Instagram poisti käyttäjäni?

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,994
Reaktioarvo
8,481
2009 aloitin koulun ja silloin ekaluokkalaisilla ei ollut puhelimia. Se on totuus, ei kummallinen käsitys. Pitää varmaan tarkentaa että siellä missä minä kävin koulua, kuten myös eräs toinen tällä foorumilla. Voi olla että ne sitten oikeasti piti ne jossain kotona joka ei ole puhelimen idea. Tavallisia puhelimia alkoi olla suunnilleen jokaisella jossain kohtaa 2.luokkaa ja viimeistään 3.luokalla. Älypuhelimen näin ensimmäistä kertaa vasta tuosta vuodesta 2009 noin 3 vuoden päästä, ja muistan ihmetelleeni uutta kapistusta ja sen sisäistä tietokonetta ja sitä miten joku toimii kosketuksesta. :D Vasta kun 6.luokalla vuonna 2014-2015 olin niin oli lähes jokaisella sellainen, yläasteella seuraavana vuonna puuttui vain kahdelta minun tietojeni mukaan. Silloin 5. ja 6. luokalla oli älypuhelimen lisäksi lähes kaikilla myös sellainen ihmeellinen pyjamahaalari asu. :D

Tuossa vuonna 2014 tai jo 2013 alkoi oikeasti näkymäänkin älypuhelimia.


Tietokoneetkin yleistyi lopullisesti joskus vuoden 2009 paikkeilla kun eläminen ilman niitä tehtiin hankalaksi. Ei siis sillä että kaikilla vieläkään olisi, lähinnä vanhoilla ihmisillä ei ole.
"Tietokoneet yleistyi lopullisesti joskus vuoden 2009 paikkeilla"

MITÄ HELVETTIÄ
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Eli vuonna 2000 tietokone oli yhtä yleinen kuin nyt? Ehkä tietokone oli tunnettu mutta ei yleinen. Hyvä että kaikilla on ollut kännykkää vuonna 2000?:LOL: Aika pientä nykyiseen verrattuna kuitenkin, kun vasta 2009 paikkeilla "pakotettiin" ostamaan tietokone kun kaikki alkoi siirtymään nettiin. Esim. pankeilla ei ollut niitä laskujen maksu automaatteja (vai mitä lieneekään) enää jossain kohtaa. Nykymaailma kymmenen vuotta eteenpäin on alkanut "pakottamaan" älypuhelimeen. Mitähän seuraavan kymmenen vuoden päästä?

Onkohan seuraava pakotuksen aihe sähköautot?:ROFLMAO: (En sano tätä sähköauto juttua siis tosissani, mutta olisi jotenkin tavallaan looginen jatkumo) Ekan Teslan bongasin vuonna 2018 eli varmaan joku on nähnyt näitä paljon jo vuosia aiemmin.

Kun olin alle kouluikäinen ei kenelläkään tutulla ollut kotikonetta. Julkisissa paikoissa kyllä on ollut iät ja ajat.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,994
Reaktioarvo
8,481
Eli vuonna 2000 tietokone oli yhtä yleinen kuin nyt? Ehkä tietokone oli tunnettu mutta ei yleinen. Hyvä että kaikilla on ollut kännykkää vuonna 2000?:LOL: Aika pientä nykyiseen verrattuna kuitenkin, kun vasta 2009 paikkeilla "pakotettiin" ostamaan tietokone kun kaikki alkoi siirtymään nettiin. Esim. pankeilla ei ollut niitä laskujen maksu automaatteja (vai mitä lieneekään) enää jossain kohtaa. Nykymaailma kymmenen vuotta eteenpäin on alkanut "pakottamaan" älypuhelimeen. Mitähän seuraavan kymmenen vuoden päästä?

