Seksuaalisuus & sukupuoli Hmm, minkähän takia se nyt noin kivalta tuntui, kun joku käytti musta maskuliinista lempinimeä siellä kesätyöpaikassa?

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
Kyseessä siis lempinimi, jota yleensä käytetään miespuolisista henkilöistä, mutta koska se muistuttaa mun etunimeä melko paljon, ihmiset toisinaan nimittää sillä myös mua. Huvittavaa tässä muuten on se, että kun olin pieni ja joku kutsui mua kyseisellä nimellä, en tykännyt siitä, koska se oli pojan nimi. :D
Kuitenkin nykyään käytän sitä aika paljon esim. nimimerkkinä netissä. Ja näköjään oikeessa elämässä, jos joku sattuu nimittämään mua sillä, saatan jopa tuntea ...jonkin sorttista mielihyvää?

Pistää miettimään...
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Pistää miettimään...

Itsestäni tuntuu toisinaan samalta jos minusta puhutaan neutraaleilla pronomeneilla. She/her ei tunnu myöskään väärältä mutta neutraalit vaan tuntuu erilaiselta ja tykkään niistä enemmän. Onneksi suomen kielessä on tosiaan vaan hän. Poikavaltaisessa porukassa kun pyörin, mua tullaan myös todella usein kutsutuksi jätkäksi tai joksikin muuksi vastaavaksi yleisesti maskuliiniseen viittaavaksi. Se ei häiritse minua. Mutta jos aletaan korjata tyylillä 'moi jätkät ja ainiin on täällä likkakin', se taas häiritsee. Voin ihan hyvin silloin olla "jätkä" enkä tykkää että sitä korostetaan, että en ole samaa sukupuolta kuin ne muut.
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
Poikavaltaisessa porukassa kun pyörin, mua tullaan myös todella usein kutsutuksi jätkäksi tai joksikin muuksi vastaavaksi yleisesti maskuliiniseen viittaavaksi. Se ei häiritse minua. Mutta jos aletaan korjata tyylillä 'moi jätkät ja ainiin on täällä likkakin', se taas häiritsee. Voin ihan hyvin silloin olla "jätkä" enkä tykkää että sitä korostetaan, että en ole samaa sukupuolta kuin ne muut.
Sama juttu mullakin.
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,445
Reaktioarvo
2,334
Kivaa! En oikein osaa muuta sanoa :D

Minähän sanon ketä tahansa äijäksi tai jätkäksi, koska olen vain tottunut siihen. Itseäni ei häiritse, jos joku käyttää jotain "maskuliinista" termiä minusta, kun taas ylifeminiiniset häritsevät vähän. Ei minua haittaa, vaikka joku sanoisi "he/him" kun viittaa minuun. Joskus mietin, miksi niin monissa kielissä on erilliset "hän"-pronominit naisille ja miehille. Siksi suomi on paras kieli.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
33,717
Reaktioarvo
2,892
Eihhhhhhh sukupuoli on niin perseestä nyt ahistaa taas

Mut siis ite oon tullu siihen tulokseen että omalla kohdallani tuo on todennäköisesti sukupuolen ilmaisuun liittyvää, oon muutenkin ehkä hieman enemmän maskuliininen kuin feminiininen. Itellä tuo siis ei tarkoita että olisin poika, i think. Mutta en kyllä cis oo myöskään, luulisin.
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
Eihhhhhhh sukupuoli on niin perseestä nyt ahistaa taas

Mut siis ite oon tullu siihen tulokseen että omalla kohdallani tuo on todennäköisesti sukupuolen ilmaisuun liittyvää, oon muutenkin ehkä hieman enemmän maskuliininen kuin feminiininen. Itellä tuo siis ei tarkoita että olisin poika, i think. Mutta en kyllä cis oo myöskään, luulisin.
Kannattaa muuten lukee tän julkaisun kommentit:

(Vaikka siinä puhutaan seksuaalisuudesta, niin uskoisin niiden ohjeiden pätevän sukupuoleenkin yhtä hyvin.)
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,143
Reaktioarvo
5,464
Sukupuoli on jännä juttu, itse koen olevani täysin nainen mutta ei kuitenkaan voisi vähempää kiinnostaa, jos joku viittaa minuun esim. miehisillä lempinimillä tai englanniksi he/him -pronomineilla. Kutsukoot vaikka taisteluhelikopteriksi!

