Syvälliset Mihin uskontoon kuulut? Kerro lisää!

Mihin uskontokuntaan kuulut tai samaistut?


  • Ääniä yhteensä
    18

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,441
Reaktioarvo
2,333
Jutellaan uskonnoista, mihin uskotaan, mihin ei, miksi uskotaan tai ollaan uskomatta.
Tässä keskustelussa ollaan asiallisia ja kaikille ystävällisiä, eikä yritetä käännyttää ketään. Riitely on ehdottomasti kielletty.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,565
Reaktioarvo
6,478
Kristitty eli tarkennettuna vanhoillislestadiolainen joka kuuluu evankelisluterilaiseen kirkkoon

Ja btw hauska ku ainoostaan kristittyä ja ateistia on äänestetty :D
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
771
Reaktioarvo
746
Olen kristitty, mutta en taida olla kovin uskonnollinen. Opiskelen uskontoa lähes ainoastaan koulussa ja rukoilen joskus, mutta rukoilukin on ehkä enemmän pakko-oireista kuin sellaista, mistä saisi voimaa ja tukea. En osaa sanoa, uskonko Jumalaan vai en. Jotain siltä väliltä ehkä. D:
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Olen oikeastaan virallisesti ev. luterilainen kristitty, todellisuudessa buddhalainen. Olen noudattanut buddhalaista elämäntapaa huhtikuussa kaksi vuotta. Jos minulta gallupissa kysytään uskontoani, vastaan buddhalainen. En ole koskaan uskonut Jumalaan tai kokenut kristinuskoa omakseni, kun taas buddhalaisuudesta neljännellä luokalla kuullessani tiesin heti, että tämä se on. Tunne on vain vahvistunut vuosien myötä. Koronavuonna päätin viimein kokeilla kyseistä elämäntapaa. En ole katunut.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Olen oikeastaan virallisesti ev. luterilainen kristitty, todellisuudessa buddhalainen. Olen noudattanut buddhalaista elämäntapaa huhtikuussa kaksi vuotta. Jos minulta gallupissa kysytään uskontoani, vastaan buddhalainen. En ole koskaan uskonut Jumalaan tai kokenut kristinuskoa omakseni, kun taas buddhalaisuudesta neljännellä luokalla kuullessani tiesin heti, että tämä se on. Tunne on vain vahvistunut vuosien myötä. Koronavuonna päätin viimein kokeilla kyseistä elämäntapaa. En ole katunut.
Miten löysit buddhan?
 

Tumppetus

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
150
Reaktioarvo
144
En muista sitä sanaa, mutta se ei ollut ateisti. En kuulu mihinkään uskontoon, mutta en poissulje mahdollisuutta jonkin jumalan/jumalien olemassaolosta.
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,136
Reaktioarvo
5,462
En kuulu mihinkään uskontoon. Olen joko ateisti tai agnostikko, en oikein itsekään tiedä. Ehkä ateismiin kallistun.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,839
Reaktioarvo
2,378
Varmaan agnostikko, en ole koskaan tuntenut mitään vetoa tai tarvetta uskoa ja ei se oikein sovi omaan maailmankatsomukseen. En kuitenkaan haluaisi käyttää itsestäni sanaa "ateisti". Uskon, että on olemassa jokin voima tai mahti, jota ei ainakaan nykyisellä tieteellä voida selittää. Olen kiinnostunut eri uskonnoista ja lahkoista, mutta näin tutkimusmielessä.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,899
Reaktioarvo
8,451
Eikös gallupeissa ole yleensä aina jokin vaihtoehto jokaiselle? Vaikka ateismi ei ole uskonto, se on hyvä olla mukana sellaisena ei mikään - vaihtoehtona.
Silloin "en mihinkään" olisi fiksua, tuossa nyt se on kohdan "muu?" jälkeen kuin listattu uskonto. Oikeastaan pelkästään "joku muu, mikä" olisi riittänyt lopettamaan vaihtoehdot.
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Oon ateisti vaikka perjaatteessa kuulun kristinuskoon (vanhemmat uskoo). Itse en usko mihinkään ja aion erota kirkosta heti kun on mahollista.
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,441
Reaktioarvo
2,333
Vastaan tähän itsekin nyt.

Kuuluin luterilaiseen kirkkoon 18 vuotta, mutta en koskaan uskonut kristillisiin opetuksiin ja uskomuksiin. 18-vuotis syntymäpäivänäni sitten viimein erosin kirkosta. Kristinuskon jumala vain tuntuu jotenkin kaukaiselle, myyttiselle olennolle, johon en koskaan saanut yhteyttä muodostettua.

Uskon kyllä, että on olemassa jokin suurempi voima joka pitää universumia kasassa, olkoon se jumala tai jokin muu. En ole vielä löytänyt sellaista uskontokuntaa, joka jakaisi samat ajatukset, arvot yms.
Hindujen uskomukset vaikuttavat aikalailla järkeenkäyviltä, ainakin sen perusteella mitä hindukaverini niistä kertoi.

