Etä vai lähikoulu

Keskiyö

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
244
Reaktioarvo
258
Mitä mieltä ootte haluaisitteko etäkouluun vai lähikouluun näin loman jälkeen?

Musta ois kiva nähdä tyyppejä ja jatkaa mun kuvistyötä lähiopetuksessa eikä jäis jälkeen jos ei tiedä jotain, kotona kans sen verran tiivisti asutaan nii ei paljoa rauhaa saa jos pitäs koko ajan täällä hengailla.

Toisaalta on varmaa ettei näillä näkymin saatas koronaa jos ei mennä kouluun koska asutaan niin syrjässä, ei myöskään tarvis herätä niin aikaisin ja ”laittautua” kouluun niin hyvin.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
oon ehdottomasti sitä mieltä, että lähikoulu on parempi. miun mielenterveys on jo muutenkin paskana, joten tiiän, että se huononis vielä enemmän jos pitäs opiskella kotona. näiden mt-ongelmien takia koen sen tärkeenä, että saan pidettyä päivässä edes jonkinlaisen rytmin ja meen sinne koululle näkemään ihmisiä. tehtävien teko onnistuu siellä paljon paremmin ku kotona ja jotenkin on vaan parempi olo. oon täällä sormet ja varpaat ristissä ja suurinpiirtein rukoilen, että hallitus ei nyt päätä alottaa mitään etäopetusjaksoa D:
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,565
Reaktioarvo
6,478
Lähikoulu. Ehdottomasti. Mulla oli seiskan keväällä se joku 2,5kk etäloukkua ja se varmaan yks paskimmista ajoista ikinä; mielenterveysongelmat paheni nii että yritin itsemurhaa ja vahingoitin itteeni muutenki ja sain vielä burnoutin koulun takia elikkä jaksaminen ei riittäny ees siihen kahteen kuukauteen kotona opiskeluun. Toki voi olla että yritin liikoja mutta oli se nyt aika halavatun stressaavaa ku joutuit jatkuvasti tarkistelee et ootko teheny varmasti kaiken ja joissaki aineissa oli aikaraja tehtäville ja opettajat laitteli merkintöjä ku et ollu ajoissa palauttanu oikeaan paikkaan.
Kaiken lisäksi mun eno kuoli tuollon (pari päivää myöhemmin sain myös pikkuveljen) ja perheessähän oli muutenki asiat sekasi että jeejee.
Okei no toi kuolema ja syntymä ei liittyny sinänsä etäkouluasiaan mitenkää mutta joo. Perseestä se kuiteski oli.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Lähikoulu. Ehdottomasti. Mulla oli seiskan keväällä se joku 2,5kk etäloukkua ja se varmaan yks paskimmista ajoista ikinä; mielenterveysongelmat paheni nii että yritin itsemurhaa ja vahingoitin itteeni muutenki ja sain vielä burnoutin koulun takia elikkä jaksaminen ei riittäny ees siihen kahteen kuukauteen kotona opiskeluun. Toki voi olla että yritin liikoja mutta oli se nyt aika halavatun stressaavaa ku joutuit jatkuvasti tarkistelee et ootko teheny varmasti kaiken ja joissaki aineissa oli aikaraja tehtäville ja opettajat laitteli merkintöjä ku et ollu ajoissa palauttanu oikeaan paikkaan.
Kaiken lisäksi mun eno kuoli tuollon (pari päivää myöhemmin sain myös pikkuveljen) ja perheessähän oli muutenki asiat sekasi että jeejee.
Okei no toi kuolema ja syntymä ei liittyny sinänsä etäkouluasiaan mitenkää mutta joo. Perseestä se kuiteski oli.
unohin sanoo tuon, että tuli kauhee stressi ja ahistus niistä tehtävistä D: sitä tehtävää oli jumalattoman paljon ja se tuntu jo epäinhimilliseltä, et miun ois pitäny pystyy tekemään iso määrä tehtäviä pienessä ajassa. ei miulla ihan noin kauheeta ollu kun siulla, ja oon tosi pahoillani kun siun vointi meni noin huonoks D:
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Syksystä lähtien on ollut vähän kumpaakin ja oon tykännyt, ja samalla lailla kai jatketaankin. Nyt loman jälkeen kuitenkin järjestetään jonkin aikaa kaikki kurssit etänä, paitsi ne, joissa lähiopetus on ihan välttämätöntä.

