Keho Kyllä taas vituttaa omistaa sellainen vatsa että kaikki saatanan ruuat sattuu.

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,865
Reaktioarvo
2,892
Okei tää on nyt vaa tämmönen pieni avautuminen aiheesta lol.

Ja siis tuli vaan mieleen kun äsken söin lihapullia niin lols heti aivan törkeet kivut. Enkä edes tarkota että olis menny maha varsinaisesti sekasin, vaan ihan järkyttävät kivut ja turvotukset ja röyhtäilyt vaan. Ja siis oikeesti sellaset kivut että en kyllä mielelläni vittu tollasten kipujen kanssa elä (mutta huom, oon myös poikkeuksellisen herkkä kivulle joten valitan pienistäkin kivuista helposti).

Elikkäs huoh, taas yksi asia sellasten ruokien listalle minkä kaa pitää olla ERITTÄIN varovainen. Sillä listalla on muuten sitten jo: suklaa, sipsit, hiilihapot, piparit, ainakin. Kaikkia noista voin syödä mutta pitää muistaa se varovaisuus. Sama nyt sitten varmaan noiden lihapullien kanssa. Ehk joku max 2 kpl tai jotai en uskalla vittu ottaa riskiä ja syödä sellasta normaalia annosta. Ei nekään aina tee noin pahoja kipuja mutta like i said, en jaksa ottaa riskiä....... Eihän kukaan mielellään vittu tämmösten kipujen kans elä



Niin vituttaahan se olla varovainen joka saatanan ruoka-aineen kanssa mutta sen kanssa nyt on näköjään vaan vittu elettävä ja taiteiltava. On tää syöminen vittu hankalaa hommaa. Ja juominen.


Ja kuinka vitussa sitten muistat noi KAIKKI minkä kanssa pitää olla varovainen. Onhan mulla ne muistiossa ylhäällä mutta vittu että menee elämä vaikeeksi. :D


Muita joista tuntuu siltä ettei voi syödä kohta enää käytännössä mitään?? ......

Ps. Rukoilen että tää kipu helpottais nytten kohta, i mean se helpotti ehk jo toistaseks vähän, mut pls, helpottais nyt ihan kunnolla ja menis pois samantien. Ymmärsin läksyni, ei enää lihapullia kuin vain minimaalisesti. Pls älä enää satu en kestä tätä 😩

Aaaaa vittu. Voi saatanan vittu kun on vaikea keskittyä mihinkään tän kivun kanssa.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,865
Reaktioarvo
2,892
I swear tää menee kohta siihen etten enää voi syödä kuin jumalattoman pieniä annoksia ruokaa yleensäkään ja sit yhtäkkiä oonki sillee jeah syön yhen pikkuruisen annoksen päivässä kun ei voi kun kaikki vittu sattuu tai jotain XDDDDDDDDDDDDD :)))
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,865
Reaktioarvo
2,892
Noh nytpä ainakin tiedän taas että mitä välttää
 

Desvelada

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
174
Reaktioarvo
154
Toivottavasti kipu loppuisi pian. Mutta toi ei kuulosta yhtään normaalilta, vaan sun kannattais käydä jossain lääkärissä. Syy vatsakipujen aiheuttajaks voi osottautua tosi helpoksi hoitaa. Mulla oli pienenä vatsa koko ajan tosi kipee ja ihan sekasin, sitten mua käytettiin lääkärissä ja se ilmeni laktoosi-intoleranssiksi. Olihan se alkuun vähän vanhemmille lisätyötä teettävää, koska laktoosia on yllättävän monessa paikassa.

