Mielenterveys Mielipiteitä itsensä satuttamisen arpien peittämisestä?

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,952
Reaktioarvo
5,745
Mitä mieltä ootte; pitääkö esim. Viiltelyn tms arvet peittää julkisilla paikoilla tai kavereiden kanssa ollessa vai pitäisikö be teidän mielestänne peittää ns "muiden silmien vuoksi"?

Tästä oon kuullu kaikenlaisia mielipiteitä ha nyt alko kiinnostaa myös teidän mielipiteet.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Mun mielestä ei pidä peittää mutta olin kyllä hyvin järkyttynyt kun ensimmäistä kertaa koskaan näin toisen kädessä kymmeniä arpia vierekkäin. Ei oikein tiennyt miten reagoida mutta sentään tajusin sen verran etten ottanut asiaa puheeksi.

Mun mielestä sitä ei tulis siis ottaa henkilökohtaisesti jos huomaa jonkun reagoivan jälkiin mikäli valitsee olla ne peittämättä. Tottumattomalle asian käsittäminen voi varsinkin yllättäen ilmi tullessaan olla vaikeaa. Se ei oo sama asia kuin arvosteleminen, oma päällimmäinen tunteeni oli ehkä enemmänkin säikähdys toisen puolesta.

Itselläni ei siis ole minkäänlaista viiltelytaustaa, mikä varmasti osaltaan vaikutti siihen miten rajulta ne arvet mun silmissäni näyttivät.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,952
Reaktioarvo
5,745
Mun mielestä ei pidä peittää mutta olin kyllä hyvin järkyttynyt kun ensimmäistä kertaa koskaan näin toisen kädessä kymmeniä arpia vierekkäin. Ei oikein tiennyt miten reagoida mutta sentään tajusin sen verran etten ottanut asiaa puheeksi.

Mun mielestä sitä ei tulis siis ottaa henkilökohtaisesti jos huomaa jonkun reagoivan jälkiin mikäli valitsee olla ne peittämättä. Tottumattomalle asian käsittäminen voi varsinkin yllättäen ilmi tullessaan olla vaikeaa. Se ei oo sama asia kuin arvosteleminen, oma päällimmäinen tunteeni oli ehkä enemmänkin säikähdys toisen puolesta.

Itselläni ei siis ole minkäänlaista viiltelytaustaa, mikä varmasti osaltaan vaikutti siihen miten rajulta ne arvet mun silmissäni näyttivät.
Hmm joo mä oon pohtinut tätä molemmista päistä enkä oo tullu juuri mihinkään tulokseen.
Mulla itsellä siis paljon jälkiä (100 kohdalla lakkasin laskemasta, toki kuitenkin vielä alta kahden sadan) mut ne on kaikki päällekkäin eikä suurin osa hirveesti paperihaavaa syvempiä ni ne ei omaan silmään ainakaan kovin pahalta näytä.
En sitten tiiä oonko vaan tottunu vai onko mulla vääristynyt kuva niistä:D
 

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Ei tarvii peittää. Jos joku vaivautuu kattoon toista niin tarkasti, että näkee kaikki arvet ym, nii sit saa luvan reagoidakin sen mukaan. Vähä sama asia kun sheivauksen kaa: jos sen haluaa tehä, niin tekee, mut toisten takii ei todellakaan tarvii vaivautua
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,952
Reaktioarvo
5,745
Ei tarvii peittää. Jos joku vaivautuu kattoon toista niin tarkasti, että näkee kaikki arvet ym, nii sit saa luvan reagoidakin sen mukaan. Vähä sama asia kun sheivauksen kaa: jos sen haluaa tehä, niin tekee, mut toisten takii ei todellakaan tarvii vaivautua
Okei, mietin myös et voikohan se triggeröidä jollain jotain nähdä toisen arpia?
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Itse ainakin sanoisin että ei pidä peittää ellei niin sitten halua tehdä. Toki ymmärrän hyvin, että monia arpien omistajia voi ahdistaa, että jos kerääkin katseita, mutta arpia on oikeastaan jokaisella, eikä sitä, jos ne ovatkin itse aiheutettuja, tulisi hävetä. Ymmärrän myös sen, jos ne arvet haluaa peittää tai meikata piiloon jos se saa tuntemaan olonsa paremmaksi. Pointtini on se, että se on jokaisen oma valinta ihan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin ulkonäköön liittyvä seikka. Kenenkään ulkopuolisen mielipiteen ei tarvitse antaa vaikuttaa siihen, mitä kokee mukavaksi.

Itse olen nähnyt vain kerran selkeästi itseaiheutettuja arpia ihmisellä. Hän oli hetkellisesti kanssani samassa urheilujoukkueessa. En ajatellut siitä mitään kovin erityistä. En usko, että kukaan tulee arvista mitään puhumaan. Korkeintaan vilkaisee ja kääntää katseen pois. Siitä ei ole pakko välittää. Itse voisin kuvitella korkeintaan huolestuvani jos kyseessä on läheinen ihminen enkä ole arvista aiemmin tiennyt.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,952
Reaktioarvo
5,745
Itse ainakin sanoisin että ei pidä peittää ellei niin sitten halua tehdä. Toki ymmärrän hyvin, että monia arpien omistajia voi ahdistaa, että jos kerääkin katseita, mutta arpia on oikeastaan jokaisella, eikä sitä, jos ne ovatkin itse aiheutettuja, tulisi hävetä. Ymmärrän myös sen, jos ne arvet haluaa peittää tai meikata piiloon jos se saa tuntemaan olonsa paremmaksi. Pointtini on se, että se on jokaisen oma valinta ihan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin ulkonäköön liittyvä seikka. Kenenkään ulkopuolisen mielipiteen ei tarvitse antaa vaikuttaa siihen, mitä kokee mukavaksi.

Itse olen nähnyt vain kerran selkeästi itseaiheutettuja arpia ihmisellä. Hän oli hetkellisesti kanssani samassa urheilujoukkueessa. En ajatellut siitä mitään kovin erityistä. En usko, että kukaan tulee arvista mitään puhumaan. Korkeintaan vilkaisee ja kääntää katseen pois. Siitä ei ole pakko välittää. Itse voisin kuvitella korkeintaan huolestuvani jos kyseessä on läheinen ihminen enkä ole arvista aiemmin tiennyt.
Joo näinhän se on.
Mä oon samaa mieltä että saa peittää mutta ei oo pakko.
Mullakin tosiaan on samassa seurassa yksi ja oon joskus joutunut sen haavoja teippailemaan ja sitomaan, koska noh mä yleensä suostun auttamaan. Toki välillä pyörii mielessä se kun ne oli oikeasti todella syviä. Toki se onkin lähinnä sitten huolta vaikkei kovin läheisiä ollakkaan
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
Ei tarvitse peittää, jos ei itse koe siihen tarvetta. Se on sun keho.
 

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Okei, mietin myös et voikohan se triggeröidä jollain jotain nähdä toisen arpia?
Valitettavasti voi. On tärkeetä muistaa, että periaattees mikä vaan voi triggeröidä ketä vaan ja siks on mahotonta poistaa kaikki triggerit. Kaikilla ihmisillä sitä paitsi on jotain arpii, mitkä voi triggeröidä ihan samal taval, vaikka ne ois tullu eri tavalla
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
39,728
Reaktioarvo
2,904
Ei tarvitse peittää. Kyllä se tavallaan tuntu kurjalta nähä niitä ja ahdistavalta mutta silti ei tarvitse mun mielestä peittää.
 
Ylös Pohja