Syvälliset Mitä te tekisitte jos teidän läheisellä olisi enää pari kuukautta elinaikaa

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Äidillä tämä tilanne ja yritän keksiä mahdollisimman paljon mielekästä tekemistä mitä voitaisiin yhdessä perheenä tehdä. Äitikin haluaisi jotain, mutta on ymmärrettävästi vähän masentunut eikä huvittaisi hirveästi tehdä mitään. Yritänkö rohkasta ja töniä siihen suuntaan vai annanko vaan olla. Haluaisin luoda mahdollisimman paljon hyviä muistoja mutta ei äitikään jaksa koko ajan varmasti touhata. Ehkä pitäisi vähän himmata ja viettää viimeinen aika kotona jos se niin haluaa. Tuntuu vaan että se olisi tän ajan tuhlausta.

Eihän se mun päätös ole eikä ketään voi pakottaa mutta haluaisin et äiti pääsis vielä tekemään mielekkäitä asioita ja ylipäätään tekemään jotain ettei vaan makaa sohvalla tai sängyssä.
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
33,746
Reaktioarvo
2,892
Voi ei :( en osaa kyllä sanoa kummin itse tekisin. Luulen että eniten ehkä kuitenkin kuuntelisin sen henkilön toiveita vaikka ymmärrettävää että haluaa tehdä jotakin enemmän.
 

hillasuo

Asiantuntija
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
2,388
Reaktioarvo
964
Oon kyllä tosi pahoillani teijän tilanteesta :(
Ehkä koittaisin vaan keksiä kotona jotaki tekemistä, tyyliin leipoa jotain tai laittaa ruokaa yhessä tai jotaki sellasta. En yhtään tiiä.
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
253
Reaktioarvo
164
Mä oon ihan vain ollut vieressä, jutellut ja ollut läsnä. En tiedä mikä sun äidilläsi on, omat tutut menehtyneet syöpään, ja ovat olleet loppuvaiheessa kyllä todella poikki. En ainakaan painostaisi, jos toinen vaikuttaa väsyneeltä. Voihan sitä yhdessä katsoa vaikka elokuvia, yrittää jutella vaikka toisen lapsuusmuistoista jos ei niitä ole paljon jaettu tai syödä jotain hyvää, jos vain alas menee.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Mä oon ihan vain ollut vieressä, jutellut ja ollut läsnä. En tiedä mikä sun äidilläsi on, omat tutut menehtyneet syöpään, ja ovat olleet loppuvaiheessa kyllä todella poikki. En ainakaan painostaisi, jos toinen vaikuttaa väsyneeltä. Voihan sitä yhdessä katsoa vaikka elokuvia, yrittää jutella vaikka toisen lapsuusmuistoista jos ei niitä ole paljon jaettu tai syödä jotain hyvää, jos vain alas menee.
Levinnyt rintasyöpä. Emt ehkä yritän keksiä niin paljon tekemistä kun mulla on huono omatunto kun en ikinä mennyt niiden kanssa tekemään mitään vaikka vanhemmat pyysi, esm. kivoja kaupunkireissuja joita ne sit teki ilman mua kun ajattelin et myöhemmin sitten. Mutta sairaan ehdollahan tässä mennään, pitää tehdä sitä mitä pystyy/haluaa/jaksaa.
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
253
Reaktioarvo
164
Levinnyt rintasyöpä. Emt ehkä yritän keksiä niin paljon tekemistä kun mulla on huono omatunto kun en ikinä mennyt niiden kanssa tekemään mitään vaikka vanhemmat pyysi, esm. kivoja kaupunkireissuja joita ne sit teki ilman mua kun ajattelin et myöhemmin sitten. Mutta sairaan ehdollahan tässä mennään, pitää tehdä sitä mitä pystyy/haluaa/jaksaa.

Pitäiskö sun puhua tuosta sun huonosta omastatunnosta äitisi kanssa? Voisi tehdä teille kummallekin hyvää.

Ymmärrän kyllä todellakin sun ajattelumallin logiikan ja sun olo on varmasti todella raskas. Syyllisyyden tunne on hirveää.
 

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
861
Reaktioarvo
1,563
Olen todella pahoillani teidän tilanteesta. En osaa edes kuvitella miltä tuo tuntuisi sinuna.
Tuossa se läsnäolo on vain paras. En oikein muuta keksi. Tuo tilanne on varmasti äidillesi yhtä pelottava ja kauhea. On varmasti vaikea uskoa tuota todeksi. Tuntuu että elämä on viety silmien edestä. On varmasti vaikeaa ajatella mitään sellaisia asioita että nyt pitää tehdä sitä ja sitä ennen kuin aika loppuu. Ehkä tuossa vaiheessa vain oleminen on tärkeintä. Puhuminen, tuen antaminen sekä yhdessäolo. Ihan kotonakin olo, siellä yhdessä ruoan laittaminen yms voivat olla arvokkaita muistoja.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Oon kyllä tosi pahoillani teijän tilanteesta :(
Ehkä koittaisin vaan keksiä kotona jotaki tekemistä, tyyliin leipoa jotain tai laittaa ruokaa yhessä tai jotaki sellasta. En yhtään tiiä.
Varmaan pitää joo. Ollaan pari kertaa käyty ulkona kävelemässä ja äiti menny rollaattorin kanssa lyhyitä matkoja. Mennään viikonlopun kaupunkilomalle johonkin lähelle jos äiti vaan jaksaa. Kiitos paljon. <3
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Pitäiskö sun puhua tuosta sun huonosta omastatunnosta äitisi kanssa? Voisi tehdä teille kummallekin hyvää.

