Kesän kirjahaaste 2021!

limakissa

Uusi
Liittynyt
15.2.2021
Viestejä
19
Reaktioarvo
16
Niin kuin viime vuonna Demissä, tänäkin vuonna voisin laittaa pystyyn kirjahasteen, mutta tällä kertaa Varasijassa. Haastan siis teidät lukemaan kesäloman aikana niin monta kirjaa kuin vain mahdollista! Aina kun olet lukenut jonkun kirjan loppuun, tule tänne kertomaan kirjailijan ja kirjan nimi. Halutessaan saa myös tietysti kertoa omia ajatuksia lukemastaan kirjasta, mutta se ei ole pakollista. Toivottavasti tätä kautta joku voisi innostua lukemisesta ja kenties löytää luettavaa. Mukavia lukuhetkiä kaikille!
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Kuulostaa kivalta! Olen siis mukana. Voisin asettaa itselleni helposti saavutettavaksi alkutavoitteeksi lukea vaikkapa kaksi kirjaa kesän aikana, kun mulla on lukemiset jääneet lähes olemattomiksi viime vuosien aikana (opiskelua lukuun ottamatta). Jos saan luetuksi vielä tuota enemmänkin, niin hyvä.
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Kai minun on sitten polkaistava tämä haaste käyntiin ensimmäisenä.

Kirjan nimi: Valoa valoa valoa
Kirjoittaja: Vilja-Tuulia Huotarinen

Lempikirjani. Olen lukenut tämän lukuisia kertoja, enkä varmaankaan ikinä kyllästy siihen. Aihe on todella raskas, mutta sillä ei mässäillä turhaan. Lisäksi kerronta on niin mystistä, että se pakottaa lukemaan kirjan vähintään pari kertaa. Muistan, kun ensimmäisellä kerralla kirjaa lukiessani meinasin lopettaa kesken, koska kirja oli niin sekava. Onneksi en tehnyt niin.
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Voisin tulla mukaan, sainkin tässä sopivasti luettua kirjan:

Elina Rouhiainen - Väki: Muistojenlukija
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
776
Reaktioarvo
752
John Green - Tähtiin kirjoitettu virhe

Kirjastonhoitaja suositteli tätä ja sain sen hetki sitten luettua. Viisas kirja, tosi hyvin kirjoitettu!
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Matikan opiskelija lukee tylsästi matikan historiasta xD mutta eilen sain luettua:
Carl Boyer: Tieteiden kuningatar osa I
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Innostuin näin parin vuoden tauon jälkeen jatkamaan Alexander McCall Smithin Mma Ramotswe tutkii -sarjan lukemista. Nyt kesän aikana olen lukenut nämä osat:

Elämän kirkas keskipäivä (5)
Botswanan iloiset rouvat (6)
Onni ja siniset kengät (7)

Tällä hetkellä luen Oivallista aviomiestä, ja Pieniä ihmeitä autokorjaamolla on jo lainattu valmiiksi kirjastosta. Osia on ilmestynyt 20, eli haasteeseen taitaa mahtua pelkästään näitä kirjoja. Jos alkaa kyllästyttää niin luen välillä jotain muuta.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
176
Reaktioarvo
181
sinuhe egyptiläinen: 4/5 melko pitkä ja kesti vähän kauemmin mutta oli sen arvoista! kiinnostava miljöö, tykkäsin kirjotustyylistä ja oli opettavainen.

veren ja luun lapset -tomi adeyemi 2/5 tylsä perus ylidramaattinen fantasia

kuudes mies -john boyne 5/5 koskettava tarina ensimmäisestä maailmansodasta ja sisäisestä kärsimyksestä omien tekojen seurauksesta.

poika raidallisessa pyjamassa -john boyne 4/5 kaikki varmaan tuntee tän jo

tykästyin john boynen kerrontaan, luen parhaillaan: tarkoin vartioitu talo
 

kuljeskelija

Matkalla
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
888
Reaktioarvo
861
Roald Dahl - Matilda

Tykkään kyseisestä kirjasta paljon, vaikka hainkin sen lasten hyllyltä.

Mauri Kunnas - Koiramäen lapset ja Näkki

Tykkään paljon, kannattaa lukea. Helppolukuinen.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,487
Harmi ku huomasin tän vasta nyt, oon ehtiny lukee ainaki viistoista kirjaa enkä välttis muista kaikkia xd
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,487
Hmmm tässä ne mitä muistan

Mariel Pietarinen – Kavionjälkiä sydämessä–sarja, jossa on viisi kirjaa
Kim Forester – Cavallonin kronikat osa 2: Merten kirous
Helena Dahlgren – Sielunratsastajat osa 3: Pimeys laskeutuu
Kimmo Ohtonen – Ikimaa osa 3: Kadotettu valtakunta
Merja Jalo – Nummelan ponitalli: Salaperäinen saari
Larsson, Korsell ja Jonsson – Pax osa 2: Tuonenkoira
Catherine Doyle – Kadonneet merenväkiset (toinen osa Myrskynvartija-sarjassa)

