Syvälliset Kertoisinko Ilta-Sanomien juttuun omista kiusaamiskokemuksistani?

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511

Tommonen tuli vastaan, ja tekis mieli kertoo tonne onista kokemuksistani. Mietin vaan, et kanttisko, ja mikähän olis määräaika kokemusten kirjoittamiselle? Sitä kun ei tuossa lue. Olis kiva tuoda omaa näkemystäni esille.

Ja sori, jos keskustelu on väärässä aiheessa. :D Ei mun mielestä ainakaan mieliin sopinut.
 

sorsa

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
195
Reaktioarvo
147
en tiiä, jos yhtään tuntuu siltä että haluais tai vois niin tuskin siinä mitään häviää?
 

sorsa

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
195
Reaktioarvo
147
voiks joku muuten valaista mua et mikä tän kiva koulun idea edes on? oon vissiin liian laiska googlaamaan enkä tiedä, vaik meidän ala-asteellakin sellanen oli.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
en tiiä, jos yhtään tuntuu siltä että haluais tai vois niin tuskin siinä mitään häviää?
voiks joku muuten valaista mua et mikä tän kiva koulun idea edes on? oon vissiin liian laiska googlaamaan enkä tiedä, vaik meidän ala-asteellakin sellanen oli.
Kirjoitin äsken tästä sähköpostina annettuun osoitteeseen. Pelottaa vaan, että kirjoitin liian myöhään tai että tekstini olisi liian pitkä julkaistavaksi. Minä kun kirjoitan monesti liikaa tekstiä. :D

Siis KiVa-koulun on tarkoituksena vähentää koulukiusaamista. Oon kuullut, et yks KiVa-koulun keino tehdä näin on haastatella kiusattua ja kiusaajaa ja jutella asiasta lopulta yhdessä heidän kanssaan, jolloin asiasta sovitaan. Eli siis KiVa-hanke antaa koululle keinoja vähentää kiusaamista.
 

Artemis

epäkunnossa oleva järjen ääni
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
267
Reaktioarvo
286
voiks joku muuten valaista mua et mikä tän kiva koulun idea edes on? oon vissiin liian laiska googlaamaan enkä tiedä, vaik meidän ala-asteellakin sellanen oli.
Epätoivoinen yritys saada kiusaaminen loppumaan. Hyvä ajatus, erittäin huono toteutus, ainakin täällä päin.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,839
Reaktioarvo
2,378
Minun kouluaikoinani ei mitään kivakouluja ollut, mutta samantyylisiä ja muita kiusaamisvastaisia kampanjoita, mutta voin ihan hyvin uskoa että tuollaiset on aivan täyttä paskaa, jotain julisteita seinillä ja tyhjää löpinää. Anteeksi jos nyt on agressiivinen viesti mutta pistää vihaksi kun ketään ei kiinnosta tehdä kiusaamiselle mitään. :mad:
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,756
Minun kouluaikoinani ei mitään kivakouluja ollut, mutta samantyylisiä ja muita kiusaamisvastaisia kampanjoita, mutta voin ihan hyvin uskoa että tuollaiset on aivan täyttä paskaa, jotain julisteita seinillä ja tyhjää löpinää. Anteeksi jos nyt on agressiivinen viesti mutta pistää vihaksi kun ketään ei kiinnosta tehdä kiusaamiselle mitään. :mad:
tämän kiva koulu jutun takia kaikki käännetään kiusatun syyksi ja kiusatun pitää pyytää anteeksi kiusaajalta
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
176
Reaktioarvo
181
Minun kouluaikoinani ei mitään kivakouluja ollut, mutta samantyylisiä ja muita kiusaamisvastaisia kampanjoita, mutta voin ihan hyvin uskoa että tuollaiset on aivan täyttä paskaa, jotain julisteita seinillä ja tyhjää löpinää. Anteeksi jos nyt on agressiivinen viesti mutta pistää vihaksi kun ketään ei kiinnosta tehdä kiusaamiselle mitään. :mad:
joo meilläkin se oli ala-asteella lähinnä vaan sitä että opettajilla on kivakoulu-heijastinliivit välitunneilla mutta kiusaamista ei edes huomata. paitsi jos joku käy raportoimassa opettajalle niin sillon täytetään lomakkeita kiusatun kanssa ja sitten kiusaaja ja kiusattu pistetään lyömään kättä päälle että asia on nyt sovittu ja unohdettu :)
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,839
Reaktioarvo
2,378
joo meilläkin se oli ala-asteella lähinnä vaan sitä että opettajilla on kivakoulu-heijastinliivit välitunneilla mutta kiusaamista ei edes huomata. paitsi jos joku käy raportoimassa opettajalle niin sillon täytetään lomakkeita kiusatun kanssa ja sitten kiusaaja ja kiusattu pistetään lyömään kättä päälle että asia on nyt sovittu ja unohdettu :)
eipä taida siitä valitettavasti olla apua :(
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
joo meilläkin se oli ala-asteella lähinnä vaan sitä että opettajilla on kivakoulu-heijastinliivit välitunneilla mutta kiusaamista ei edes huomata. paitsi jos joku käy raportoimassa opettajalle niin sillon täytetään lomakkeita kiusatun kanssa ja sitten kiusaaja ja kiusattu pistetään lyömään kättä päälle että asia on nyt sovittu ja unohdettu :)
Mitä ihmettä?! Eihän noin mitään asioita sovita. Kiusaajaa pitää myös puhuttaa asiasta ja käydä tilanne läpi sekä kiusaajan että kiusatun kanssa.

