Kertokaa millasta teidän kotikaupungissa on asua?

Flying Master

Harjoittelija
Liittynyt
29.9.2021
Viestejä
3
Reaktioarvo
4
Otsikko kertookin, mimmosta teidän kotikaupungissa on asua? Jos siis uskallatte kertoa siitä.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,899
Reaktioarvo
8,451
Siinähän se, kunhan saisi vain päristelvät jonnet ja amikset tapettua niin olisi 6/5. Nyt vain 4,5/5.
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,136
Reaktioarvo
5,462
Synnyin Hangossa, sellaisessa pikkukaupungissa oli mukava kasvaa koska oli rento meininki. Lämminhenkinen paikka. Palvelut tosin olivat kaukana, mutta se nyt ei lapsena häirinnyt. Luonnonläheisyys oli parasta. Jos eläisin oloneuvoksena tai olisin eläkkeellä, voisin muuttaa takaisin sinne. Lapselle tai eläkeläiselle 5/5 paikka, työikäiselle ehkä 3/5.

Nykyään asun Turussa ja tämä on Hankoon verrattuna aika paljon isompi paikka, mutta ei kuitenkaan liian "betonihelvetti". Löytyy tekemistä ja palvelut ovat lähellä, arvostan sitä suuresti. Pakko kuitenkin sanoa, että turkulaiset ovat jotenkin erilaisia hankolaisiin verrattuna, porukka on aika sisäänpäinkääntynyttä. Se ei minua kuitenkaan haittaa, koska olen itsekin yhtä "outo". Pidän tästä paikasta kovin ja toivon, ettei minun tarvitsisi muuttaa täältä pois pitkään aikaan. Sanoisin, että 5/5.
 
Viimeksi muokattu:

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
aika pieni kaupunki tää on, mut kyl mä tykkään asua täällä. D: tääl on kotoisaa ja mukavaa, vaik välil tietyst on vähä sillee HUOH, ku toivois et tääl ois vähän enemmän tekemistä tai jotai sellaista. kyl mä sanoisin, et tää on 4/5!
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
705
Reaktioarvo
810
Odinien ja loskan luvattu maa jossa tuulee aina. Hyvänä puolena se että kaikki on suht lähellä ja metsään ja merelle pääsee nopeasti oikeestaan missä vaan.
Käyn kotona ehkä kerran kuussa eikä oo ikävä.
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,441
Reaktioarvo
2,333
Maaseudun lapsena en oikein osaa kuvailla, mutta nyt kun kaupunkiin muutettiin, niin tätä voin kyllä kuvailla :D

Eli, mualiman napa, kalakukkojen luvattu maa, joka puolella järveä, lampea tai metsää (eli mehtää, kuten savolaisittain sanotaan).
 

neptunia

\ಠ___ಠ/
Liittynyt
17.9.2021
Viestejä
138
Reaktioarvo
113
Musta se on ihana, kun on paljon peltoja ja eläimiä, mutta myös palveluita. Ja muusta kunnasta en osaa sanoa, kun en siellä pyöri. Sanon vaan sen, että mun kotikunta on "ylpeästi lande". Saa arvata, tarkemmin en mun kotipaikkaa(kylää/taajamaa yms) kerro :D

4.5 / 5 koska joskus autoilijat on idiootteja
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
771
Reaktioarvo
746
Asun pikkukaupungissa ja viihdyn siellä hyvin. Ihmisiä ei kulje paljon, mutta se ei ole täysin autiokaan. Tykkään kävellä ja juosta ympäriinsä ja katsella peltoja. :3
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Helsinki. Mitäpä tästä sanomaan, monipuolinen, viihtyisä ja tekeminen ei lopu kesken. Ihan kaupungin kokoinen, mutta kuitenkin pieni verrattuna muun maailman kaupunkeihin ja sillä lailla kompakti. Kesällä varsinkin rakastan tunnelmaa täällä, mutta haittapuolena sitten se, että täällä tuulee älyttömästi ja talvet on sen ja räntäloskasateen takia perseestä. Riippunee tosin ihan alueesta millasta täällä on asua.

