Opiskelu Kielten (itsenäinen) opiskelu

Opiskelu ja itseopiskelu

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Mitä kieliä opiskelette tai haluaisitte opiskella? Erityisesti minua kiinnostaa kielten opiskelu itsenäisesti, ja etenkin opiskeluvinkit siihen ovat oikein toivottuja!

Koulussa olen tietysti opiskellut englantia, ruotsia ja ranskaa, mutta enemmän tai vähemmän itsenäisesti olen opiskellut viroa ja seuraavaksi aion aloittaa islannin ja saksan. Viroa olen opiskellut kansalaisopistossa, mutta nyt ajattelin syventää viroa itsekseni.
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Opiskelin portugalia itsenäisesti vuosia sitten ylppäreitä varten. Osasin espanjaa, joten sen perusteella aika helppo opetella portugalin verbit ja kirjoittamaan, mutta puhuminen oli toinen juttu. Sen opin sitten asumalla maassa.

Opiskelin siis ennen näiden kieltenoppimissovellusten olemassaoloa ja ihan perinteisellä menetelmällä:
- Lainasin kirjastosta kasan oppikirjoja
- Kävin kirjojen tekstejä ja kielioppia läpi käyttäen yhtä kirjaa ja syventäen saman asian toisen kirjan avulla ja tein tehtäviä vihkoon
- Luin paljon teksteja netistä ja merkitsin uudet sanat muistiin ja yritin tehdä niistä omia lauseita
- Kuuntelin musiikkia laulujen sanojen kanssa ja opettelin sieltä uusia sanoja
- Chattailin netissä natiivien kanssa
- Pyrin opiskelemaan joka päivä edes jotain. Aloitin lokakuussa ja maaliskuussa oli ylppärit, joten siinä ehti tulla noin 5 kk intensiivistä opiskelua itsenäisesti.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Opiskelin portugalia itsenäisesti vuosia sitten ylppäreitä varten. Osasin espanjaa, joten sen perusteella aika helppo opetella portugalin verbit ja kirjoittamaan, mutta puhuminen oli toinen juttu. Sen opin sitten asumalla maassa.

Opiskelin siis ennen näiden kieltenoppimissovellusten olemassaoloa ja ihan perinteisellä menetelmällä:
- Lainasin kirjastosta kasan oppikirjoja
- Kävin kirjojen tekstejä ja kielioppia läpi käyttäen yhtä kirjaa ja syventäen saman asian toisen kirjan avulla ja tein tehtäviä vihkoon
- Luin paljon teksteja netistä ja merkitsin uudet sanat muistiin ja yritin tehdä niistä omia lauseita
- Kuuntelin musiikkia laulujen sanojen kanssa ja opettelin sieltä uusia sanoja
- Chattailin netissä natiivien kanssa
- Pyrin opiskelemaan joka päivä edes jotain. Aloitin lokakuussa ja maaliskuussa oli ylppärit, joten siinä ehti tulla noin 5 kk intensiivistä opiskelua itsenäisesti.
Oi, haluaisin osata espanjaa ja portugaliakin! Ja oikeastaan kaikkea, mutta aikani ei millään riitä kaikkeen. D:

Tässähän onkin kivasti vinkkejä, kiitos!
 