Sain edellisessä työpaikassa lempinimen "Reiska" ja se oli mielestäni vain ja ainoastaan hauskaa.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Sama edellisen vastaajan kanssa; miulle ois täysin ok, mikäli joku haluis käyttää musta jotakin maskuliinista nimeä tai vaikka he / him -pronominia. Tällä ei oo miulle mitään merkitystä, vaikka koenkin olevani 100% nainen.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
33,717
Reaktioarvo
2,892
Kannattaa muuten lukee tän julkaisun kommentit:

(Vaikka siinä puhutaan seksuaalisuudesta, niin uskoisin niiden ohjeiden pätevän sukupuoleenkin yhtä hyvin.)
Hmm, helpful i guess. Mulla on ollu vähän just se et oon yrittänyt olla sata prosenttia varma mut sit nyt oon ehkä tajunnut et mun ei tarvi miettii tai tietää sen enempää, toi et tää on mun "best guess" on aika hyvä ajatus siihen liittyen. Tai siis emmä tiiä must tuntuu et mua ahistaa kyl silti vitusti ku en jotenkin kestä epävarmuutta. Mut ajattelen et se ei haittaa vaik mä en olisikaan sitä mut jos sanon et oon ni se riittää, ei mun tarvi todistaa sitä mitenkään. Vaikka se tuntuiski silt et valehtelen ni en mä sille mitään voi että joku tietty label kuulostaa parhaalta, niiku iha jo sanana. Mietin tänään aikasemmin androgyyni sanaa ja se resonoi jotenkin sen takia että se ei oo "selvästi mies tai nainen" mikä tuntuu jotenkin oikeelta. Must tuntuu et mul saattaa olla jokseenkin heikko naisen identiteetti, mut kun se ei oo koskaan oikeen merkannu mulle mitään niin siks must tuntuu et en mä ehkä oikeen sitäkään oo. Tai en oo varma tosta mut nii ehkä se tuntuu siltä. Tai niiku en ymmärrä miten sukupuoli merkkaa muka kellekään mitään. Ja koska en tunne sitä tarpeeks vahvasti niin luulen että en sit ehk oo sitä sukupuolta. En ymmärrä miks kukaan haluu korostaa olevansa nainen tai mies. Äh mä en ymmärrä itteeni. En yhtään. Mut sen tiiän et jotenki toi "androgyyni" vaan sanana tuntu jotenkin oikeelta enkä ees tiedä miks. Ja muutenkin en tiiä miten muka voisin feikata tän jos oon jo lapsena (tai teini-ikäsenä?) Miettiny kun piti valita joko mies tai nainen nii mä en sillonkaa oikein tienny mitä valita siinä. Muistan elävästi että ajattelin et nainen on se mitä mun pitäs tuntee olevani mut en vaa sillonkaa oikee tajunnu sitä et oonks mä muka varmasti nainen. Ni emt jos oon aina kokenu vähän tälleen ni ei kai se voi olla feikkaamista mitenkään? Se vaan että kelasin et oon cis ku se ei oo tuottanu suurta ahistusta miten mua kohdellaan naisena, se on mostly ihan ok mulle. Mut ehkä mä en ookaan cis, jos mä ite ennemmin kuvaisin mun sukupuolta sanalla androgyyni kuin nainen. Nainen ei kuulosta täysin väärältä ainakaan aina, mutta mä vaan koen jotenkin helpompana olla enemmänkin "ei mitään". Se tuntuu vaan jotenkin pakotetulta et olisin nainen? En tiedä, silti vaa jotenki pelkään et oon väärässä ja oon cis. En tiedä miks pelkään sitä niin paljon 😩 eihän siinä oo mitään pelättävää, mutta kai mua pelottaa se että jos esim sanon tästä kavereille ja perheelle tai ihmisille yleensä niin pelkään et ne sit nauraa mulle jos olinkin väärässä. Tai ne saattaa nauraa mulle kyl joka tapauksessa koska mun vanhemmat ei taida oikein uskoo mihinkään muuhun ku kahteen sukupuoleen.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
711
Reaktioarvo
820
Hmm, helpful i guess. Mulla on ollu vähän just se et oon yrittänyt olla sata prosenttia varma mut sit nyt oon ehkä tajunnut et mun ei tarvi miettii tai tietää sen enempää, toi et tää on mun "best guess" on aika hyvä ajatus siihen liittyen. Tai siis emmä tiiä must tuntuu et mua ahistaa kyl silti vitusti ku en jotenkin kestä epävarmuutta. Mut ajattelen et se ei haittaa vaik mä en olisikaan sitä mut jos sanon et oon ni se riittää, ei mun tarvi todistaa sitä mitenkään. Vaikka se tuntuiski silt et valehtelen ni en mä sille mitään voi että joku tietty label kuulostaa parhaalta, niiku iha jo sanana. Mietin tänään aikasemmin androgyyni sanaa ja se resonoi jotenkin sen