Tsemppiä <3
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,865
Reaktioarvo
2,892
Mee kuule hei terkkariin, toi voi olla ihan oikee hoidettavissa oleva ongelmat
Muutta kun en jaksa enää. Oon käyny jo lääkärillä kerran tästä asiasta + oon jutellu myös toisen tyypin kaa joka on... Kai just terkkari tai joku sellane. Oikeestaa ne on just lähinnä sanonu siitä että pitäs vaa kiinnittää just siihen ruokavalioon huomiota et sit huomaa mitkä ruuat aiheuttaa sitä kipua. Ja toki otettiin joskus myös keliakia ja näitä verikokeita niin ei löytynyt mitään. No sit sain kai Sillon joskus myös varmuuden vuoks kehotuksen helikobakteerin tutkimiseen mutta muistaakseni se lääkärikin sanoi vähän silleen että ei se usko että ois se mutta voidaa testaa jos haluut tai tähän tyyliin. Eli periaatteessa sielläkin oltiin sitä mieltä et pitää tutkii vaa mitkä ruuat aiheuttaa kipuja.. ja syyä vähäsen sen mukaan.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,865
Reaktioarvo
2,892
Toivottavasti kipu loppuisi pian. Mutta toi ei kuulosta yhtään normaalilta, vaan sun kannattais käydä jossain lääkärissä. Syy vatsakipujen aiheuttajaks voi osottautua tosi helpoksi hoitaa. Mulla oli pienenä vatsa koko ajan tosi kipee ja ihan sekasin, sitten mua käytettiin lääkärissä ja se ilmeni laktoosi-intoleranssiksi. Olihan se alkuun vähän vanhemmille lisätyötä teettävää, koska laktoosia on yllättävän monessa paikassa.

Tsemppiä <3
Kiitoksia. Mutta siis, edellisessä viestissä selitin asian x) ja siis mult testattii. Sillon myös toi laktoosi-intoleranssi eikä ollu sekää. Eikä ollu keliakiakaan, mikä on sinänsä vähä yllättävä ettei sekää oo kosk mun mutsil on keliakia. Mut joo. Siis viimeks ku jossai vaihees puhuttii sen terkkarin kaa ni se tais just jotain sellasta sanoo et tuskin on mitään sen kummempaa kun ehkä joku ibs tai joku. Tai tämmösen käsityksen sain sen puheista et se epäilis sitä enemmän eikä mitää sen kummempaa D: ja sit just puhuttiin sen kaa ruokavaliost ja näin. Niin oon nyt yrittänyt kiinnittää huomiota ja olla tosi varovainen kaiken kanssa, mutta en tajunnut noiden lihapullien vaarallisuutta :D yhden breezerin sentään pystyin juoda ilman kipuja <3 ja suklaata yms koitan syödä vähän kerrallaan esim kolme rivii saattaa olla jo liikaa ja joskus ehkä kakskin, et se pitää kuunnella koko ajan että sattuuko nyt jo vähän et pitääks lopettaa jne. Vittumaista mut ite oon ymmärtänyt et siitä johtuu pitkälti. Sit joo se terkkari sanoi myös sitä että ruokavalion lisäksi mieli nimenomaan voi aiheuttaa paljonkin tätä, ja uskon myös itekin siihen, oon yrittänyt olla stressaamatta mutta vaikeeta se on kun saat mental breakdownei sen verran usein. Et sille en oo oikein voinu tehdä mitään muuta kun vaan yrittää olla stressaamatta ja sit tietysti syömisten kyttäys. Emt D: näillä mennään vissiin.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Tuon kaltasiin oireisiin ei aina löydy muuta helpotusta ku ruokavalion rajottaminen. Kumppanilla on ibs ja huonoja ruokia on just sokeri, liika vehnä, kaikki palkokasvit ja monet muut kasvikset, soija, ruis jnejne. Sit stressi ja jännitys sattuu.