Onkohan seuraava pakotuksen aihe sähköautot?:ROFLMAO: (En sano tätä sähköauto juttua siis tosissani, mutta olisi jotenkin tavallaan looginen jatkumo)

Kun olin alle kouluikäinen ei kenelläkään tutulla ollut kotikonetta. Julkisissa paikoissa kyllä on ollut iät ja ajat.
Kyllä. Myöskin matkapuhelin, eli kännykkä oli käytännössä jokaisella Suomessa. Internet oli tosin paljon kalliimpi silloin, mutta ottaen huomioon että kotitietokone ja matkapuhelin ovat keksintöjä, jotka tulivat jo jopa ennen syntymääni niin siinä ei ole mitään ihmeellistä. Isäni kyllä kävi maksuautomaatilla aina maksamassa laskut, ennen kuin Osuuspankki ja Nordea lopettivat sen tuen täällä. Moni "ei meillä"-juttu tulee vanhempien asenteesta, ei siitä etteikö ollut mahdollisuutta käyttää tai omistaa asia X.
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Mitäs ihmettä, minä sain ensimmäisen puhelimen vuonna 2006 ja se oli myöhään, kavereilla oli paljon aiemmin. Yläasteella olin 2009–2012 ja kaikki kaverit hankki ekan älypuhelimensa niihin aikoihin. Ja oli meillä kyllä kotona tietokone ennen kuin aloitin koulun vuonna 2003.
 
Viimeksi muokattu:

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Kyllä. Myöskin matkapuhelin, eli kännykkä oli käytännössä jokaisella Suomessa. Internet oli tosin paljon kalliimpi silloin, mutta ottaen huomioon että kotitietokone ja matkapuhelin ovat keksintöjä, jotka tulivat jo jopa ennen syntymääni niin siinä ei ole mitään ihmeellistä. Isäni kyllä kävi maksuautomaatilla aina maksamassa laskut, ennen kuin Osuuspankki ja Nordea lopettivat sen tuen täällä. Moni "ei meillä"-juttu tulee vanhempien asenteesta, ei siitä etteikö ollut mahdollisuutta käyttää tai omistaa asia X.
2000-luvun alkupuolella tietokoneet oli kalliita ja harvalla sitten oli sitä, saatika halua ostaa, saatika käyttöä sille. Mutta sitä et väittänyt vastaan että 2010-lukua lähestyessä tai siinä taitteessa alkoi kaikki menemään nettiin joka ajoi tietokoneen "pakko" omistamiseen. Joku sähköpostikin on tullut kaikille julkiseksi vasta vuonna 2007. Nykyään perus asia. Sellainenkin kuin paperinen autojen myyntilehti kuoli suurimmaksi osaksi vuoteen 2009 mennessä kun vuonna 2006 niitä oli vielä reilusti. Nykyäänkin kyllä kaupan hyllystä löytyy ohkainen klassikoautojen myyntilehti.

Sen tiedän kyllä että puhelimet yleistyi hurjasti vuoden 2000 paikkeilla. Kaikilla ei silloinkaan ollut vs. se että se taitaa olla ainut tekniikka asia mitä melkein jokaiselta nykyään löytyy. Vähän niin kuin tietokone 2008 ja aiemmin vs. nykyisyys.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,994
Reaktioarvo
8,481
2000-luvun alkupuolella tietokoneet oli kalliita ja harvalla sitten oli sitä, saatika halua ostaa, saatika käyttöä sille. Mutta sitä et väittänyt vastaan että 2010-lukua lähestyessä tai siinä taitteessa alkoi kaikki menemään nettiin joka ajoi tietokoneen "pakko" omistamiseen. Joku sähköpostikin on tullut kaikille julkiseksi vasta vuonna 2007. Nykyään perus asia. Sellainenkin kuin paperinen autojen myyntilehti kuoli suurimmaksi osaksi vuoteen 2009 mennessä kun vuonna 2006 niitä oli vielä reilusti. Nykyäänkin kyllä kaupan hyllystä löytyy ohkainen klassikoautojen myyntilehti.

