joidenkin vanhempien itsekkyys

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
oon huomannut, että osa erityisesti pikkulapsiperheiden vanhemmista on itsekkäitä. tiiättehän nää "yli-ihmiset", jotka ajattelee, että maailman pitää suurinpiirtein pysähtyä, kun täältä tulee he ja heidän ainutlaatuinen jälkikasvunsa :'D

tulee mieleen esimerkki omasta elämästä, ja tästä on n. 5 viikkoa aikaa. menin prismaan ja "erehdyin" menemään inva -/lastenhoito wc:hen. oli tarkotus käydä nopeesti, mutta aloin sit dissosioimaan. mulla meni n. 5 min? kuulin yhtäkkiä lapsen huutoa, ja jotenkin aistin sen, että nyt sieltä tulee joku ruuhkavuosia elävä mamma valittamaan... oikeessa olin :') ei ne siinä kauaa kerenny odottamaan, mutta tää mamma katto mua sillä ilmeellä, että ihanko oikeasti kehtasin tehdä näin. hänen ylhäisyytensä olis ilmeisesti pitänyt päästä sinne kiljukaulansa kanssa, eikä täten kellään muulla pitäs olla mitään oikeutta.

tasan tarkkaan on :D jos näen että invalidi tai lapsen vanhempi on vessaan menossa, päästän aina edelle heidät. enkä ymmärrä turhaa hengailua noissa tiloissa. mutta muuten sen käyttö on täysin ok eikä mikään mammojen tai invaihmisten yksinoikeus. ja toiseks, mistä tämä naikkonen tietää jos joku tarvitsee sitä vessaa; on esim. inva MUTTA ei tarvitse pyörätuolia? itsehän en oo inva, mut on mullakin fyysinen syy, mikä vaikuttaa ergonomiaan.

tässä tilanteessa menin ihan puihin, syyttelin itteäni ja aloin itkemään ton jälkeen. tää nainen siis sano että "anteeks mutta käytä ens kerralla normi vessaa", minä: "joo sori, mulla oli kiire...", "no silti". myöhemmin vasta pystyin ajattelemaan kunnolla.

muita esimerkkejä itsekkyydestä mitä tulee mieleen: "ei minun liinukka kiusaa ketään! kun hän on aina niin ihana ja herttainen <3". "minun lapsi on muita parempi (paremmissa piireissä, parempi harrastus jne. jne. mitä ikinä keksitäänkään). "

tullaan vaunujen kanssa melkeinpä toisten varpaille tai eteen hirmu ryminällä (puhun ulosteesta eli jos oot vaikka syömässä niin elä lue :D), avataan kakkavaippoja(!!) junien / lentokoneiden / pahimmassa tapauksessa kahvilan(D::) pöydällä, koska "minulla on oikeus". mennään ruokapaikkaan ja lapsi saa sotkea mielin määrin - esim. ottaa jäätelöstä kiinni ja läntätä ympäri pöytää.

lapseton kertoo stressistä, jolloin lapsellinen sanoo että ei voi sinulla olla raskasta koska eihän sinulla oo lapsia... aha, kiva kun tiedät paremmin toisten ihmisten voimavaroista kun mitä he ite :D ja oon huomannu, että nykyään monet vanhemmat ei enää sano mitään lapsillensa tai ohjaa heitä D: roolit kääntyy toisinpäin kun niiden pitäs olla, että lapset määrää ja tekee mitä lystää.

ja hei, ootteko lukenu tästä uusimmasta ilmiöstä, että äidit varastaa sairaalan kettupeittoja :D niitä sitten esitellään somessa ylpeänä, vaikka nyt on kaikilla tiedossa että noita ei saa mistään muualta kun sairaalasta.
 

varasija

Ylläpito
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
364
Reaktioarvo
593
Käytän invavessoja usein. Tilavempia, puhtaampia ja suuren osan ajasta täysin tyhjiä. Niistä löytyy myös käsisuihkut. Ei oo mitään järkeä jonottaa normi vessaan 5 minuuttia, jos invavessat on vapaana. Itse atoopikkona olen todennut ne hyviksi paikoiksi kosteuttaa ihoa tai vaihtaa laastareita.
 

Oltermanni

𝓐𝓲𝓽𝓸 𝓳𝓪 𝓞𝓲𝓴𝓮𝓪
Liittynyt
13.2.2021
Viestejä
1,229
Reaktioarvo
828
Invavessoja itekkin käytän, mahtuu kans puolison kanssa hyvin samaan aikaan. Se ja sama mitä kukakin ajattelee.
 

hillasuo

Asiantuntija
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
2,391
Reaktioarvo
965
Käytiin ala-asteella aina invavessoissa ko oltiin pahiksia :D