Oon asunut kans Turussa ja hetken aikaa vielä pienemmällä paikkakunnalla ja se oli omalla tavallaan ihana kokemus, kun tunnelma oli jotenkin kiireetön ja rennompi verrattuna helsinkiin, mutta kaipasin sitä että on enemmän ihmisvilinää ympärillä ja varsinkin julkista liikennettä. Täällä on hirveän paljon helpompi ja kätevämpi liikkua paikasta toiseen kun julkiset oikeasti toimii ja autottomana on helppo elää. Pikkupaikkakunnalla tosin tuli helpommin nähtyä kavereita, kun kaikki asui ihan muutaman kilsan säteellä toisistaan ja muutenkin tuntuu, että ihmisillä oli vähemmän kiireitä eikä tarvinnut varata aikaa julkisissa istumiseen vaan riitti kun tupsahti toisen kotiovelle :D
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,899
Reaktioarvo
8,451
Helsinki. Mitäpä tästä sanomaan, monipuolinen, viihtyisä ja tekeminen ei lopu kesken. Ihan kaupungin kokoinen, mutta kuitenkin pieni verrattuna muun maailman kaupunkeihin ja sillä lailla kompakti. Kesällä varsinkin rakastan tunnelmaa täällä, mutta haittapuolena sitten se, että täällä tuulee älyttömästi ja talvet on sen ja räntäloskasateen takia perseestä. Riippunee tosin ihan alueesta millasta täällä on asua.

Oon asunut kans Turussa ja hetken aikaa vielä pienemmällä paikkakunnalla ja se oli omalla tavallaan ihana kokemus, kun tunnelma oli jotenkin kiireetön ja rennompi verrattuna helsinkiin, mutta kaipasin sitä että on enemmän ihmisvilinää ympärillä ja varsinkin julkista liikennettä. Täällä on hirveän paljon helpompi ja kätevämpi liikkua paikasta toiseen kun julkiset oikeasti toimii ja autottomana on helppo elää. Pikkupaikkakunnalla tosin tuli helpommin nähtyä kavereita, kun kaikki asui ihan muutaman kilsan säteellä toisistaan ja muutenkin tuntuu, että ihmisillä oli vähemmän kiireitä eikä tarvinnut varata aikaa julkisissa istumiseen vaan riitti kun tupsahti toisen kotiovelle :D
1,3 miljoonaan asukkaan kaupunki ei ole kovin pieni eurooppalaisessa mittakaavassa, on sitä keskiluokkaa kooltaan.
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,868
Reaktioarvo
1,402
Jyväskylä. Ihan peruspaikka, ei mun mielestä mitenkään erikoinen kaupunki, täällä ei tunnu tapahtuvan mitään, ei ainakaan täällä laitakaupungilla missä mä asun. Tietysti keskustassa saattaa välillä tapahtua jotain mielenkiintoista, kuten joku oli kerran yrittäny räjäyttää poliisiaseman ja mun kaverin entisen kämpän naapurissa oli tapettu joku mutta muuten täällä ei juurikaan tapahu mitään erikoista.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
1,3 miljoonaan asukkaan kaupunki ei ole kovin pieni eurooppalaisessa mittakaavassa, on sitä keskiluokkaa kooltaan.
Tottahan tuo, mutta vertailin lähinnä isompiin pääkaupunkeihin (Lontoo, Pariisi, Berliini, Tukholma yms.) joihin verrattuna Helsinki tuntuu varsin pieneltä
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,899
Reaktioarvo
8,451
Tottahan tuo, mutta vertailin lähinnä isompiin pääkaupunkeihin (Lontoo, Pariisi, Berliini, Tukholma yms.) joihin verrattuna Helsinki tuntuu varsin pieneltä
Tukholmassa asuu n. 2 miljoonaa, eli ei paljoa enempää mutta se onkin historiallisesti isompi kaupunkimaiselta asutukseltaan kuten Berliini. Pariisi ja Lontoo ovat taas n. 10 miljoonan asukkaan kaupunkeja, että vertailu niihin on surkeaa. Saksassa on muuten Berliiniä isompiakin kaupunkeja..
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Tukholmassa asuu n. 2 miljoonaa, eli ei paljoa enempää mutta se onkin historiallisesti isompi kaupunkimaiselta asutukseltaan kuten Berliini. Pariisi ja Lontoo ovat taas n. 10 miljoonan asukkaan kaupunkeja, että vertailu niihin on surkeaa. Saksassa on muuten Berliiniä isompiakin kaupunkeja..
Noihin nyt joka tapauksessa vertasin enkä pienempiin kaupunkeihin ja pieneltä se noihin verrattuna tuntuu :D
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Synnyinkaupunki, jota pidän edelleen kotikaupunkinani on melko pieni, mutta kaikki tarpeellinen löytyy kyllä. Kuuluin pitkään harrastusseuraan, joka on lajinsa aktiivisimpia Suomessa ja tärkeä osa kaupungin kulttuuritoimintaa. Kai se on jonkinlainen kulttuurikaupunki kun tuo juttu tuli ensimmäisenä mieleen.

