Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
1
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Keho, mielenterveys & syvälliset
Koetko olevasi suomalainen?
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="Poistettu käyttäjänimi 92" data-source="post: 27321" data-attributes="member: 201"><p>Olen viimeaikoina pohtinut tätä melko paljonkin. Mulla, kuten suunnilleen kaikilla, on kulttuurinen identiteetti, johon kuuluu suomen kieli ja oma asuinpaikka ja yhteisöt suomen sisällä. En kuitenkaan näe, että tämä identiteetti kiteytyisi suomalaisuuteen vaan näen ne erillisinä osina enemmänkin. </p><p></p><p>Identiteetti on siitä mielenkiintoinen asia, että sen olemassaoloon vaikuttaa enemmän siihen uskominen kuin jotkut oikeat yhdistävät ominaisuudet jonkun ryhmän kesken. Tähän liittyen olen pohtinut, että kuinka paljon "suomalainen" identiteetti toimii näin. Sehän on lähinnä kansallisromantiikkojen ja nationalistien projekti tuottaa kansalle yhtenäinen kansallinen identiteetti. Mun mielestäni se taas antaa virheellisen kuvan suomessa asuvista tyypeistä ja porukoista ja pahimmillaan se tarkoittaa sitä, että vähemmistötkin nähdään sen valtaväestön identiteetin kautta. Ois parempi, ettei mitään oletusarvoista suomalaista identiteettiä olisi vaan, että kulttuurinen identiteetti nähtäisiin moniulotteisemmin. </p><p></p><p>Lisäksi mun mielestä ei ole ihanteellista, että näin iso alue ja suuri ryhmä ihmisiä on koottu yhdeksi hallinnolliseksi alueeksi. Se ei anna riittävästi painoarvoa ja autonomiaa aidoille ihmisyhteisöille, joita syntyy paikallisesti. Ja tälle tekaistulle alueelle on mun mielestä typerää määrittää yhtenäistä identiteettiä. En pidä siitä, miten suomalaiset ovat omineet omaan kulttuuriinsa esim Karjalasta asioita ja samalla sortaneet ja edelleen sortavat heitä. Tekaistu suomalainen identiteetti vahvistaa ajatusta yhtenäisestä kansasta, mitä ei mun mielestä pitäisi enää vahvistaa yhtään enempää.</p><p></p><p>En ymmärrä sitä, miten ihmiset kannustavat "Suomea" urheilussa. Suurinosa niistä faneista ei tunne sitä urheilijaa enkä käsitä miksi kannustaa juuri sitä kilpailijaa eikä jotain toista. Urheilussahan on yleensä kyseessä joku kansainvälinen laji ja joukkue tai yksilö, muttei esimerkiksi kieli tai juuri sen kansan jakama kulttuuri. Soitan itse kansanmusiikkia ja totta kai soitan paljon kansanmusiikkia suomesta, mutten silti ikinä sanoisi, että suomalainen kansanmusiikki on parempaa kuin joku muu kansanmusiikki. Soitan paljon myös muiden kansojen musiikkia ja nautin siitä, mutta ymmärrän, ettei oma kulttuurinen lukutaito riitä ymmärtämään kaikkia niitä merkityksiä niissä kappaleissa samalla tavalla kuin suomenkielisessä tai suomalaisessa musiikissa. Lisäksi havaitsen samanlaisia lukuhaasteita suomenkin sisällä.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Poistettu käyttäjänimi 92, post: 27321, member: 201"] Olen viimeaikoina pohtinut tätä melko paljonkin. Mulla, kuten suunnilleen kaikilla, on kulttuurinen identiteetti, johon kuuluu suomen kieli ja oma asuinpaikka ja yhteisöt suomen sisällä. En kuitenkaan näe, että tämä identiteetti kiteytyisi suomalaisuuteen vaan näen ne erillisinä osina enemmänkin. Identiteetti on siitä mielenkiintoinen asia, että sen olemassaoloon vaikuttaa enemmän siihen uskominen kuin jotkut oikeat yhdistävät ominaisuudet jonkun ryhmän kesken. Tähän liittyen olen pohtinut, että kuinka paljon "suomalainen" identiteetti toimii näin. Sehän on lähinnä kansallisromantiikkojen ja nationalistien projekti tuottaa kansalle yhtenäinen kansallinen identiteetti. Mun mielestäni se taas antaa virheellisen kuvan suomessa asuvista tyypeistä ja porukoista ja pahimmillaan se tarkoittaa sitä, että vähemmistötkin nähdään sen valtaväestön identiteetin kautta. Ois parempi, ettei mitään oletusarvoista suomalaista identiteettiä olisi vaan, että kulttuurinen identiteetti nähtäisiin moniulotteisemmin. Lisäksi mun mielestä ei ole ihanteellista, että näin iso alue ja suuri ryhmä ihmisiä on koottu yhdeksi hallinnolliseksi alueeksi. Se ei anna riittävästi painoarvoa ja autonomiaa aidoille ihmisyhteisöille, joita syntyy paikallisesti. Ja tälle tekaistulle alueelle on mun mielestä typerää määrittää yhtenäistä identiteettiä. En pidä siitä, miten suomalaiset ovat omineet omaan kulttuuriinsa esim Karjalasta asioita ja samalla sortaneet ja edelleen sortavat heitä. Tekaistu suomalainen identiteetti vahvistaa ajatusta yhtenäisestä kansasta, mitä ei mun mielestä pitäisi enää vahvistaa yhtään enempää. En ymmärrä sitä, miten ihmiset kannustavat "Suomea" urheilussa. Suurinosa niistä faneista ei tunne sitä urheilijaa enkä käsitä miksi kannustaa juuri sitä kilpailijaa eikä jotain toista. Urheilussahan on yleensä kyseessä joku kansainvälinen laji ja joukkue tai yksilö, muttei esimerkiksi kieli tai juuri sen kansan jakama kulttuuri. Soitan itse kansanmusiikkia ja totta kai soitan paljon kansanmusiikkia suomesta, mutten silti ikinä sanoisi, että suomalainen kansanmusiikki on parempaa kuin joku muu kansanmusiikki. Soitan paljon myös muiden kansojen musiikkia ja nautin siitä, mutta ymmärrän, ettei oma kulttuurinen lukutaito riitä ymmärtämään kaikkia niitä merkityksiä niissä kappaleissa samalla tavalla kuin suomenkielisessä tai suomalaisessa musiikissa. Lisäksi havaitsen samanlaisia lukuhaasteita suomenkin sisällä. [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Keho, mielenterveys & syvälliset
Koetko olevasi suomalainen?
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Pohja