meikä

takapihan stalkkeri
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
224
Reaktioarvo
188
Kävin lukiossa yhen espanjan kurssin, mutta meidän opettaja oli niiiin paska, että siellä piti oikeestaan kaikki tehä ite ja siihen yhteen kurssiin se sitten jäikin. Unelma ois nyt kyllä opiskella itsenäisesti espanjaa täs lähitulevaisuudessa!
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Mua kiinnostaisi aika monikin kieli, mutta itsenäinen opiskelu tuntuu hankalalta. Opiskelen yliopistossa sivuaineena italiaa, mutta en ole ollut kursseilla sitten kevään ja pitäisi harjoitella yksin. Se sentään onnistuu, kun osaan jo jotain. Oon yrittänyt aloittaa kreikan, mutta siitä ei tule yhtään mitään, tarviin opetusta. :D Sitten on aika monta kieltä, joita haluaisin joskus opiskella (kymri ja/tai gaeli), mutta ainakaan nyt itseopiskelu ei käy ihan helposti, kun on muita opintoja, jotka vie aikaa.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mua kiinnostaisi tosi paljon oppia espanja koska olen puoliksi espanjalainen. Useasti sen aloitin,mutta olen aina ollut hyvin huono kielissä ja oli vaikeuksia päästä englanti ja ruotsi läpi kouluaikoina niin päätin keskittyä niihin. Nyt olen miettinyt että olisi kiva alkaa harjoittelemaan sitä ruotsia kun siihen kuitenkin on se pohja ja vuosien opiskelu takana ja englanti on jo fluentti niin se ei sekottaisi opintoja. Tosin ruotsia ei täällä Englannissa oikein kuule mikä tekisi oppimisesta vaikeaa. Itse olen parhaiten oppinut kielen niin että mut on alistettu sille. Eli Englannin opin vasta kun aloin matkustelemaan, enkä juurikaan koulunpenkiltä. Osasin aikanani aika hyvin Hollannin alkeet koska kävin kurssin ja sitten muutin toviksi Hollantiin. Mutta sieltä pois muuttamisen jälkeen en ylläpitänyt kieltä ja olen unohtanut lähes kaiken.

Viro olisi varmasti hyvä kieli oppia suomessa kun sitä varmasti löytäisi helposti keskustelukavereita. Lisäksi kun tää korona hellittää niin Viroon pääsee aika halvalla altistamaan itsensä kielelle ja harjoittelemaan sitä nativien kanssa!

Mulla ei oikein ole mitään itseopiskelu vinkkejä, muuta kuin tuo altistaminen. Yritä löytää keskustelu kavereita, katso elokuvia, lue sarjakuvia ja kun alkaa sujua niin lehtiä ja lopulta kirjoja. Äiti aina kannusti sarjakuviin koska kuvat antaa aika paljon osviittaa sille mistä puhutaan niin on helpompi aluksi ymmärtää niitä. Joskus oon pelaillut koiran appeja läpi jotka karkottaa sana varastoa mutta en mä niiden kanssa ole kovin pitkälle päässyt.
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Kannattaa kirjoittaa niitä uusia sanoja ja lauseita tylsästi ihan paperille. Silleen ne jää ihan tutkitusti parhaiten mieleen kuin jos vaan klikkaa sanoja jossain sovelluksessa, koska käsin kirjoittaminen jättää jäljen muistiin. Ja tosiaan laulaa mukana jonkun biisin tahtiin.
 

kuljeskelija

Matkalla
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
888
Reaktioarvo
861
Oon opiskellu itsekseni englantia ja teen aina extrahommia koulussa, ja mie oonki 'askeleen tai pari edellä' muita luokkalaisia, tällä hetkellä opiskelen synonyymejä tutuille sanoille :D tarkoitus ois myös jossain vaiheessa taas vapaa-ajalla japanin ja korean taitoa hioa kun on vähän ruostunut nämä 2 xd

Ja vinkeistä, muistisäännöt toiminu ainaki hyvin
 

Maisie

:)
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
81
Reaktioarvo
80
Ite oon aika skeptinen sellasee itsenäiseen opiskeluun. Ite ainaki huomaan et jos venäjäs luen kappaileita itekseni eteenpäi nii lausun osan sanoista väärin. Ja sit joillai voi tulla semmosia virheitä vaik kieliopis jotka jää päälle ja joita ei ois tullu opettajan kans. Sit niistä on myöhemmi vaikee päästä eroon. Luen sitä siis kansalaisopistos.

Eri juttu tietty vaik joku enkku mitä ny kuulee kaikkialta ja kokoajan ja josta paljo löytyy materiaalia. Mut jos ihan uuden kielen alottaa nii sanoisin et ei kyl kannata alottaa yksin.
 
Viimeksi muokattu:

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Ite oon aika skeptinen sellasee itsenäiseen opiskeluun. Ite ainaki huomaan et jos venäjäs luen kappaileita itekseni eteenpäi nii lausun osan sanoista väärin. Voi tulla semmosia virheitä vaik kieliopis jotka jää päälle ja joita ei ois tullu opettajan kans. Sit niistä on myöhemmi vaikee päästä eroon. Luen sitä siis kansalaisopistos.