En osaa sanoa onko ilmapiiri sisäänlämpiävä vai ei (syntymästä asti siellä asuneena on vaikea arvioida) mutta ihan mukava kuitenkin. Seutu on muuttotappioaluetta, nuoret halajavat muualle. Saa nähdä palaanko itse vielä joskus sinne.

Nykyisessä kaupungissa olen asunut alle kaksi kuukautta. Kyseessä on keskikokoinen kaupunki ja varsinkin alussa tämä vaikutti jopa isolta, ainakin pienemmältä paikkakunnalta tulevan silmissä. Tapahtumia järjestetään jonkin verran, ehkä kesäaikaan enemmän, mutta ihan eläväiseltä paikalta tämä vaikuttaa. Ja opiskelijoita on joka kulman takana.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
30,429
Reaktioarvo
2,891
Mitä tästä muuta nyt voisi sanoa kuin paras paikka päällä maan! Tietysti epämääräistä kulkijaa löytyy vaikka millä mitalla mutta niinhän monessa muussakin paikassa.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
No, siis tää on kyllä kylä, mutta kerronpa nyt silti vaikka ei tästä kyllä paljoa kerrottavaa ole. On ylipäätään helpompi verrata esim. sanomalla, että täällä on rauhallisempaa kuin Helsingissä, kuin sit ku pitäs miettiä, että täällä on rauhallista ja mikä lasketaan rauhalliseksi.

Täällä ei oikein koskaan tapahdu mitään. Täällä on kauppakeskus, joka on aika kiva. Siel ei kyl oo muuta, kuin pari ruokakauppaa, Hese, apteekki ja pizzeria. Tais jokin pieni kauneushoitalakin olla, mutta sivuutan sen aina. Täällä on myös kahvila, kirjasto, terveyskeskus, iso alakoulu, pienempi yläkoulu, johon tulee muiltakin ala-asteilta oppilaita, lukio, joka lakkautetaan, kauppakeskuksen tulon jälkeen autioiksi jääneitä kauppoja, huoltoasema, uimahalli... Kaikki nämä siis keskustassa. Muualla ei oo juuri mitään, ehkä joku pikkukauppa tyyliin ja leikkipuisto.

Täällä on aika rauhallista, mutta joskus tylsää. Luontoa on aika paljon ja monen vieressä onkin metsä. Bussit kulkee, mutta vois kulkee useemminkin ja useempaan paikkaan. Mutta kyllä toistaseks on mennyt kaikkialle, minne munkin pitää mennä. Enimmäkseen busseja menee vaan Helsinkiin tai muihin kunnan kyliin. Onhan se täällä ihan mukavaa asua, mutta kaipaisin enemmän palveluita ja kesätyömahdollisuudet täällä taitaa rajoittua kaupan kassaan. Avoinna olevia kesätöitä tässä kylässä tulee auki oikeastaan vain siivouksessa. Lisäksi on toki kunnan kesätyöt, joita varmaan myös tässä kylässä voi olla.