Ihan perseestä mutta kannattaa tosiaan pitää kirjaa siitä mitkä ruoat on "turvallisia" ja kasata niistä vähintään se ruokavalion pohja.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Muutta kun en jaksa enää. Oon käyny jo lääkärillä kerran tästä asiasta + oon jutellu myös toisen tyypin kaa joka on... Kai just terkkari tai joku sellane. Oikeestaa ne on just lähinnä sanonu siitä että pitäs vaa kiinnittää just siihen ruokavalioon huomiota et sit huomaa mitkä ruuat aiheuttaa sitä kipua. Ja toki otettiin joskus myös keliakia ja näitä verikokeita niin ei löytynyt mitään. No sit sain kai Sillon joskus myös varmuuden vuoks kehotuksen helikobakteerin tutkimiseen mutta muistaakseni se lääkärikin sanoi vähän silleen että ei se usko että ois se mutta voidaa testaa jos haluut tai tähän tyyliin. Eli periaatteessa sielläkin oltiin sitä mieltä et pitää tutkii vaa mitkä ruuat aiheuttaa kipuja.. ja syyä vähäsen sen mukaan.
Aa aivan:/
Entä joku ibs tai muut tollaset suolisto/ruuansulatus sairaudet?
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,865
Reaktioarvo
2,892
Aa aivan:/
Entä joku ibs tai muut tollaset suolisto/ruuansulatus sairaudet?
No siis mulla ei mitään diagnoosia taida olla mistään, mutta ibs on just se terkkari ehdottanu et saattais olla. Joten ehkä se mutta en oo varma. Tosin siltä se vaikuttais koska juurikin henkiset asiat vaikuttaa niin vahvasti siihen kuinka paljon sattuu :D et paljon todennäköisemmin sattuu jos ahdistaa, kun sitten taas jos on täysin rennosti niin yleensä ei satu sitten niin todennäköisesti. (Paitsi tietenkin jos on syöny taas jotain mikä ei käy)

Ainakin mun mielestä juuri nää viittais ibs mutta en tiiä hm :D
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
No siis mulla ei mitään diagnoosia taida olla mistään, mutta ibs on just se terkkari ehdottanu et saattais olla. Joten ehkä se mutta en oo varma. Tosin siltä se vaikuttais koska juurikin henkiset asiat vaikuttaa niin vahvasti siihen kuinka paljon sattuu :D et paljon todennäköisemmin sattuu jos ahdistaa, kun sitten taas jos on täysin rennosti niin yleensä ei satu sitten niin todennäköisesti. (Paitsi tietenkin jos on syöny taas jotain mikä ei käy)

Ainakin mun mielestä juuri nää viittais ibs mutta en tiiä hm :D
Aa aivan:/
No sit se diagnoosi olisi kyllä tosi tärkee tehdä ajoissa
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,448
Reaktioarvo
2,338
Kannattaa kokeilla Fodmap-ruokavaliota, jos sillä helpottaisi. Se on herkkävatsaisille ja IBS-ihmisille suunniteltu.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,865
Reaktioarvo
2,892
Kannattaa kokeilla Fodmap-ruokavaliota, jos sillä helpottaisi. Se on herkkävatsaisille ja IBS-ihmisille suunniteltu.
Tiiän oon kuullu siit mut mitä oon lukenu niin se vaikuttaa aivan saatanasti liian vaikeelta joten en oo tähän mennessä jaksanu paneutua asiaan D: siin on kuitenkin niin paljon niitä niin sanotusti kiellettyjä ruokia
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Tiiän oon kuullu siit mut mitä oon lukenu niin se vaikuttaa aivan saatanasti liian vaikeelta joten en oo tähän mennessä jaksanu paneutua asiaan D: siin on kuitenkin niin paljon niitä niin sanotusti kiellettyjä ruokia
Sellasta elämä on. En tiiä elätkö mielummin kivun (ja sen mihin kaikkeen hoitamatta jättäminen voi altistaa) kanssa, vai opettelet vähän uutta elämää, eiköhän siihenkin totu kuitenkin.

Toki kysyisin eka lääkäriltä koska jotkut tutkimukset voi vaatia sen altistuksen että se näkyy esim veressä
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,865
Reaktioarvo
2,892
No ettet ensinnäkin joudu kärsimään turhaan ja siis kipu ei välttämättä oo ainut vaurio motä väärä ruokavalio tekee sun sisuksissa
Tota.. siis eihän ibs oo mitenkään vaarallinen "tauti" (se ei edes ole sairaus vaan ennemmin ominaisuus). Niin jos se siis on ibs mutta näin mä kyllä olettaisin, varsinkin kun mulla ei mitään sen vakavampia oireita ole ollut tai mitään mikä viittais vaikka johonkin ihan suolistosairauteen (näin se terkkari myös sanoi)
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,865
Reaktioarvo
2,892
Sellasta elämä on. En tiiä elätkö mielummin kivun (ja sen mihin kaikkeen hoitamatta jättäminen voi altistaa) kanssa, vai opettelet vähän uutta elämää, eiköhän siihenkin totu kuitenkin.