Eri juttu tietty vaik joku enkku mitä ny kuulee kaikkialta ja kokoajan ja josta paljo löytyy materiaalia. Mut jos ihan uuden kielen alottaa nii sanoisin et ei kyl kannata alottaa yksin.
Onhan se noinkin, mutta omalla kohdalla tuli todella tarpeen se itseopiskelu, koska omalla paikkakunnalla ei ollut portugalin kursseja ja olin muuttamassa sinne opiskelemaan. En usko, että ihan hirveästi meni väärin se itseopiskelu ja tarvin jokaikisen opiskelemani asian kun aloitin opiskelun kyseisessä maassa. Siinä sitten tuli kumminkin korjattua ne mahdolliset virheet.

Mutta tietysti kannattaa mennä kurssille, jos se vaan on mahdollista ja mahdollisesti jatkaa itseopiskeluna perusteiden jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Ite oon aika skeptinen sellasee itsenäiseen opiskeluun. Ite ainaki huomaan et jos venäjäs luen kappaileita itekseni eteenpäi nii lausun osan sanoista väärin. Ja sit joillai voi tulla semmosia virheitä vaik kieliopis jotka jää päälle ja joita ei ois tullu opettajan kans. Sit niistä on myöhemmi vaikee päästä eroon. Luen sitä siis kansalaisopistos.

Eri juttu tietty vaik joku enkku mitä ny kuulee kaikkialta ja kokoajan ja josta paljo löytyy materiaalia. Mut jos ihan uuden kielen alottaa nii sanoisin et ei kyl kannata alottaa yksin.
Minulla on sillä tavalla epätasainen kyky oppia kieliä, että opin kieliopin hyvin helposti ja sanaston kohtuullisen helposti, mutta kuullun ymmärtäminen on aina ollut minulle hyvin vaikeaa. Tähän mennessä omalla kohdallani onkin toiminut se, että opiskelen sanastoa ja kielioppia itsenäisesti, jotta mahdollisilla kursseilla jää resursseja keskittyä ääntämyksen kuunteluun ja harjoitteluun.
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
925
Reaktioarvo
700
Ruotsia olisi ihan super kiva osata paremmin. Katson kyllä säännöllisen epäsäännöllisesti ruotsalaisia vlogeja ja yks mun hyvä ystävä on ruotsalainen, joten tulee päivittäin luettua ruotsalaista tekstiä. Pitäisi vaan joskus ottaa asiaksi ihan kääntää jotain pidempää suomeksi :)
 

Maisie

:)
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
81
Reaktioarvo
80
Onhan se noinkin, mutta omalla kohdalla tuli todella tarpeen se itseopiskelu, koska omalla paikkakunnalla ei ollut portugalin kursseja ja olin muuttamassa sinne opiskelemaan. En usko, että ihan hirveästi meni väärin se itseopiskelu ja tarvin jokaikisen opiskelemani asian kun aloitin opiskelun kyseisessä maassa. Siinä sitten tuli kumminkin korjattua ne mahdolliset virheet.

Mutta tietysti kannattaa mennä kurssille, jos se vaan on mahdollista ja mahdollisesti jatkaa itseopiskeluna perusteiden jälkeen.
Tarkotus oli tuossa mainita että eri juttu on jos kielen oppii puhuessaan sitä äidinkielenä puhuvien kanssa, tai jos on joku pohja siihen kieleen. Eikö sullaki ollu taustana espanja? Nään siinä tilanteessa kielen opiskelun eri tavalla. Mut meinaan et jos tästä nyt yhtäkkiä aloittais jonku bengalin opiskelun nii ei ois varmaan kovin fiksu veto.

Ja ihan vain oli oma mielipiteeni. Kukin oppii miten oppii, toin vain oman näkökulmani esiin.
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Tarkotus oli tuossa mainita että eri juttu on jos kielen oppii puhuessaan sitä äidinkielenä puhuvien kanssa, tai jos on joku pohja siihen kieleen. Eikö sullaki ollu taustana espanja? Nään siinä tilanteessa kielen opiskelun eri tavalla. Mut meinaan et jos tästä nyt yhtäkkiä aloittais jonku bengalin opiskelun nii ei ois varmaan kovin fiksu veto.