takia että se ei oo "selvästi mies tai nainen" mikä tuntuu jotenkin oikeelta. Must tuntuu et mul saattaa olla jokseenkin heikko naisen identiteetti, mut kun se ei oo koskaan oikeen merkannu mulle mitään niin siks must tuntuu et en mä ehkä oikeen sitäkään oo. Tai en oo varma tosta mut nii ehkä se tuntuu siltä. Tai niiku en ymmärrä miten sukupuoli merkkaa muka kellekään mitään. Ja koska en tunne sitä tarpeeks vahvasti niin luulen että en sit ehk oo sitä sukupuolta. En ymmärrä miks kukaan haluu korostaa olevansa nainen tai mies. Äh mä en ymmärrä itteeni. En yhtään. Mut sen tiiän et jotenki toi "androgyyni" vaan sanana tuntu jotenkin oikeelta enkä ees tiedä miks. Ja muutenkin en tiiä miten muka voisin feikata tän jos oon jo lapsena (tai teini-ikäsenä?) Miettiny kun piti valita joko mies tai nainen nii mä en sillonkaa oikein tienny mitä valita siinä. Muistan elävästi että ajattelin et nainen on se mitä mun pitäs tuntee olevani mut en vaa sillonkaa oikee tajunnu sitä et oonks mä muka varmasti nainen. Ni emt jos oon aina kokenu vähän tälleen ni ei kai se voi olla feikkaamista mitenkään? Se vaan että kelasin et oon cis ku se ei oo tuottanu suurta ahistusta miten mua kohdellaan naisena, se on mostly ihan ok mulle. Mut ehkä mä en ookaan cis, jos mä ite ennemmin kuvaisin mun sukupuolta sanalla androgyyni kuin nainen. Nainen ei kuulosta täysin väärältä ainakaan aina, mutta mä vaan koen jotenkin helpompana olla enemmänkin "ei mitään". Se tuntuu vaan jotenkin pakotetulta et olisin nainen? En tiedä, silti vaa jotenki pelkään et oon väärässä ja oon cis. En tiedä miks pelkään sitä niin paljon 😩 eihän siinä oo mitään pelättävää, mutta kai mua pelottaa se että jos esim sanon tästä kavereille ja perheelle tai ihmisille yleensä niin pelkään et ne sit nauraa mulle jos olinkin väärässä. Tai ne saattaa nauraa mulle kyl joka tapauksessa koska mun vanhemmat ei taida oikein uskoo mihinkään muuhun ku kahteen sukupuoleen.
Sukupuolen käsitys voi muuttua eikä se tarkota että olis ollu mitenkään väärässä jos joskus tulevaisuudessa kokeekin sukupuolen eri lailla.
Muiden mielipiteet ei oo sun ongelma eikä kaikille edes tarvii kertoa jos ei halua tai ei tunne oloa turvalliseksi.
Konkreettisin ongelma epävarmuudesta tulee varmaan mahdollisten korjaushoitojen kanssa mutta oon käsittäny ettei ne oo sulle ainakaan nyt mikään ajankohtanen asia.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
33,717
Reaktioarvo
2,892
Sukupuolen käsitys voi muuttua eikä se tarkota että olis ollu mitenkään väärässä jos joskus tulevaisuudessa kokeekin sukupuolen eri lailla.
Muiden mielipiteet ei oo sun ongelma eikä kaikille edes tarvii kertoa jos ei halua tai ei tunne oloa turvalliseksi.
Konkreettisin ongelma epävarmuudesta tulee varmaan mahdollisten korjaushoitojen kanssa mutta oon käsittäny ettei ne oo sulle ainakaan nyt mikään ajankohtanen asia.
Niin no en mä tiedä ja vaikka oliskin väärässä niin ei se oo millään tavalla paha juttu vaikka se saattaa siltä tuntuakin, että väärässä ei sais olla. Mut kyl kai saa. Ei oo mun ongelma niin sinänsä mutta silti ne koskee mua. Mutta sitten taas toisaalta jos mietin että kertoisin vaikka äidille ja isälle tästä, niin okei, ne ehkä hämmentyis, mutta en mä jaksa uskoa että ne oikeasti suuttuis siitä. Ei ne välttämättä ymmärtäis mut tuskin ne tahallaan haluis loukata. Ja jos siitä puhuisin niin mulle ois ihan ok jos ne ei tajuis sitä, koska kyllä mä ymmärrän ettei kaikki ymmärrä ja se on fine mulle. Ja joo, korjaushoitoja mä en tarvii, ei ainakaan oo koskaan tuntunu siltä mitenkään vahvasti :D meinaan vaan silleen kun se epävarmuus raastaa mua itteäni koska en jotenki vaa henkisesti osaa olla sen kanssa, vaikka siinäkään ei kai mitään pahaa pitäis olla
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Mä taas en ehtään tykkäis siitä, jos mua kutsuttais jätkäks, äijäks he/him -pronomineilla, tai miesten nimillä. Nyt tunnen itseni vähän oudoksi, ku näin koen ja kaikki muut on erimieltä. D:

Mut miksköhän muuten sitten pojat kokee aika varmasti sen inhottavaksi, jos niitä kutsutaan tyttömäisillä nimityksillä? Mietin vaan, ku välillä tuntuu että miehekkyys on aina paljon hyväksyttävämpää. D:
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,756
Mä taas en ehtään tykkäis siitä, jos mua kutsuttais jätkäks, äijäks he/him -pronomineilla, tai miesten nimillä. Nyt tunnen itseni vähän oudoksi, ku näin koen ja kaikki muut on erimieltä. D:

Mut miksköhän muuten sitten pojat kokee aika varmasti sen inhottavaksi, jos niitä kutsutaan tyttömäisillä nimityksillä? Mietin vaan, ku välillä tuntuu että miehekkyys on aina paljon hyväksyttävämpää. D:
voi mua kutsuu tytöksi
 

kuljeskelija

Matkalla
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
888
Reaktioarvo
861
Mä en tiiä mistä johtuu, mut mua alkaa ahdistaa jos joku sanoo mua jätkäks/äijäks tai käyttää musta he/him pronounsseja. D:
En tykkää myöskään kauheen 'tyttömäisistä' nimistä, mut tykkään jos joku sanoo minnuu neidiks. :D

Ja siis olen non-binary. :)
 
Ylös Pohja