Lukio Millä tavalla ylppäreiden alustavat eroavat usein lopullisista tuloksista?

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Sain siis eilen monista kokeista alustavat pisteet. Harmitti kyllä, että monista oli tullut sylsyn ylppäreiden pisterajojen perusteella C, vaikka tavoittelin vähintään tuota arvosanaa muutamista aineista. Sain kuitenkin äikän kirjoitustaidosta 55 pistettä eli E:n, vaikka kirjoitin mielestäni huonomman kirjoitelman kuin yleensä.

Mua siis mietityttää, et voisikohan C:n numeroni nousta tai äikän kirjoitelma laskea? Miten tää usein on mennyt? Isoveli sanoi, et yleensä se nousee, kun opet arvioi kokeet tiukasti. Itellä viime syksynä enkun arvosana nousi yhdellä numerolla lopulta. Tiiän kyl, et jos ope arvioi löyhästi tai yliarvioi lellikkinsä kokeita, niin lopulta voi arvosana laskea, mutta en ite oo tietääkseni kenenkään open lellikki.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Ja siis mulla matikan arvosana on syksyn 2020 pisterajan mukaan 1 pistettä vaille M:ään.
 

planetaario

Työtön
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
8
Reaktioarvo
11
reaaleissa ja matikassa pisteet voi nousta helpostikin kun YTL tarkistaa ne omien säädöstensä mukaan, kun taas opettajat alustavan HVP:n mukaan, mut sit äikkä on vähä kinkkisempi kai?? kaipa siihenki on HVP:stä eroavat pisteytysohjeet
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Minuakin mietityttää tuo. Sain lyhyen matikan alustavista 106 pistettä, mutta saa nähdä laskeeko tulos lautakunnassa. En ole ollut kokeen tarkistaneen opettajan kursseilla eikä kukaan tuttukaan ole ollut, niin vähän hankala arvioida, onko hän tiukka vai löysä arvioija :/ Koe oli vieläpä tosi helppo verrattuna viime syksyyn, joten pisterajat varmaan nousevat aika rajusti. Toivon niin kovasti ällää, muissa aineissa ei ole mitään mahiksia varmaan eximiaankaan.

Miten sulla muuten meni lukutaito? Jos odotat siitäkin hyviä pisteitä niin voi olla kova arvosana tulossa!
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Minuakin mietityttää tuo. Sain lyhyen matikan alustavista 106 pistettä, mutta saa nähdä laskeeko tulos lautakunnassa. En ole ollut kokeen tarkistaneen opettajan kursseilla eikä kukaan tuttukaan ole ollut, niin vähän hankala arvioida, onko hän tiukka vai löysä arvioija :/ Koe oli vieläpä tosi helppo verrattuna viime syksyyn, joten pisterajat varmaan nousevat aika rajusti. Toivon niin kovasti ällää, muissa aineissa ei ole mitään mahiksia varmaan eximiaankaan.

Miten sulla muuten meni lukutaito? Jos odotat siitäkin hyviä pisteitä niin voi olla kova arvosana tulossa!
Lukutaidosta ei oo viel alustavii tullut, mut mun mielestä 2. osion b-kohta oli hieman haastava, kun en saanut siihen paljoa kirjoitettua suositelluun merkkimäärään verrattuna. Lukutaidon kurssilla sain kyl kokeista pisteeks 35 ja 40 pistettä, eli jos toi lun kirjoitustaidon kokeen arvosana pysyis samana ja lukutaidosta tulis 35 tai 40, niin olis hyvät mahikset L:ään. :D

Tossa alustavissa pelottaakin just se, että jos koululla oiskin joku löysästi arvioiva ope, kun sit tulee suuri pettymys, jos arvosana laskeekin lopulta. :(
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
reaaleissa ja matikassa pisteet voi nousta helpostikin kun YTL tarkistaa ne omien säädöstensä mukaan, kun taas opettajat alustavan HVP:n mukaan, mut sit äikkä on vähä kinkkisempi kai?? kaipa siihenki on HVP:stä eroavat pisteytysohjeet
Mua mietyttä toi, et miten voi matikassa ja kielessä arvosana nousta, kun niissähän on konkreettiset vastaukset, ja reaaleissa ja äikässä puolestaan arviointi jää tulkinnan varaiseksi. :D Tietty kielten kirjoitustehtävät ovat poikkeus.
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Mulla ainakin vaan joko laski tai pysyi samana, ei tullut mitään mukavia yllätyksiä ollenkaan. Tai ehkä se samana pysyminen on mukava yllätys. Äikkä lähti E, tuli M takaisin. Reaali (ET) lähti C, tuli takaisin B, pistettä vaille C.
 