Toi tilanne antaa semmosen vaikutelman, että kiusattu olis tehnyt väärin, ja kiusaajaa yritettäisiin puolustella vapauttamalla hänet lomakkeiden teosta. :D
 

varasija

Ylläpito
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
359
Reaktioarvo
590

Tommonen tuli vastaan, ja tekis mieli kertoo tonne onista kokemuksistani. Mietin vaan, et kanttisko, ja mikähän olis määräaika kokemusten kirjoittamiselle? Sitä kun ei tuossa lue. Olis kiva tuoda omaa näkemystäni esille.

Ja sori, jos keskustelu on väärässä aiheessa. :D Ei mun mielestä ainakaan mieliin sopinut.
Mitä kerroit Ilta-Sanomille?
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Mitä kerroit Ilta-Sanomille?
Kerroin aluksi lyhyesti, kuinka oon peruskouluaikani ollut KiVa-kouluissa oppilaana ja kuinka minua alettiin oudoksumaan yläasteella.

Kerroin sitten lisäksi kaksi kiusaamiskohtausta, joista opettajat olivat tietoisia, mutta eivät tehneet asialle mitään. Yhdessä yksi luokkalaiseni ei halunnut olla parini köksän tunnilla, ja opettaja oli vaan et kenen kaa sit haluut olla. Tää ope oli vieläpä koulumme KiVa-vastaajia.

Toisessa liikuntatunnilla minulle ilkeiltiin sählypelin aikana, mistä sit suutuin lopulta ja paiskoin mailani lattiaan. Liikunnan tunnin avustaja sit myöhemmin kyseli multa, et miks suutuin ja et ilkeilikö joku mulle. Vastasin myöntävästi, mut eipä asiaa otettu sitten millään tavalla puheeksi sen jälkeen. KiVa-koulun yksi tavoista on kuulemma kuulustella kiusaajaa ja kiusattua ja sopia asia lopulta heidän kanssaan.
 

Maisie

:)
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
81
Reaktioarvo
80
Omasta kokemuksesta sanon että ei meidän koulussa mitään KiVa-juttua tehty vaikka koko luokkaa puhutettiin mun tapauksesta ja pääsyylliset oli kyllä tiedossa.
 

