Aihe vapaa Häirittee se, että jos valitan huonosta numerosta...

Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
En mä kyllä tosissani kehtaa valittaa siitä kutosestakaan. Oon yleensä ollu ysin oppilas ja pärjänny koulussa hyvin mut kyllä lukiosta muutama kutonen on tullut joista en ole kuin ehkä maininnut kysyttäessä.
Toki siitä vaan valita vaan mut älä nyt ärsyynny siitä jos muut ei reagoi "oikein". Miten siihen edes tulisi sitten reagoida?

Ysi on oikeasti tosi hyvä numero. Kaikille. Myös sille kympinoppilaalle se on se kiitettävä(vai oliko erinomainen). Se on sama koe/kurssi ja jos arvosanoja vertaillaan se ysin saanut on pärjännyt paremmin/tehnyt enemmän töitä. Ja jos ei vertailla, on ysi silti edelleen se kiitettävä.

Mä en kuvittele ettet oo koskaan kokenut sellaista, kysymyksen tarkoitus oli herättää sua miettimään niitä kertoja ja sitä, millaisia tunteita ja ajatuksia se silloin aiheutti. Helpottaa sitä että pystyt kokemaan molemmat puolet ja huomaat olleesi molemmissa rooleissa. Myönnän itsekkin nimittäin olleeni useat kerrat kummassakin roolissa joskus tajuamattani, joskus tajuten sekunnin liian myöhään ja olleeni toista kohtaan epäreilu kun en korjannut sanojani ja toinen tuijotti vain hetken kengänkärkiään. Yritän olla nykyään varovaisempi enkä puhu juuri omista numeroistani muiden kesken koska sillä ei ole väliä. Olen muutenkin meidän porukan huonoin joissain aineissa, joissain taas se joka saa lukion fysiikasta pelkkiä ysejä ja kymppejä on ihmetellyt miten sain englannin argumentoivasta tekstistä niin hyvät pisteet.

Tarkoitukseni ei ole hyökätä sua vastaan vaan yritän kertoa sitä että myös sillä jolla ei ollut kutosta korkeammat tavoitteet, voi olla sellainen olo että on pettynyt itseensä, on huono ja epäonnistunut. Kun ysin oppilas on kirjaimellisesti saanut sen kiitettävän arvosanan.

Ja vielä pakko muistuttaa suakin niinkuin montaa muutakin täällä ennen, että jos päädyt yläasteen jälkeen lukioon, on tosta ajatusmaailmasta järkevintä opetella ulos. Koska burnout ja sairaslomalla olo ei ole hauskaa, enkä mäkään pitkitä lukiota ja vaihtanut lyhyeen matikkaan ihan vain huvin vuoksi. Ei ole terveellistä lukiossa pakkosuorittaa kaikesta hyviä arvosanoja, vain niillä viidellä aineella mitä kirjoitat on väliä. Sairasloma oli yllättävän rankkaa, suosittelen ennaltaehkäisyä.
No ihansama

Mie en oo tyytyväinen johonki numeroon ja se on käsittääkseni ihan ok. Sie oot ja seki on ok. Pointti oli alunperin se että ärsyttää ko kaverit alka sellasella erittäin vittuilevalla sävyllä puhumaan siitä että mie olin pettyny omaan suoritukseen. En miekään naureskele niille..
 
Liittynyt
23.10.2022
Viestejä
93
Reaktioarvo
49
No ihansama

Mie en oo tyytyväinen johonki numeroon ja se on käsittääkseni ihan ok. Sie oot ja seki on ok. Pointti oli alunperin se että ärsyttää ko kaverit alka sellasella erittäin vittuilevalla sävyllä puhumaan siitä että mie olin pettyny omaan suoritukseen. En miekään naureskele niille..
ei ihme että siitä vittuillaan sulle jos valitat jostain ysistä. homman nimiki on siinä että ysi on ihan kirjaimellisesti hyvä numero ja parempi ku kutonen. edelleen, tollanen aiheuttaa vaan lisää paineita toisille vaikka itteä oikeasti harmittaisi se.
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
ei ihme että siitä vittuillaan sulle jos valitat jostain ysistä. homman nimiki on siinä että ysi on ihan kirjaimellisesti hyvä numero ja parempi ku kutonen. edelleen, tollanen aiheuttaa vaan lisää paineita toisille vaikka itteä oikeasti harmittaisi se.
Eli ei saa sanoa että on pettyny jos jollaki muulla meni huonommin. No ok sit :D
 
