Opiskelu Miten pärjätä liikunnassa?

Opiskelu ja itseopiskelu

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Moro!

Tosiaan, vaikka liikuntaa myös harrastan koulun ulkopuolella saan ainaisen numeron 8... Tunneilla yritän kaikkeni, mutta aina opettajat vertaavat näihin "himo-urheilijoihin". Nyt tämän koko vuoden on lukiossamme sijainen, joten minulla saattaa olla mahdollisuuksia numeroa kohottaa.

Vinkkejä tähän siis pyytelen! :3
Kertokaa myös toki, jos samankaltaisia kokemuksia. Vai olenko ainoa "onnekas"? D:
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Siis mulla liikka on ikuinen ysi vaikka en siitä kauheasti tykkää :D sitten jos yritän kunnolla niin ei nouse siltikään :D

Mutta oo aktiivinen ja hyvällä asenteella ja kannusta muita! Ja tietty yrität parhaas!
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Liikunnasta tuntuu olevan joiltakin mahdotonta saada 10 edes urheilijana. Itse sain peruskoulun päättötodistukseen liikunnasta 9, vaikka taidan kuulua noihin kuvailemiisi "himo-urheilijoihin".

Tärkeimpiä pointteja on ehkä just se että yrittää aina parhaansa, ei mökötä siellä tunneilla mistään syystä, auttaa opettajaa esimerkiksi kamojen kantamisessa ja on oikeat varusteet päällä liikkunnan tunnilla. Tietenkin ne taidotkin ovat joku osa sitä arviointia, mutta enemmän kyse on oppimisesta, ei siitä, mitä on jo valmiiksi.
 

Tumppetus

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
150
Reaktioarvo
144
Mun kokemuksen mukaan tuo riippuu tosi paljon opettajasta, meillä numerot ei vaihdu millään ellei jotain erikoista satu. Siis niitä ei saa edes laskettua ellei rupea tosi julkisesti vittuilemaan opettajalle joka tunnilla. Sanoisin että jos vaikka koetat osoittaa olevasi kiinnostunut liikunnasta ja että se merkitsee sulle jotain niin se sijainen saa hyvän vaikutelman? Oletko tehnyt mitään kursseja itsenäisesti?
 

Bones99

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
290
Reaktioarvo
230
Yläasteella ja lukiossa tuntui, että parhaimmat numerot saivat juuri nämä himoliikkujat, jotka pallopeleissä päsmäröi ja huusi pää punaisena ujoimmille luokkatovereille. Jos ysiä tavoittelet niin ei muuta kuin oot asenteella "vittu väistykää muut oon paras kaikessa, nuolkaa mun persettä".
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Mulla oli sama tilanne, tosin kerran yläasteella sain liikunnasta ysin vaikken mielestäni tehnyt mitään eri tavalla sinä keväänä. Ei kai siinä muu auta kuin näyttää kiinnostuneelta, kokeilla kaikkea ja osallistua välineiden siivoamiseen D:
 
Liittynyt
15.7.2022
Viestejä
522
Reaktioarvo
348
Liikunnassa arvioinnin tehtävänä on tukea opiskelijan työskentelyä, oppimista ja osaamisen kehittymistä. Liikunnan arviointi perustuu opintojaksoissa määriteltyihin fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arviointi koostuu oppimista ja työskentelyä edistävästä palautteesta sekä tavoitteiden toteutumista kuvaavasta arvioinnista. Arviointi perustuu jatkuvaan ja monipuoliseen näyttöön, ja siinä käytetään monipuolisesti opettaja-, vertais- ja itsearvioinnin eri muotoja. Arviointi ei kohdistu opiskelijan arvoihin, asenteisiin tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Opiskelijan terveydentila ja erityistarpeet tulee ottaa huomioon liikunnan arvioinnissa siten, että opiskelijalla on mahdollisuus osoittaa parasta mahdollista osaamistaan tarvittaessa vaihtoehtoisin tavoin ja erityisjärjestelyin (lukiolaki 714/2018, 28 ja 29 §).