Mutta siis joo en tajua että miks se esim pyörätuolilla kulkeva ei vois odottaa että 1-2 ihmistä käy vessassa? Eri asia jos perus vessat on vapaana.. mutta kyllähän muutki jonottaa vessoihin ja eikai se pyörätuoli jonottamista estä? (Tuli vaan mieleen ko aina syyllistetään invavessojen turhaa käyttöä:D)
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
260
Reaktioarvo
169
No tuohon yhteen kappaleeseen kommentoin vaan sen verran että vaunut on tosi kömpelö kulkuväline eikä niitä oo kovin helppo ohjata ja kakkavaipat saattaa levitä sekunneissa jos et vaihda niitä. Mä meinaan melkein päivittäin ajaa vaunulenkillä vahingossa oman koirani yli, eteisessä jää kengät ja reput pyörien alle ja oon sotkenut koko mukulan useamman kerran kakkeliin koska en vaihtanut vaippaa heti vaan kahden minuutin päästä. Mitäs sitten kun se huutava tenava on julkisella paikalla juoksevassa, haisevassa, oranssissa kakassa varpaista hiuksiin ja sotkee sitä käsillään joka paikkaan?
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,974
Reaktioarvo
8,475
Käytiin ala-asteella aina invavessoissa ko oltiin pahiksia :D

Mutta siis joo en tajua että miks se esim pyörätuolilla kulkeva ei vois odottaa että 1-2 ihmistä käy vessassa? Eri asia jos perus vessat on vapaana.. mutta kyllähän muutki jonottaa vessoihin ja eikai se pyörätuoli jonottamista estä? (Tuli vaan mieleen ko aina syyllistetään invavessojen turhaa käyttöä:D)
Se on se minäminä-asenne. Vanhoissa ihmisissä varsinkin näkyy pahiten tämä.
 

aviva

Asiantuntija
Liittynyt
17.12.2021
Viestejä
1,702
Reaktioarvo
839
No tuohon yhteen kappaleeseen kommentoin vaan sen verran että vaunut on tosi kömpelö kulkuväline eikä niitä oo kovin helppo ohjata ja kakkavaipat saattaa levitä sekunneissa jos et vaihda niitä. Mä meinaan melkein päivittäin ajaa vaunulenkillä vahingossa oman koirani yli, eteisessä jää kengät ja reput pyörien alle ja oon sotkenut koko mukulan useamman kerran kakkeliin koska en vaihtanut vaippaa heti vaan kahden minuutin päästä. Mitäs sitten kun se huutava tenava on julkisella paikalla juoksevassa, haisevassa, oranssissa kakassa varpaista hiuksiin ja sotkee sitä käsillään joka paikkaan?
Mun mielestä on palvelus kaikkia muitakin paikalla olevia henkilöitä kohtaan et ne kakkavaipat vaihdetaan asap, aika kaukana itsekkyydestä. Lapset on paljon kivempia kun ne ei huuda ja haise.
 

hillasuo

Asiantuntija
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
2,391
Reaktioarvo
965
No, pyörätuoli ei itsessään ole mikään jonotuksen este, mutta monilla (myös tavallisesti kävelevillä!!) on esim suolistosairauksia, jotka voivat vaatia nopeaa vessaan pääsyä. Jos lapsen kakkavaipat on jo ongelma, ei varmasti oo kivaa muillekaan, jos aikuinen asiakas joutuu paskoon housuihinsa... https://yle.fi/a/3-11139713
Aa, en ookkaan tullu aatelleeks!
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,974
Reaktioarvo
8,475
No, pyörätuoli ei itsessään ole mikään jonotuksen este, mutta monilla (myös tavallisesti kävelevillä!!) on esim suolistosairauksia, jotka voivat vaatia nopeaa vessaan pääsyä. Jos lapsen kakkavaipat on jo ongelma, ei varmasti oo kivaa muillekaan, jos aikuinen asiakas joutuu paskoon housuihinsa... https://yle.fi/a/3-11139713
Alle prosentilla suomalaisista on suoristosairaus, eli eipä juuri kellään.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Mun mielestä on palvelus kaikkia muitakin paikalla olevia henkilöitä kohtaan et ne kakkavaipat vaihdetaan asap, aika kaukana itsekkyydestä. Lapset on paljon kivempia kun ne ei huuda ja haise.
toki joo, mutta ehkä olettaisin että ei ihan jossain ruokapöydän ääressä kannata vaihtaa, kun tämmöstä kuullu että mennään yleiseen ruokapaikkaan ja theään näin. tosi epähygienistä ja ikävä ajatella niitä seuraavia asiakkaita / jotka joutuu syömään siinä lemun keskellä... mutta siis tavallaan oon joo samaa mieltä👍🏻
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
No tuohon yhteen kappaleeseen kommentoin vaan sen verran että vaunut on tosi kömpelö kulkuväline eikä niitä oo kovin helppo ohjata ja kakkavaipat saattaa levitä sekunneissa jos et vaihda niitä. Mä meinaan melkein päivittäin ajaa vaunulenkillä vahingossa oman koirani yli, eteisessä jää kengät ja reput pyörien alle ja oon sotkenut koko mukulan useamman kerran kakkeliin koska en vaihtanut vaippaa heti vaan kahden minuutin päästä. Mitäs sitten kun se huutava tenava on julkisella paikalla juoksevassa, haisevassa, oranssissa kakassa varpaista hiuksiin ja sotkee sitä käsillään joka paikkaan?
toki ymmärrän että vaunut on aika hankalat, varsinkin jos vaikka ruuhkaa tai yrittää mahtua pieneen tilaan niin ei se oo aina omasta tahdosta kiinni että miten siinä käy. en siis täysin teilaa näitä ihmisiä, kun tilanteita on erilaisia eikä aina tiiä mitä siellä taustalla on. mut lähinnä semmonen että ei edes yritetä / etuillaan, niin ei mee omaan ymmärrykseen
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Käytiin ala-asteella aina invavessoissa ko oltiin pahiksia :D