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,129
Reaktioarvo
1,165
Minulla taisi kaikki arvosanat pysyä samana eikä pistemäärissäkään suuria eroja ollut.
 

planetaario

Työtön
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
8
Reaktioarvo
11
Mua mietyttä toi, et miten voi matikassa ja kielessä arvosana nousta, kun niissähän on konkreettiset vastaukset, ja reaaleissa ja äikässä puolestaan arviointi jää tulkinnan varaiseksi. :D Tietty kielten kirjoitustehtävät ovat poikkeus.
no tämäpä, mut matikassahan saa poimittua pisteitä sieltä sun täältä nii ehkä erilaiset ratkasumenetelmät pisteytetään sit YTL:ssä eri tavoin. ihan täyttä spekulaatiota on kyllä tämä lol.. kielissä ne pisteet tuskin nousee juurikaan
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Eikös noi arvosanat mee jakauman mukaan? Eli et aina noin 5% saa L:n ja niin edelleen. Silloin oman suorituksen lisäksi siihen vaikuttaa se, miten koko maassa on suoriuduttu, jotta joku vuosi ei oliskin normaalia helpompi koe ja olisi helpompi saada hyvä arvosana.

Näin ainakin muistelisin.

Eli opettaja on antanut arvosana-arvion sen perusteella, miten pisterajat keskimäärin menee. Vaikka pistemäärä pysyisi samana, arvosana voi nousta tai laskea jos se on ihan siinä rajalla.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Mulla pääosin pysyi parin pisteen heittoa lukuunottamatta samana kuin alustavissa, mutta ruotsissa jostain syystä näytti 12 pistettä parempaa kuin lopullisesti sain. Olin aika järkyttynyt D:
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Mulla pääosin pysyi parin pisteen heittoa lukuunottamatta samana kuin alustavissa, mutta ruotsissa jostain syystä näytti 12 pistettä parempaa kuin lopullisesti sain. Olin aika järkyttynyt D:
Ai. Itellä viime syksynä sain lopullisesti 18 pistettä paremman tuloksen kuin alustavissa. Mietin vaan, että mistä johtuu.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Ai. Itellä viime syksynä sain lopullisesti 18 pistettä paremman tuloksen kuin alustavissa. Mietin vaan, että mistä johtuu.
Hyvä että sulla noin päin! mutta joo ihmettelin itsekin että onko niillä vaan tullut jotain huolimattomuusvirheitä tai jotain tosi erilaisia tulkintoja esseistä vai mitä ihmettä
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Hyvä että sulla noin päin! mutta joo ihmettelin itsekin että onko niillä vaan tullut jotain huolimattomuusvirheitä tai jotain tosi erilaisia tulkintoja esseistä vai mitä ihmettä
Juu. Tosin voi olla, että se sun kokees tarkistaja on tarkistanut kokees löysästi tai sitten oot ollut sen suosikki. Opet kun näkee, kuka on kokeen tehnyt, niin suhde kokelasta kohtaan voi vaikuttaa joko positiivisesti tai negatiivisesti alustaviin pisteisiin. :D

Itse en tiiä, kuka mulla enkun ylppärit tarkisti, mut tiiän, et meidän koulus on yks enkun ope, josta moni ei mun kuulemien mukaan pidä. Se siis arvioi kurssiarvosanat tiukasti kurssityöskentelyn mukaan eikä siten, kuinka hyvin enkkua osaa. Yks mun luokkalainen, joka on hyvä enkus, sai sen kurssilta arvosanaks seiskan. :D Itellä ei oo silleen kauheen negatiivista mielipidettä hänestä. Muistan kyl, kuinka hän vaihtoi oppilaiden paikat meidän yhel kurssil, kun oppilaat eivät osanneet olla hiljaa. :D Itse tykkään tommosista opettajista, jotka puuttuu opiskelijoiden meteliin. Mut oli kyl vähän karmivaa nähdä kyseinen opettaja kinastelemassa ruokavälkän aikana yhden tytön kaa, kun tämä ei päässyt pakollisia tehtäviä reputtaessaan kurssista läpi.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Eikös noi arvosanat mee jakauman mukaan? Eli et aina noin 5% saa L:n ja niin edelleen. Silloin oman suorituksen lisäksi siihen vaikuttaa se, miten koko maassa on suoriuduttu, jotta joku vuosi ei oliskin normaalia helpompi koe ja olisi helpompi saada hyvä arvosana.