Niin ja nuorempana kans kaipailin vaate- ja lelukauppoja. Ja jätskikiskaa. Yhes kohtaa tääl oli, mutta sen pito ei ollut enää kannattavaa. Ihmiset täällä on... No, ei siitä oikein voi sanoa mitään yleistystä. Kaikki ihmiset on niin erilaisia. Mut ilmeisesti tääl on aika paljon lestadiolaisia. Meidänkin luokalla on neljä ja pikkusiskonkin luokalla tosi monta, eikä ne ees tuu samoista perheistä.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,839
Reaktioarvo
2,378
Ihan hyvä kai. Koen oloni suht turvalliseksi ja poliisikin näkyy katukuvassa lähes päivittäin, mutta en siltikään viitsi liikkua pimeällä yksin ulkona. Vuokra on suht halpa vaikka asun keskustassa ja kaupat ovat lähellä. Kesällä täällä on yleensä paljon tapahtumia mutta talvisin hiljaisempaa. Nyt tänne rakennetaan hirveästi uusia taloja ja uusi elokuvateatteri pitäisi valmistua vielä tänä vuonna. Asuisin kyllä varmaan mieluummin Tampereella.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,756
No, siis tää on kyllä kylä, mutta kerronpa nyt silti vaikka ei tästä kyllä paljoa kerrottavaa ole. On ylipäätään helpompi verrata esim. sanomalla, että täällä on rauhallisempaa kuin Helsingissä, kuin sit ku pitäs miettiä, että täällä on rauhallista ja mikä lasketaan rauhalliseksi.

Täällä ei oikein koskaan tapahdu mitään. Täällä on kauppakeskus, joka on aika kiva. Siel ei kyl oo muuta, kuin pari ruokakauppaa, Hese, apteekki ja pizzeria. Tais jokin pieni kauneushoitalakin olla, mutta sivuutan sen aina. Täällä on myös kahvila, kirjasto, terveyskeskus, iso alakoulu, pienempi yläkoulu, johon tulee muiltakin ala-asteilta oppilaita, lukio, joka lakkautetaan, kauppakeskuksen tulon jälkeen autioiksi jääneitä kauppoja, huoltoasema, uimahalli... Kaikki nämä siis keskustassa. Muualla ei oo juuri mitään, ehkä joku pikkukauppa tyyliin ja leikkipuisto.

Täällä on aika rauhallista, mutta joskus tylsää. Luontoa on aika paljon ja monen vieressä onkin metsä. Bussit kulkee, mutta vois kulkee useemminkin ja useempaan paikkaan. Mutta kyllä toistaseks on mennyt kaikkialle, minne munkin pitää mennä. Enimmäkseen busseja menee vaan Helsinkiin tai muihin kunnan kyliin. Onhan se täällä ihan mukavaa asua, mutta kaipaisin enemmän palveluita ja kesätyömahdollisuudet täällä taitaa rajoittua kaupan kassaan. Avoinna olevia kesätöitä tässä kylässä tulee auki oikeastaan vain siivouksessa. Lisäksi on toki kunnan kesätyöt, joita varmaan myös tässä kylässä voi olla.