Näin ylipäätään tulen mieluummin paikan päälle, mutta välillä on ihan kiva katsoa luennot jälkeenpäin tallenteena kotona tai kirjastossa silloin kun itsestä tuntuu parhaalta. Zoomista en välitä, tosin jos en asuisi ihan kampuksen vieressä niin helpottaisihan se elämää kun ei tarvitse raahautua paikalle esim. aikaisin aamulla.
 
Viimeksi muokattu:

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
lähi ja mie oon niin ilonen, että meillä myös jatkuu lähiopetuksen merkeissä!

oishan se toki kiva, että sais nukkuu pidempään, eikä tarviis aamu 5 herätä bussiin, mutta sepä on se ainut asia.
on ihana päästä takas kouluun näkee kavereita joka päivä (ja varsinkin niitä kavereita, joiden kaa ei tuu oltuu vapaa-ajalla). on ihanaa, että on jonkinnäkönen rytmi, enkä muutenkaan haluis viettää koko päivää kotona. koulu on itelle semmonen turvapaikka, kun siellä on mm. kannustavia opettajia, jotka ei käytä miun kuollutta nimee, yms. D:! enkä muutenkaan haluis kuvitella, että mitä vanhojen treeneille ois käyny.

mutta 9-luokalla kun meillä oli etäkoulu, niin se oli itelle kulta-aikaa. sillon rupesin just liikkumaan enemmän ja enemmän, sekä pystyin keskittymään omiin elämäntapoihin.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
No siis suoritan kaksoistutkintoo niin olis kiva, jos lukiossa oltais etänä, koska sitten säästäisin bussimatkan verran aikaa ja voisin olla enemmän amiksessa enkä jäis niin pahasti jälkeen ja menettäis niin valtavaa määrää opetusta. Kaikkein parasta olis, jos ei aina edes olis meettejä niin voisin olla aina koko koulupäivän amiksessa ja sit kotiin tullessa alkaa tekemään niitä tehtäviä. Tosin mulla on kyllä yks kaveri lukiossa, mutta amiksessa mulla ei oikein oo kavereita ja on tosi kiva aina nähdä sitä kaverii siellä lukiolla vaikka nähäänkin myös välillä vapaa-ajalla.

Amiksessa en todellakaan haluis etäkouluu. Mulla on onneks semmonen ala kuitenkin että etäkoulu onnistuis joten kuten ja tehään tehtävii muutenkin tosi itsenäisesti+sais nukkuu pidempään, mutta sit se ois inhottavaa, ku pitäis opetella jotain, mihin ei omat välineet riitä. Ja lisäks amiksessa on hyvää ruokaa ja jotenkin on vaan aina mukavaa mennä sinne+enemmän motii tehä niit juttui ja saan ne nopeemmin tehtyy.

Kaikkein eniten ehkä haluisin, et ois välillä etää ja välillä lähii. Tai että jonkin aikaa olis etäkoulua, mut ei hirveen kauaa. En kyl kuitenkaan haluis etäkouluu heti joululoman jälkeen, koska just vikana amiskoulupäivänä tutustuin yhteen tyyppiin koulusta ja ollaan kyllä juteltu vähän snäpissä, mutta haluisin tutustumisvaiheessa jutella enemmän kasvotusten. D:
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
771
Reaktioarvo
746
Lähikoulu on mulle huomattavasti mukavampi ja helpompi vaihtoehto, koska kotonani asuu monta ihmistä samassa tilassa eikä siis hyvää keskittymistä voi edes toivoa, ja mun mielenterveys hyvin todennäköisesti hajoaa, jos en saa rutiineja, joita lähikoulu tuo. Viimeksi etäopetuksessa niitä tehtäviä oli paljon ja aikataulut olivat todella tiukat. Mulla ei ole ikävä sitä. D:
 

Emilia

Bonketi bonk
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
59
Reaktioarvo
91
Lähikoulu on itselleni parempi. Ois kotona vähän vaikeaa, kun kaikki käyttäisi samaa nettiä. Vaikka koen, ettei minulla ole kavereita, kuitenkin koulussa pääsee juttelemaan ja näkemään ihmisiä. Koen, että etäopetuksen aika mun mielenterveys voisi pahentua.

Kokonaisuudessa kaikilla ihmisillä ei ole rahaa paljoa ja etäopetuksessa pitäisi vielä ruokkia lapset. Tottakai koulu voi tarjota ruuan tai lahjakortin, mutta jotkut asuu kaukana koulustaan. Rehellisesti sanottuna tykkään meidän koulun ruuasta :D
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Etäkoulu jos mentäisiin järjellä, lähikoulu jos mentäisiin tunteella.


