olen päättänyt lopettaa ylimääräisen puhumisen

Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
oon tosi puhelias, helposti innostuva ja sosiaalinen. oon koko elämäni saanut kuulla kavereilta, vanhemmilta, kumppaneilta, opettajilta ja oikeastaan kaikilta muiltakin siitä, että "huudan koko ajan", en oo ikinä hiljaa ja kuulemma oon myös tmi suurimman osan ajasta. yläasteella mut laitettiin yhdessä aineessa johonkin ongelmaryhmään ihan vain sen takia että puhuin niin paljon. en oo ilkeä, vaan tykkään esim kysellä muiden kuulumisia, kertoa vastaavasti omiani, kerron mitä oon lukenut tai nähnyt jossain ja niin edelleen. uskonnon tunnilta lensin ysillä ulos koska nauroin toisen ihmisen vitsille. ala-asteen lopulla paras kaveri tunki mun suun täyteen lunta, koska se ei jaksanut enää kuunnella mua.

tänään sitten päätin vihdoin että lopetan puhumisen. rakastan sitä, mutten jaksa enää saada jatkuvasti paskaa niskaan sen takia. tästä lähtien on vain minä ja ajatukseni. wish me luck
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Ei itseä kannata yrittää muuttaa muiden mieliksi. Mä oon turhan puhelias mutta mulla on myös selektiivinen mutismi eli puhun aina joko liikaa tai liian vähän, kokemuksella sanon että molemmista saa yhtä paljon negatiivista palautetta.
Jes elikkä samaistun.
Kahestaan ollessa puhun ja pälpätän ja jos on useempi ni joko yritän sanoa jotai hauskaa-> unohan jonku sanan ja siitä jutusta häviää se hauskuus ku muut vaan tuijottaa että mitä vittua ja mä yritän selittää sitä sanaa ja lopulta luovutan ku en löydä sitä tai oon käyttäny liikaa aikaa. Tai sit oon vaan hiljaa ja kuuntelen
 

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
33,808
Reaktioarvo
2,892
Itse testattu, en onnistunut. Jos onnistut niin tarjoan jotain!
Itekin yrittänyt monesti olla hölisemättä varsinkin ihastuksistani kun ketään ei kiinnosta mutta eipä se paljoa toiminut. No nyt sitten kun en enää edes uskalla jutella kamuille ihastuksista (koska pelkään vähättelyä) niin nyt ne aina silloin tällöin kyselee multa niistä :D että kai niitä kiinnostaa tiettyyn pisteeseen asti mutta viimeksikään en oikein uskaltanut vastata kaverin kysymykseen koska tosiaan kai mä sitten sitä vähättelyy pelkäsin
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Mä en yleensä puhu paljoa ja en juuri koskaan vieraiden seurassa, koska silloin mulla menee joko sanat sekaisin tai unohdan jonkun sanan tai en tiiä mitä pitäisi sanoa. Osaan kyllä vastata kysymyksiin jotenkin tai perus "joo", "niin", "okei" jne. Yleensä keskusteluista tulee kiusallisia ja yksipuolisia, koska yleensä en osaa vastata edes jatkokysymyksillä. Sun kaltaiset ystävälliset ja puheliaat ihmiset on kuitenkin mun mielestä just ihania. Mua ei haittaa jos on vähän kovaääninen ja nauraa paljon. Luokassa tulee jotenkin turvallinen ja kiva olo, kun joku puhuu ja on sellainen eläväinen tunnelma, koska tykkään kuunnella keskusteluita. Oon joskus jutellut sellaisen puheliaan tyypin kanssa ja sen kanssa ei tullut niin helposti kiusallisia tilanteita, vaikka en aina osannutkaan jatkaa keskustelua. Hän tuntui olevan ihan ok sen kanssa, että en itse ollut puhelias ja tykkäsin kuunnella, kun hän kertoi omia juttujaan. Tietysti ymmärrän myös sen, että joitakin se voi häiritä, mutta mun mielestä sun ei kannata muuttaa itseäsi muiden mielipiteiden takia. Ehkä esim, koulussa luokassa (tai muissa vastaavissa tilanteissa) kannattaa yrittää olla välillä hiljempaa jos on sellainen tilanne, että puhuminen saattaa joitakin häiritä, mutta muuten on aina parempi olla vaan oma itsensä. (:
 

Meikävaan

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,726
Reaktioarvo
2,673
Itekin yrittänyt monesti olla hölisemättä varsinkin ihastuksistani kun ketään ei kiinnosta mutta eipä se paljoa toiminut. No nyt sitten kun en enää edes uskalla jutella kamuille ihastuksista (koska pelkään vähättelyä) niin nyt ne aina silloin tällöin kyselee multa niistä :D että kai niitä kiinnostaa tiettyyn pisteeseen asti mutta viimeksikään en oikein uskaltanut vastata kaverin kysymykseen koska tosiaan kai mä sitten sitä vähättelyy pelkäsin
No TÄÄ pidän turpani tukossa niistä, varsinkin niille ketkä tiedän etteivät jaksa kuunnella :D
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,839
Reaktioarvo
2,378
Mä olen puhelias silloin jos saan puhua jostain kiinnostukseni kohteesta mutta se puhe on aika yksipuolista kun moniakaan ei kiinnosta mitä mulla on sanottavaa....Mutta ei siinä nyt välttämättä ole mitään pahaa, jos on puhelias, kunhan antaa myös toisille suunvuoron.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
itellä aikalailla samoja piirteitä, mutta ei oo ehkä ihan noin paljoa tullu paskaa niskaan D: ei tässä mielestäni oo mitään pahaa, kunhan antaa muidenkin puhua välillä. tosin itelle tulee välillä kiusallinen olo, kun en välttämättä tajua että olen äänekäs tai puhun paljon. tulee sellanen häpeä ja huonommuuden tunne, kun oon saanu kuulla olevani ärsyttävä tän takia / pelkään että ärsytän muita, vaikka se on vaan miun ominaisuus jolle en oikein voi mitään. fakta kuitenkin on se ettei itteensä kannata lähtee muuttamaan muiden takia.
 
Ylös Pohja