Liittynyt
23.10.2022
Viestejä
93
Reaktioarvo
49
Eli ei saa sanoa että on pettyny jos jollaki muulla meni huonommin. No ok sit :D
ei se ollu mun pointti, meinasin että yleisesti tosi turhaa valittaa numerosta joka on kiitettävä ja tosi hyvä yleisesti. toinen pointti on se että tollanen valittaminen aiheuttaa toisille paineita, oli niille tullu se kutonen tai vaikka kasi plussa.

mut onhan se kieltämättä vituttavaa jos kerrot siitä sun kutosesta ja toinen kaveri valittaa ysistä. ymmärrän että kaikilel eri tavoitteet, mutta silti :D
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
ei se ollu mun pointti, meinasin että yleisesti tosi turhaa valittaa numerosta joka on kiitettävä ja tosi hyvä yleisesti. toinen pointti on se että tollanen valittaminen aiheuttaa toisille paineita, oli niille tullu se kutonen tai vaikka kasi plussa.

mut onhan se kieltämättä vituttavaa jos kerrot siitä sun kutosesta ja toinen kaveri valittaa ysistä. ymmärrän että kaikilel eri tavoitteet, mutta silti :D
Noniin. Elikkäs ollaan juoksukisassa. Mie lähen tavottelemaan voittoa, ja kaveri ei. Tää mun kaveri ei oo reenannu kovin kauaa mutta osallistuu kuitenki.

Juoksut on juostu ja mie oonki toinen. Harmittaa sikana koska halusin nimenomaan voittaa. Kaveri oli 17. ja tyytyväinen, koska jakso juosta koko matkan.

Saanko nyt sanoa että harmittaa?

Entä jos mie, joka oon harrastanu ratsastusta vuoden, lähden leirille toisen kaverini kanssa, joka on ratsastanut viisi vuotta. Jollain ilveellä voitan leirikisat, kun kaveri onkin kolmas. Kaveri pettyy, saanko iloita voittoani?

Entäpä jos kaveri oliski voittanu kisat, oisko hän saanu olla tyytyväinen?

Ja jos hän olisi ollut toinen ja mie viiminen, saako hän olla surullinen kun ei voittanut?

Mietin vaan.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
No ihansama

Mie en oo tyytyväinen johonki numeroon ja se on käsittääkseni ihan ok. Sie oot ja seki on ok. Pointti oli alunperin se että ärsyttää ko kaverit alka sellasella erittäin vittuilevalla sävyllä puhumaan siitä että mie olin pettyny omaan suoritukseen. En miekään naureskele niille..
Mut se _tuntuu_ siltä että niille naureskellaan vaikka se ei sun pointti olisikaan. Entä jos se onkin vaikka arka paikka? Jos ne on pettyneitä itseensä? Jos se että niille markkinoidaan ysiä huonona numerona saa se tuntemaan myös että ysi, ja kaikki sen alapuolella on huonoja ja hävettäviä numeroita? Tai jos ne ei osaa reagoida?

Tottakai on ok olla eri tavoitteet mut jos meet lukioon niin ihan oman jaksamisen vuoksi opettele ulos ylisuorittamisesta. Kyllä mä ymmärrrän senkin että on pettynyt itseensä jos tavoitteet on ollut korkeammalla.

Mut kysyn ainaki neljättä kertaa, miten siihen _pitäisi_ reagoida?

Noh jaa oon selittänyt samat asiat moneen kertaan joten antaapi olla kun et tunnu vastaavan...
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
Noniin. Elikkäs ollaan juoksukisassa. Mie lähen tavottelemaan voittoa, ja kaveri ei. Tää mun kaveri ei oo reenannu kovin kauaa mutta osallistuu kuitenki.

Juoksut on juostu ja mie oonki toinen. Harmittaa sikana koska halusin nimenomaan voittaa. Kaveri oli 17. ja tyytyväinen, koska jakso juosta koko matkan.