Etäkoulusta kyllä huonoja muistoja. Maaliskuu Pe 13. 2020 oli viimeinen päivä lähiopetuksessa ja sen jälkeen etänä aina loppuun asti. Sitten ennen joulua vuonna 2020 lyhyt pätkä etänä. Silloin keväällä 2020 meinasi tulla mökkihöperöksi kun ei päässyt mihinkään. Se tietokoneen kuunteleminen ja sille puhuminenkin tuntuu niin oudolta ja epäaidolta.

Oli se kyllä hieno tunne nähdä taas tuttuja maisemia kun kesäkuussa pääsi sitten enemmän liikkumaan. :D
 

IhmeellinenIhminen

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
200
Reaktioarvo
141
Etäkoulu mielummin ehottomasti oon ylikunnossa joka on tappanut yöunet ja unirytmin totaalisesti niin jotenki ois helpompi väsyneenä hoitaa koulujuttuja vaan kotoota käsin+meillä etäkoulussa työmäärät oli naurettavan pieniä meni ehkä 2 tuntia aktiivisesti koulujuttuihin päivässä loppu oli semmosta teams puheluissa roikkumista ja tyyliin kavereiden kanssa puhumista ym.

kaikki maholliset laitteetkin mulla ois nyt vimpan päälle etäkouluun kun oon käyttänyt tietokoneeseen ja noihi näyttöihin ym laittoman paljon rahaa ja meille tossa talvella rakennutettiin valokuitu
 

jokuvaan

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
4.4.2021
Viestejä
955
Reaktioarvo
991
etäopiskelu järjellä ajatellen, se sopii minulle ja sitä paitsi, ei huvita mennä opiskelemaan koronapesäkkeeseen ja hommaamaan sataprosenttia varmaa koronaa vaan mielummin oleilen täällä kotona. tietenkin kun tiedän, kuinka hajottavaa etäopetus voi joillekin olla, sen perusteella valitsisin lähiopetuksen.
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Lähikoulu ehdottomasti. Vaikka aiemmat etäjaksot ovat minun osaltani olleetkin hyvin onnistuneita ja kasvattavia kokemuksia, koen, että nyt olisi parempi vaan pysyä lähiopetuksessa. Tilanteeni on tällä hetkellä hieman toinen kuin vajaa pari vuotta (herranjestas, onko siitä oikeasti niin kauan D:) sitten.

Sama juttu oikeastaan harrastusten kanssa. Haluaisin pitää ne auki, koska olen tajunnut harrastukseni olevan kaikesta huolimatta hyvin suuri syy sille, että olen ylipäätään enää edes elossa. En tiedä, mitä käy kun myös alle 18-vuotiaiden ohjattu harrastustoiminta vedetään jäihin.

Ajattelen ehkä vähän itsekkäästi ja oman tilanteeni kautta tätä asiaa mutta en alkuunkaan tykkäisi tilanteesta, jossa olisimme taas täyssulussa.
 

auringon_lasku

tyhjäntoimittaja
Liittynyt
2.7.2021
Viestejä
504
Reaktioarvo
308
lähikoulu
viimeks oikeesti ei tehny hyvää olla vaan kotona.
päivät koostu aikalailla siitä että tein tehtäviä vähän välii, kuuntelin äänikirjaa, söin, kävin ruokkii lemmikit, nukuin ja kaikki alko uudestaan. en nähny hirveesti ihmisiä nii siinähä oli lähellä seota. mun mielenterveyden kannalta etäopteus ois paskinta paskaa mitä nyt ois voinu tapahtua.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Lähikoulu ehdottomasti. Mulla on adhd ja kotona opiskelu on käytännössä mahdotonta ja etäluennoista ei jää käteen yhtikäs mitään. Tarviin sen sosiaalisen aspektin, että pysyn aiheessa mukana ja muutenkin on kiva nähdä kavereita ja jäädä tekemään esim. projektityöt yms. koululle, koska kotona niidenkin kanssa on hirveästi vaikeuksia. En vaan yksinkertaisesti pysty opiskelemaan kotoa käsin ja kirjastokin on vähän niin ja näin, liikaa ärsykkeitä ja liikaa muita juttuja jotka vetää puoleensa enemmän kuin ne tehtävät eikä mulla oo kykyä keskittyä vana pakottamalla, vaikka yrittäisinkin
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
No jaa... mul on ollut murheita täs viime kuukausina murheuta sosiaalisten suhteiden aiheuttamista paineista, jonka vuoksi etäopetus olisi osittain hyvä juttu. Siis siinä mielessä, ettei paljoa ihmisiä näkis. Mut toisaalta etäopetus on ennen mulla hankaloittanut sosiaalista ahdistusta entisestään, niin en tiiä, onnistuisko etäopetus hallitsemaan mun ahdistusta nytkään.