Näin ainakin muistelisin.

Eli opettaja on antanut arvosana-arvion sen perusteella, miten pisterajat keskimäärin menee. Vaikka pistemäärä pysyisi samana, arvosana voi nousta tai laskea jos se on ihan siinä rajalla.
Aa. Mä vähän epäilin, että pisteraja tulis sen mukaan, miten muut on kokeissa suoriutuneet.

Mietinkin, et miks mun pikkuveli toivoi, että bilsassa olisi ollut huonoja kirjoittajia, kun se tänä keväänä bilsan kirjotti. :D

Olis kyl hemmetin absurdii, että saisin äikästä L:n, koska enhän mä mikään äikkävelho oo. :D Jos siis toi 55 p kirjoitustaidos pysyis samana, ja lukutaidosta saisin normaaliin tapaan 35-40 p, niin vois ehkä L:n saada.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Juu. Tosin voi olla, että se sun kokees tarkistaja on tarkistanut kokees löysästi tai sitten oot ollut sen suosikki. Opet kun näkee, kuka on kokeen tehnyt, niin suhde kokelasta kohtaan voi vaikuttaa joko positiivisesti tai negatiivisesti alustaviin pisteisiin. :D

Itse en tiiä, kuka mulla enkun ylppärit tarkisti, mut tiiän, et meidän koulus on yks enkun ope, josta moni ei mun kuulemien mukaan pidä. Se siis arvioi kurssiarvosanat tiukasti kurssityöskentelyn mukaan eikä siten, kuinka hyvin enkkua osaa. Yks mun luokkalainen, joka on hyvä enkus, sai sen kurssilta arvosanaks seiskan. :D Itellä ei oo silleen kauheen negatiivista mielipidettä hänestä. Muistan kyl, kuinka hän vaihtoi oppilaiden paikat meidän yhel kurssil, kun oppilaat eivät osanneet olla hiljaa. :D Itse tykkään tommosista opettajista, jotka puuttuu opiskelijoiden meteliin. Mut oli kyl vähän karmivaa nähdä kyseinen opettaja kinastelemassa ruokavälkän aikana yhden tytön kaa, kun tämä ei päässyt pakollisia tehtäviä reputtaessaan kurssista läpi.
Tuo suosikkiteoria voi sinäänsä pitää paikkaansa, koska olin tosiaan tunneilla aika paljon äänessä joko viittailemalla tai ilman niin opettaja muisti varmasti, mutta toisaalta lintsailin niin paljon että en sitten tiedä :D

Apua tulee ihan mieleen oma ala-asteen enkunope, joka antoi _joka_ vuosi todistukseen 7 tai 8 pelkän sähläämisen ja läksyunohdusten takia, vaikka olin pienenä varsin enkuntaitoinen ja sain kokeista pelkkiä kiitettäviä kiitos vapaa-ajan netissä pyörimisen ja enkunkielisten kirjojen joita luin D: minusta vähän epäreilua, mutta ymmärrän täysin sen että käytökseen pitää puuttua, mutta arvosanojen pitäisi kyllä silti mennä taitojen mukaan kun käytösnumero oli kuitenkin todistuksessa erikseen
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Tuo suosikkiteoria voi sinäänsä pitää paikkaansa, koska olin tosiaan tunneilla aika paljon äänessä joko viittailemalla tai ilman niin opettaja muisti varmasti, mutta toisaalta lintsailin niin paljon että en sitten tiedä :D

Apua tulee ihan mieleen oma ala-asteen enkunope, joka antoi _joka_ vuosi todistukseen 7 tai 8 pelkän sähläämisen ja läksyunohdusten takia, vaikka olin pienenä varsin enkuntaitoinen ja sain kokeista pelkkiä kiitettäviä kiitos vapaa-ajan netissä pyörimisen ja enkunkielisten kirjojen joita luin D: minusta vähän epäreilua, mutta ymmärrän täysin sen että käytökseen pitää puuttua, mutta arvosanojen pitäisi kyllä silti mennä taitojen mukaan kun käytösnumero oli kuitenkin todistuksessa erikseen
Itsekin sain koenumeroita huonompia arvosanoja lähes jokaiselta opettajalta. Varmaa just siks, et myöhässä tunnilta tai läksyt tekemättä.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Tuo suosikkiteoria voi sinäänsä pitää paikkaansa, koska olin tosiaan tunneilla aika paljon äänessä joko viittailemalla tai ilman niin opettaja muisti varmasti, mutta toisaalta lintsailin niin paljon että en sitten tiedä :D

