Aihe vapaa Mikä on teidän mielipide näille nimille?

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511

Demissä oli aikoinaan tällaisista erikoisista nimistä keskustelua, joten päätin tänne tehdä samanlaisen.

Itse tykkään vähän harvinaisemmista nimistä, enkä haluisi nimetä lastani massanimellä (ellei just se mun suosikkinimi tule ajassaan suosioon), mutta musta osa tällaisista artikkelin kaltaisista tapauksista menee vähän yli. Koska itekään en haluisi lapselleni kamalan yleistä nimeä, niin ymmärrän, ettei yleensä lasten vanhemmat tarkota nimellä pahaa. Noissa nimissä on hyvä puoli se, että ne ovat erottuvia ja persoonallisia sekä yksilöivät enemmän lapsen omaa identiteettiä kuin perusnimet.

Mutta siis osa noista nimistä kuulostaa hassuilta ja jopa vähän pilkkaavilta. :'D Suurin osa näistä mun inhokeista on maistraatin hylkäämien listalla, mutta musta tuntuu oudolta, että jotkut kummat nimet on mennyt läpi. Tästä esimerkkinä Kissa ja Peekoo. Musta kissa ei oikein sovi ihmisen nimeksi, ja Peekoosta tulee mieleen peeaa. :D Ja musta toi Äälö kuulostaa ällö-sanasta, mikä tuo nimeen pilkkaavan vaikutelman. Lienee vanhemmat tarkoittaneet nimellä jotain muuta kuin ällö-termiä?

Hylättyjen listassa mua huvitti Guybrush ja Ikuinen Taivaan Jumala. :D Mä nauroin tuon viimeisenä mainitsemani nimen kohdalla. Ja jos itse suosikkeihin päädytään tästä artikkelista, niin ne ovat Tuhka ja Lootussydän.

Ja mua mietityttää noissa ulkomaalaisissa nimissä, että onkohan lapsilla vanhemmat tai osa vanhemmista ulkomaalaisia tai lapsi ulkomailta kotoisin? Ei sinänsä mua haittaa nuo ulkomaalaiset nimet, vaan mietin tätä, koska (ainakin ennen) Suomessa ei ole saanut antaa lapselle nimeä, jonka lausuminen poikkeaa suomen kielen lausumisjärjestelmästä. Tietty tässä säännössä sai tarpeen mukaan poikkeusluvan.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Hörisin tolle Jumalalle, muuten suurin osa oli aika karmeita. Tuo Lucifer on siitä hauska että se on lähes joka vuosi tuolla hylättyjen listalla mutta ilmeisen sinnikkäästi ihmiset sitä yrittää saada läpi.
 

Haamukaapu

Kokenut
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
131
Reaktioarvo
155
Olen asiasta samaa mieltä, nimien pitäisi olla mahdollisimman neutraaleja, mieluiten abstrakteja ja ilman kielteisiä mielikuvia. Silmään pisti mm. nimet Darth, Häiriö, Tappijo ja Misfit, huvittavaa kuvitella et joku haluaisi lapsen lailliseksi nimeksi jonkun tuollaisen :D En toki usko että kaikki olivat vakavia ehdotuksia, mutta silti.
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
voisko joku avaa mul mikä uskonto vaikuttaa siihen
"Kristinuskon vaikutuksesta Luciferin ajatellaan nykyään usein olevan yksi Saatanan monista nimistä.[1] Kristillisen perinteen mukaan Lucifer oli ensimmäinen arkkienkeli, kunnes hänestä tuli liian ylpeä ja vallanhaluinen, mikä johti kapinaan Jumalaa vastaan. Taivaallisen sodan jälkeen Jumala karkotti Luciferin, jolloin Luciferista tuli paholainen, langennut enkeli, ja hänen seuraajistaan demoneita.[2] Tällaisen käsityksen muodostumiseen ovat vaikuttaneet muun muassa Kadotettu paratiisi ja Jumalainen näytelmä.[3]”

Lainasin Wikipediasta nyt tälleen nopeesti, niin ymmärtää ehkä paremmin, kun mun omista selityksistä. Ja siis ilmeisesti tästä syystä sitä ei saa antaa nimeksi.
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Mitä näiden vanhempien päässä liikkuu? Tuo Maasikas on aika mielenkiintoinen, se kun on viroksi mansikka. Lootussydän on kaunis, ja oikeastaan hyvin lähellä soturikissanimeäni Lootuskukkaa, mutta ihmislapselle en nimeksi antaisi.