Lähiopetus on siinä mielessä mulle parempi vaihtoehto, koska siinä paljon etuuksia kuin mitä etäkoulusta olisi. Etäopetuksessa on hankalampaa saada apua, (ainakin lukiossa) opetus on huonompaa, ikävää sählätä temppuilevien sähköisten välineiden kanssa ja ruoat joutuisin tekemään itse. :( Mä kun opiskelen alalla, jossa käytetään Photoshoppia, ja kyseistä sovellusta olisi ikävä tietsikan näyttö jaettuna Photoshoppiin ja live-opetukseen. :'D

Ja siis meillä aloitetaan koulu ens viikolla lähiopetuksena, kokoontumisrajoitukset huomioiden. Ja mitä tulee vielä tohon mun sosiaaliseen ahdistukseen, niin tuskin me juhlia saadan nyt kokoontumisrajoitusten takii pitää. Ja pidän tätä ihan hyvänä juttuna, koska oppilaskunnan jäsenenä oon saanut kuulla, että seuraavat bileet meillä olis ollut kunnon ryyppybileet. :D Ja runsaasta juomisesta en siis pidä.

Mut siis kai mun on sosiaalisesta ahdistuksestani huolimatta käännyttävä lähiopetuksen puoleen. Kyseisestä opiskelumenetelmästä on enemmän hyötyä kuin etäopetuksesta.
 

Karzaa

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
435
Reaktioarvo
423
Etäkoulu. Jos käyn koulussa niin väsyn ihan älyttömästi, en tiiä johtuuko se raudanpuutteesta vai mt-ongelmista vai mistä kaikesta. Koulussa mun on myös hyvin vaikee keskittyä, kun siellä on hirvee meteli ja välillä vähän levotonta. Oon siis kuntouttavalla luokalla peruskoulussa. Meidän ei myöskään tarvii mennä välkillä ulos ja ite oon kaikki tunnit siinä kotiluokassa niin se on aika puuduttavaa. Kotona opiskellessa pystyn keskittyy paljon paremmin ja tehtävät tulee tehdyiks nopeemmin, kun ei oo lähes ollenkaan häiriötekiöitä. Pistinkin tossa opelle viestiä käviskö hänelle, et jatkaisin etänä.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Etäkoulu jos mentäisiin järjellä, lähikoulu jos mentäisiin tunteella.


Etäkoulusta kyllä huonoja muistoja. Maaliskuu Pe 13. 2020 oli viimeinen päivä lähiopetuksessa ja sen jälkeen etänä aina loppuun asti. Sitten ennen joulua vuonna 2020 lyhyt pätkä etänä. Silloin keväällä 2020 meinasi tulla mökkihöperöksi kun ei päässyt mihinkään. Se tietokoneen kuunteleminen ja sille puhuminenkin tuntuu niin oudolta ja epäaidolta.

Oli se kyllä hieno tunne nähdä taas tuttuja maisemia kun kesäkuussa pääsi sitten enemmän liikkumaan. :D
Joo, noina mainitseminasi ajankohtina etäopetus oli mullakin hirveää. :D Keväällä 2020 se kaikki tuli kauheena yllätyksenä ja uutena juttuna ja sähköiset palvelimet sen kun temppuili väliajoin. Samoin oli tyhmää olla lukiossa yksi kokonainen jakso etänä. Olisin halunnut aurinkoisena keväänä mennä kouluun...

