AMK Mulle iskeny kauhee paniikki yhteishausta tai siitä etten

AMK, ammattikorkeakoulu.

Tvruutujalämminsyli

Asiantuntija
Liittynyt
15.2.2021
Viestejä
330
Reaktioarvo
137
koskaan pääse opiskelemaa unelma-ammattiini, joka nyt tuppaa olemaan ensihoitaja. Valmistuin lukiosta nyt keväällä iha ok arvosanoin tilanteeseeni verrattuna. Hain maaliskuussa kouluun, tein valintakokeen, en päässyt lähellekkään. Nyt en hakenut opiskelemaan. Mietin et pitäiskö alkaa jo nyt lukemaan ensi kevään kirjotuksiin parantaen arvosanojani, jotta olisi joskus mahdollisuus päästä opiskelemaan? Ahdistaa hirveesti tää, jos en pääse koskaan opiskelemaan ):
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Voi ei ei sitä kannata ihan älyttömästi ahdistua:( onko sulla siis osa kirjotuksista kirjoittamatta?
Mäkin haluaisin ensihoitajaksi niin mitä siellä kokeessa ees kysytään?
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
oon aika samanlaises tilantees ku sä D: vaan sil erol et valmistuin 2019 lukiost ja oon aika lail menny sumussa siit lähtien ehheh

mut kelasin myös mennä kevääl kirjottamaan pari ainetta uudestaan. aattelin et ainaki joulun aikoihi vois jo alottaa opiskelun, mut en tiedä oisko melkee parempi alottaa jo nyt... toisaalt jos alottais jo, ni sit sais iha rauhas käydä kaikkii materiaalei läpi D: ahistaa itseäki kieltämät, ku pelkään etten koskaa pääse lukee filosofiaa ;__; aina on kuitenki joku, kel on paremmat arvosanat ja niit o hyväs lykys vai kui monta ja AAAAAAAAAAAA
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Mut ainahan sitä vois yrittää just opiskella ni jos pääset paremmin arvosanoin kirjotuksista läpi?
Voiko valmistumisen jälkeen muuten vielä uusia?
 

Tvruutujalämminsyli

Asiantuntija
Liittynyt
15.2.2021
Viestejä
330
Reaktioarvo
137
Voi ei. :( Mutta älä luovu toivosta. Ja kouluja, missä voi opiskella ensihoitajaksi, on kuitenkin muistaakseni useita. Kannattaa vaikka mennä tämmöselle valmennuskurssille josko siitä olis apua: https://www.valmennuskeskus.fi/valm...oitoala/miksi-valmennuskurssille?cookies=full
Kyl tää aika turhauttavalta tuntuu, valintakokees sain pisteit noin 39 ja Alin hyväksytty oli joku 70 muistaakseni ): Jos olis ylimääräistä rahaa nii menisin valmennukseen, mut ei oo ):
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
Mut ainahan sitä vois yrittää just opiskella ni jos pääset paremmin arvosanoin kirjotuksista läpi?
Voiko valmistumisen jälkeen muuten vielä uusia?
voi nykyään! löysin tällasen ytl:n sivuilta:

"Jos tutkinnon suorittaminen on kesken, kokelas saa uusia hylätyn kokeen kolme kertaa seuraavan kolmen tutkintokerran aikana. Jos kokelas on jo valmistunut ylioppilaaksi, hylätyn kokeen saa uusia niin monta kertaa kuin haluaa. Kaikki kokelaat voivat uusia hyväksyttyjä kokeitaan rajattomasti."
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
voi nykyään! löysin tällasen ytl:n sivuilta:

"Jos tutkinnon suorittaminen on kesken, kokelas saa uusia hylätyn kokeen kolme kertaa seuraavan kolmen tutkintokerran aikana. Jos kokelas on jo valmistunut ylioppilaaksi, hylätyn kokeen saa uusia niin monta kertaa kuin haluaa. Kaikki kokelaat voivat uusia hyväksyttyjä kokeitaan rajattomasti."
Ahaa aivan joo no mut toihan on tosi hyvä!
Miten toi "rajattomasti uusiminen" toimii jos kerran piti saada kirjotettya kaikki kolmella kirjotuskerralla?
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
Ahaa aivan joo no mut toihan on tosi hyvä!
Miten toi "rajattomasti uusiminen" toimii jos kerran piti saada kirjotettya kaikki kolmella kirjotuskerralla?
hmm, tossa ku mietin ni tarkottaakohan se sitä, että pitää saada kolmella kirjotuskerralla hyväksytysti tutkinto suoritettua tai jitakin? ja sit voi uusia niit kokeita millon vaa haluaa sillon ku ne uusittavat aineet kirjotetaan. tai niinku esim. jos on kirjottanu kevääl ni sit voi uusii syksyl jos sillon kirjottaa viel ylipäätään tai sit voi uusii joskus 2 v pääst tai jotain D: näin mä järkelisin, en löytäny mistään oikeen sillee selitystä tai sit googlasin väärin

joku paremmin tietävä saa correctaa, tää on tosiaan vaa mu omaa järkeilyy
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
hmm, tossa ku mietin ni tarkottaakohan se sitä, että pitää saada kolmella kirjotuskerralla hyväksytysti tutkinto suoritettua tai jitakin? ja sit voi uusia niit kokeita millon vaa haluaa sillon ku ne uusittavat aineet kirjotetaan. tai niinku esim. jos on kirjottanu kevääl ni sit voi uusii syksyl jos sillon kirjottaa viel ylipäätään tai sit voi uusii joskus 2 v pääst tai jotain D: näin mä järkelisin, en löytäny mistään oikeen sillee selitystä tai sit googlasin väärin

joku paremmin tietävä saa correctaa, tää on tosiaan vaa mu omaa järkeilyy
No siis en tiiä ku mä luulin et uusinnatki pitää sisältyä tohon kolmeen kertaan mut eihän se oo sit millään muotoa rajattomasti?
 

Haamukaapu

Kokenut
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
131
Reaktioarvo
155
Ahaa aivan joo no mut toihan on tosi hyvä!
Miten toi "rajattomasti uusiminen" toimii jos kerran piti saada kirjotettya kaikki kolmella kirjotuskerralla?
Jos olen tajunnut oikein, hylättyjä kokeita voi uusia rajattomasti kunhan ne ovat ylimääräisiä, eikä lakin saaminen riipu niistä. Ylioppilaaksihan pääsee vain yo-tutkinnon suoritettuaan, mikä tarkoittaa sitä, että pakolliset ovat kirjoitettuna (ja niistä on päässyt läpi) kolmen tutkintokerran aikana. Ja olennaisesti uusiminen koskee vain jo suoritettuja kokeita, tosin tietääkseni hylättyä uusiessa voi vaihtaa laajan kokeen lyhyempään (esim. pitkän matematiikan vaihto lyhyeen)
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
No siis en tiiä ku mä luulin et uusinnatki pitää sisältyä tohon kolmeen kertaan mut eihän se oo sit millään muotoa rajattomasti?
aa kappas, luin uudestaan ton minkä laitin ytln sivuilta 😂 eli näköjään hylätty (pakollinen?) koe, ni sen voi uusia kolme kertaa kolmen kirjotuskerran aikana, jos siis tutkinnon suorittaminen on viel kesken. mut suorituksen jälkeen saa uusia niin paljon ku haluaa ilmeisesti?
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
aa kappas, luin uudestaan ton minkä laitin ytln sivuilta 😂 eli näköjään hylätty (pakollinen?) koe, ni sen voi uusia kolme kertaa kolmen kirjotuskerran aikana, jos siis tutkinnon suorittaminen on viel kesken. mut suorituksen jälkeen saa uusia niin paljon ku haluaa ilmeisesti?
Jos olen tajunnut oikein, hylättyjä kokeita voi uusia rajattomasti kunhan ne ovat ylimääräisiä, eikä lakin saaminen riipu niistä. Ylioppilaaksihan pääsee vain yo-tutkinnon suoritettuaan, mikä tarkoittaa sitä, että pakolliset ovat kirjoitettuna (ja niistä on päässyt läpi) kolmen tutkintokerran aikana. Ja olennaisesti uusiminen koskee vain jo suoritettuja kokeita, tosin tietääkseni hylättyä uusiessa voi vaihtaa laajan kokeen lyhyempään (esim. pitkän matematiikan vaihto lyhyeen)
No joo siis en kyllä yhtään tiiä miten tuo toimii
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Kyl tää aika turhauttavalta tuntuu, valintakokees sain pisteit noin 39 ja Alin hyväksytty oli joku 70 muistaakseni ): Jos olis ylimääräistä rahaa nii menisin valmennukseen, mut ei oo ):
Aaa. :( Joo, maksaahan toi tosiaan jonkin verran ja vähän mietinki, et onko varaa laittaa tommoseen, mutta päätin nyt silti laittaa sen linkin. Mutta kannattaa varmaan vaan harjotella. Ne pääsykokeet oli varmaan tosi vaikeat! Etkä oo ainut, joka ei päässyt, koska noihin on varmaan paljon hakijoita.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
jäikö sulla kiinni siis siitä amk-valintakokeesta vai onko ensihoitajilla vielä jokin omansa? jos tiedät mistä sulla jäi pisteitä puuttumaan siinä amk-kokeessa niin sinuna mä kertailisin sitä ihan ajan kanssa. jos sulla on rahaa ylimääräistä niin suosittelen kans avoimessa käymään sote-alan kursseja, koska niistä saa vähän suuntaa siihen että mitä siellä opiskellessa sit pitää oikeasti handlata. :)