Luciferia ei taaskaan hyväksytty.
 

auringon_lasku

tyhjäntoimittaja
Liittynyt
2.7.2021
Viestejä
512
Reaktioarvo
308
"Kristinuskon vaikutuksesta Luciferin ajatellaan nykyään usein olevan yksi Saatanan monista nimistä.[1] Kristillisen perinteen mukaan Lucifer oli ensimmäinen arkkienkeli, kunnes hänestä tuli liian ylpeä ja vallanhaluinen, mikä johti kapinaan Jumalaa vastaan. Taivaallisen sodan jälkeen Jumala karkotti Luciferin, jolloin Luciferista tuli paholainen, langennut enkeli, ja hänen seuraajistaan demoneita.[2] Tällaisen käsityksen muodostumiseen ovat vaikuttaneet muun muassa Kadotettu paratiisi ja Jumalainen näytelmä.[3]”

Lainasin Wikipediasta nyt tälleen nopeesti, niin ymmärtää ehkä paremmin, kun mun omista selityksistä. Ja siis ilmeisesti tästä syystä sitä ei saa antaa nimeksi.
Mistä mä arvasin et mun ois pitäny tietää. Kiitos
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,584
Reaktioarvo
6,487
Siis mää luin ton artikkelin pikkuveljen kanssa eilen ja revettiin kyllä varsinki tolle Ikuiselle Taivaan Jumalalle ja Äälölle (iitä vaille ääliö) xD Ja Pampsa (vai mikä se olikaan)
Ja siis mää mietin kans et miks Arianaa ei hyväksytty mut sit jotai aivan järkyttäviä nimiä annetaan? Varmaan oikeesti veikkaamalla päättävät et joo toi hyväksyttään, toi ei
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,584
Reaktioarvo
6,487
Tosta listasta mun lemppareita ois sit
Ariosa
Atlanti
Flea
Lootussydän
Läri (siiis mää kyllä tunnen yhen jonka nimi on Läri et mun mielestä tässä nimessä ei oo mittää kummallista)
Tuhka
Aríana (Miksi tätä ei hyväksytty?? Johtuukse tosta merkistä tossa iissä?)

Se joku Yzsrael ois muuten ihan kiva mutta ois aika hankala lausuttava ja kirjotettava D:
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Tosta listasta mun lemppareita ois sit
Ariosa
Atlanti
Flea
Lootussydän
Läri (siiis mää kyllä tunnen yhen jonka nimi on Läri et mun mielestä tässä nimessä ei oo mittää kummallista)
Tuhka
Aríana (Miksi tätä ei hyväksytty?? Johtuukse tosta merkistä tossa iissä?)

Se joku Yzsrael ois muuten ihan kiva mutta ois aika hankala lausuttava ja kirjotettava D:
Yzsraelista tulee vähän mieleen Israel. Mietin kans, että mikä tossa Arianassa on, ainoo mikä tulee kans mieleen on toi merrki iin päällä ja että se on ulkomaalainen nimi. 🤔
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
nää on aina nii legendaarisia 🤣 ja loveen sitä, että lucifer on legit joka vuos tyylii hylättyjen listalla. ihan honestly, mua hämmentää toi äälö kaikista eniten. äälö. siis. äälö?????????? miksi???????? ÄÄLÖ??????
 

jokuvaan

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
4.4.2021
Viestejä
956
Reaktioarvo
993
no ollaan kyllä vähäsen saatu väännellä ja käännellä jotta saadaan lapselle mahdollisimman outo ja sen verran harvinainen nimi ettei sitä missään nimessä ole kenelläkään toisella maailmassa. sääliksi käy lasta joka saa nimekseen oudokka, läri tai äälö. :D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
no ollaan kyllä vähäsen saatu väännellä ja käännellä jotta saadaan lapselle mahdollisimman outo ja sen verran harvinainen nimi ettei sitä missään nimessä ole kenelläkään toisella maailmassa. sääliksi käy lasta joka saa nimekseen oudokka, läri tai äälö. :D
Joo, noi musta kuulostaa aika negatiivisilta nimiltä. 😅 Toisaalta voihan olla, että nimi on alun perin ulkomaalainen ilman negatiivista merkitystä. Noi nimet musta muuten kuulostaisi ikäviltä ja vähän kasta loukkaavilta (esimerkiksi Äälöstä voi tulla mieleen ällö tai ääliö), jos ne on tarkotettu suomenkielisessä merkityksessään. Muuten toi Oudokka kuulostaa vähän japanilaistyyliseltä nimeltä (lausuttaisiin "oodokka"), ja nimen -kka-pääte olis todennäköisesti japanin kielen kukkaa tai tuoksua tarkoittava nimenpääte (joka on yleistä tyttöjen nimillä). 🥰
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
nää on aina nii legendaarisia 🤣 ja loveen sitä, että lucifer on legit joka vuos tyylii hylättyjen listalla. ihan honestly, mua hämmentää toi äälö kaikista eniten. äälö. siis. äälö?????????? miksi???????? ÄÄLÖ??????
Niin no, yrittääköhän tyypit tolla Luciferilla päästä lehteen, kun vuodesta toiseen se on alkanut olee hylättyjen listalla? 😅🤔 Siis kun tossa listalla on myös aikuisten itselle antamansa nimet. Toki tällaisissa tapauksissa olisi karua kokeilla tuollaista lapsella... Ja joo, mietinkin, et onkohan toi Äälö jokin ulkomaalainen nimi, vai onko sillä jokin muu tarina tai merkitys. 🤔
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Olen asiasta samaa mieltä, nimien pitäisi olla mahdollisimman neutraaleja, mieluiten abstrakteja ja ilman kielteisiä mielikuvia. Silmään pisti mm. nimet Darth, Häiriö, Tappijo ja Misfit, huvittavaa kuvitella et joku haluaisi lapsen lailliseksi nimeksi jonkun tuollaisen :D En toki usko että kaikki olivat vakavia ehdotuksia, mutta silti.
Toi Häiriö kuulistaa siltä, että lapsi olisi syntynyt erityispiirteisenä ja vanhemmat katkerana olis yrittäneet antaa hänelle ikävän nimen. :D