Niin ja nuorempana kans kaipailin vaate- ja lelukauppoja. Ja jätskikiskaa. Yhes kohtaa tääl oli, mutta sen pito ei ollut enää kannattavaa. Ihmiset täällä on... No, ei siitä oikein voi sanoa mitään yleistystä. Kaikki ihmiset on niin erilaisia. Mut ilmeisesti tääl on aika paljon lestadiolaisia. Meidänkin luokalla on neljä ja pikkusiskonkin luokalla tosi monta, eikä ne ees tuu samoista perheistä.
lisäyksenä et täällä on lukioita monta kun on suomen suurimpia,
uimahalli muutama kirjasto ja nuokkari.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
lisäyksenä et täällä on lukioita monta kun on suomen suurimpia,
uimahalli muutama kirjasto ja nuokkari.
Joo, mutta puhuinkin mun kylästä, enkä koko kunnasta. Onneks sentään siellä muualla on vaihtoehtoja, mutta jatkossa kaikki joutuu änkeytymään niihin ahtaisiin busseihin, joka ei kuulosta hirveän mukavalta. :D
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
738
Asun keskustan laidalla, eli palvelut on aika lähellä (tosin eräs nimeltämainitsematon iso kauppakeskus yrittää viedä keskustan palvelut itselleen kauemmas. Paikalliset saattaa arvata mistä puhun xD). Ihan rauhallistakin tässä on, jos ei lasketa sitä että tossa kapealla kadulla kaahataan autoilla ja mopoilla öisin. Ei se muuten häiritse, mutta pelkään oman ja muiden autojen puolesta, jotka on parkissa siinä kadun vieressä/kadulla. Tietty täällä on myös sellasia paikkoja, joihin ei kannata mennä varsinkaan yksin illalla, mutta niitä löytyy varmaan joka kaupungista
Tykkään myös siitä millaiset maisemat täällä on. Vesi, metsät ja puistot yms. Maalaistytölle ei tuu koti-ikävä täällä xD
Yhtenä miinuksena on hajut: ollaan kuitenkin aika lähellä maaseutua, eli lehmänpaska haisee keskustassakin (siihen oon kyllä tottunu maalla asuessani). Ja tyynellä ilmalla rehutehtaan hajut leijailee myös keskustaan
Miinuksena kans se, että täällä on hankala ajaa autolla. Kadut on tosi kapeita ja niillä on autoja parkissa. Ja tietty ne oman elämänsä Rosbergit jotka ajaa risteyksissä suoraan eteen jne, niitä on paljon. Sit tapahtumien ajaksi usein suljetaan katuja, mikä tekee ajamisesta vielä hankalampaa
Tykkään silti asua täällä (paitsi mun asunto ei oo paras mahdollinen hehe), mutta mieluummin asuisin Tampereella. Siellä on niitä tosi vanhoja hienoja taloja, kun taas täällä mun nykyisessä kotikaupungissa on niitä 70-luvun homepommeja xD

Hui tulipa taas pitkä teksti
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
asun n. 3km päässä keskustasta ja lähin bussipysäkkikin on kivenheiton päässä, joten kulkuyhteydet ja palvelut on lähellä.
täällä on melko rauhallista ellei lasketa sitä, että tässä aika lähellä basically naapurissa on ollu huume-, väkivalta- ja aiemmin myös varkaussekoiluja D: mutta eipä nuo silleen oo mun elämään vaikuttanu, kun en oo ite nähny tai kuullu mitään.
mulla on mukavat naapurit, vaikken mitenkään älyttömän läheinen heidän kans olekaan. meillä on sellaset perus hyvät ja lepposat välit.
naapurista ei koskaan kuulu mitään möykkää tms., kun asutaan päätyasunnossa eikä meillä ei oo seinänaapureitakaan.
tää on miusta just hyvä kaupunki asua ja niin sellanen miun tyyppinen, kun ei oo ihan pieni mutta ei isokaan.
täällä on muuten myös ihania luontopolkuja -ja alueita, joissa kyllä rentoutuu D: ylipäätään tulee sellanen kotosa ja lämmin olo täällä asuessa.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
on täällä mut julkinen liikenne on mitä on
Jos puhut siitä, että tässä kylässä on muitakin lukioita niin ei kyllä oo. Asut eri kylässä niin siel varmaan on. :D Ja niin, nytkin välillä on busseissa tosi ahdasta ja entistä ahtaampaa tulee olemaan tulevina vuosina, kun kukaan ei enää mee tonne lähilukioon.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Synnyin ja kasvoin helsingissä. Lapsuus ennen kouluikää oli aika onnellista vaikka asuttiinkin huonolla, köyhällä alueella jossa paljon rikoksia ja huumeita ja mm. Jammu oli naapurimme.... Mutta äiti oli työtön ja vietti ajan meidän kanssa ja siksi olo oli turvallinen. Äiti vei meitä kaikille Helsingin uimarannoille, ilmaistapahtumiin ja vaikka minne. Helsingissä oli kivan paljon tarjontaa myös rahattomille. Kouluikäisenä mua kiusattiin aika rankasti ja silloin aloin toivoa että pääsisin helsingistä tai koko Suomesta pois. Ihan sama minne menin niin ihmiset tiesi mut mun kiusaajien kautta enkä voinut aloittaa puhtaalta pöydältä.
Nuorena aikuisena Helsinki oli taas kiva tapahtuma ja harrastus toiminnan takia. Aina olen pitänyt siitä että luonto on tosi lähellä kaupungissakin. Nyt Suomesta pois muutettua kaipaan Helsingin sujuvaa joukkoliikennettä, uimarantoja ja saunoja.