Saanko nyt sanoa että harmittaa?

Entä jos mie, joka oon harrastanu ratsastusta vuoden, lähden leirille toisen kaverini kanssa, joka on ratsastanut viisi vuotta. Jollain ilveellä voitan leirikisat, kun kaveri onkin kolmas. Kaveri pettyy, saanko iloita voittoani?

Entäpä jos kaveri oliski voittanu kisat, oisko hän saanu olla tyytyväinen?

Ja jos hän olisi ollut toinen ja mie viiminen, saako hän olla surullinen kun ei voittanut?

Mietin vaan.
Tottakai saa olla iloinen tai pettynyt ja tuntea mitä tuntee mut entä jos se sun kaveri on opiskellut yhtä kauan? Tehnyt mahdollisesti jopa enemmän työtä mutta ei vain pysty. Entä jos se on pettynyt suoritukseensa vaikkei näytä sitä? Miksi sulla silloin on oikeus valittaa siitä mitä tunnet mutta sillä ei reagoida siten miltä tuntuu?
Se että olin ihan tyytyväinen marikan kurssin kutoseen ei tarkota että olisin tyytyväinen kemian kurssin kutoseen. Tai että mulla ei olis tavotteena ysi tai kymppi niissä aineissa joista tykkään ja joiden eteen nään oikeesti paljon vaivaa.
Lukion ja yläasteen työmäärää ja numeroita ei oikein voi verrata.

Entä jos olisitte juoksukisassa kaverisi kanssa jonka kanssa olette treenanneet yhtä kauan ja yhtä paljon tai se on tehnyt jopa enemmän työtä oppiaiseen juoksemaan vaikka proteesin kanssa? Tai sillä on hoitamaton astma? Ja molemmat haluatte pärjätä. Jos sinä tulet toiseksi ja kaveri on 17. niin tottakai häntä harmittaa vaikka saattaa samalla tiedostaa ettei hänellä ollut samat mahdollisuudet. Se saattaa olla silti tosi kipeä asia jos ei vain pysty vaikka haluaa ja yrittää. Ja vaikka olis realisti.

Se saattaa olla kaveriesi ainut keino reagoida kun olet tuonut ylös niille ehkä haastavan asian. Tai ehkä niitä ärsyttää yhtälailla että sä "kettuilet" niille niiden numeroista joten kettuilevat sitten takaisin?
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,899
Reaktioarvo
8,451
ei se ollu mun pointti, meinasin että yleisesti tosi turhaa valittaa numerosta joka on kiitettävä ja tosi hyvä yleisesti. toinen pointti on se että tollanen valittaminen aiheuttaa toisille paineita, oli niille tullu se kutonen tai vaikka kasi plussa.

mut onhan se kieltämättä vituttavaa jos kerrot siitä sun kutosesta ja toinen kaveri valittaa ysistä. ymmärrän että kaikilel eri tavoitteet, mutta silti :D
Eli: jos itsellä on huono olo ja tuntee epäonnistuneensa, niin pitää pitää suunsa kiinni koska toisella meni vielä huonomminkin. Tällä logiikalla Suomessa on turha ulista mistään kouluasioista, kun lapset Afrikassa eivät edes pääse kouluun!
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Tottakai saa olla iloinen tai pettynyt ja tuntea mitä tuntee mut entä jos se sun kaveri on opiskellut yhtä kauan? Tehnyt mahdollisesti jopa enemmän työtä mutta ei vain pysty. Entä jos se on pettynyt suoritukseensa vaikkei näytä sitä? Miksi sulla silloin on oikeus valittaa siitä mitä tunnet mutta sillä ei reagoida siten miltä tuntuu?
Se että olin ihan tyytyväinen marikan kurssin kutoseen ei tarkota että olisin tyytyväinen kemian kurssin kutoseen. Tai että mulla ei olis tavotteena ysi tai kymppi niissä aineissa joista tykkään ja joiden eteen nään oikeesti paljon vaivaa.
Lukion ja yläasteen työmäärää ja numeroita ei oikein voi verrata.

