Työ Mitä teen?

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
861
Reaktioarvo
1,563
Hei,

En hirvein usein avaudu liian henkilökohtaisista asioistani täällä, mutta mulla on nyt tilanne minkä haluaisin ratkaista ja kysyn teiltä mielipidettä tähän.
Aloitin siis 16. helmikuuta uudessa työpaikassani, saman alan hommia, mutta todella erilainen työympäristö. Ymmärrettävää siis että kaikkea ei vielä voi osata tai ole varma mitä tietyissä tilanteissa pitäisi toimia. Noh mutta, nyt viimeisen viikon aikana olen kokenut syrjintää sekä työpaikka kiusaamista.
Työpaikassa työskentelee enimmäkseen naisia ja ovat minua itseäni yli 10 vuotta vanhempia ja jopa enemmänkin.
Saan jatkuvasti tylyllä asenteella komentteja ja vastauksia kun teen työni ja kysyn apua. Siis ihan ymmärrettävää kysyä apua tai varmistus jos ei ole varma asiasta, mutta vastaukset ovat äänen sävyllä että ''no hoida itse, selvitä itse, mikset muka jo osaa tai ymmärrä!?'' ja äänen sävy on ilkeä.

Yhdeltä miespuoliselta työntekijältä kuulin että tässä kohteessa kuulemma ei kauaa uudet työntekijät kestä ja ovat lähteneet koska täällä olevat naistyöntekijät ovat suoraan sanottuna perseestä ja olen sen huomannut. Kohteessa on ehkä 3-4 mukavaa työntekijää jotka ovat mukavia ja auttavat mielellään. Vuoroni kuitenkin laitetaan näiden ei niin mukavien työntekijöiden kanssa ja se vituttaa suoraan sanottuna.
Joka kerta kun tiedän että joudun tulemaan tänne töihin, itkettää, vituttaa ja haluaisin pois.
Jos olen paikalla, kollegat puhuvat paskaa toisesta uudesta tekijästä ja tiedän heidän puhuvan myös minusta.
Eilen yksi kollega tuli pitämään taukoa ja toinen meni hänen kanssaan alakertaan hakemaa kahvia, jäin yksin ylös ja kuulin kuinka jotain kuiskivat toisilleen.
Varmaankin asiasta joka oli tapahtunut aikaisemmin josta en ollut varma miten se hoidetaan.

Tämä mies kollegani kertoi myös että kun täältä porukkaa lähtee (tai yrittää) niin siinä voi mennä kauan. Hänkin on yrittänyt puolisen vuotta vaihtaa muualle, mutta esimiehet eivät ole asialle suostuneet tehdä mitään, koska muuten tänne jää henkilöstö pulaa. Vaikka no tänne jäisi silti 10.

Mitä oikeen teen? Haluaisin laittaa sähköpostia esimiehelleni että haluaisin vaihtaa kohdetta koska en viihdy täällä, mutta pelkään että asia jätetään sikseen.
Miten voisin sanoa asian tiukasti että ymmärtävät.
Kun kävin haastattelussa, sanoivat että kohteita on paljon erilaisia heillä mihin voin myös mennä ja silti laittavat minua tänne yhteen paikkaan vaikka jopa toivoin muitakin kohteita.
Ärsyttävä puoli tässä kohteessa on myös että tämä on pelkkää istuma työtä josta en pidä. Aikaisemmassa kohteessani jatkuvasti oltiin liikkeessä ja oli tekemistä.
En vain ole tottunut tällaiseen.
 

salisbury

nettimuumio
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
462
Sulla on oikeus ilmoittaa esimiehelle tosta. Ei ketään saisi kiusata työpaikalla. Kannattaa laittaa ihan topakkaa palautetta. Yks mun kaveri aikoinaan oli samassa tilanteessa ja joutui sit vaihtamaan työpaikkaa, kun ei muutosta tullut. Toivottavasti sun ei tarvis, toi kuulostaa tosi stressaavalta. Ennemmin saisi heittää pellolle ne kiusaajat, kuin kunnon työntekijät !
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mun mielestä sun kannattaa olla rohkea ja puhua esimiehelle. Sähköposti voi olla turvallisempi tapa jotta tunteet ei valtaa. Anna vaikka kaverin lukea ennen kun lähetät koska tunteiden vallassa voi kirjoittaa "ohi suun". Aloita esimiehellö,mutta voit viedä myös asian pidemmälle jos esimies ei ota kuuleviin korviin. Mutta kiusattiin vanhassa työssä ja en oikein uskaltanut sanoa siitä ja päädyin irtisanomaan itseni koska se vaikutti ymmärrettäsätikin mielenterveyteeni. Töissähän vietetään aika paljon aikaa. Sain muutaman kuukauden työttömyyden jälkeen uuden duunin, jossa muutamat vanhemmat henkilöt, jotka ovat vuosia siellä työskennelleet,alkoivat juuri vähättelemään mua ja puhumaan seläntakana. Valitin mun pomolle ja se oli tosi ymmärtäväinen ja asia meni eteenpäin. Tämä päähenkilö laitettiin koulutukseen, kuinka käyttäytyä erilaisten ihmisten kanssa... Muutaman viikon akwardnessin jälkeen työstäni tuli paljon mielekkäämpää.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Siis ihan sairaan kurja tilanne! :( Onneks muut tuli kertomaan hyviä neuvoja sulle. Harmittaa niin paljon sun puolesta. :( Siinä taas näkee ettei ikä välttämättä tuo viisautta mukanaan. :/
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,956
Reaktioarvo
8,465
Esimiehelle ensin ja sitten työsuojeluvaltuutetulle. Tämä jälkimmäinen löytyy ammattiliiton avulla, vaikket sen jäsen olisikaan.
 
Ylös Pohja