Suhteet En ymmärrä tämmösiä vanhempia

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Kuulin miun peruskouluaikaselta kaverilta joskus 6-7(?) vuotta sitten meidän ollessa ala-asteella, että hänen vanhemmat käyttää välillä hänen ja muidenkin sisarusten kuvistöitä uunin sytykkeenä ಠ_ಠ Samoin kuulemma joku vanhempi oli heittäny lapsensa todistuksen uuniin, sillä sitä kuulemma "ei tarvitse". Siis... haluuko joku selittää miulle että mihin vittuun (anteeksi kielenkäyttö) tää maailma on menossa? Ok, ehkä joku ei vaan koe lastensa kuvistöitä ja todistuksia jne. niin tärkeinä, mutta kyllä mie ainakin haluisin säästää kaikki semmoset jos miulla ois lapsia. Tässäkin oli kyse siitä, että sen miun luokkakaverin vanhemmat teki tuota kysymättä ensin, mikä ei todellakaan oo ok. Et sie voi herranjestas mennä heittämään toisen töitä uuniin (tai ylipäänsä heittää pois) ellet kysy ensin??? Niinku en tiedä mutta tuntuu vaan oudolta tämmönen, eikö nuo vanhemmat välitä lapsistaan vai mikä homma? D:

Toisaalta oon ite semmonen kunnon ylianalysoija ja haluun säästää kaiken mahollisen, joten who knows, ehkä mie oon se outolintu ja tommonen käytäntö on muiden mielestä ihan normi juttu. Enkä tosiaan haluu tällä loukata ketään tai leimata suurinpiirtein sairaaks jos joku tekee noin, vaan ihmetyttää niin kovasti, että kiinnostaa tietää mistä tuo johtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,899
Reaktioarvo
8,451
No en minäkään säästäisi kuvistöitä, koska mitä niillä tekee siellä kaapin perällä?
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
No en minäkään säästäisi kuvistöitä, koska mitä niillä tekee siellä kaapin perällä?
Tuntuu se ainaki miusta oudolta, jos joku tekee työllä ja vaivalla kuvistyön ja sit se vaan heitetään mäkeen.. samoin jos vaikka joku 1. luokkalainen tekee kuvistöitä ja vanhemmat säästää ne, niin niitä on hauska katella joskus vuosia myöhemmin. Tavallaan joo ymmärrän tuon pointin sun pointin, mut sit en kuitenkaan.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,899
Reaktioarvo
8,451
Tuntuu se ainaki miusta oudolta jos joku tekee työllä ja vaivalla kuvistyön ja sit se vaan heitetään mäkeen.. samoin jos vaikka joku 1. luokkalainen tekee kuvistöitä ja vanhemmat säästää ne, niin niitä on hauska katella joskus vuosia myöhemmin. Tavallaan joo ymmärrän tuon pointin mut sit en kuitenkaan.
Niitä töitä tulee ihan jumalattomasti loppujen lopuksi, jos ollaan säästetty vielä niitä "tässä isi t. muksu 3-vuotta". Yksi on söpö säästää, loput 500 pelkkää haaskausta. Enemmin ottaa kuvia töistä ja laittaa ne pilvipalveluun talteen kuin kaappiin.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Niitä töitä tulee ihan jumalattomasti loppujen lopuksi, jos ollaan säästetty vielä niitä "tässä isi t. muksu 3-vuotta". Yksi on söpö säästää, loput 500 pelkkää haaskausta. Enemmin ottaa kuvia töistä ja laittaa ne pilvipalveluun talteen kuin kaappiin.
Hmm no joo, se on kyllä totta ettei ehkä joka ikistä tarvii eikä voikaan säästää, kun niitä tosiaan kertyy vuosien varrella _paljon_. Samoin kuvia voi aina ottaa ja laittaa talteen. Mut jos jokanen heitetään pois ja sit vielä todistukset kans nii ??? En tiedä, en vaan tajua
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
kuulostaa vähä oudolta kyllä mustakin D: mun äiti on säästäny tyylii kaikki mun ja mun siskojen todistukset ja kuvistyöt ja kaikki muutkin, niin ilmankos kuulostaakin. toisaalt joo ymmärrän et jotkut ei haluu et ne jää nurkkiin pyörii, mut en oikeen tiedä 👀 kute sanoin ni vähän outoa kieltämättä
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,899
Reaktioarvo
8,451
kuulostaa vähä oudolta kyllä mustakin D: mun äiti on säästäny tyylii kaikki mun ja mun siskojen todistukset ja kuvistyöt ja kaikki muutkin, niin ilmankos kuulostaakin. toisaalt joo ymmärrän et jotkut ei haluu et ne jää nurkkiin pyörii, mut en oikeen tiedä 👀 kute sanoin ni vähän outoa kieltämättä
Meillä säästettiin verikokeetkin!
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,565
Reaktioarvo
6,478
Okei toi nyt on todellaki outoo, varsinkin jos ei oo ees lupaa poisheittämiseen kysytty.
Toki eihän kaikki töitä tarvi säästää, osa voi jäädä talteen ja niitä voi sit joskus katella omaksi ilokseen.
Mutta että todistukset, mun mielestä ne on ainaki tärkeitä muistoja vaikka esim alakoulussa saadut todistukset ei merkittekkään mittää. Mut onhan se kiva aina muistella et miten on koulussa sillon aikoinaan menny ja näin. Ja vaikka numerot varmasti pysyy jossain tietokannassa tallessa nii on se silti vanhemmilta aika rajua tuosta vaan polttaa ne. Oon kyllä kuullu koulukirjojen poltosta mutta en todistusten tai koulutöiden...
 

