Hurja Mikä sai sinut aloittamaan tupakoinnin?

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
En itse polta, mutta minua näin asiasta mitään tietämättömänä kiinnostaa aidosti, miksi näin käy, vaikka kaikki tietävät tupakoinnin olevan haitallista. Tämän keskustelun tarkoituksena ei kuitenkaan ole syyllistää ketään, oli syy sitten mikä tahansa. Korostan, että en miellä tupakoivia ihmisiä muita huonommiksi tämän asian takia.
 
Viimeksi muokattu:

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,839
Reaktioarvo
2,378
En edes muista, ei kai siihen ollut mitään hyvää syytä. Olen asunut nuorena perhekodeissa ja olen opiskellut opistoilla niin siellä melkein kaikki polttivat niin se oli ikään kuin tapa. Ei siitä edes valitettu mitenkään ja tuolloin moni kioski tai pikkukauppa myi alaikäisille. Kuulin myös, että se veisi ruokahaluja ja kun yritin laihtua niin sekin oli silloin "positiivinen" asia. Onneksi olen ollut melkein 10 vuotta ilman tupakkaa.
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
914
Reaktioarvo
694
Oon vaan kokeillut ja poltan toooooooosi harvoin jos oon esim baarissa. Ryhmäpaine ja oon aika yllytyshullu :l

Välillä ahdistuksissani oon meinannut käydä ostamassa itelleni askin helpotukseksi, mutta tähän asti oon onnistunut olemaan ostamatta :>
 

Oltermanni

𝓐𝓲𝓽𝓸 𝓳𝓪 𝓞𝓲𝓴𝓮𝓪
Liittynyt
13.2.2021
Viestejä
1,222
Reaktioarvo
824
Alkuperäistä syytä en edes muista, kai se oli coolia joskus nuorena. Nykyään useasti koittanut lopettaa, mutta hermot siinä saa vain rikki. Ajattelin nyt taas testata olla ilman, jos onnistuisi.
 

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
860
Reaktioarvo
1,558
no usein kun oltiin ex-poikaystävän kanssa pippaloissa niin porukkaa poltti tupakkaa humalassa joten mäkin aloitin. no sitten kun aloitin vanhassa duunissa niin jotenkin sit alotin polttamaan, mutta en kuitenkaan säännöllisesti. eniten meni kun oltiin juomassa, en ole siis koskaan ollut vakituinen polttaja. lopetin viime syyskuussa kun lopetin myös juomisen. muutettiin miehen kanssa pois pk-seudulta ja nyt yritetään lasta.
 

eipitsaa

Finglish-kerhon member
Liittynyt
18.2.2021
Viestejä
1,137
Reaktioarvo
1,047
Sain kokeilla aina silloin tällöin kaverin tähkötupakkaa ja päätin hankkia oman. Eipä ollut kummoinen tarina :D
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Nuorena kokeilin tupakkaa ryhmäpaineen ja uteliaisuuden takia,sillä niin moni ympärillä poltti. Halusin tietää mikä siinä nyt niin hienoa on. No aivan kamalaahan se oli enkä nähnyt syytä pyrkiä pääsemään yli siitä ensikauhistuksesta kun siitä kuitenkaan ei juuri hyötyä mulle olisi, ja siksi en toiste koittanut.

Mutta ymmärrän täysin että monet jatkavat koska ryhmäpaine ja lopulta riippuvuus. Itse esimerkiksi jatkoin alkoholin kanssa vaikka ekoilla kerroilla ne viina shotit tulivat yhtä nopeasti ulos kun meni alas. Ns. opettelin juomaan raakaa viinaa.
 

tikkuihminen

Blöt
Liittynyt
9.2.2021
Viestejä
105
Reaktioarvo
138
Kaveri yllytti että polta nyt, polta nyt :D sit testasin ja jäin viihdekäyttökoukkuun. En syytä kaveria, koska olisin voinut kieltäytyä. Kymmenen vuotta poltin vaan juodessa, nykyään poltan sähköröökiä ihan vakituisesti. Pystyn kuitenkin olemaan polttamatta ilman vieroitusoireita jos olen muualla kuin kotona, kun sähkörööki on poikaystävän. Mutta kotona en pysty, kun se on koko ajan saatavilla.
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Matkustin 19-vuotiaana jonkin aikaa yksikseni ja aloin polttaa ihan vain siitä ilosta että kukaan ei ole sanomassa etten saa.

Poltin useamman vuoden suht säännöllisesti, mutta ei mitään askin päivätahtia vaan luokkaa 0-4 /päivä. En oikeestaan usko koskaan olleeni varsinaisesti koukussa, vaan välillä saattoi olla helpostikin välissä päiviä tai viikkoja kun en polttanut. Lopulta se oli ennemminkin rutiini.

"Lopetin" myös kun olin ulkomailla, eli vaihdossa, yksikseni. Aski maksoi vähän liikaa eikä sinne ollut muodostunut sellaista rutiinia, niin se oli helpompaa.

