En ole samaa mieltä. Onko muiden opiskelijoiden tekemät muistiinpanot aina ne parhaat? Ei tietenkään, eikä niiden tarvitse olla. Muiden opiskelijoiden merkintöjen lukeminen on kuin kävisi keskustelua heidän kanssaan.
Joskus törmää kirjoihin johon on tehnyt merkintöjä joku joka selvästi tietää aiheesta paljon. Silloin kirjaan tehdyt huomautukset, alleviivaukset ja merkinnät tuovat selvää lisäarvoa kansien väliin.
En ole sanonut että kirjoista kannattaa lukea *vain* muiden opiskelijoiden merkintöjä. Tarkoitan että niitä voi ja kannattaa hyödyntää.
Sanoit, että kannattaa ottaa merkittyjä kirjoja, jotta
nopeasti näkee mikä on tärkeää ja mikä ei. Niin sanotun keskustelun käyminen kirjan ja vielä jonkun kolmannen raapustelijan kanssa vie enemmän aikaa kuin pelkän kirjan lukeminen, jos siis teet asiat kunnolla etkä sutaisten. Väitit siis oikeastaan päinvastaista alkuperäisessä viestissä, jossa vinkkisi oli nimenomaan se, että miten nopeasti kykenee erottamaan tärkeät asiat vähemmän tärkeämmistä.
Mikä takaa sen, että pystyt itse löytämään kirjasta tärkeitä asioita paremmin kuin muut merkintöjä tehneet opiskelijat? Ei mikään.
En väittänytkään niin. Sanoin, että paremmin oppii syventymällä kirjan tekstiin itse, eikä siten, että yrittää jotenkin nopeammin silmäillä, että mikä siellä nyt on tärkeää ja mikä ei, jättäen osan ehkä kokonaan huomiotta. Eli ensisijaisesti ajattele itse (ajattelemalla ajattelu kehittyy), ja sen jälkeen voi olla hyödyllistä kolmannen osapuolen ajatukset, joihin vertailla omaa ajattelua. Tämä on hidas prosessi joka johtaa hyvään lopputulokseen, ei mikään nopea vinkki, joka oikoo mutkat suoriksi. Lisäksi, kun itse suodattaa niitä tärkeitä ja vähemmän tärkeitä juttuja, oppii paremmaksi ja nopeammaksi myös siinä. Sen sijaan jos luotat enemmän toisten ajatuksiin kuin omiisi, niin tuskinpa koskaan tulet itse kovin hyväksi.
Eli, toisten merkinnät eivät ole mikään huono juttu (ja kyllä, saattavat olla jopa avuksi), mutta niiden käyttö oppimisen nopeuttamiseksi ei ole mikään loistavin idea. Ellei sitten tahdo vain läpäistä kokeita ilman syvempää ymmärrystä.