Dalai_Mama

Uusi
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
65
Reaktioarvo
115
Minuakin kiinnostaisi lähettää oma kokemukseni, mutta en halua omaa nimeäni mihinkään iltapulun juttuun. näkyyköhän loppuartikkeli nimettömänä lähettäjänä pyynnöstä? En ehkä jaksa lähettää kyselyä tuonne. Haluan kuitenkin avautua nyt kun tuli muistot mieleen omasta kiva-koulukokemuksesta.

en ite muista mitään lomakkeiden täyttöä, mutta omista ala-asteajoista on sen verran aikaa että voi olla etten vain muista tätä. Tuo ryhmäkeskustelu kiusaajan, opettajan ja minun välillä kyllä oli ja opettaja oli täysin kiusaajan puolella. Taustatietoa että tämä keskustelu oli ollessani kuudennella luokalla, kiva-koulu tuli meille käyttöön ollessani neljännellä tai viidennellä? ja tämä luokkalaiseni oli kiusannut minua jo esikoulusta lähtien. Kyseinen tyttö oli välillä ilkeä muillekkin, mutta minä olin ensisijainen kohde varmaankin siksi että olin ujo ja hiljainen joka teki minusta helpon kohteen. Tätä ennen oli tietty ollut kaiken maailman muita keskusteluita ja järjestelyitä, mutta meillä vaihtui opettajat melko tiuhaan joka vaikeutti asiaan puuttumista. Tämä opettaja oli kuitenkin ollut meillä pisimpään, ja tiesi kyllä tilanteen hyvin. Häntä ei vain kiinnostanut.

Takaisin tähän kiva-kouluhaastatteluun joka lopulta tapahtui kun äitini painosti koulua tarpeeksi. Keskustelu kesti n. 15 min jossa opettajani vain sanoi että minun täytyy kasvattaa paksumpi nahka sillä yläasteella meno olisi vielä rankempi, enkä selviäisi siitä jos olen näin herkkä :D ja sanoi vielä että kiusaajani on kehittynyt kovasti ja yrittää niin paljon (en tiedä missä hän oli kehittynyt ja mitä yrittää, koska en itse huomannut eroa suuntaan tai toiseen).

En itse koe että ongelma olisi niinkään itse kiva-kouluohjelmassa, se on minusta ideana ihan hyvä. MUTTA se on kuitenkin vain työkalu opettajille ja muulle koulun henkilökunnalle kitkeä kiusaamista, ja valitettavan moni ei sitä osaa käyttää oikein joka johtaa sitten tähän kiusatun syyllistämiseen. Voisi verrata tätä mihin tahansa muuhun ammattiin, esim. remonttimiehellä on vasara, ja tarkoitus on naulata naula seinään; sen sijaan hän hakkaa naulan vierestä seinään koloja. Kyse on silkasta ammattitaidottomuudesta, joka aiheuttaa tuhoa. Remonttireiskan kohdalla seinä on pilalla, opettajan kohdalla lapset ja nuoret kärsivät ja saavat mahdollisesti vakaviakin mielenterveysongelmia.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Minuakin kiinnostaisi lähettää oma kokemukseni, mutta en halua omaa nimeäni mihinkään iltapulun juttuun. näkyyköhän loppuartikkeli nimettömänä lähettäjänä pyynnöstä? En ehkä jaksa lähettää kyselyä tuonne. Haluan kuitenkin avautua nyt kun tuli muistot mieleen omasta kiva-koulukokemuksesta.

en ite muista mitään lomakkeiden täyttöä, mutta omista ala-asteajoista on sen verran aikaa että voi olla etten vain muista tätä. Tuo ryhmäkeskustelu kiusaajan, opettajan ja minun välillä kyllä oli ja opettaja oli täysin kiusaajan puolella. Taustatietoa että tämä keskustelu oli ollessani kuudennella luokalla, kiva-koulu tuli meille käyttöön ollessani neljännellä tai viidennellä? ja tämä luokkalaiseni oli kiusannut minua jo esikoulusta lähtien. Kyseinen tyttö oli välillä ilkeä muillekkin, mutta minä olin ensisijainen kohde varmaankin siksi että olin ujo ja hiljainen joka teki minusta helpon kohteen. Tätä ennen oli tietty ollut kaiken maailman muita keskusteluita ja järjestelyitä, mutta meillä vaihtui opettajat melko tiuhaan joka vaikeutti asiaan puuttumista. Tämä opettaja oli kuitenkin ollut meillä pisimpään, ja tiesi kyllä tilanteen hyvin. Häntä ei vain kiinnostanut.