Entä jos olisitte juoksukisassa kaverisi kanssa jonka kanssa olette treenanneet yhtä kauan ja yhtä paljon tai se on tehnyt jopa enemmän työtä oppiaiseen juoksemaan vaikka proteesin kanssa? Tai sillä on hoitamaton astma? Ja molemmat haluatte pärjätä. Jos sinä tulet toiseksi ja kaveri on 17. niin tottakai häntä harmittaa vaikka saattaa samalla tiedostaa ettei hänellä ollut samat mahdollisuudet. Se saattaa olla silti tosi kipeä asia jos ei vain pysty vaikka haluaa ja yrittää. Ja vaikka olis realisti.

Se saattaa olla kaveriesi ainut keino reagoida kun olet tuonut ylös niille ehkä haastavan asian. Tai ehkä niitä ärsyttää yhtälailla että sä "kettuilet" niille niiden numeroista joten kettuilevat sitten takaisin?
No sitten varmaan kaverikin ilmaisee että on pettynyt jos on?? Samoin kun mieki??

Ja miten niin kettuilen kaverin numerosta kun ihan tosi EN KETTUILE

Ja kun en missään kohtaa verrannu lukion ja yläasteen työmäärää? Mitäihmettä??
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
No sitten varmaan kaverikin ilmaisee että on pettynyt jos on?? Samoin kun mieki??

Ja miten niin kettuilen kaverin numerosta kun ihan tosi EN KETTUILE

Ja kun en missään kohtaa verrannu lukion ja yläasteen työmäärää? Mitäihmettä??
Ei se välttämättä ilmaise. Se ei ehkä halua puhua siitä.
Ja uskon että et tarkoituksella kettuile. Sanoinkin että saattaa _tuntua_ että "kettuilet" (huomaa sana 'tuntua' ja lainausmerkit sanan 'kettuile' ympärillä)

Etkä vertaillutkaan. Huomasin vain itse käyttäneeni omia kurssinumeroita esimerkkinä ja totesin että ne ei ole vertailukelpoisia oikeasti niinkuin esimerkistäni olisi voinut ymmärtää.

Kaikki mitä sanon ei ole hyökkäys sua vastaan tai jotain mitä olisit aiemmin sanonut. Väillä mä "repäsen" näitä ihan caan omasta päästäni jos haluan tarkennusta johonkin.
 
Liittynyt
23.10.2022
Viestejä
93
Reaktioarvo
49
Noniin. Elikkäs ollaan juoksukisassa. Mie lähen tavottelemaan voittoa, ja kaveri ei. Tää mun kaveri ei oo reenannu kovin kauaa mutta osallistuu kuitenki.

Juoksut on juostu ja mie oonki toinen. Harmittaa sikana koska halusin nimenomaan voittaa. Kaveri oli 17. ja tyytyväinen, koska jakso juosta koko matkan.

Saanko nyt sanoa että harmittaa?

Entä jos mie, joka oon harrastanu ratsastusta vuoden, lähden leirille toisen kaverini kanssa, joka on ratsastanut viisi vuotta. Jollain ilveellä voitan leirikisat, kun kaveri onkin kolmas. Kaveri pettyy, saanko iloita voittoani?

Entäpä jos kaveri oliski voittanu kisat, oisko hän saanu olla tyytyväinen?

Ja jos hän olisi ollut toinen ja mie viiminen, saako hän olla surullinen kun ei voittanut?

Mietin vaan.
ootko ikinä miettiny et hei, välttämättä se ihminen joka siihen kokeeseen harjotteli ja sai kutosen, on välttämättä harjotellu yhtä paljon ku sä, ja ehkä enemmän?

sulla on oikeus tuntea mitä tunnet ja reagoit asiaan, mutta voit myös miettiä sitä minkälaisen kuvan annat ittestäs ja mitä yrität viestiä toiselle. vaikka se ei ois pahalla tavalla tarkoitettu niin se saattaa toiselle osuu sellasena.

vaikka ois tavoiteltu huonompaa sijaa niin kyllä se toisesta tuntuu ikävältä jos itse valittaa sijasta joka on parempi kun sen kaverin.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
No sano toki että mitkä sanat ei kuulosta valitukselta.
Noh jos haluat kertoa niin sanot vain että "mulla oli tässä aineessa tavotteet tosi korkeella ja nyt ärsyttää kun se jäin noin vähästä kiinni"