Apua tulee ihan mieleen oma ala-asteen enkunope, joka antoi _joka_ vuosi todistukseen 7 tai 8 pelkän sähläämisen ja läksyunohdusten takia, vaikka olin pienenä varsin enkuntaitoinen ja sain kokeista pelkkiä kiitettäviä kiitos vapaa-ajan netissä pyörimisen ja enkunkielisten kirjojen joita luin D: minusta vähän epäreilua, mutta ymmärrän täysin sen että käytökseen pitää puuttua, mutta arvosanojen pitäisi kyllä silti mennä taitojen mukaan kun käytösnumero oli kuitenkin todistuksessa erikseen
Sinänsä ymmärrän sen, että lusmuilu tunneilla, läksyjen tekemättä jättäminen ja lintsaaminen vaikuttaa arvosanaan, sillä onhan se tärkeää, että töitä tehdään kurssilla, eikä yritetä päästä läpi ainoastaan omilla aikaisemmilla taidoilla. Tosin kyl se sit on aika ärsyttävää, jos arvosana laskee todella rajusti alhaisen kurssityöskentelyn takia, vaikka olis muuten taidokas aineessa ja hallitsisi kurssin asiat. Itse en tiiä, onko tää mun luokkalainen ysin tai kympin oppilas enkussa, nut tiiän, et hyvä hän enkussa on. Eli vois se kyl kismittää, jos kurssiarvosana on paria numeroa alhaisempi vain sen takii, että tuntityöskentely ei ole ollut ihanteellista.
 

RZMZ

Uusi
Liittynyt
25.2.2021
Viestejä
12
Reaktioarvo
2
Voihan siinä myös esim. lukion koko ja opettajan kokemus vaikuttaa sekä uudet hyvän vastauksen pirteet - ja sensorin mieliala. :D https://yle.fi/uutiset/3-11833467
1621095444721.png 1621095465469.png
Itellä alustavasti pitkä matikka 77 p, äikkä 82 p ja fysiikka 84 p. Tavoitteena ois E kaikista noista... Voi olla, että kerron sitten tiistaina miten kävi :P
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Voihan siinä myös esim. lukion koko ja opettajan kokemus vaikuttaa sekä uudet hyvän vastauksen pirteet - ja sensorin mieliala. :D https://yle.fi/uutiset/3-11833467
katso liitettä 1764katso liitettä 1765
Itellä alustavasti pitkä matikka 77 p, äikkä 82 p ja fysiikka 84 p. Tavoitteena ois E kaikista noista... Voi olla, että kerron sitten tiistaina miten kävi :P
Oma lukioni on tosi iso, noin 750 oppilaan koulu, ja opettajani ovat suurimmalti osalti tietääkseni kuitenkin suht vanhoi. Eli siis ettei ne ois tyylii just nyt tullut meidän kouluun parii tapausta lukuun ottamatta. Nimittäin joku mun luokkalainen sanoi kerran, kuinka meidän koulussa opettajat vaihtuu tiuhaan tahtiin. :D Itsellä ei oo tosta sen kummempaa kokemusta kuin se, että ykkösvuonna meillä oli kursseil monesti sijaisii. :/

Ja joo, hyvän vastauksen piirteillä on iso merkitys pisteytyksessä, kun pisteitä ei välttis heru, jos vastaus ei täsmää hvp:n kanssa. Tuota sensorien mielialaa ei oo tullut ajatelleeks yhtään vaikka tietty sillä on valitettavasti vaikutusta pisteytyksessä. :D
 

RZMZ

Uusi
Liittynyt
25.2.2021
Viestejä
12
Reaktioarvo
2
Juu tosiaan esim. katsopa, monta hyvän vastauksen piirteitä syksyn 2020 fysiikassakin oli :D Sensorikokouksien seurauksena noita muutetaan, joten hyvänkin opettajan pisteet voi muuttua jo pelkästään tuon takia :P
1621125973699.png
 