Sen tiedän kyllä että puhelimet yleistyi hurjasti vuoden 2000 paikkeilla. Kaikilla ei silloinkaan ollut vs. se että se taitaa olla ainut tekniikka asia mitä melkein jokaiselta nykyään löytyy. Vähän niin kuin tietokone 2008 ja aiemmin vs. nykyisyys.
Totuus: eivät olleet. Meidänkin kone ysärillä maksoi vain 16 tuhatta markkaa, nykyrahassa jotain 2000 euroa. Televisiot maksoivat enemmän.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Totuus: eivät olleet. Meidänkin kone ysärillä maksoi vain 16 tuhatta markkaa, nykyrahassa jotain 2000 euroa. Televisiot maksoivat enemmän.
Aika kallis ihmiselle joka ei tarvinnut sellaista 2000-luvun alussa. Eri asia jos tarvitsee, vaikka tuolla hinnalla olisi saanut jo esim. hyvän auton. Nykyään ei saa samalla hinnalla yhtä hyvää autoa, mutta saa paremman tietokoneen.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,994
Reaktioarvo
8,481
Aika kallis ihmiselle joka ei tarvinnut sellaista 2000-luvun alussa. Eri asia jos tarvitsee, vaikka tuolla hinnalla olisi saanut jo esim. hyvän auton. Nykyään ei saa samalla hinnalla yhtä hyvää autoa, mutta saa paremman tietokoneen.
Millä logiikalla jokin voi olla kallista, jos sitä ei tarvitse? Minä en esimerkiksi juo kahvia, en tarvitse sitä enkä täten välitä sen hinnasta, joten se ei ole minulle kallista eikä halpaa, se on olematonta.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Millä logiikalla jokin voi olla kallista, jos sitä ei tarvitse? Minä en esimerkiksi juo kahvia, en tarvitse sitä enkä täten välitä sen hinnasta, joten se ei ole minulle kallista eikä halpaa, se on olematonta.
Kun kaikilla piti olla kone jo 2000-luvun alussa, mutta ostaako ne kaikki sen koneen vain ostamisen ilosta?
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Juurihan sanottiin että tietokoneet olivat yleisiä jo tuolloin, kun oman kokemukseni mukaan olivat harvinaisia etenkin kotitalouksissa.

Wikipedia kertokoon lukuja. Se ei (yleensä) valehtele.
https://en.wikipedia.org/wiki/Internet

Koko maailman internet käyttäjistä:

Vuonna 2000: 394 miljoonaa
Vuonna 2009: 1,858 miljardia

Tuolta wikistä löytyy myös käyttäjämäärä käyrä, mutta tässä on tietoliikenne määrä. Jännä miten tässä näkyy kovin selvästi kuinka tietokoneen käyttö on lisääntynyt. Vuonna 2000 ollut marginaalista ja itse asiassa vuonna 2009 ollut myös melko pientä. :unsure: Käyttäjämäärä käyrä on hieman tasaisempi kuin tämä.
dfdfdf.jpg



Hei, taisipa samassa wikissa olla myös älypuhelimista jos oikein ymmärsin. Vuonna 2012 34% käyttäjistä ja vuonna 2017 48%.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,994
Reaktioarvo
8,481
Niin minäkin. Mietipä, että tuollaiset saavat äänestää.

Mutta, otetaan oikeasti varoitus: etkö sinä saatanan tollo tajua, että Internet ei ole sama kuin tietokoneet? Olet ulissut tietokoneista ja sitten annat meille tilaston INTERNETIN käytöstä, luoja ja luojan vittu.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Niin minäkin. Mietipä, että tuollaiset saavat äänestää.

Mutta, otetaan oikeasti varoitus: etkö sinä saatanan tollo tajua, että Internet ei ole sama kuin tietokoneet? Olet ulissut tietokoneista ja sitten annat meille tilaston INTERNETIN käytöstä, luoja ja luojan vittu.
Tietokone vähän niin kuin ostetaan sitä varten että siinä on internet. Ei kai sata miljoonaa romutietokonetta käyttäjämäärää nosta. Esimerkiksi meilläkin on kolme tietokonetta, joista kaksi on romuna.