Mut kerro toki miten siihen pitäisi vastata kun joku valittaa paremmasta numerosta? Olen kysynyt ainakin viidesti jo tässä että haluaisin todella kuulla miten pitäisi reagoida niin ettei se ärsytä paremmin pärjännyttä?
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Noh jos haluat kertoa niin sanot vain että "mulla oli tässä aineessa tavotteet tosi korkeella ja nyt ärsyttää kun se jäin noin vähästä kiinni"

Mut kerro toki miten siihen pitäisi vastata kun joku valittaa paremmasta numerosta? Olen kysynyt ainakin viidesti jo tässä että haluaisin todella kuulla miten pitäisi reagoida niin ettei se ärsytä paremmin pärjännyttä?
No niinku tuolla aikasemmin jossaki kohtaa sanoin, voi vastata ihan tavallisesti. Ilman vittuilua/sarkasmia. Silleen miten vastaisit mitä tahansa numeroa voivottelevalle. Et varmaankaan ala kovin sarkastisesti kommentoimaan jos kutosen saanutta kaveria harmittaa..?
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
ootko ikinä miettiny et hei, välttämättä se ihminen joka siihen kokeeseen harjotteli ja sai kutosen, on välttämättä harjotellu yhtä paljon ku sä, ja ehkä enemmän?

sulla on oikeus tuntea mitä tunnet ja reagoit asiaan, mutta voit myös miettiä sitä minkälaisen kuvan annat ittestäs ja mitä yrität viestiä toiselle. vaikka se ei ois pahalla tavalla tarkoitettu niin se saattaa toiselle osuu sellasena.

vaikka ois tavoiteltu huonompaa sijaa niin kyllä se toisesta tuntuu ikävältä jos itse valittaa sijasta joka on parempi kun sen kaverin.
Jäin vaan miettiin että mitä tarkotat tolla "mutta voit myös miettiä sitä minkälaisen kuvan annat ittestäs" kohalla

Ja olen toki miettiny
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
No niinku tuolla aikasemmin jossaki kohtaa sanoin, voi vastata ihan tavallisesti. Ilman vittuilua/sarkasmia. Silleen miten vastaisit mitä tahansa numeroa voivottelevalle. Et varmaankaan ala kovin sarkastisesti kommentoimaan jos kutosen saanutta kaveria harmittaa..?
Eipä siihenkään voi oikein mitään vastata, varsinkin jos on itse pärjännyt paremmin. Sarkasmi/vitsailu on mun coping keino just tommosissa tilanteissa.
Ei sääli oo usein se mitä halutaan oli saanu kutosen tai ysin. Monesti vaan halutaan jatkaa eteenpän ja antaa olla, itse ainakin ei aina tee mieli keskustella ja vertailla
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Eipä siihenkään voi oikein mitään vastata, varsinkin jos on itse pärjännyt paremmin. Sarkasmi/vitsailu on mun coping keino just tommosissa tilanteissa.
Ei sääli oo usein se mitä halutaan oli saanu kutosen tai ysin. Monesti vaan halutaan jatkaa eteenpän ja antaa olla, itse ainakin ei aina tee mieli keskustella ja vertailla
No ihan sama sitte omg
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
sanotaan vaikka että ”luulin että koe olisi mennyt paremmin mutta tääki on kelpaava :)” tai muuta siihen suuntaan, varmaan omakin järki osaa kertoa. aina saa olla pettynyt mutta eri asia miten sen pettymyksen antaa vaikuttaa muihin.
Noo ei siinä nyt tarvi sentään valehdella olevansa tyytyväinen. Mut on vaan hyvä tiedostaa että saattaa parhaillaan hieroa sitä asiaa (vaikka vahingossakin) kaverin naamaan.
Vielä yksi esimerkki:
Yksi kavereistasi, kaveri A, saa kuukausirahaa 40 e kuussa. Yhtenä kuukautena hän käyttäytyykin huonosti tai jotain ja saakin vain 30 euroa. Toisen kaverisi, kaveri B:n, kuukausi/viikkoraha on pyöreät 0 euroa. Kaveri A valittaa ja häntä harmottaa että saakin nykyään vain 30 euroa ja kaveri B ei ymmärrä valituksen syytä, onhan 30 euroa yläastelaiselle iso kuukausiraha. Kaveri B:stä tuntuu että kaveri A kettuilee hänelle/kerskuu paremmalla rahatilanteellaan joten hän päättää kettuila kaveri A:lle takaisin. Kaveri A:ta ärsyttää kun kaveri B ei tunnu ymmärtävän että häntä harmittaa 10 euron menetys. Kaveri B ei taas haluaisi ottaa omaa rahatilennettaan taas puheeksi, joten hän kääntää keskustelun aina paremmin pärjäävään kaveri A:han, uskoen että hän kestää hieman kettuilua ollessaan paremmassa tilanteessa. Olisiko kaveri A:n okei kettuilla kaveri B:n huonosta rahatilanteesta? Ei. Ja vaikka kaveri A ei tahallaan tee huonoa oloa kaveri B:lle, ei se tarkoita ettei asiasta puhumisesta ja kaveri A:n silti paremman tilanteen mainostamisesta voisi tulla huono olo kaveri B:lle. Vaikka 30 euroa on kaveri A:lle 40 euroa huonompi, on se silti paljon parempi kuin kaveri B:n saama kuukausiraha.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
No ihan sama sitte omg
Oikeastaan varmaan parempi jos en sano minkä numeron sain. Niin kutosen saaneen ei tarvi miettiä että kehtaako sanoa minkä sai.
Tätä en ymmärrä miksi niistä numeroista pitää tehdä niin iso juttu. Toki ymmärrän yleisen keskustelun ja harmittelun mutta asia pitää vain osata esittää niin, ettei se lisää kummankaan pahaa oloa.
 

