Yliopisto Onko joku onnistunut valmistumaan yliopistosta pitämättä esitelmiä?

Yliopisto, korkeakoulu.

Salticid

Harjoittelija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
7
Reaktioarvo
4
Muuten saattaisi mielenterveys olla siinä kunnossa että voisi miettiä opiskelun jatkamista mutta on ihan fakta että mitään esitelmiä en tule pitämään. Maisterivaiheessa olisi nähdäkseni kaksi pakollista englanniksi pidettävää esitelmää. Toinen jollain random kurssilla jonka vetäjä ilmeisesti ihan vaan sadistisuuttaan haluaa pakottaa sellaiseen ja toinen on graduesitelmä joka tietääkseni on aika standardijuttu. Kannattaako edes yrittää kysellä jotain korvaavia suoritusmahdollisuuksia vai jatkanko vaan suosiolla tätä luuserielämää?
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
se on aika ikävä fakta, mut joskus on opittava pitämään esitelmiä yms muiden eessä. ymmärrän kyl et mielenterveys tulee tos eteen, itellä kans on vaikee esiintyy, mut joskus on vaa pakko esiintyy. veikkaan et sun pitää joskus työelämässäki esiintyy.
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Voihan sitä kysyä. Onhan se yliopistollekin etu, että mahdollisimman moni valmistuu.
 

Salticid

Harjoittelija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
7
Reaktioarvo
4
se on aika ikävä fakta, mut joskus on opittava pitämään esitelmiä yms muiden eessä. ymmärrän kyl et mielenterveys tulee tos eteen, itellä kans on vaikee esiintyy, mut joskus on vaa pakko esiintyy. veikkaan et sun pitää joskus työelämässäki esiintyy.
Sä aliarvioit mun halua välttyä esiintymiseltä. Vaihtoehdot ainakin tällä hetkellä on siis että joko mä valmistun ilman esitelmien pitämistä tai sitten en valmistu ollenkaan. Ja vastaavasti joko mä oon sellasissa töissä missä ei tarvitse esiintyä tai sitten en ole töissä ollenkaan. Tähän mennessä oon ollut muistakin syistä siinä uskossa että en valmistu enkä tule tekemään töitä mutta nyt kun korona on näköjään pakottanut kurssit kokonaan etäopetukseen niin ajattelin että voisihan sitä opiskelua ehkä kokeillakin taas. Mutta enpä nyt sitten tiedä onko siinä loppujen lopuksi mitään pointtia jos en kuitenkaan pysty valmistumaan.

pyydä resepti diapamiin lääkäriltä
Toimiiko tää oikeasti? Määrääkö lääkärit muka bentsoja tollasilla perusteilla ja auttaako ne tarpeeksi?

Voihan sitä kysyä. Onhan se yliopistollekin etu, että mahdollisimman moni valmistuu.
Niin. Vasta-argumentti siihen vaan on se että yliopistolla on myös velvollisuus varmistaa että sieltä valmistuvilla on tutkintoa vastaavat taidot. Monet on epäilemättä sitä mieltä että valmius pitää esitelmiä kuuluu niihin taitoihin.

Mun opiskelualalla esiintymistä on ollut melko paljon ja jokaisella kerralla olen pelännyt, mutta myös selvinnyt.
Kyllä mäkin oon pitänyt esitelmiä ja selvinnyt niistä ainakin ulkopuolisen näkökulmasta ihan hyvin. Mut oon vaan täysin kyllästynyt siihen stressin määrään mitä ne mulle aiheuttaa enkä mä aio hyväksyä sellaista enää osaksi mun elämää. Ennen mä en tiedostanut että mulla on muitakin vaihtoehtoja kuin vain kestää se että tollaset asiat kuuluu mun elämään vaikka ne tuntuisi miten pahalta.
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
Sä aliarvioit mun halua välttyä esiintymiseltä. Vaihtoehdot ainakin tällä hetkellä on siis että joko mä valmistun ilman esitelmien pitämistä tai sitten en valmistu ollenkaan. Ja vastaavasti joko mä oon sellasissa töissä missä ei tarvitse esiintyä tai sitten en ole töissä ollenkaan. Tähän mennessä oon ollut muistakin syistä siinä uskossa että en valmistu enkä tule tekemään töitä mutta nyt kun korona on näköjään pakottanut kurssit kokonaan etäopetukseen niin ajattelin että voisihan sitä opiskelua ehkä kokeillakin taas. Mutta enpä nyt sitten tiedä onko siinä loppujen lopuksi mitään pointtia jos en kuitenkaan pysty valmistumaan.


Toimiiko tää oikeasti? Määrääkö lääkärit muka bentsoja tollasilla perusteilla ja auttaako ne tarpeeksi?


Niin. Vasta-argumentti siihen vaan on se että yliopistolla on myös velvollisuus varmistaa että sieltä valmistuvilla on tutkintoa vastaavat taidot. Monet on epäilemättä sitä mieltä että valmius pitää esitelmiä kuuluu niihin taitoihin.


Kyllä mäkin oon pitänyt esitelmiä ja selvinnyt niistä ainakin ulkopuolisen näkökulmasta ihan hyvin. Mut oon vaan täysin kyllästynyt siihen stressin määrään mitä ne mulle aiheuttaa enkä mä aio hyväksyä sellaista enää osaksi mun elämää. Ennen mä en tiedostanut että mulla on muitakin vaihtoehtoja kuin vain kestää se että tollaset asiat kuuluu mun elämään vaikka ne tuntuisi miten pahalta.
mulla on tosi paha sosiaalisten tilanteitten pelko ja tiiän kyllä kuinka kova se halu välttyä esiintymiseltä voi olla. mut kuten sanoin, se on vaa ikävä fakta et ikuisuuksiin sitä ei just voi paeta. en toki tiiä millaselle alalle oot kouluttautumas, mut hyvin monella alalla tarvii olla ees jonku verran jossain määris esillä. toivottavasti sulla on apua tähä stressiahistuneisuutee esittelyihi liittyen, vois auttaa. siitä ei oikee opi pois ku altistamalla itteensä sille.
 