Toki kysyisin eka lääkäriltä koska jotkut tutkimukset voi vaatia sen altistuksen että se näkyy esim veressä
Jos sen terkkarinkaan mielestä mun ei välttämättä tarvitse mennä mihinkään sen kummempiin tutkimuksiin tässä tilanteessa niin en usko että silloin tarvii, se kuitenkin luulis olevan ammattilainen hmm
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,865
Reaktioarvo
2,892
Jos sen terkkarinkaan mielestä mun ei välttämättä tarvitse mennä mihinkään sen kummempiin tutkimuksiin tässä tilanteessa niin en usko että silloin tarvii, se kuitenkin luulis olevan ammattilainen hmm
Ja siis se kyl sanoi siit fodmap ruokavaliosta et voin kokeilla sitä jos haluun tai sitten muuten vaan vähän just ite kattoa et mitkä ruuat aiheuttaa kipui. Toistaseks oon noudattanut tota jälkimmäistä enemmän
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Jos sen terkkarinkaan mielestä mun ei välttämättä tarvitse mennä mihinkään sen kummempiin tutkimuksiin tässä tilanteessa niin en usko että silloin tarvii, se kuitenkin luulis olevan ammattilainen hmm
Aa okei. Ehdottiko se sulle tota fodmappia esim?
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Ja siis se kyl sanoi siit fodmap ruokavaliosta et voin kokeilla sitä jos haluun tai sitten muuten vaan vähän just ite kattoa et mitkä ruuat aiheuttaa kipui. Toistaseks oon noudattanut tota jälkimmäistä enemmän
Okei no sit kokeilisin. On varmaan helpompi vaan jos voit googlaamalla tarkistaa mitä siihen voi kuulua kuin että jos joudut itse pitämään kirjaa ja arvailemaan että mikähän se näiden lihapullien ainesosa oli se joka tämän aiheutti. Ainakin musta olis helpompi kun siitä on jo tietoa olemassa
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,865
Reaktioarvo
2,892
Hmm pienellä googlauksella selvisi että ainakin näitä pitäis fodmapissa välttää:

"Viljatuotteet: ruis, vehnä ja ohra.
Hedelmistä ja vihanneksista omena, päärynä, luumu, aprikoosi, kirsikka, vesimeloni, kaalit, sipulikasvit, parsa ja artisokka.
Sienet.
Palkokasveista herneet ja pavut.
Makeisia ja tuotteita, joissa ksylitolia, sorbitolia, mannitolia ja maltitolia."

Ja interesting koska todellakaan noi kaikki ei tee mulle mitään. Ainoastaan sellaset mitkä oon huomannut tekevän ainakin joskus jotakin on vaan:
- ruis
- omena
- päärynä (ehkä?)
- sipulikasvit (eli sipuli?)
- herneet ja pavut ehkä
- makeiset ofc like i said, suklaa siis ainakin jne

Esimerkiksi vesimeloni tai sienet, en muista kertaakaan aiheuttaneen mitään ongelmaa tai sitten en vaan muista.

Joten en oikein ymmärrä että miksi noita kaikkia tarvisi sitten välttää jos läheskään kaikki ei mitään ongelmia aiheutakaan XD ellei sitten kyseessä oo joku sellainen että kun vaikka joku vehnä tai joku muu ruoka-aine tosta listasta on koko ajan siellä ruokavaliossa niin se ei aiheuta mitään sellaista oiretta että sen näkis selvästi johtuvan siitä (kuten esim niiden lihapullien jälkeen tuli heti tai vähän sen jälkeen ne kivut) vaan se on jatkuvasti kipee mutta ei tajua että joku tollanen aine voi tehdä sen ja sit vasta jos noi kaikki siivoais kokonaan pois tai jättäis paljon vähemmälle niin ei sattuis niin usein. Mutta emt en usko tai en tiiä mutta oon nyt kuitenkin toistaiseks mahdollisimman helpoks koittanu tehä ton eli vaan sellasia vähän jättänyt vähemmälle joista huomaan sen selkeesti että toi sattuu.