Nykyään poltan kun huvittaa, eli käytännössä silloin kun olen juonut. Koskaan ei oo tarvinut pelätä että se jotenkin jatkuisi siitä sen pidemmälle.
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
En enää polta vakituisesti, vain silloin tällöin. Aikanaan aloitin, koska se oli olevinaan mun mielestä "coolia." Poltin joka päivä useamman vuoden ajan. Kaikki mun silloiset kaveritkin poltti, niin se oli vaan sellainen tapa polttaa koko ajan, riippuvuutta se tapa ei mulle aiheuttanut ikinä. Jos haluaisin, voisin vaikka tänään aloittaa jokapäiväisen polttamisen uudestaan, ja lopettaa sen vaikka parin kuukauden päästä pelkällä päätöksen voimalla.
 

titi-uuh

"jee"
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
237
Reaktioarvo
401
Olin joskus bilepolttaja. Alkoholin vaikutuksen alaisena tuntui yleensä ihan hauskalta idealta lähteä muiden kanssa ulos tekemään sitä samaa kuin ne muut. Siinä oli lisäksi sellaista juhlavuuden, villiyden ja tuhmuuden tuntua, joille olin hieman perso.

Jossain vaiheessa elin sen verran stressaavaa vaihetta elämässäni, että tapa valui myös juhlinnan ulkopuolelle. Poltin tällöin peräti yhden tupakan päivässä :D siitä sai hetkeksi hyvän olon ja paon todellisuudesta pienen rituaalin keinoin. Se oli vähän niinku päivän palkintohetki.

Lopulta lopetin, koska mulle alkoi tulla fyysisesti tosi paha olo tupakoinnista. Yhä nykyäänkin mua oksettaa rööki. Keho sanoo aika äänekkäästi, että NOPE. Sangen kätevää olla näin herkkä nikotiinille.
 
Liittynyt
12.5.2021
Viestejä
97
Reaktioarvo
91
En oo koskaan polttanu säännöllisesti, mut yhes vaihees poltin aina ku join ja noh.. mul oli yhes vaihees alkoholin kaa tosi iso ongelma, et saatoin juua tyyliin joka tai joka toinen päivä. Mul oli yhes vaihees maksa-arvot niin pilvissä, et se autto mut tajuamaan et mun pitää oikeesti tehä jotain asialle et en tapata itteeni. Joo mul meni viel kuukausia sen jälkeen ku sain maksa-arvot palaa normaaleiks et sain oikeesti juomisen hallintaan mut niin.

Mut se miks alotin polttaa juodessa: mun yks kaveri poltti säännöllisesti ja sit joskus ku juotiin yhessä nii se halus opettaa mut polttamaan ja sit opin siitä et jos polttaa samalla ku juo nii känni tuntuu vahvemmalta. Ja siks poltin yhes vaihees aina ku join. Et ei tartteis juua niin paljoo.. Oon nyt päättäny et en enää polttais sillon ku juon ja et en jois ainakaan yksin enää. Kadun kyllä. :D
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
it's kind of a funny story! D:

oltiin kaverin kans mopoautolla keskustassa ja mun kamu oli sillee "oispa röökii lol" ja sit hommattiin ekaa kertaa tupakkaa. kyl mä jonku aikaa poltin, säännöllisen epäsäännöllisesti ja nyt en oo kahteen vuoteen ees koskenu röökiin. jonku aikaa olin myös bilepolttaja, mut nykyään en tosiaa enää sitäkään

mä alotin tupakan polton varmaa lähinnä siks, koska halusin tietää millasta se on ja moni muuki poltti ni halusin tietää mitä hienoo siin on
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
30,496
Reaktioarvo
2,891
En siis polta itsekään (ehkä todella harvoin, esim. Juomisen yhteydessä) mutta mikä mut sai ensimmäisen kerran kokeilemaan niin tais olla ihan vaan se kun kaveri halus että kokeilen. Mutta ei onneksi ole tavaks jääny missään vaiheessa.
 

Bella

Asiantuntija
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
236
Reaktioarvo
205
Sitä mäkin oon miettiny että minkä takii joku haluis vapaa ehtosesti myrkyttää ihteään.
Ei mulla kummiskaan mitään sitä vastaan oo
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,142
Riparilla kokeilin ekaa kertaa kun kaverit tarjos. Olihan siinä semmonen jännityksen tunne ja kiinnijäämisen pelko kun riparilla ei saanu ees polttaa. Onneks en jääny koskaan kiinni mutta olihan se pöljää.
Amiksessa poltin koska se toi sosiaalista yhteenkuuluvuutta mutta aika harvoin tosin tein sitä.
Sain lopetettua tupakoinnin siinä amiksen vikalla syksyllä tähän päivään saakka.
Mutta saatana nyt oon sortunut taas töiden ohessa ku moni työkaveri polttaa, vaikk omissa käsissähän se loppujen lopuksi on. Mutta hyi vittu tupakka on ihan hirveän pahaa ja siitä tulee huono olo. Pysykää kaukana tosta paskasta oikeesti.
 
Ylös Pohja