Tekeekö se että minulla on älypuhelin minusta tiedon saajan? Siinähän se oleellisuus oli. Jos käsketään etsiä tietoa niin miten se onnistuu jos ei ole nettiä? Muu luokka selaa älypuhelimia ja minä lähden vaeltamaan kirjastoon? :LOL:
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Ostaako joku oikeasti tietokoneen vain sitä varten että se kirjoittaa sillä ja tulostaa ulos? :unsure:
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Mikä ihmeen tsiisus?

Internetin käyttö on automaattisesti heijastusta tietokoneiden käyttäjien määrästä. Sitten tässä ketjussahan puhuttiin myös älypuhelimen käytöstä ja ilman nettiä älypuhelin ei ole enää taskutietokone, ja niin myös väitettiin että nykyajan ekaluokkalaiset käyttää koulussa omia älypuhelimiaan.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Mikä ihmeen tsiisus?

Internetin käyttö on automaattisesti heijastusta tietokoneiden käyttäjien määrästä. Sitten tässä ketjussahan puhuttiin myös älypuhelimen käytöstä ja ilman nettiä älypuhelin ei ole enää taskutietokone, ja niin myös väitettiin että nykyajan ekaluokkalaiset käyttää koulussa omia älypuhelimiaan.
Onko lähdettä, väitteellesi?
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Onko lähdettä, väitteellesi?
Ihan järjellä, voiko internetin käyttö lisääntyä valtavaksi vain 5% maailman ihmisistä vs. että se olisi vaikka se 50%.

Lähde ekaluokkalaisten älypuhelimen käytölle oli tässä ketjussa toisaalla. En muista kuka sen kirjoitti, mutta tästä ketjusta sen poimin. En pitänyt faktana. Kunhan poimin.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Ihan järjellä, voiko internetin käyttö lisääntyä valtavaksi vain 5% maailman ihmisistä vs. että se olisi vaikka se 50%.

Lähde ekaluokkalaisten älypuhelimen käytölle oli tässä ketjussa toisaalla. En muista kuka sen kirjoitti, mutta tästä ketjusta sen poimin. En pitänyt faktana. Kunhan poimin.
Tietokoneita oli ennen internettiä
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Tietokoneita oli ennen internettiä
Internet tuli Suomeen 1997 ja sen käyttö yleistyi niillä joilla oli tietokone.

Ensimmäinen tietokone keksittiin joskus 1800-luvulla vai milloin se oli. :D Sitä en tiedä millainen se eka tietokone sitten oli. Varmaan melko erilainen.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,386
Maikkarin sivut avattiin jo vuonna 1996. Meillä oli mahdollisuus käyttää koulussa nettiä 1997 mutta googlea ei vielä ollut.
 

redneck276

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
716
Reaktioarvo
418
Hieno aikajana. Joskus isän nuoruudessa 80-luvun loppu puolella on kuulemma tullut alkeellisia tietokoneita kouluihin. Kuulemma koko luokka oli istunut odottamassa ja katsomassa tyhjää piippaavaa näyttöä koko tunnin kun opettaja ei osannut tehdä mitään. :D

Silloin kun itse olin ala-asteella niin tuntui siltä ettei opettajia oltu silloinkaan vielä kunnolla koulutettu tietokoneiden käyttöön niin kuin nykyään tehdään. Silti olen useasti kysynyt koulun tietotekniikka vastaavalta jotain niin se ei ole ymmärtänyt yhtään mitään. Tietää vaan ne asiat mitä niille on opetettu esimerkiksi abitti tikuista tai tekstintuottamisohjelmista. Viimeksi kun kysyin eri latausjohdon/muuntajan yhteensopivuudesta niin se puhui puuta heinää ja itse piti kokeilemalla selvittää mitä tapahtuu. Se mitä ope käski tehdä ei toiminut. Neljä vuotta sitten kysyin USB-C liittimestä eikä opella ollut mitään tietoa mikä sellainen on.
 
Ylös Pohja