Eikä niitäkään välttämättä aina koska nii, syön esim suklaata edelleen mutta kuuntelen vaan sen verran että en viitsi syödä niin paljon että alkaa sattua, tietty.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,865
Reaktioarvo
2,892
Okei no sit kokeilisin. On varmaan helpompi vaan jos voit googlaamalla tarkistaa mitä siihen voi kuulua kuin että jos joudut itse pitämään kirjaa ja arvailemaan että mikähän se näiden lihapullien ainesosa oli se joka tämän aiheutti. Ainakin musta olis helpompi kun siitä on jo tietoa olemassa
Mun mielestä just näin on ollu helpompi lol :D tai siis tälleen käyttää niiku vaa omaa järkeää eikä alkaa noudattaa orjallisesti mitään tiettyä ruokavalioo (vaikka se nykyään onkin trendikästä ilmeisesti). Toi just kuulostaa ihan sika vaikeelt mun mielestä kaikki tollanen. Niiku et miks mää välttäisin just jotain vaik vesimelonii jonka en oo ikinä huomannu tehneen mulle mitään xd idk
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Mun mielestä just näin on ollu helpompi lol :D tai siis tälleen käyttää niiku vaa omaa järkeää eikä alkaa noudattaa orjallisesti mitään tiettyä ruokavalioo (vaikka se nykyään onkin trendikästä ilmeisesti). Toi just kuulostaa ihan sika vaikeelt mun mielestä kaikki tollanen. Niiku et miks mää välttäisin just jotain vaik vesimelonii jonka en oo ikinä huomannu tehneen mulle mitään xd idk
Ei sun sitä orjallisesti tarvi noudattaakkaan. Kannattaa kuitenkin käydä kattoon mitkä kaikki voi aiheuttaa. Ne voi olla jotain mitä ei tuu ees aateltua että vois olla.
Joillekkin myös toimii se et jätetään eka kaikki pois ja sen jälkeen yksi kerrallaan otetaan vaikka viikon tai jonkun aikaa altistusta siitä ruoka-aineesta ja sit jos tulee oireita, se jää pois ja silleen saa kartotettua mikä aine oikeesti aiheuttaa oireita ja mikä ei.

Siten listalla ei myöskään olis epämääräisyksiä kuten "lihapullat". Niissä nimittäin oireet on voinut aiheuttaa se liha itsessään, maitotuotteet, kananmuna, gluteeni, lisäaineet...käytännössä mikä vaan ja jos se on vaan yks noista, ei se sulje sulta kaikkia "lihapullia" pois.
Lihapullakin on seos monesta jutusta, ei se pelkällä olemuksellaan sulle oireita aiheuta
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
34,865
Reaktioarvo
2,892
Ei sun sitä orjallisesti tarvi noudattaakkaan. Kannattaa kuitenkin käydä kattoon mitkä kaikki voi aiheuttaa. Ne voi olla jotain mitä ei tuu ees aateltua että vois olla.
Joillekkin myös toimii se et jätetään eka kaikki pois ja sen jälkeen yksi kerrallaan otetaan vaikka viikon tai jonkun aikaa altistusta siitä ruoka-aineesta ja sit jos tulee oireita, se jää pois ja silleen saa kartotettua mikä aine oikeesti aiheuttaa oireita ja mikä ei.

Siten listalla ei myöskään olis epämääräisyksiä kuten "lihapullat". Niissä nimittäin oireet on voinut aiheuttaa se liha itsessään, maitotuotteet, kananmuna, gluteeni, lisäaineet...käytännössä mikä vaan ja jos se on vaan yks noista, ei se sulje sulta kaikkia "lihapullia" pois.
Lihapullakin on seos monesta jutusta, ei se pelkällä olemuksellaan sulle oireita aiheuta
Ah ymmärrän tavallaan mut pahoin pelkään et toi voi olla liian hankalaa mulle täl hetkel ainakin. En tiiä, söin sellasii jtn kasvisversioit niist niin ei tullu mitään niin ..... Ehk sit vaa syön sellasii mostly.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Ah ymmärrän tavallaan mut pahoin pelkään et toi voi olla liian hankalaa mulle täl hetkel ainakin. En tiiä, söin sellasii jtn kasvisversioit niist niin ei tullu mitään niin ..... Ehk sit vaa syön sellasii mostly.
Hmm no en sitte kyllä tiiä
 
Ylös Pohja