Mutta siis joo en tajua että miks se esim pyörätuolilla kulkeva ei vois odottaa että 1-2 ihmistä käy vessassa? Eri asia jos perus vessat on vapaana.. mutta kyllähän muutki jonottaa vessoihin ja eikai se pyörätuoli jonottamista estä? (Tuli vaan mieleen ko aina syyllistetään invavessojen turhaa käyttöä:D)
tämäpä :D ite aattelen että inva / lastenhoito wc on tehty helpottamaan vessassa käyntiä jos on inva / fyysisiä rajotteita / lapsen vanhempi, mutta se ei meinaa että ne ois muilta kielletty tai ois väärin jos muut käyttää. jännää tässä tilanteessa oli sekin, etten oo koskaan eläessäni saanu tämmösestä pahaa katsetta tai kommentteja, en minkäänlaisia. niin miks yhtäkkiä joku äiti-ihminen vetää herneen nenään, vaikka käyttäydyin itse tilanteessa asiallisesti D:
 

aviva

Asiantuntija
Liittynyt
17.12.2021
Viestejä
1,702
Reaktioarvo
839
toki joo, mutta ehkä olettaisin että ei ihan jossain ruokapöydän ääressä kannata vaihtaa, kun tämmöstä kuullu että mennään yleiseen ruokapaikkaan ja theään näin. tosi epähygienistä ja ikävä ajatella niitä seuraavia asiakkaita / jotka joutuu syömään siinä lemun keskellä... mutta siis tavallaan oon joo samaa mieltä👍🏻
En tiedä oliko hydrangeakaan sitä mieltä et esim. Ruokapaikoissa olisi ok vaihtaa, mutta itse hain lähinnä sitä että vituttaahan se jos pitää jonottaa invavessaan missä olisi hyvät mahdollisuudet vaihtaa ja vain siksi et joku muu ei kehtaa jonottaa normaaliin vessaan.
 

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
itsekkäät vanhemmat kasvattaa itsekkäitä lapsia. ittee ärsyttää eniten se, että joidenkin vanhempien mielestä kaiken ja kaikkien pitäs mukautuu lapsiperheiden elämään. niinku ei, arvoisa vanhempi, en aio tehä mun kodista vauvankestävää, jotta sä voisit samaistua siihen. joiltain vanhemmilta myös puuttuu perustietämys ja kun sen yhdistää itsekkyyteen, kaikkia vituttaa. esim. lentokoneessa lapset huutaa, koska se on uusi paikka ja korviin sattuu eivätkä vanhemmat oikein voi asialle mitään, koska eivät tiedä, mitä tekisivät - tästä huolimatta samat vanhemmat netissä saarnaa siitä, miten heidän lapsillaan on oikeus matkustaa lentokoneella ja muiden "täytyy vain olla ok asian kanssa"
 

Oltermanni

𝓐𝓲𝓽𝓸 𝓳𝓪 𝓞𝓲𝓴𝓮𝓪
Liittynyt
13.2.2021
Viestejä
1,229
Reaktioarvo
828
itsekkäät vanhemmat kasvattaa itsekkäitä lapsia. ittee ärsyttää eniten se, että joidenkin vanhempien mielestä kaiken ja kaikkien pitäs mukautuu lapsiperheiden elämään. niinku ei, arvoisa vanhempi, en aio tehä mun kodista vauvankestävää, jotta sä voisit samaistua siihen. joiltain vanhemmilta myös puuttuu perustietämys ja kun sen yhdistää itsekkyyteen, kaikkia vituttaa. esim. lentokoneessa lapset huutaa, koska se on uusi paikka ja korviin sattuu eivätkä vanhemmat oikein voi asialle mitään, koska eivät tiedä, mitä tekisivät - tästä huolimatta samat vanhemmat netissä saarnaa siitä, miten heidän lapsillaan on oikeus matkustaa lentokoneella ja muiden "täytyy vain olla ok asian kanssa"
Tää ja ennenkaikkea se ajattelu että peheellisillä ihmisillä olisi jotenkin etuoikeus ensiksi valita milloin pitää töistään lomansa ja lapsettomien pitäisi vaan aina mukautua, koska ethän sä lomaa tarvitse heinäkuussa tai jouluna.
 
Ylös Pohja