Takaisin tähän kiva-kouluhaastatteluun joka lopulta tapahtui kun äitini painosti koulua tarpeeksi. Keskustelu kesti n. 15 min jossa opettajani vain sanoi että minun täytyy kasvattaa paksumpi nahka sillä yläasteella meno olisi vielä rankempi, enkä selviäisi siitä jos olen näin herkkä :D ja sanoi vielä että kiusaajani on kehittynyt kovasti ja yrittää niin paljon (en tiedä missä hän oli kehittynyt ja mitä yrittää, koska en itse huomannut eroa suuntaan tai toiseen).

En itse koe että ongelma olisi niinkään itse kiva-kouluohjelmassa, se on minusta ideana ihan hyvä. MUTTA se on kuitenkin vain työkalu opettajille ja muulle koulun henkilökunnalle kitkeä kiusaamista, ja valitettavan moni ei sitä osaa käyttää oikein joka johtaa sitten tähän kiusatun syyllistämiseen. Voisi verrata tätä mihin tahansa muuhun ammattiin, esim. remonttimiehellä on vasara, ja tarkoitus on naulata naula seinään; sen sijaan hän hakkaa naulan vierestä seinään koloja. Kyse on silkasta ammattitaidottomuudesta, joka aiheuttaa tuhoa. Remonttireiskan kohdalla seinä on pilalla, opettajan kohdalla lapset ja nuoret kärsivät ja saavat mahdollisesti vakaviakin mielenterveysongelmia.
Näitä tyyppien KiVa-koulukokemuksia lukiessa tuntuu siltä, että monet opettajat putävät koko hanketta rasittavana ja syyttävät tästä kiusattuja. :( Ite ainakin kun kerroin kiusaamisesta ala-asteella opettajille, niin kyllä siellä useimmiten siihen puututtiin. En välillä kiusaamisesta kertonut, niin osa jäi sitten selvittämättä.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Muistan, että tää KiVa-koulujuttu tuli meille joskus, kun olin ala-asteella. Ainut muutos oli ne keltaset huomioliivit, jotka välituntivalvojilla oli :D ja oli kai jotain valistusta kiusaamisesta, mut en muista ikinä mitään selvittelyjä, vaikka tapahtu kyllä kaikenlaista
Jaahas. :D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Minuakin kiinnostaisi lähettää oma kokemukseni, mutta en halua omaa nimeäni mihinkään iltapulun juttuun. näkyyköhän loppuartikkeli nimettömänä lähettäjänä pyynnöstä? En ehkä jaksa lähettää kyselyä tuonne. Haluan kuitenkin avautua nyt kun tuli muistot mieleen omasta kiva-koulukokemuksesta.

en ite muista mitään lomakkeiden täyttöä, mutta omista ala-asteajoista on sen verran aikaa että voi olla etten vain muista tätä. Tuo ryhmäkeskustelu kiusaajan, opettajan ja minun välillä kyllä oli ja opettaja oli täysin kiusaajan puolella. Taustatietoa että tämä keskustelu oli ollessani kuudennella luokalla, kiva-koulu tuli meille käyttöön ollessani neljännellä tai viidennellä? ja tämä luokkalaiseni oli kiusannut minua jo esikoulusta lähtien. Kyseinen tyttö oli välillä ilkeä muillekkin, mutta minä olin ensisijainen kohde varmaankin siksi että olin ujo ja hiljainen joka teki minusta helpon kohteen. Tätä ennen oli tietty ollut kaiken maailman muita keskusteluita ja järjestelyitä, mutta meillä vaihtui opettajat melko tiuhaan joka vaikeutti asiaan puuttumista. Tämä opettaja oli kuitenkin ollut meillä pisimpään, ja tiesi kyllä tilanteen hyvin. Häntä ei vain kiinnostanut.

