Keho Käytättekö d-vitamiinia (jos niin kuinka paljon) ja kuinka usein/pahasti ootte kipeinä?

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Tuli vaan mieleen ku joskus 2014 alussa ku sain diagnoosin MS-tautiin, nii alotin käyttää d-vitamiinia jonku 100 mikrogrammaa päivässä (neurologin ohjeistamana). Sitä ennen olin aina vähintään kerran vuodessa jossain lähemmäs 40 asteen kuumeessa. Mut sen jälkeen ku alotin ton d-vitamiinin käytön nii en muista et oisin ollu kertaakaan oikeesti kipeenä. Mietin et onks joku yhteensattuma (ku siitähän kyl puhutaan et d-vitamiini auttais pysymään terveenä) vai onks muillaki ollu noin hyviä tuloksia. :D
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,638
Reaktioarvo
2,892
Enpä juurikaan. Siis en yleensä ota mitään ylimääräisiä pillereitä paitsi joskus harvoin jos sattuu huvittaa eli yleensä siis en. Yleensä oon ollu aika usein flunssas mut nyt en oo ollu pitkään aikaan kunnolla. Viimeks ku muistan olleeni kunnolla flunssassa oli varmaan jopa toukokuussa 2020, mut on kai mulla jotain ollu sen jälkeen mut toi on kyl viimesin minkä muistan. Enkä tiiä oliko korona vai flunssa mut nii. Oon miettinyt että oonko nyt just tän koronan takia välttyny monelta flunssalta koska en liiku paljoa missään, tosin saattaahan mutsi tuoda töistä flunssia mut eipä mul oo oikein nyt ollu. Tosin kärsin jokapäiväisestä yskästä ja limanerityksestä mutta se ei oo flunssa.
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Käytän silloin kun muistan, yleensä joka vuosi lokakuusta maaliskuuhun. Olen hyvin harvoin kipeänä. Silloin kun olen, kyseessä on yleensä jokin pieni nuha joka ei yleensä nostata edes kuumetta ja kestää alle viikon. Olen ollut kunnolla kuumeessa viimeksi kolme tai neljä vuotta sitten.
D-vitamiinilla on kyllä yhteytensä vastustuskykyyn mutta en itseni kohdalla osaa sanoa miten on vaikuttanut vai onko.
 

hemulinlada

hömelö
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
601
Reaktioarvo
655
Joo sillon ku muistan nii otan, välillä säännöllisemmin ja välillä ei niin säännöllisesti. Nyt on taas vähä jääny mut pitäs muistaa

Nii joo ja taitaa se jotai 50mg olla muistaakseni
 
Viimeksi muokattu:

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
En ihan aina muista, mutta pääasiassa yritän päivittäin ottaa kolme semmosta ihme nallemonivitaaminia, joissa on myös D-vitamiinia. Oon yleensä aika usein flunssassa, nyt koronan tulon jälkeen en onneks enää niin usein. Viimeks taisin olla ehkä joskus syksyllä, ehkä syyskuussa tai lokakuussa. Ennen koronaa olin kipeenä tyyliin joka kuukaus.(ja sit ku oon kipee niin oon yleensä myös kipee yli viikon)
 
Ylös Pohja