Ja ihan vain oli oma mielipiteeni. Kukin oppii miten oppii, toin vain oman näkökulmani esiin.
Juu, toki. Tietysti jos ei ole mitään mahdollisuutta opiskella bengalia muuten kuin itsenäisesti, niin on sekin tyhjää parempi. Itseopiskelua on vaikea pitää yllä vuosikausia ilman mitään päämäärää, joten se on kyllä useimmille meistä vaikeaa ja siksi jokin kurssi ainakin alkuun olisi hyvä olla.
 

e71347

Uusi
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
59
Reaktioarvo
73
Tykkään opiskella kieliä mutta itsenäiset opiskeluyritykset päättyvät aina melko surkeasti :D Innostun tosi helposti tankkaamaan jonkun kielen alkeita mutta en oikein jaksa jatkaa pidemmälle ilman kursseja. Esimerkiksi arabian aakkosia aloin opiskella itsenäisesti muutamia vuosia sitten mutta niistä aakkosista pidemmälle pääsin oikeastaan vasta sitten, kun ilmoittauduin kurssille ja tuli säännöllinen rytmi siihen opiskeluun. Duolingoa olen käyttänyt täydentämään (arabian) kursseilla opiskeltuja juttuja ja sitä kautta olen saanut sanavarastoa ihan kivasti laajennettua.

Duolingo innosti mut myös kokeilemaan ihan uusiakin kieliä, ja olen nyt sen avulla opiskellut jonkun verran puolaa. En kyllä oikein osaa laskea sitä opiskeluksi, tuntuu enemmänkin pelailulta kun ei ole mitään opiskelurutiinia koko sovelluksen ulkopuolella, mutta on se silti parempi kuin että en pelailisi sitäkään vähää. Puola on muutenkin jostain syystä kiinnostanut mua jo muinoin teini-iässä jolloin muistan lainanneeni kirjastosta puolan kielioppikirjan ja selailleeni sitä innoissani. Yllättäen en tosin silloinkaan oikein saanut opiskelurutiinista kiinni kun ei kursseja ollut tarjolla. Nykyään puola sujuu jo vähän paremmin koska olen opiskellut venäjää kohtalaiselle tasolle asti tässä välissä ja pystyn sen avulla päättelemään aika paljon kielioppirakenteita ja sanoja.

Mulle itselleni takuuvarma ja toimiva keino kielen oppimiseen on löytää sillä kielellä laulettua musiikkia kuunneltavaksi. Se ero on oikeasti ihan järkyttävä kun vertaan niitä kieliä, joiden opiskelun olen aloittanut musiikin motivoimana niihin kieliin, joiden pariin olen hairahtunut jostain ihmeen järkisyistä.
 

Koreahullu

Kokenut
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
111
Reaktioarvo
104
Mulle itselleni takuuvarma ja toimiva keino kielen oppimiseen on löytää sillä kielellä laulettua musiikkia kuunneltavaksi. Se ero on oikeasti ihan järkyttävä kun vertaan niitä kieliä, joiden opiskelun olen aloittanut musiikin motivoimana niihin kieliin, joiden pariin olen hairahtunut jostain ihmeen järkisyistä.
Sama. Laulujen sanat ja lauserakenteet jäävät helposti mieleen. Ja tietty hyvien biisien kohdalla uteliaisuus pakottaa ottaa laulun sanoista selvää.
 

keksikukka

Uusi
Liittynyt
20.2.2021
Viestejä
93
Reaktioarvo
68
Mitä kieliä opiskelette tai haluaisitte opiskella? Erityisesti minua kiinnostaa kielten opiskelu itsenäisesti, ja etenkin opiskeluvinkit siihen ovat oikein toivottuja!

