi X:n ihastuksesta pari kuukautta ennen mua eikä kumpikaa vihjannu asiast mitää ennen ku he kuuli, että mulla on sama ihastus kun X:llä. Meni pari kuukautta, joiden aikana mun mielenterveysongelmat paheni ja kerroin niistä A:lle ja X:lle, koska olin taas oppinu luottaan heihin.
Syyskuussa mut oli kutsuttu A:n synttäreille, missä hän mainosti kovaan ääneen, että häntä jännittää seuraava päivä tosi paljon ja kun X kysy miks, vastaus oli "no ne treffit!". Mä en tienny mistää treffeistä, koska mulle ei oltu kerrottu, mut kommentti oli sitä luokkaa, et mun vaan pitäis tietää. Pari päivää myöhemmin kerroin miten pahalta se tuntu ja mulle pahoteltiin sekä sanottiin, ettei tehty tahallaan jnejne. Syys-lokakuus mun mt-ongelmat paheni ja oisin tarvinnu seuraa viikonloppusin, mut lähes aina kun kysyin seuraa, en kummaltakaa semmosta saanu - usein en saanu edes kunnollista vastausta,
Marraskuussa oli sit X:n synttäreiden vuoro. Meiän piti mennä kolmistaan leffaan ja sit X:n ja A:n piti mennä baariin kahestaa. Olin oottanu sitä tosi kovasti, mutta lopulta leffa ei tullu sopivaan aikaan eikä X keksiny mitään muuta, mihin mut ois voinu ottaa mukaan. Tää aiheutti mulle lopullisen romahduksen ja X melkein katkas meidän välit, mut saatii sit puhuttuu asia läpi ja mä kirjotin hälle semmosen pitkän selityksen mun elämäntilanteesta, minkä jälkee meil on menny tosi hyvin.
Samaa ei voi sanoo A:sta. Mun synttäreiden vuoro oli joulukuussa ja kutsuin myös A:n. Hän ei missään tilantees kunnolla vastannu kutsuun, totes vaan "en tiiä miten se päivä mulla menee" ja jätti tulematta. Myöhemmin A valitti mulle ja X:lle joutuneensa vahtiin lapsia, ihanku hällä ei olis ollu täydellistä syytä kieltäytyy lapsenvahdin hommista. Tän jälkee A peru kaikki maholliset tapaamiset joita ehotin ja tammikuun alus sanoin suoraan, etten tykkää jatkuvasta tapaamisten perumisesta, en etenkää jos perumista ei ikinä seuraa ehdotus toisesta tapaamisvaihtoehdosta. Kysyin sen (mun syyttelyyn keskittyvän) keskustelun jälkeen, haluaako hän ees olla mun kaveri. Vastaus oli myönteinen.
Sit tuli helmikuu. Mun vanhemmat sai tietää mun transsukupuolisuudesta, nimenvaihdosta ja mielenterveysongelmista, mikä johti pahaan henkiseen väkivaltaan ja lopulta uuteen traumaan. X autto ja tuki mua, samoin muut ystävät, mutta A ei kommentoinu koko asiaa mitenkään. Ei edes pientä ystävällistä sanaa missään välissä. Penkkareis mä en tehny mitään oikein, mut hän ei myöskään keksiny parannusehdotuksii vaan pelkästään arvosteli. Hän ei myöskään aikonu tulla mun salas pidettäviin nimiäisiin, koska "täytyy mennä poikaystävälle", ihan niinku he ei ois joka ikinen viikonloppu yhessä ja mun nimiäiset ei tapahtus vaa kerran elämäs.
Vähän välii viimesen puolen vuoden aikana on ollu myös mykkäkoului, jotka on aina päättyny siihen, että mä puhun eka. Muutenki kaikki on tuntunu olevan mun vastuulla ja kaikki ongelmat on sysätty mun syyks

Mikä mut sit sai vihdoin tajuun, ettei tästä tuu mitään? Abiristeily. A purki jotai omaa draamaansa hytis ja vaati mun sekä X:n kaiken empatian ja avun. Mä yritin ehdottaa paria juttua sekä luoda posiitivista vibaa, mutta ei onnistunu. A puhu mulle tosi rumasti, tiuski ja lopulta sano "en mä sulle suuttunu, sun ehdotukset nyt vaan on huonoja". Tää sai mut itkeen ja kerroin sit Ö:lle, miten paska olo mulla taas kerran oli. Ö on puhunu mulle viimeset puol vuotta siitä, että kannattaa oikeesti miettii mun ja A:n suhteen terveyttä, mut nyt mulle riitti pelkkä ilme, koska näin miten järkyttyny Ö oli ja tajusin tilanteen huonouden. Mä ja Ö sit välteltii A:ta ja X:ää loppuilta, mut ilta päätty siihe et mä tiuskasin A:lle hytis ja hän alko pitää mulle mykkäkouluu