jokuvaan

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
4.4.2021
Viestejä
955
Reaktioarvo
991
muistaakseni miun ala-aste aikana, kun vanhemmat olivat jo silloin eronneet, niin isä sitten aina hamstrasi joka ikisen miun ja siskoni koulutyön, vanhat koulukirjat ja ties mitä muuta kotiinsa. onhan niitä nyt kiva sitten katella monien vuosien päästä ja arvostan että jaksoi säilyttää tuolla tavalla.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
Tuntuu se ainaki miusta oudolta, jos joku tekee työllä ja vaivalla kuvistyön ja sit se vaan heitetään mäkeen.. samoin jos vaikka joku 1. luokkalainen tekee kuvistöitä ja vanhemmat säästää ne, niin niitä on hauska katella joskus vuosia myöhemmin. Tavallaan joo ymmärrän tuon pointin sun pointin, mut sit en kuitenkaan.
Meillä nenee niin että jis minä haluan säästää pidän ne huoneessani, muuten menee roskiin.
Mutta todistusten hävittämistä en ymmärrä kun jiskus työhaastatteluissa kysytään tyimaan koulutodistukset mukaan
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
meidän perheessä on monta lasta ja ärsyttää kun kaikki mahdolliset kaapit on täynnä meidän vanhoja koulutöitä, kirjoja, 5-vuotiaana tekemiä äitienpäivälahjoja jne. omiani oon heittänyt surutta roskiin kun kukaan ei oo nähnyt :D heitän kans itse muiden antamia lahjoja pois kun en enää tarvitse, vievät vaan turhaan tilaa. ei tarkoita etten arvostaisi ajatusta, mutta en näe mitään loogista syytä säilyttää sata vuotta vanhoja tavaroita nurkissa. just kaikki kortit sun muutkin voi mennä kierrätettynä hyötykäyttöön.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Meillä nenee niin että jis minä haluan säästää pidän ne huoneessani, muuten menee roskiin.
Mutta todistusten hävittämistä en ymmärrä kun jiskus työhaastatteluissa kysytään tyimaan koulutodistukset mukaan
ei se nyt kaikkia koulutodistuksia tarkoita :D ei kukaan kysy esim. 19-vuotiaalta seiskaluokan todistusta työnhakutilanteessa. yleensä kysytään uusinta/työn kannalta relevanteinta. mulla ei itselläni ole tallessa kuin lukion päättötodistus ja yo-todistus, sekä tietenkin nykyisen oppilaitoksen opintorekisteriote.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
ei se nyt kaikkia koulutodistuksia tarkoita :D ei kukaan kysy esim. 19-vuotiaalta seiskaluokan todistusta työnhakutilanteessa. yleensä kysytään uusinta/työn kannalta relevanteinta. mulla ei itselläni ole tallessa kuin lukion päättötodistus ja yo-todistus, sekä tietenkin nykyisen oppilaitoksen opintorekisteriote.
No mutta jos kyseessä esim 7luokkalainen kesätyönhakija niin kyllä silloin esim 4, 5 ja 6 lk todistuksilla voi olla hyötyä
 

Kertokaapliis

Asiantuntija
Liittynyt
13.3.2021
Viestejä
280
Reaktioarvo
153
Niitä töitä tulee ihan jumalattomasti loppujen lopuksi, jos ollaan säästetty vielä niitä "tässä isi t. muksu 3-vuotta". Yksi on söpö säästää, loput 500 pelkkää haaskausta. Enemmin ottaa kuvia töistä ja laittaa ne pilvipalveluun talteen kuin kaappiin.
Tämä. Ei kaikkia tarvii tai kannata säästää ja meijänki äiti heittänyt varmaan satoja meijän pentuna tekemiä nopeita suttauksia roskiin

Ja sit jos esim just koulussa tehtyjä nii sit se lapsi vois pitää ihan omassa tallessa ne nii ei palais tai menis roskiin jos haluaa säästellä
 

hemulinlada

hömelö
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
600
Reaktioarvo
655
no onhan toi nyt aika outoa minunkin mielestä. niiku joo mä ymmärrän että jotain saakelin matikan kokeita ei säästetä, koska ei niitä ainakaan mun mielestä tarvita mut hei haloo toinen on tehnyt taidetta ja sit vaa mutsi tulee ja ottaa ne ja tuikkaa tuleen!!! niiku joo kanttis nyt ainakin osa niistä säästää.
 
Ylös Pohja