RZMZ

Uusi
Liittynyt
25.2.2021
Viestejä
12
Reaktioarvo
2
Mutta jos on suuri koulu ja kokeneet opettajat, kuten sulla, niin melko epätodennäköistä, että pisteet muuttuisivat niin paljon, että arvosanakin muuttuu. Vaikkakin tietysti mahdollista. Aineissa, joissa on paljon kirjoittajia, on myös monta sensoria. Eräs filosofian opettaja arvosteli kahden eri lukion filosofian YO-kokeet ja huomasi toisessa koulussa olevan lopulta keskimäärin yhden arvosanan paremmat tulokset: toisen koulun oli arvostellut tiukempi ja toisen löysempi sensori... Lopulta molempien koulujen filosofian YO:t tarkistettiin kaikki uudestaan. Tätäkään ei olis tapahtunut, jos ei olis sattunut olemaan 1) opettaja joka tarkistaa kahden eri koulun kokeet ja 2) opettaja joka oli hereillä tällaisesta erosta ja joka vielä ilmoitti tästä YTL:lle. Tällaistahan voi siis tapahtua huomaamatta :/
 
Viimeksi muokattu:

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Juu tosiaan esim. katsopa, monta hyvän vastauksen piirteitä syksyn 2020 fysiikassakin oli :D Sensorikokouksien seurauksena noita muutetaan, joten hyvänkin opettajan pisteet voi muuttua jo pelkästään tuon takia :P
katso liitettä 1767
Enpä ole moisesta tiennytkään. :o Pitäispä jossain vaiheessa käydä kattoo.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Mutta jos on suuri koulu ja kokeneet opettajat, kuten sulla, niin melko epätodennäköistä, että pisteet muuttuisivat niin paljon, että arvosanakin muuttuu. Vaikkakin tietysti mahdollista. Aineissa, joissa on paljon kirjoittajia, on myös monta sensoria. Eräs filosofian opettaja arvosteli kahden eri lukion filosofian YO-kokeet ja huomasi toisessa koulussa olevan lopulta keskimäärin yhden arvosanan paremmat tulokset: toisen koulun oli arvostellut tiukempi ja toisen löysempi sensori... Lopulta molempien koulujen filosofian YO:t tarkistettiin kaikki uudestaan. Tätäkään ei olis tapahtunut, jos ei olis sattunut olemaan 1) opettaja joka tarkistaa kahden eri koulun kokeet ja 2) opettaja joka oli hereillä tällaisesta erosta ja joka vielä ilmoitti tästä YTL:lle. Tällaistahan voi siis tapahtua huomaamatta :/
Niin ja siis vaikka jotkut meidän koulun opettajista on pitkään työtään tehnyt, ei se täysin tarkota sitä, että olis taidokas ope. Tiiän kyl, ettet tätä tarkottanut, mutta siis kyl jotkut ns. kokeneetkin opettajat löyhästi arvioi. Mulla siks tuli vaan tästä yks mun koulun matikan ope mieleen, joka on siis aika vanha ja semmonen höpsö ope. Se siis sähläilee monesti Geogebran sun muiden teknisten laitteiden kaa: etäkoulussakin sähläili Teams-palaverien kaa niin, että se ei esim. jakanut näyttöään, vaikka piti. Me sit sille siitä kerrottiin, mit ei ottanut kuuleviin korviin, vaan jatkoi puhumistaan. :D Ja sit kerran se oli mun tietämättä tehnyt toisen Teams-palaverin preppaustunnilla, kun sillä ei mikki toiminut, ja oli ilmoittamatta tehnyt toisen palaverin. Ja siis oon kuullut, ettei muutkaan tästä opesta kauheesti pitäis. Yks mun luokkalainen sanoi, että sen open pitäis olla eläkkeellä, kun sen kädetkin vapisee aina niin vimmatusti. :D