Abirissen paluuiltana laitoin A:lle viestin, jossa sanoin ettei meiän kannata olla ystävii ja hän vastas peukkuemojin. Pelkän peukun. Ei mitään muuta. Siitä viikon kuluttua kysyin, haluaako hän selittää käytöstään, ja ilmeisesti mä oon hänen mielestään pelottava, uhkaava ja aina vihanen. Hän kuulemma pelänny mun seuras tosi pitkään ja ilmeisesti sen takii vältelly mun näkemistä sekä valehdellu monta kuukautta

Tätä ennen, viime kesäkuussa, mun toinen ex-bff väitti, että mä oon aiheuttanu hälle mt-ongelmia, päihdeongelman ja itsetuhosuuden. Mun muut ystävät on sanonu, etten mä oikeesti oo sellane, joten pysyn edes jotenki kasas

Nyt se itse asia: miten mun pitäs päästä tästä yli? Oon tosi loukkaantunu, surullinen ja vihanen enkä tiiä, mitä helvettii pitäs tehä. Aattelin puhuu psykalle ens käynnil tästä keissistä, mut jotenki mun pitäs päästä eteenpäi. Periaattees tiiän, että aika auttaa ja pitäs vaa antaa ittelle lupa surra, mut jotenki sureminen sekä asian käsittely on mulle tosi vaikeeta
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Sulle on kyllä tapahtunu kaikkee kamalaa :(

Kannattaa tosiaan psykalle asiasta puhua. Ootko vielä sen X:n kaa tekemisissä? Tajuaako se millanen A on?
Hyvä et sulla on kummiski Ö sun tukenas, se selkeesti auttaa sua todella palijon.
Jossakin vaiheessa kannattaa yrittää saaha vielä kerran puhuttuu asioista A:n kanssa. Ei nyt eikä välttämättä vähänkään ajan päästä, mut joskus. Jos se oikeasti tarkoitti mitä sano et se pelkäs sun seurassa sille voi sanua et sillon ois kannattanu ehkä mainita asiasta et omalla käytökselläänhän se vaa pahensi tilannetta. Se ei taida ees tajuta kuinka paskasti ite käyttäytyy tai sit haluu vaa sysätä kaiken syyn sun niskaan jotta sen käytös näyttäs oikeutetulta.
Mää en oo kovin ekspertti näissä jutuissa mut sanoisin et keskity nyt ittees ja teet asioita jotka saa sut iloseksi. Psykan luona kannattaa asioista puhua mutta koita olla vatvomatta niitä yötä päivää itekses, koska se pahentaa sun oloa.
 

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Sulle on kyllä tapahtunu kaikkee kamalaa :(

Kannattaa tosiaan psykalle asiasta puhua. Ootko vielä sen X:n kaa tekemisissä? Tajuaako se millanen A on?
Hyvä et sulla on kummiski Ö sun tukenas, se selkeesti auttaa sua todella palijon.
Jossakin vaiheessa kannattaa yrittää saaha vielä kerran puhuttuu asioista A:n kanssa. Ei nyt eikä välttämättä vähänkään ajan päästä, mut joskus. Jos se oikeasti tarkoitti mitä sano et se pelkäs sun seurassa sille voi sanua et sillon ois kannattanu ehkä mainita asiasta et omalla käytökselläänhän se vaa pahensi tilannetta. Se ei taida ees tajuta kuinka paskasti ite käyttäytyy tai sit haluu vaa sysätä kaiken syyn sun niskaan jotta sen käytös näyttäs oikeutetulta.
Mää en oo kovin ekspertti näissä jutuissa mut sanoisin et keskity nyt ittees ja teet asioita jotka saa sut iloseksi. Psykan luona kannattaa asioista puhua mutta koita olla vatvomatta niitä yötä päivää itekses, koska se pahentaa sun oloa.
X.n kaa oon viel tekemisis ja meil menee hyvin. Kerroin hälle tän koko jutun ja hän ymmärtää, millanen A on ja miks tää satuttaa mua niin paljon, mutta toisaalta hän on myös todennu, että "joskus ei vaan klikkaa ja harmi että kesti näin kauan tajuta se" tms. X ja A on siis ilmeisesti edelleen hyvii ystävii, eli en sit tiiä mikä on X:n paikka täs kuvios. Musta vähä tuntuu siltä, että samanaikasesti A ei tajua omaa huonoo käytöstään ja koittaa silti sysätä kaiken mun syyks, mikä on tosi fucked up. En oikeestaan edes haluais enää ottaa A:han yhteyttä, koska kaikki kääntyy aina mun syyks eikä asioita ikinä oikeesti käsitellä