Ymmärrän kyllä todellakin sun ajattelumallin logiikan ja sun olo on varmasti todella raskas. Syyllisyyden tunne on hirveää.
Pitää ottaa puheeksi vaikkei se mikään mukava keskustelu tule olemaan. Tiedän et vanhemmat rakastaa meitä lapsia äärettömän paljon mutta tein vanhempien (ja sisaruksen) elämästä vuosien ajan oikeasti helvettiä omalla käytöksellä (mt-ongelmia, mm vakava päihdeongelma). Mutta pitää puhua ettei jää ainakaan kaduttamaan.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Olen todella pahoillani teidän tilanteesta. En osaa edes kuvitella miltä tuo tuntuisi sinuna.
Tuossa se läsnäolo on vain paras. En oikein muuta keksi. Tuo tilanne on varmasti äidillesi yhtä pelottava ja kauhea. On varmasti vaikea uskoa tuota todeksi. Tuntuu että elämä on viety silmien edestä. On varmasti vaikeaa ajatella mitään sellaisia asioita että nyt pitää tehdä sitä ja sitä ennen kuin aika loppuu. Ehkä tuossa vaiheessa vain oleminen on tärkeintä. Puhuminen, tuen antaminen sekä yhdessäolo. Ihan kotonakin olo, siellä yhdessä ruoan laittaminen yms voivat olla arvokkaita muistoja.
Varmasti on, isällekin kun ovat olleet yhdessä joku 35 vuotta eli koko aikuisikänsä. Niillä oli kaikenlaisia suunnitelmia, eläköityvä omakotitalossa jonka vastikään rakensi. Mut maailma ei ole reilu paikka, äiti vasta 55v. Muutenkin tosi herkkä ihminen ja itkuksi menee melkein joka päivä. Pitää yrittää vaan olla rauhassa tekemättä liikaa järjestettyä ohjelmaa. Viettää kotona aikaa. Mutta kiitos. <3
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Ei tässä mitään kerennyt enää tekemään. Veikkaan että elinaika on enää viikkoja. Silmät on ihan keltaiset ja kivut kovat. Äidille ei voi puhua eikä sitä voi koskea. Sängystä nouseminen saa sen itkemään ja paniikkiin kun se pelkää että se katuu ja sitä sattuu. Kamalaa kuunnella kun toinen itkee kivusta. Itsekästä sanoa näin mutta onneksi mun ei tarvitse katsoa tätä 24/7 vaan voin välillä mennä kotiin lepäämään ja nollaamaan pään. Tuntuu kamalalta ajatella näin mutta toivon että kuolema tulisi nopeasti niin äidin ei tarvitsisi enää kärsiä vaan se saisi rauhan.
 

aviva

Asiantuntija
Liittynyt
17.12.2021
Viestejä
1,702
Reaktioarvo
839
Sulle on parempi että et ole siinä 24/7, se jättää mahdollisuuden muistella kaikkia hyviä ja mukavia asioita enemmän ja jättää vähemmän tilaa niille muistoille miten kipeä se loppu sitten tulee olemaan. Sun äidistä pidetään niin hyvää huolta kun mahdollista ihan varmasti, tää on myös sulle rankkaa niin sun pitää ajatella myös itseäsi.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Sulle on parempi että et ole siinä 24/7, se jättää mahdollisuuden muistella kaikkia hyviä ja mukavia asioita enemmän ja jättää vähemmän tilaa niille muistoille miten kipeä se loppu sitten tulee olemaan. Sun äidistä pidetään niin hyvää huolta kun mahdollista ihan varmasti, tää on myös sulle rankkaa niin sun pitää ajatella myös itseäsi.
Niin kai. Parin viikon päästä joudun muuttamaan tänne kun iskä palaa töihin niin jonkin pitää tulla huolehtimaan äidistä. Se halusi olla loppuun asti kotona joten pakko yrittää ryhdistäytyä, sisko ei tästä yksin selviä. Saattohoito aloitettiin, ei tiedetä onko kyse päivistä tai viikoista. On vaan niin raastavaa kuunnella kun toinen itkee ja huutaa kuin pistetty sika eikä mitään voi tehdä.

Pääsen viikonlopun jälkeen kotiin onneksi lepäämään, isällä ja siskolla ei samaan oo mahdollisuutta. Lepään minkä voin ja yritän valmistautua tulevaan. Keskusteluapua onneksi saa kuoleman jälkeen jos haluaa.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Sain juuri soiton ja äiti on kuollut. Sillä on parempi olla nyt.
 

Birdy

Uusi
Liittynyt
22.4.2022
Viestejä
72
Reaktioarvo
43
Otan osaa!
Tiedän mitä koet sillä itselläkin kuollut molemmat vanhemmat. :I
 
Ylös Pohja