Ja siis mitä tähän opeen tulee, niin se arvioi silleen aika löyhästi. Olin saannut matikan kurssista ysin, vaikka mielestäni olisin voinut pikemminkin saada kasin tai seiskan. Ja siis kun sen tunneilla muiden matikan maikkojen kurssien tavoin oitää trhä minimimäärä tehtävii et pääsee läpi, niin yks mun tuttu ei tehnyt koko kurssilla mitään tehtävii ja sai silti vaan kokeen tekemällä vitosen. :D Mut toivottavasti tää ope ei mun koetta arvioinnut.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Mutta jos on suuri koulu ja kokeneet opettajat, kuten sulla, niin melko epätodennäköistä, että pisteet muuttuisivat niin paljon, että arvosanakin muuttuu. Vaikkakin tietysti mahdollista. Aineissa, joissa on paljon kirjoittajia, on myös monta sensoria. Eräs filosofian opettaja arvosteli kahden eri lukion filosofian YO-kokeet ja huomasi toisessa koulussa olevan lopulta keskimäärin yhden arvosanan paremmat tulokset: toisen koulun oli arvostellut tiukempi ja toisen löysempi sensori... Lopulta molempien koulujen filosofian YO:t tarkistettiin kaikki uudestaan. Tätäkään ei olis tapahtunut, jos ei olis sattunut olemaan 1) opettaja joka tarkistaa kahden eri koulun kokeet ja 2) opettaja joka oli hereillä tällaisesta erosta ja joka vielä ilmoitti tästä YTL:lle. Tällaistahan voi siis tapahtua huomaamatta :/
Ää tää viesti tulee näin älyttömän myöhään (pahoittelut siitä!). Tossa ylppäreissä kävi äikän kohdalla lopulta silleen, että kirjoitustaitoni laski rajusti 10 pisteellä, eli sainkin kokeista E:n. :/ Ja siis mun kokeen arvioijana oli semmonen nuori ope, eli nähtävästi ei hänellä ollut kokemusta yo-kokeiden arvioinnista niin paljoa kuin muilla maikoilla.

Mutta sen matikan kokeen puolesta hyvää oli se, ettei mun koetta ilmeisesti arvioinut se koulun höperö maikka, sillä pisteeni nousivat alustavista noin kymmenellä pisteellä! :D Psykassa ja ruotsissa harmitti paljon se, että olis ollut muutaman pisteen päästä M:stä. :( Ranskassa pisteet laski alustavista muutamalla pisteellä, mutta arvosana pysyi M:nä. :D
 
Liittynyt
12.5.2021
Viestejä
97
Reaktioarvo
91
En oo ehkä luotettava henkilö tätä sanomaan mut sanoisin silti et ne saattaa vaihella tosi paljon. Koska niis on aina eri tehtävii ja joihinki osaa vaan vastata paremmin ku toisiin. Että joo. Tai siis ite en olis välttämättä esim. psykassa osannu vastata niin hyvin kysymyksiin jos ne kysymykset olis ollu eri aiheista. Mut koska ne aiheet ja varsinki se jokeri oli semmosii mitkä osasin tosi hyvin nii... En siis saanu silti psykasta L:ää, sain "vaan" E:n mut tuskin oisin saanu sitäkää jos kysymykset olis ollu jotain ihan muita.

Mut tietenki jos ei osaa jotain perusasioita niist aineista nii sit voi ollaki aika vastaavat. En tiiä oliks tästä mitään apua... :D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
En oo ehkä luotettava henkilö tätä sanomaan mut sanoisin silti et ne saattaa vaihella tosi paljon. Koska niis on aina eri tehtävii ja joihinki osaa vaan vastata paremmin ku toisiin. Että joo. Tai siis ite en olis välttämättä esim. psykassa osannu vastata niin hyvin kysymyksiin jos ne kysymykset olis ollu eri aiheista. Mut koska ne aiheet ja varsinki se jokeri oli semmosii mitkä osasin tosi hyvin nii... En siis saanu silti psykasta L:ää, sain "vaan" E:n mut tuskin oisin saanu sitäkää jos kysymykset olis ollu jotain ihan muita.

Mut tietenki jos ei osaa jotain perusasioita niist aineista nii sit voi ollaki aika vastaavat. En tiiä oliks tästä mitään apua... :D
No ei tosta viestistä enää apua mulle ollut, koska ylppäreistäni on jo aikaa tovi, ja oon nyt valmistunut. :D Tää siis keskustelu on jo vanha.

Ja tottahan toi on, että on aikamoista tuuripeliä, millasii tehtävii on kokeessa. Kuulemma yhtenä vuonna psykassa oli enemmän kasvatuspsykan asioita, niin sen aiheen vahvasti hallitsevat kyllä pärjäsivät kokeissa varmasti vallan mainiosti. :D Sit taas jos niillä olis ollut joku hankalampi aihepiiri, niin koetulos olisi ollut eri. Eli koearvosanan kohdalla on paljon myös siitä omasta tuurista kii, millainen koe osuu nenän eteen koearvosanan. Meillä ei enää jokereita ylppäreissä ollut, joten niitä ei voinut käyttää lainkaan hyödyksi. :S
 
Ylös Pohja