Mut kiitti, koitan nyt varmaa keksii jotai kivaa hommaa itelleni <3
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
53
Reaktioarvo
119
Oon ensinnäkin pahoillani miten empaattisuuteen kykenemättömältä A vaikuttaa. Hyvä, kun Ö sai sut tajuamaan, että tollanen käytös ei oo ok. Itellä oli kans hyvä ystävä, jonka laskin miltei siskokseni, ja jonka luulin pysyvän mun elämässä hamaan tappiin asti - ei pysynyt. Kun kohtasin hänet selän takana puhumisesta, sain pelkkää syyttelyä itseäni vastaan, vaikka päivä aiemmin olin hänen sanojensa mukaan rakkain ihminen maailmassa. Kun mun aloitteesta asiat puhuttiin halki, vaikutti hänkin tosi kylmältä. Nykyään ollaan kuin ei olis koskaan tunnettukkaan, sattuu ihan pirusti, mutta elämä on.

Kuitenkin, mun katkeruudesta sun tapaukseen. Luulen että A vain on ihminen, joka ei ehkä kestä olla ihmisen kaveri, jolla on esim. just mt-ongelmia. Ehkä hän kokee, ettei osaa auttaa/kuunnella tms ja se ajaa hänet tollaseen käytökseen. En meinaa, että sussa on vikaa tai että sun mt-ongelmat on este. Jotkut ihmiset on vaan tunne-elämältään sellaisia että oikeesti vakavista asioista on vaikee puhua.

Tai sit vaan A on inhottava ihminen, mene ja tiedä. Tosi lapsellista häneltä alkaa sanoa sulle kuinka olet aina uhkaava ja vihainen täysin perusteetta. Toivottavasti sulla on muita, parempia kavereita.

Tsemppiä tosi paljon <3
 

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Oon ensinnäkin pahoillani miten empaattisuuteen kykenemättömältä A vaikuttaa. Hyvä, kun Ö sai sut tajuamaan, että tollanen käytös ei oo ok. Itellä oli kans hyvä ystävä, jonka laskin miltei siskokseni, ja jonka luulin pysyvän mun elämässä hamaan tappiin asti - ei pysynyt. Kun kohtasin hänet selän takana puhumisesta, sain pelkkää syyttelyä itseäni vastaan, vaikka päivä aiemmin olin hänen sanojensa mukaan rakkain ihminen maailmassa. Kun mun aloitteesta asiat puhuttiin halki, vaikutti hänkin tosi kylmältä. Nykyään ollaan kuin ei olis koskaan tunnettukkaan, sattuu ihan pirusti, mutta elämä on.

Kuitenkin, mun katkeruudesta sun tapaukseen. Luulen että A vain on ihminen, joka ei ehkä kestä olla ihmisen kaveri, jolla on esim. just mt-ongelmia. Ehkä hän kokee, ettei osaa auttaa/kuunnella tms ja se ajaa hänet tollaseen käytökseen. En meinaa, että sussa on vikaa tai että sun mt-ongelmat on este. Jotkut ihmiset on vaan tunne-elämältään sellaisia että oikeesti vakavista asioista on vaikee puhua.

Tai sit vaan A on inhottava ihminen, mene ja tiedä. Tosi lapsellista häneltä alkaa sanoa sulle kuinka olet aina uhkaava ja vihainen täysin perusteetta. Toivottavasti sulla on muita, parempia kavereita.

Tsemppiä tosi paljon <3
Kiitti ihana <3

Tajuun kyllä, että mun seura on nyt ollu tosi vaihtelevaa ja hankalaa, mut oon antanu mun kaikille ystäville luvan (tai no, käskyn) sanoo suoraan jos he ei jaksa, niin keksitään joku ratkasu yhessä. En itekkää tiiä, mikä sai A:n käyttäytyy noin, mut yks yhteinen frendi totes, ettei A:n empatiakyky ikinä oo ollu hyvä, vaikka A väittää muuta. Onneks tosiaan on pari muuta ystävää, nii en jääny ihan yksin

Oon myös pahoillani sun puolesta, tämmönen sattuu aina tosi paljon. Toivottavasti sunkin elämäs on muita, parempii ystävii ja asiat menee paremmin <3
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
53
Reaktioarvo
119
Kiitti ihana <3

Tajuun kyllä, että mun seura on nyt ollu tosi vaihtelevaa ja hankalaa, mut oon antanu mun kaikille ystäville luvan (tai no, käskyn) sanoo suoraan jos he ei jaksa, niin keksitään joku ratkasu yhessä. En itekkää tiiä, mikä sai A:n käyttäytyy noin, mut yks yhteinen frendi totes, ettei A:n empatiakyky ikinä oo ollu hyvä, vaikka A väittää muuta. Onneks tosiaan on pari muuta ystävää, nii en jääny ihan yksin

Oon myös pahoillani sun puolesta, tämmönen sattuu aina tosi paljon. Toivottavasti sunkin elämäs on muita, parempii ystävii ja asiat menee paremmin <3
<3 <3 <3
 
Ylös Pohja