en tiedä onko ensihoitajaa edes syksyn yhteishaussa mut jos et nyt pääse keväällä niin ehdottomasti hakemaan sit syksyllä! syksyllä on hakijoita paljon vähemmän kuin keväällä ja siks pisterajatkin on matalammat. mä hain itse just nyt sotelle syksyn yhteishaussa ja siinä missä viime kevään todistuspisterajojen kanssa tekis tiukkaa niin viime syksyn pisteillä menisin sisälle heittämällä jos olisin ensikertalainen. enkä oo siis kirjoittanut matikkaa ollenkaan eli multa vieläpä puuttuu yks aine kokonaan.

ja siis mä en kyllä lähtis enää korottelemaan, vaan keskittyisin ennemmin siihen pääsykokeessa pärjäämiseen. toki jos koet että sulla on voimia sekä kirjoitusten uusimiseen että vaikkapa matikan ja englannin kertailuun koetta varten niin sithän voit tehdä molemmat.

yks vaihtoehtohan on kanssa sit kokonaan yrittää sisään avoimen ammattikorkean kautta, mut ne paikat on kilpailtuja ja rahaahan se vaatii. mut jos toi on oikeasti sun unelma niin en luopuis yhden haun jälkeen kun reittejä kuitenkin on useita.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Mullakin on sama tilanne opiskelupaikan suhteen. Oon tässä viime keväästä lähtien pyrkinyt hakee opiskelemaan graafista suunnittelua korkeakouluun, ja taidealoille on hyvin vaikee päästä sisään. En siis sisään päässyt, ja oon tällä hetkellä kansanopistossa. Kansanopisto-opiskeluista huolimatta kuumottaa sikana, onnistaako mua lainkaan ensi keväänä. :/

Ja jos et tällä hetkellä työskentele tai opiskele missään, niin kannattaa ehdottomasti mennä ensi keväänä uusimaan ylppärit, jos on halua siihen. Jos arvosanoja saat korotettua hyvin, niin voit ensi keväänä hakea opiskelemaan todistusvalinnalla. :) Mä itse taidealoihin pyrkivänä pystyn hakee kouluun vain pääsykokeilla. Toisaalta mulla meni ylppärit aikalailla päin persettä, ettei todistusvalinnasta olisi ollut mulle hyötyä. :D
 
Ylös Pohja