ja:

Tavoitteet​

Liikunnan opetuksen tavoitteena on, että
opiskelija
  • oppii soveltamaan liikuntataitoja ja -tietoja erilaisissa liikuntatehtävissä, -muodoissa ja -lajeissa eri vuodenaikoina ja eri olosuhteissa (kuten sisällä, ulkona ja vedessä)
  • oppii arvioimaan fyysisiä ominaisuuksiaan (voima, kestävyys, liikkuvuus ja nopeus) sekä saadun tiedon pohjalta harjoittamaan niitä
  • osaa tehdä perusteltuja valintoja fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittämiseksi sekä fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi
  • kehittää taitoa itsearviointiin (tavoitteenasettelu, suunnitelma ja toteutus tavoitteiden suuntaisesti sekä edistymisen arviointi)
  • yrittää parhaansa suorittaen tehtävänsä tunnollisesti ja vastuullisesti, työskennellen aktiivisesti ja asiallisesti sekä kehittäen itseään pitkäjänteisesti
  • toimii vuorovaikutustilanteissa toisia kunnioittavasti, oppii auttamaan ja avustamaan muita liikuntatunneilla, tukee yhteisöllisyyttä kannustamalla sekä antaa rakentavaa palautetta ja vertaisarviointia.

näiden perusteella voi varmaan miettiä mitä voisi tehdä paremmin! (lukion opetussuunnitelmasta 2019)
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Mun kokemuksen mukaan tuo riippuu tosi paljon opettajasta, meillä numerot ei vaihdu millään ellei jotain erikoista satu. Siis niitä ei saa edes laskettua ellei rupea tosi julkisesti vittuilemaan opettajalle joka tunnilla. Sanoisin että jos vaikka koetat osoittaa olevasi kiinnostunut liikunnasta ja että se merkitsee sulle jotain niin se sijainen saa hyvän vaikutelman? Oletko tehnyt mitään kursseja itsenäisesti?
En ole tehnyt :)) Eikä tällä hetkellä päiviin oikein edes mahtuisi itsenäisiä kursseja, vielä harrastusten ja kotitehtävien jälkeen ':D (koko vuoden jokainen päivä 8-16, ei yhtäkään hyppytuntia D:)
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Yläasteella ja lukiossa tuntui, että parhaimmat numerot saivat juuri nämä himoliikkujat, jotka pallopeleissä päsmäröi ja huusi pää punaisena ujoimmille luokkatovereille. Jos ysiä tavoittelet niin ei muuta kuin oot asenteella "vittu väistykää muut oon paras kaikessa, nuolkaa mun persettä".
Hei, pitääpä koittaa!! :::D
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Yläasteella ja lukiossa tuntui, että parhaimmat numerot saivat juuri nämä himoliikkujat, jotka pallopeleissä päsmäröi ja huusi pää punaisena ujoimmille luokkatovereille. Jos ysiä tavoittelet niin ei muuta kuin oot asenteella "vittu väistykää muut oon paras kaikessa, nuolkaa mun persettä".
Meillä ainakaan kukaan tällainen tapaus ei saanut mitään kasia parempaa vaikka taidot olisi olleet 10 luokkaa.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,565
Reaktioarvo
6,478
Riippuu ihan opettajasta. Ite sain seiskaluokan jouluna liikunnasta kympin ku opettaja oli semmone tosi ihana ihminen muutenki ja aina näkee kaikessa jotaki positiivista
Toki se numero sit laski ysiin ku opettaja vaihtu liikunnassa :D Mut siis ite en ees harrasta mittää erityisempää liikuntaa enää. Mut oon vaan ollu aina aktiivinen tunneilla, vieny tavaroita ja kannustanu muita ja esim peleissä pelannu vaa nii hyvin ku vaan voin osata. Oon ite asiassa aika hyväki niissä just sen takii ku koulussa pelattiin niin palijon :DD
 
Ylös Pohja