Jjoo niitä on palijon enemmän, taijan laittaa liput myöhemmin xdd
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,487
Jeff Kinney – Neropatin päiväkirja (öömmm ainaki puolet osista oon lukenu)
Juha-Veli Jokinen – Se on siinä!
Line Kyed Knudsen – 3 osaa sarjasta K niinku Klara
Miklu – Universumin paras kirja
Timo Parvela – Ella ja kaverit etäkoulussa, Ella ja kaverit ihan kuninkaina, Ella ja kaverit vihdoin kolmannella
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,487
Lilith – Onnenonkija
Lucinda Riley – Seitsemän sisarta
Taina Haahti – Aavikkotien hyypiö
Adam Blade – Ferno - hirmuinen lohikäärme
Adam Blade – Sepron - mahtava merikäärme
Adam Blade – Arcta - vuorten jättiläinen
Adam Blade – Tagus - karmiva kentauri
Adam Blade – Nanook - hyytävä lumihirviö
Adam Blade – Epos - liekehtivä lintu
Taru Anttonen, Milla Karppinen – Sankaritarinoita tytöille (ja kaikille muille) - Kertomuksia rohkeista naisista Minna Canthista Almaan
Susanna Hynynen, Dess Terentjeva – Neonkaupunki, Neonkaupunki 2: Spiraalitie
Veera Salmi – Puluboin ja Ponin tsompikirja
Veera Salmi, Emmi Jormalainen – Puluboi, Agentti NollaBullaNolla
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,487
Okei toivottavasti kellään ei mee hermot muhun xDD

Veera Salmi, Emmi Jormalainen – Puluboin tähtimietteellinen kirja
TJ Klune – Talo taivaansinisellä merellä
Katri Alatalo – Käärmeiden kaupunki

Ja hmmm 21 muuta kirjaa joita en jaksa laittaa tänne (ihan oikeesti, laskin ne ja niitä oli näköjään enemmän ku se viistoista mitä oon siis nyt kesällä lukenu)
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Sitten vähän lisää matikkakirjallisuutta:
O'Shea: Poincaren konjektuuri
Siegfried: John Nash, peliteoria ja luonnon koodi
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Haluisin lukee enemmän kirjoja, mutta valitettavasti koko kesä täyttyy ohjelmsta. :( Viimesin kirja, jonka luin oli Värikkäät 2, kirjoittanut Vuokko Hurme. Luin sen oikeastaan, kun TET-harjoittelussa piti tehdä siitä kirja-arvostelu.

Päähenkilönä on 13-vuotias Meri, joka perheellä on värivoimia. Kirja on fantasiakirja, jonka keskeisiä teemoja ovat ainakin ystävyys, itsensä etsiminen, erilaisuus ja pelko. Kirjan päähenkilö on 13-vuotias, mutta vaikuttaa välillä mun mielestä aika nuorelta ja kirjan sisältökin on semmosta, että hyvin sopisi vaikka 11-vuotiaille, jopa nuoremmellekin. Tosin kirjan luettuani annoin sen pari vuotta nuoremmalle pikkusiskolleni luettavaksi ja hän tykkäs siitä vaikka onkin 14. Ei tosin lempparikirja kuitenkaan ollut. Ehkä se sitten riippuu vähän persoonastakin, mun pikkusisko nyt ei muutenkaan koe olevansa teini yms.

Mutta niin, kirja oli ihan mukavaa luettavaa. Itse en ollut ekaa osaa lukenut, mutta tarinaan pääsee hyvin mukaan vaikkei olisikaan sitä lukenut. Muutenki eka osa kertoo Merin pikkusiskosta, Tiukusta. Oli kivaa uppoutua kirjan fantasiamaailmaa ja kuvitella sen myötä kaikkea. Uskonkin, että kirja voi toimia eräänlaisena inspiraation lähteenä. Jos olisin nuorempi niin olisin varmasti saanut siitä myös hyviä leikki-ideoita, olisi varmasti ollut kivaa leikkiä Värikkäitä.

Kirja oli ajoittain vähän tylsä, joskus kyllä myös vähän jännittävä. Itse sopeudun väreistä ehkä eniten siniseen, se on myös mun yksi kolmesta lempiväristä. Liila ja vaaleanpunainen ovat kuitenkin ihan mun lempparivärejä, enkä niihin voi samaistua ollenkaan. Toisaalta taas kun yhestä kirjasta(ei siis mikään lastenkirja vaan semmonen vaatteisiin liittyvä) värejen symboliikasta niin sininen ei kuvannut mua niin paljoo, mutta liilalla ja vaaleanpunaisella oli sama merkitys, joka oli herkkä ja luova ja noi kaks sanaa on yleisimmät sanat, joilla mua kuvaillaan. Mutta tosiaan, jos kiinnostaa niin lukekaa ihmeessä, löytyy myös äänikirjana joistain äänikirjapalveluista. :)(mutta kuvitus on kyllä myös hieno, yks syy miks sopis nuoremmillekin, joten painettuna lukeminen on hyvä, jos tykkää katsella kuvia)
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
776
Reaktioarvo
752
Tulen jälleen kertomaan kirjan, jonka sain luettua:


Janne Raninen - Kutsuvat minua palkkamurhaajaksi
 

kuljeskelija

Matkalla
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
888
Reaktioarvo
861
Tää nyt tulee vähä myöhässä ku kesäloma loppui mulla jo, mutta Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Luin siis kyseisen kirjan englanniksi. :D
 
Ylös Pohja