Ja joo, mustakin olisi hyvä, ettei lasten nimet olisi negatiivisia ja ettei sillä yritettäisi liikaa haittaa tälle antaa. Toki harvoin lapselle yritetään mitään pahaa nimellä tarkoittaa. Osa noista nimistä, erityisesti Lucifer, kyllä kuulostaa siltä, että on yritetty läpäl päästä hassulla nimellä maistraatista läpi.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Mitä näiden vanhempien päässä liikkuu? Tuo Maasikas on aika mielenkiintoinen, se kun on viroksi mansikka. Lootussydän on kaunis, ja oikeastaan hyvin lähellä soturikissanimeäni Lootuskukkaa, mutta ihmislapselle en nimeksi antaisi.

Luciferia ei taaskaan hyväksytty.
Joo, ite mietinkin sitä, et onkohan Maasikaksen vanhemmat tai vanhempi virolainen tai hän itse virolaista alkuperää. Ja mustakin Lootussydän on nätti nimi, vaikka en itse sitä lapselleni antaisi. Musta toi kyseinen nimi sopii paremmin toiseksi, kolmanneksi tai neljänneksi nimeksi. Tietty tosta artikkelista ei selviä, ovatko noi nimet millaisia etunimiä.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,584
Reaktioarvo
6,487
Yzsraelista tulee vähän mieleen Israel. Mietin kans, että mikä tossa Arianassa on, ainoo mikä tulee kans mieleen on toi merrki iin päällä ja että se on ulkomaalainen nimi. 🤔
Joo itellekki tullee mieleen Israel :'D

Ja jep voi olla että siks ku on ulukomaalainen nimi ku eikse ollu jotenki nii et jos et oo ulukomaalaistaustainen nii et voi laittaa ulkomaista nimeä?? (Hieman typerää kylläkin mun mielestä ku hirveen monella supisuomalaisella ihimisellä on kuitenki joku iha ihime nimi)
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
samaa mieltä D: haluisin lapselleni sellasen nimen, joka ei oo kauheen yleinen (ellei se sit satu olemaan lemppari, mutta... pyrin siihen, ettei ois kovin massa nimi), mut sit tollaset tosi erikoiset menee miusta yli. nimien pitäs mielestäni olla neutraaleja ja sellasia, ettei ne sisällä kielteisiä mielikuvia (niinku joku häiriö, kuka haluu antaa lapselleen sellasen nimen? D:). luin just eilen tuota listaa ja suurin osa nimistä on kyllä aika järkyttäviä :D: monesti tuli sellanen ajatus, et mitä noiden vanhempien päässä liikkuu D: lootuskukka on oikein nätti, tuhkakin ihan jees ja lucifer oikein hieno. en omalle lapselle antais, mut ei noissa miusta mitään pahaakaan oo.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
En voi ymmärtää miksi nämä on hyväksytty:
-Kissa
-Atlanti
-Jouihri (liian vaikee lausua eikä mitenkää nätti)
-Jeppis
-Lootussydän
-Maasikas (muutenkaan en pidä nimestä mansikki/mansikka niin automaattisesti en pidä tuostakaan)
-Pampsa
-Peekoo
-South
-Tuhka
-Wild
-Äälö
-Rivakka
-Oudokka
-Tappijo

Puolletuista nimistä ihan kivat:
-Läri
-Flea
-Iinak
-Ariosa
 
Ylös Pohja