Nyt asun Bristolissa mikä on ihan kiva. Tää tulee esim tanssissa jäljessä ja ei niin paljon tarjontaa ainakaan lajeista jotka on mun juttu. Muuten täällä on kyllä tarjontaa vaikka mistä luovasta alasta ja aina tapahtuu jotain. Katubileitä, festivaaleja yms. Tää on drum'n'basen kotikaupunki ja niitä eventtejä on joka ilta. Paljon pubeja, yhteisöpaikkoja yms. Katutaide on täällä ihan next level, mut onhan tää Banksyn kotikaupunki ja täällä myös pidetään Euroopan isoimmat katutaide festarit joka vuosi. Toki täällä on kaksi isoa yliopistoa ja usein kaikkialla on lauma juuri kotoota poismuuttaneita opiskelijoita jotka ei oikein hallitse vielä aikuiselämää ja pilaa aika monen tapahtuman. Varsinkin kun bristol myös on euroopan huume pääkaupunki uusimpien tutkimusten mukana, niin käytännössä _kaikki_ , jopa sun lääkäri käyttää, niin monesti menee nuorilla överiksi kun kynnys on niin matala ja sitä pidetään normaalina.
Mielenterveys duuni Bristolissa on helsinkiä edellä mikä on hyvä mulle sekä oman terveyden että duunin takia. Joukkoliikenne on niin surkea että itku tulee lähes aina kun pitäisi julkisia käyttää. Bristolin talot on myös ihan liian vanhoja ja hajoo käsiin. Mutta luonto on lähellä myös täällä.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,691
synnyin vantaalla, mikä on ihan jees paikka. on lähiöitä, omakotitaloalueita ja kaikkea siltä väliltä. olen asunut molemmissa ja viihtynyt myös, en ole kokenut oloani juurikaan turvattomaksi vaikka en ehkä naisena liikkuisi yksin yöllä korson tai myyrmäen asemilla. kulkuyhteydet pelas ja ei ole juurikaan pahaa sanottavaa. asun nyt Helsingissä, aika lailla keskustassa, ja tääkin on ihan jees. olen myös asunut malmilla, tapanilassa sekä ihan idässä ja tiedän että helsigissä on paljon asuinalueita omakotitaloalueista lähiöihin ja keskustan kämppiin. kulkuyhteydet pelaa, meri on lähellä ja helsinki on monipuolinen paikka missä ite oon viihtynyt. tietyissä paikoissa koen oloni yksin myöhään illalla turvattomaksi, mutta sama taitaa vaivata missä tahansa vähänkään isommassa kaupungissa.
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Mulla on oikeastaan kaksi kotikaupunkia, toinen Saksassa, missä opiskelen, ja toisessa (Suomessa) asun sit lomien ajan, asuin täällä monta vuotta ennen opiskeluja ja pidän tätäkin edelleen kotinani.

Suomalainen kotikaupunki on keskikokoinen, ja viihdyn täällä ihan hyvin. Joka paikkaan pääsee kävellen, koti on ihan keskustan tuntumassa, mutta silti kohtuullisen hintainen ja kaupungissa on paljon luontoa, sopivasti baareja, kahviloita ja ravintoloita, pari hyvää keikkapaikkaa ja leffateatteri, hyvä taidemuseo ja muuta tekemistä myös.
Ainoa huono puoli on että moni kaveri on muuttanut opiskelujen jälkeen pois.

Saksalainen kotikaupunkini taas on iso, mutta kaunis. Asuminen on kallista ja asunnon löytäminen vaikeaa, ja tähän asti oonkin asunut n. 45 min matkan päässä keskustasta, mytta nyt muutan ihan keskustaan kimppakämppään. Julkinen liikenne toimii, museoita on paaaljon ja uuden kotini lähellä on suuri, kaunis puisto. Olut on halpaa ja muutenkin hintataso (vuokria lukuunottamatta) vähän Suomea halvempi. Ihmisiä on liikaa joka puolella ja kaipaan metsiä. Mutta koulu on ihana ja koulukaverit ihan parhaita.
 
Ylös Pohja