Loppujen lopuksi uskon, että jokainen voi olla jumala olemalla hyvä ihminen.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Uskon, että on yksi Jumala ja että Koraani on uusin ja muuttumattomin Jumalan antamista pyhistä kirjoista, joten sitä sitten lueskelen. Joskus rukoilin viidesti päivässä ja olin muutenkin paljon tarkempi uskonnonharjoittamisen kanssa, mutta nyt oon vähän alkanut lipsua enkä tosiaan välttämättä rukoile edes joka viikko, mutta välillä kuitenkin sillon kun siltä tuntuu ja pyrin myös puhumaan ajatuksissani Jumalalle päivittäin. En oo sääntöjen kanssa mitenkään kovin tarkka, huivia en oo koskaan käyttänyt ja kesäisin käytän lyhyitä vaatteita (vaikkakin harvakseltaan, muotisyistä suosin pitkiä housuja joka tapauksessa) ja alkoholiakin juon. Paastoan ramadanin aikaan ja oon kasvissyöjä, joten sillä saan kätevästi kierrettyä kaikki halal-lihasäännöt, joten ruokarajotuksia mun ei arjessa tarvitse edes miettiä.
 

Yukiyafani95

🐾 Joka-aamuinen keittiöön tassuttelija 🐾
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
346
Reaktioarvo
510
Tässä kysymys:

Käyttääkö kaikki muslimi naiset huivia vai ei?
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,441
Reaktioarvo
2,333
Tässä kysymys:

Käyttääkö kaikki muslimi naiset huivia vai ei?
En ole ekspertti tässä asiassa, mutta tiedän kuitenkin jotain, ja vastaus on: Eivät käytä.
Käsitykseni mukaan huivin käyttöön kannustetaan, mutta se on loppujen lopuksi naisen oma päätös, johon ei saa pakottaa. (kaikkialla tätä ei kuitenkaan ymmärretä tai kunnioiteta, vaan kaikkien on pakko käyttää väh. huivia)
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
En ole ekspertti tässä asiassa, mutta tiedän kuitenkin jotain, ja vastaus on: Eivät käytä.
Käsitykseni mukaan huivin käyttöön kannustetaan, mutta se on loppujen lopuksi naisen oma päätös, johon ei saa pakottaa. (kaikkialla tätä ei kuitenkaan ymmärretä tai kunnioiteta, vaan kaikkien on pakko käyttää väh. huivia)
Juurikin näin. Osa käyttää ja osa ei, ja niinkuin kaikkien uskonnollisten sääntöjen, myös huivin käytön pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen. Sen ideana on kuitenkin miellyttää ennen kaikkea Jumalaa eikä ihmisiä, ja siksi sen halun pitäisi lähteä omasta sydämestä. Tän takia uskon, että on väärin pakottaa ketään ja esim. valtiolla ei mun mielestä pitäisi olla mitään sanomista ihmisten pukeutumiseen. Mulla on paljon myös muslimikavereita ja heistäkin osa käyttää ja osa ei enkä itsekään käytä paitsi rukoillessa ja ulkona joskus harvoin jos siltä tuntuu
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Olen oikeastaan virallisesti ev. luterilainen kristitty, todellisuudessa buddhalainen. Olen noudattanut buddhalaista elämäntapaa huhtikuussa kaksi vuotta. Jos minulta gallupissa kysytään uskontoani, vastaan buddhalainen. En ole koskaan uskonut Jumalaan tai kokenut kristinuskoa omakseni, kun taas buddhalaisuudesta neljännellä luokalla kuullessani tiesin heti, että tämä se on. Tunne on vain vahvistunut vuosien myötä. Koronavuonna päätin viimein kokeilla kyseistä elämäntapaa. En ole katunut.
Miten buddhalaisuus näkyy arjessa ja mitä siihen elämäntapaan kuuluu? Hävettää myöntää, etten tiedä buddhalaisuudesta juuri mitään joten uteliaana kyselen :D
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
30,496
Reaktioarvo
2,891
Vastasin kristitty, ateisti ja muu :D koska koen että oon niiden sekotus. Välillä tuntuu että oon aika ateisti, välillä tuntuu että kristitty ja sitten taas toisaalta jokin omalaatuisen muun uskonnon/elämänkatsomuksen edustaja. Ja siis kuulun ev lut kirkkoon toki. Ja jokseenkin tuntuu että uskon siihen mutta sitten taas toisaalta en ja en tiiä ja 😂 joo, uskonto on vähän hankala asia
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Miten buddhalaisuus näkyy arjessa ja mitä siihen elämäntapaan kuuluu? Hävettää myöntää, etten tiedä buddhalaisuudesta juuri mitään joten uteliaana kyselen :D
Ihan ensimmäiseksi - suosin kasvisruokaa. Buddhalaisuuteen kuuluu viisi moraaliohjetta, joista ensimmäinen on 'älä tuhoa elämää.' Kolme seuraavaa moraaliohjetta 'älä ota mitään mikä ei ole vapaaehtoisesti annettu' (suomeksi älä varasta) 'älä käytä väärin sukupuolisuuttasi' (pettäminen esimerkiksi) ja 'pidättäydy valheellisesta puheesta' eivät juuri elämässäni erityisemmin näy, ne kun ovat ihan tavallisia joita jokaisen pitäisi noudattaa. Viidennen ja viimeisen ohjeen 'älä sumenna tajuntaasi päihteillä' kohdallakin voin sanoa, että laitontahan se minun kohdallani vielä olisi, mutten aio edes täysi-ikäisenä käyttää päihteitä. Täytyy myös muistaa että ne ovat ohjeita, eivät sääntöjä.