Ja joulukuussa 2020 meillä annettiin jäätävä läjä tehtäviä etäopetuksessa. :'D Kauheessa paniikissa sillo jo koulupäivän jälkeenkin tein 2-3 tuntia rästi- ja kotitehtävii. Tästä ajasta suuri osa meni yhen kurssin äikän rästihommiin. x( Ranskan ope sanoi etänä pinotehtävän antamisen jälkeen, et on parempi antaa liikaa tehtäviä kuin liian vähän. :D Joo, ei liian vähän oo hyvä antaa, mut miks niin paljon...? Keväällä kun mentiin takaisin lähiopetukseen, niin työtaakka niin kyseisellä kurssilla kuin monissa muillakin kursseilla väheni huomattavasti.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Etäkoulu. Jos käyn koulussa niin väsyn ihan älyttömästi, en tiiä johtuuko se raudanpuutteesta vai mt-ongelmista vai mistä kaikesta. Koulussa mun on myös hyvin vaikee keskittyä, kun siellä on hirvee meteli ja välillä vähän levotonta. Oon siis kuntouttavalla luokalla peruskoulussa. Meidän ei myöskään tarvii mennä välkillä ulos ja ite oon kaikki tunnit siinä kotiluokassa niin se on aika puuduttavaa. Kotona opiskellessa pystyn keskittyy paljon paremmin ja tehtävät tulee tehdyiks nopeemmin, kun ei oo lähes ollenkaan häiriötekiöitä. Pistinkin tossa opelle viestiä käviskö hänelle, et jatkaisin etänä.
Aa joo, meilläkin lukiossa aikoinaan oli joillakin kursseilla tyyppei, jotka vaan mölys tunneilla ja häiritsi. :/ Ja siis tää meidän lukio tunnettiin huonon väen lukiona (peruslinjalaisten takii siis, meillä oli siis erityislinjoja lukiossa). Tää maine vähän näkyi mainitsemallani peruslinjalla, ja nää mölyäjät olivatkin nimenomaan sieltä.

Ja sillon kuin etäopetusta oli, niin ei sillon kukaan tunneilla mölynyt. Meillä kyl kuvislinjalla ennen etäopetuksen alkuu pelättiin, ettei opetuksesta tulis mitään, ku kaikki väliajoin tietsikan ääres riehuis. Mut ei, kaikki oli ihan rauhallisesti. :)

Abivuotenani jotkut ykköset olivat omalla äikänkurssillaan linkanneet tunnin Zoom-linkin Ylilautaan suun muihin vastaaviin sivustoihin, jolloin tunnille ilmestyi hämärää porukkaa. Sit ope joutui poistaa jatkuvalla syötöllä häiriköistä tunnilta. :D En ollut todistamassa tilannetta, mutta mulla oli ton samasen open kaa tunti just sen jälkeen, kun hän oli joutunut kamppailee ykkösluokkalaisten ja Ylis-häiriköiden kaa.
 

Karzaa

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
435
Reaktioarvo
423
Aa joo, meilläkin lukiossa aikoinaan oli joillakin kursseilla tyyppei, jotka vaan mölys tunneilla ja häiritsi. :/ Ja siis tää meidän lukio tunnettiin huonon väen lukiona (peruslinjalaisten takii siis, meillä oli siis erityislinjoja lukiossa). Tää maine vähän näkyi mainitsemallani peruslinjalla, ja nää mölyäjät olivatkin nimenomaan sieltä.

Ja sillon kuin etäopetusta oli, niin ei sillon kukaan tunneilla mölynyt. Meillä kyl kuvislinjalla ennen etäopetuksen alkuu pelättiin, ettei opetuksesta tulis mitään, ku kaikki väliajoin tietsikan ääres riehuis. Mut ei, kaikki oli ihan rauhallisesti. :)

Abivuotenani jotkut ykköset olivat omalla äikänkurssillaan linkanneet tunnin Zoom-linkin Ylilautaan suun muihin vastaaviin sivustoihin, jolloin tunnille ilmestyi hämärää porukkaa. Sit ope joutui poistaa jatkuvalla syötöllä häiriköistä tunnilta. :D En ollut todistamassa tilannetta, mutta mulla oli ton samasen open kaa tunti just sen jälkeen, kun hän oli joutunut kamppailee ykkösluokkalaisten ja Ylis-häiriköiden kaa.
Joo häiriköt on ihan kamalia, itellä menee lisäks keskittyminen joskus ihan pienestäkin hälinästä. Aikamoiseen tilanteeseen on kyllä sun ope joutunut. :D
 
Liittynyt
20.4.2021
Viestejä
21
Reaktioarvo
8
Etäkoulu. Nytki jaksan just ja just käydä koulussa ja helpottais paljon jos ei tarvis joka päivä lähtiä sinne vaan vois opiskella kotona. Opin ihan hyvin etänäki ja sillon ois paljon enemmän aikaa ja energiaa tehä jotain koulun jälkeenki.
 

Samankaltaisia keskusteluja

Ylös Pohja