Koulussa olen tietysti opiskellut englantia, ruotsia ja ranskaa, mutta enemmän tai vähemmän itsenäisesti olen opiskellut viroa ja seuraavaksi aion aloittaa islannin ja saksan. Viroa olen opiskellut kansalaisopistossa, mutta nyt ajattelin syventää viroa itsekseni.
mähän opiskelen itsenäisesti koreaa, oon kattellu youtubesta näitä learn korean with bts tai mitä ikinä videoita ja niistä on kyllä ollu apua!
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Opiskelen koulussa englannin ja ruotsin lisäksi ranskaa. Joskus yritin opiskella koreaa itsenäisesti, nykyään osaan lukea merkkejä ja sanoa jotain peruslauseita ja laskea tuhanteen. Venäjä ja japani kiinnostaisi myös, kyrillisiä kirjaimiakin opettelin lukemaan ja osaan nykyisellään muutamia.
Voisi ehkä hieman yrittää aktivoitua tässäkin asiassa.

Vinkkejä ei pahemmin ole, mutta ehdottomasti jos haluaa parantaa sanavarastoa ja ääntämistään kielessä, kannattaa kuunnella musiikkia kyseisellä kielellä! Tätä on ehdotettu jo useaan kertaan täällä. Itse olen ainakin huomannut koulun ranskantunneilla muistavani ihan jotain outoja sanoja joita ei varmasti ole missään vielä tullut, mutta jotka olen lauluista kuullut. Lisäksi ääntämykseni on parempi, siitäkin uskaltaisin syyttää musiikkia.
 
Liittynyt
27.6.2022
Viestejä
46
Reaktioarvo
19
joku tällänen vanha keskustelu löytyi ja paremman tekemisen puutteessa tekee mieli vastailla :D
Mutta joo, onhan noita kieliä tullu alotettua useampaan otteeseen. Ainoastaan viro on lähtenyt oikeasti sujumaan ja sekin aika varmasti sen takia, että se oli alkuun ihan oikealla kurssilla ja sen jälkeen on ollu helppoa jatkaa oppimista ihan vaan lukemalla ja kuuntelemalla. Immersio ja mitä niitä hienoja sanoja on. Sen suhteen oma taso tuntuu jo siltä, että jos olisi cv niin kai sen voisi mainitakin :D Lukeminen ja kuullunymmärtäminen on ihan okei, kirjottamisen suhteen pahin on ihan vaan oma epävarmuus ja puhuminen vaatii sopivan määrän väsymystä ettei mieti liikoja.
Oon myös vältelly pakollisia koulutehtäviä niin tehokkaasti että osaan ersää paremmin kuin ruotsia. Tähän mennessä se on ollut vähän hämmentävä kokemus nimenomaan jollain?? en tiiä ees millä tasolla?? kai se vaan iskee johonkin, kun muistaa kuinka heikossa hapessa lähestulkoon kaikki sukukielet on ja samalla tulee vastaan sanoja, jotka tunnistaa heti sääskeksi ja pihlajaksi.
Ja ainoat lähteethän on lähinnä pari ehkä sadan sivun pdf-tiedostoa (jotka on tosin käytännössä vaan vironkielinen oppikirja ja sen enkkukäännös) eikä mikään google kääntäjä oo vaihtoehto, vaan yksittäisen yliopiston verkkosanakirjalla mennään jos jollain. Ja tähän mennessähän toi on tuntunut aikalailla yhtä simppeliltä kuin viro, aina välillä meinaa vaan tulla vähän epämääräinen olo kun tajuaa, että tuskin noille muistiinpanoille tulee oikeasti käyttöä.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,950
Reaktioarvo
8,463
Löytyi hyvään tarpeeseen, koska mietin kumman kielikurssin ostaisin: saksan vai espanjan? Hitler vai ay caramba ayayaya?! Säästäisin 96 %, jos tilaisin tänään..
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,583
Reaktioarvo
6,487
Koreaa oon opiskellu nyt itsenäisesti hieman yli vuoden, nyt tosin jäänyt vähemmälle kun vähän motivaatio mennyt :'D
Ihan oppikirjoja oon lainannut ja ilmaisia käyttänyt netin kautta sekä Duolingoakin käyttänyt :D Vaikka kieliopin kannalta se on aika huono nii ainaski sanoja oppii sitä kautta, vaikka niissä ei aina ookkaa hirveästi järkeä
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Opiskelen neljättä vuotta epäsäännöllistä Duolingo- ja skam-norjaa. Haluisin joskus asua siellä tai vähintään käydä reissussa/aupairina/vaihdossa tms
 
Ylös Pohja