Lisäksi pyrin meditoimaan päivittäin. Aina se ei ole mahdollista, joskus ei vain huvita. En ole liian tarkka sen suhteen.

Oikeestaan kiva kun kysyt. :D Kerron mielelläni elämäntavastani. Ja jokainenhan harjoittaa uskontoaan eri tavoin, sama pätee buddhalaisuuteenkin. Jonkun toisen buddhalaisuus voi olla aivan erilaista kuin omani.
 
Viimeksi muokattu:

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
738
Virallisesti oon kristitty, mutta en usko niihin juttuihin. Mulle se korkeampi voima on universumi, oon yhteydessä henkimaailmaan ja teen kaikkee energiajuttuja jne. Kuu on tosi tärkeä, samoin luonnon henget. En oikein tiiä, enkä välttämättä ees halua määritellä omaa uskontoani, koska oon muodostanut käsitykseni asioista itse. Ehkä wicca tai joku muu pakanauskonto olis lähimpänä todellisuutta.
Ajattelen, että kaikki, jotka uskoo johonkin korkeampaan voimaan, uskoo samaan asiaan, mutta kokee sen eri tavoilla. Eikä yksikään tapa oo väärä
 

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
860
Reaktioarvo
1,558
Olen kristitty, evankelilaisluterilaiseen seurakuntaan kuulun. En kirkkoon. Omalla suvullani on rekisteröity seurakunta. Uskon tiettyihin asioihin mutta en todellakaan koko raamattuun. Äitini suvussa on aika paljon uskovaisia ja äitini kuuluu myös. Olen jollain tavalla uskovainen sekä sisarukseni ovat myös mutta kaikilla meillä omat mielipiteet ja näkemykset asioihin.
Uskon Jumalaan ja se on sellanen turva vähän niin kuin. Välillä saatan rukoilla ihan vain lohdutukseksi. Uskon enkeleihin ja demoneihin ja itse paholaiseen. En samalla tavalla kuin raamatussa kuvataan mutta uskon että pahuutta ja hyvyyttä on. On myös jotenkin lohduttavaa ajatella esim omaa suojelusenkeliä esim edes menneitä mummoja yms.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Ihan ensimmäiseksi - suosin kasvisruokaa. Buddhalaisuuteen kuuluu viisi moraaliohjetta, joista ensimmäinen on 'älä tuhoa elämää.' Kolme seuraavaa moraaliohjetta 'älä ota mitään mikä ei ole vapaaehtoisesti annettu' (suomeksi älä varasta) 'älä käytä väärin sukupuolisuuttasi' (pettäminen esimerkiksi) ja 'pidättäydy valheellisesta puheesta' eivät juuri elämässäni erityisemmin näy, ne kun ovat ihan tavallisia joita jokaisen pitäisi noudattaa. Viidennen ja viimeisen ohjeen 'älä sumenna tajuntaasi päihteillä' kohdallakin voin sanoa, että laitontahan se minun kohdallani vielä olisi, mutten aio edes täysi-ikäisenä käyttää päihteitä. Täytyy myös muistaa että ne ovat ohjeita, eivät sääntöjä.

Lisäksi pyrin meditoimaan päivittäin. Aina se ei ole mahdollista, joskus ei vain huvita. En ole liian tarkka sen suhteen.

Oikeestaan kiva kun kysyt. :D Kerron mielelläni elämäntavastani. Ja jokainenhan harjoittaa uskontoaan eri tavoin, sama pätee buddhalaisuuteenkin. Jonkun toisen buddhalaisuus voi olla aivan erilaista kuin omani.
Kiitti vastauksesta! Oon kiinnostunut uskonnoista niin muiden elämäntavoista on aina kiva lukea ja tää on aina kivaa huomata miten paljon yhtäläisyyksiä eri uskonnoissa on, esim. just noissa perusperiaatteissa/ohjeissa
 
Ylös Pohja