Takaisin tähän kiva-kouluhaastatteluun joka lopulta tapahtui kun äitini painosti koulua tarpeeksi. Keskustelu kesti n. 15 min jossa opettajani vain sanoi että minun täytyy kasvattaa paksumpi nahka sillä yläasteella meno olisi vielä rankempi, enkä selviäisi siitä jos olen näin herkkä :D ja sanoi vielä että kiusaajani on kehittynyt kovasti ja yrittää niin paljon (en tiedä missä hän oli kehittynyt ja mitä yrittää, koska en itse huomannut eroa suuntaan tai toiseen).

En itse koe että ongelma olisi niinkään itse kiva-kouluohjelmassa, se on minusta ideana ihan hyvä. MUTTA se on kuitenkin vain työkalu opettajille ja muulle koulun henkilökunnalle kitkeä kiusaamista, ja valitettavan moni ei sitä osaa käyttää oikein joka johtaa sitten tähän kiusatun syyllistämiseen. Voisi verrata tätä mihin tahansa muuhun ammattiin, esim. remonttimiehellä on vasara, ja tarkoitus on naulata naula seinään; sen sijaan hän hakkaa naulan vierestä seinään koloja. Kyse on silkasta ammattitaidottomuudesta, joka aiheuttaa tuhoa. Remonttireiskan kohdalla seinä on pilalla, opettajan kohdalla lapset ja nuoret kärsivät ja saavat mahdollisesti vakaviakin mielenterveysongelmia.
Niin ja siis Ilta-Sanomissa yleensä lukijoiden kokemukset lähetetään nimimerkillä, mit kysyin vielä niiltä kokemustani lähettäessä, että pitääkö nimimerkki lisätä. Ei ne siis lähettäjän nimeä julkaise, ellet niin halua. :D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Kerro vaa jos siltä tuntuu 💗
Juu, lähetin viestiä Ilta-Sanomille. Tosin jännittää, et julkaiseeko ne mun viestin vai ei. Siitä tuli aika pitkä verrattuna siihen, millaisia lukijoiden kokemukset yleensä on, ellei ne niitä usein tiivistä lyhyempään muotoon. xD
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
KiVasta ei pahemmin mitään hyötyä ole. Vai oletteko joskus kuullut keltaisten huomioliivien ja liian värikkäiden julisteiden vähentävän kiusaamista?
No ei ainakaan liivit ja julisteet itsessään vähennä, mutta kyl mulla ala-asteella kiusaamiseen suht hyvin puututtiin, jos siitä kerrottiin opettajalle.

Yläasteella ei välkkävalvojia pihalla ole, joten ei oo myöskään heijastinliivejäkään. KiVa-julisteita ei meillä yläasteella ollut, mutta yksi koulukiusaamiseen johdanneesta itsemurhasta kertova juliste oli yhdellä käytävällä. Samoin jossain vaiheessa käytäville aseteltiin paperisia lappuja, jossa luki kaikkea kiusaamiseen vastustamiseen liittyvää, esimerkiksi englanniksi luki kerran, et jos et osaa olla mukava, ole hiljaa. Tää oli siis sen jälkeen, kun kesken oppitunnin kuulutettiin koulukiusaamisesta. Ihan kuin meidän koulu olis ollut ei-kiusaamistolerantti. xD
 

Wikibedia

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
408
Reaktioarvo
343
KIVa-koulu ei mielestäni ole muuttanu mitää. Joskus tuhansia vuosia sitten tuli ala-asteelle ja mikään ei muuttunu :D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
KIVa-koulu ei mielestäni ole muuttanu mitää. Joskus tuhansia vuosia sitten tuli ala-asteelle ja mikään ei muuttunu :D
Kylhän heijastinliivit ja KiVa-julisteet ovat melkein joka KiVa-koulussa se muutos. Kyl mulla ala-asteella suht hyvin kiusaamiseen puututtiin, mut yläasteella meininki oli toisenlainen. xD Tai sit en ollut opettajien mielestä oikeutettu saamaan apua.

Äääää, Ilta-Sanomat ei oo vielkään tehnyt sitä juttuu. D:
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Mut on aika jännä kuulla, miten KiVa-koulu ei oo monille näyttänyt tehoavan. :D Joku Demissä sanoikin, että tän hankkeen tekijät on repäissyt hyvät rahat tästä kaikesta.
 
Ylös Pohja