Fanfiction

Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Luettelo tai kirjoitatteko? Mistä fandomeista?

Saa myös suositella ficcejä.
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Olen lukenut iät ja ajat, mutten ole kirjoittanut itse. Nykyään harvemmin tulee enää luettuakaan, mutta joidenkin vanhojen lemppareiden pariin on aina välillä kiva palata. Pääasiallisin fandom on mulla ollut Harry Potter (aloitinkin ficcien lukemisen alun perin Harry Potterista) ja muita esim. Taru sormusten herrasta / Hobitti, Final Fantasy sekä Kingdom Hearts.

Fanifiktio tuntuu kyllä jotenkin tosi aliarvostetulta viihteen muodolta välillä. Olen lukenut todella hyviä ficcejä, jotka ovat lähes päihittäneet alkuperäisen materiaalin. :unsure: On hauska nähdä, mitä kaikkea uutta ihmiset keksivätkään tehdä tietyn universumin maailmalla ja sen hahmoilla.

Mites itse vastaisit @imperfekti ?
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,847
Reaktioarvo
2,380
Luen ja kirjoitan, mutta englantini ei ole kovin hyvää niin se vähän vesittää tapauksia. En ole oikein julkaissut mitään sitten ollessani teini-ikäinen ja nykyään se on aika lailla sitä, että luen. Olen kirjoittanut mm. tähtien sodasta, taru sormusten herrasta ja dungeons&dragons-maailmasta. Kirjoitan myös ficcejä oikeasti olevista tai olleista ihmisistä, kuten Julius Caesarista, koska olin joskus ihastunut häneen.
 

RilliPöllö

Uudenmaan Louhi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
389
Reaktioarvo
592
En ole koskaan kirjoittanut, mutta joskus sillointällöin luen.
Muistan vielä ensimmäisen Ficin johon silmäni asetin, se oli "eeppinen" Sonic the hedgehog-kertomus jossa ensin Sonicilla oli villi suhde Amyn, sitten Shadown (???) ja sitten taas Amyn kanssa. Ei siinä mitään, varsin viihdyttävä kertomus muuten :D
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Luen eniten Harry Potter -ficcejä. Aina välillä muistakin fandomeista tulee luettua, Percy Jacksonista ja Artemis Fowlista esimerkiksi. Olen yrittänyt kirjoittaakin, mutta se ei oikein ota sujuakseen (kuten ei minulta mikään kirjoittaminen). Yhden hyvin lyhyen ficin olen kirjoittanut ja julkaissut.

@Kerberos, totta. Se on ihan oma lajinsa siinäkin, miten kirjoittaja onnistuu kuvaamaan hahmot omina itsenään.
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
joskus oon lukenu pari ja oon kirjottanu myös itse D: luin ja kirjoitin lähinnä one direction ficcejä. muistan kyl et aloin joskus lukemaan jotain mcr-ficciä ja kirjotin ainakin frendeistä yhden ficin, joskus kaaaauan kauan sitten

en siis oo todella moneen vuoteen kirjottanu/lukenu ficcejä, ei vissiin ollu enää miun juttu loppujen lopuksi D:
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Joskus tuli luettua aika paljon eräästä sarjasta kirjoitettuja fikkejä. Monta hyvää tarinaa tuli luettua, lempparini oli sellainen kässärimuodossa kirjoitettu x. tuotantokausi, jossa oli yli 20 lukua (jaksoa). Yritin myös epätoivoisesti etsiä fikkejä, joissa oli tietty asettelu ja tietyt hahmot päähenkilöinä, mutta päädyin lopulta kirjoittamaan niitä itse kun muuta ei oikein löytynyt. Etsin jopa muiden samantapaisten fandomien fikkejä, joissa oli oikeanlainen juoni, ja lukiessani kuvittelin hahmojen paikoille sen lempisarjani hahmot :D

Sarjan katsominen ja fikkien lukeminen/kirjoittaminen taisi olla aika tärkeä käännekohta omassa kielitaidossa. Ensimmäistä tarinaa lukiessa tajusin, että onkin paljon helpompaa lukea teksti englanniksi kuin kopioida se kääntäjään. Kyllä niistä kasiluokalla kirjoitetuista fikeissä oli aika paljon virheitä joita en tiedostanut, mutta itsellenihän minä niitä kirjoitin. Puhelimen muistioon ja sähköpostin arkistoon.
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Sarjan katsominen ja fikkien lukeminen/kirjoittaminen taisi olla aika tärkeä käännekohta omassa kielitaidossa. Ensimmäistä tarinaa lukiessa tajusin, että onkin paljon helpompaa lukea teksti englanniksi kuin kopioida se kääntäjään. Kyllä niistä kasiluokalla kirjoitetuista fikeissä oli aika paljon virheitä joita en tiedostanut, mutta itsellenihän minä niitä kirjoitin. Puhelimen muistioon ja sähköpostin arkistoon.
Sama mullakin, mutta en pystynyt lukemaan oikein mitään englanniksi ennen kuin joskus lukion jälkeen. Ficcien lukeminen oli siinä vaiheessa iso osa mun kielitaidon kehitystä.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,882
Reaktioarvo
1,406
Ite oon vuosia sitten lukenu paljon fnaf ja creepypasta fanficcejä, ja nykyään on tullu luettua The Thing, Slasher ja Batman tas fanficcejä, tosin osasta noistakin jo aikaa kun oon niitä lueskellu.
Oon kans joskus kirjottanu The Thing fanficcejä, ja sit mun wattpad käyttäjältä löyty joku huumorilla tehty Rölli fanfic jonka olin tehny joskus ja mietin että mitähän helkkaria :DD
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,970
Reaktioarvo
8,474
En ole koskaan kirjoittanut, mutta joskus sillointällöin luen.
Muistan vielä ensimmäisen Ficin johon silmäni asetin, se oli "eeppinen" Sonic the hedgehog-kertomus jossa ensin Sonicilla oli villi suhde Amyn, sitten Shadown (???) ja sitten taas Amyn kanssa. Ei siinä mitään, varsin viihdyttävä kertomus muuten :D
Lisätietoja.
 

RilliPöllö

Uudenmaan Louhi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
389
Reaktioarvo
592
Jos kerran pyydät!
Ficin löysin Wattpadista, taisi olla nimellä "Reborn" ja oli vieläpä suomen kauniilla kielellä kirjoitettu turina, joidenkin tulkintatapojen mukaan hiukan"villi"

En aijo kyseenalaistaa sitä miksi kysyt...
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,970
Reaktioarvo
8,474
Jos kerran pyydät!
Ficin löysin Wattpadista, taisi olla nimellä "Reborn" ja oli vieläpä suomen kauniilla kielellä kirjoitettu turina, joidenkin tulkintatapojen mukaan hiukan"villi"

En aijo kyseenalaistaa sitä miksi kysyt...
Ei ollut linkkiä..
 

RilliPöllö

Uudenmaan Louhi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
389
Reaktioarvo
592
No oikeasti haluan! Hah, aikoinaan tuli vastaan sellaista sairasta settiä Sonicistä että jumpe!
Tiesinpäs! Tässä tulee:
Töttörö töttö tööö!
 
Ylös Pohja