eipitsaa

Finglish-kerhon member
Liittynyt
18.2.2021
Viestejä
1,137
Reaktioarvo
1,047
Kaveris saattaa luulla et sä vittuilet niille tai haluut ilmoittaa että suoriuduit paremmin kuin ne ja niiden raja hyvälle suoritukselle on sulle huono. Ne kans varmaan yrittää ilmottaa sulle ton vittuilun kautta ettei ne tykkää siitä miten puhut niille huonoista numeroista.

Tosi harmi kun uskon ettet tarkota pahaa ja haluut vaan kertoo ettei koe onnistunu sun mielestä sillee miten halusit. Ehkä parempi tapa sanoo ettet pidä sun saamasta numerosta olis joku missä sanot että tavoittelit parempaa, eikä semmoinen "tää on huono numero" -tyylinen. Saattaa olla et sun kaverit ajattelee sen sillee, että sun mielestä kaikki "huonot" numerot on muillakin ihmisillä on huonoja.

Toivottavasti toi on vaan leikkimielistä sun kavereilta, eikä sellaista että ne ottais sitä niin tosissaan.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
Eli: jos itsellä on huono olo ja tuntee epäonnistuneensa, niin pitää pitää suunsa kiinni koska toisella meni vielä huonomminkin. Tällä logiikalla Suomessa on turha ulista mistään kouluasioista, kun lapset Afrikassa eivät edes pääse kouluun!
Eihän sille "afrikan lapselle" joka ei pääse kouluun valiteta omasta "huonosta" menestyksestä täällä suomen lintukodossa? Tai siis useimmiten on hyväksyttävämpää valittaa jollekkin jolla mene yhtä hyvä/huonosti tai paremmin, harvemmin sille jolla menee huonommin.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,899
Reaktioarvo
8,451
Eihän sille "afrikan lapselle" joka ei pääse kouluun valiteta omasta "huonosta" menestyksestä täällä suomen lintukodossa? Tai siis useimmiten on hyväksyttävämpää valittaa jollekkin jolla mene yhtä hyvä/huonosti tai paremmin, harvemmin sille jolla menee huonommin.
Mutta kun toisella on asiat huonommin! Ja vielä röyhkeämpää on joidenkin hieman pulleiden ulista, että pitäisi käydä useammin lenkillä kun Suomessakin on useita ihmisiä, joilla ei toimi jalat kunnolla!
 
Ylös Pohja