Salticid

Harjoittelija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
7
Reaktioarvo
4
mulla on tosi paha sosiaalisten tilanteitten pelko ja tiiän kyllä kuinka kova se halu välttyä esiintymiseltä voi olla. mut kuten sanoin, se on vaa ikävä fakta et ikuisuuksiin sitä ei just voi paeta. en toki tiiä millaselle alalle oot kouluttautumas, mut hyvin monella alalla tarvii olla ees jonku verran jossain määris esillä. toivottavasti sulla on apua tähä stressiahistuneisuutee esittelyihi liittyen, vois auttaa. siitä ei oikee opi pois ku altistamalla itteensä sille.
No voihan sitä paeta ikuisuuksiin. Ei tässä maailmassa juuri muu ole pakollista kuin kuoleminen. Täytyy vain olla valmis luopumaan tarpeeksi paljosta mutta sen mä olen hyväksynyt jo ajat sitten.

Ja kyllä tähän jonkinlaista apua on suunnitteilla mutta en oo erityisen toiveikas että siitä olis hirveästi hyötyä.
 

aarre

Uusi
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
63
Reaktioarvo
48
et voi suorittaa kandi- etkä graduseminaareja etkä meillä myöskään virkamiesruotsia, jos kieltäydyt puhumasta muiden kuullen. melkein myös kaikki muut kurssit sisältävät esitelmiä ja en tiedä niistä kyllä juuri kenenkään luistaneen.

humanistinen ala eli ei edes mikään erityisen sosiaalisena pidetty.
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
No voihan sitä paeta ikuisuuksiin. Ei tässä maailmassa juuri muu ole pakollista kuin kuoleminen. Täytyy vain olla valmis luopumaan tarpeeksi paljosta mutta sen mä olen hyväksynyt jo ajat sitten.

Ja kyllä tähän jonkinlaista apua on suunnitteilla mutta en oo erityisen toiveikas että siitä olis hirveästi hyötyä.
no mutta se loputtomiin pakeneminen ei vaan oo pitkällä tähtäimellä hyödyks. mä en mitenkään ilkeesti sulle tästä siis täs keskustelus oo puhunu ja toivon et en myöskää ilkeeltä oo vaikuttanu. ja jos oon nii oon pahoillani.

mut siis mä oon just sellane et välttelen esiintymistä iha viimiseen asti, mutta mä yritän vierottautuu siitä terapian ja kavereitten tuen avulla pois. mä oon myös ihan pienestä asti halunnu opettajaks ja nyt ku oon yliopistoon päässy ja se haave on mahollista saavuttaa nii en ite halua luovuttaa.

lämpimästi oikeesti suosittelen sitä apua kokeilemaa. et tiiä onko siitä apua ennen ku kokeilet.
 

Salticid

Harjoittelija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
7
Reaktioarvo
4
no mutta se loputtomiin pakeneminen ei vaan oo pitkällä tähtäimellä hyödyks. mä en mitenkään ilkeesti sulle tästä siis täs keskustelus oo puhunu ja toivon et en myöskää ilkeeltä oo vaikuttanu. ja jos oon nii oon pahoillani.

mut siis mä oon just sellane et välttelen esiintymistä iha viimiseen asti, mutta mä yritän vierottautuu siitä terapian ja kavereitten tuen avulla pois. mä oon myös ihan pienestä asti halunnu opettajaks ja nyt ku oon yliopistoon päässy ja se haave on mahollista saavuttaa nii en ite halua luovuttaa.

lämpimästi oikeesti suosittelen sitä apua kokeilemaa. et tiiä onko siitä apua ennen ku kokeilet.
Et oo vaikuttanut ilkeeltä. Ja tiiän kyllä että mun viestit varmaan kuulostaa aika tylyiltä. En oo muutenkaan kuin esiintymisen osalta mikään maailman taitavin sosiaalisissa suhteissa tai ei-negatiivisten tunteiden ilmaisemisessa. Mut kyllä mä arvostan sitä että sä yrität auttaa.
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
Et oo vaikuttanut ilkeeltä. Ja tiiän kyllä että mun viestit varmaan kuulostaa aika tylyiltä. En oo muutenkaan kuin esiintymisen osalta mikään maailman taitavin sosiaalisissa suhteissa tai ei-negatiivisten tunteiden ilmaisemisessa. Mut kyllä mä arvostan sitä että sä yrität auttaa.
joo hei en mäkään oo, mut siihe oppii pikku hiljaa ku vaa uskaltaa sitä apuu ottaa vastaan.
 

franco

lisäpaino ukko
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
42
Reaktioarvo
48
Toimiiko tää oikeasti? Määrääkö lääkärit muka bentsoja tollasilla perusteilla ja auttaako ne tarpeeksi?
määrää jos oikeasti tarvitsee. itselle määrättiin juurikin esiintymisjännitykseen diapamia ja kyllä se auttaa.
 

salisbury

nettimuumio
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
462
Itselle helpotti esitelmien pitämisessä heittää pari vitsiä sekaan, niin sai porukan ja itsensä rentoutumaan. En kyllä tiiä, saako yliopistossa paljon vitsailla :D Mutta joku pieni kevennys vois varmasti auttaa ennen sen esitelmän alotusta tai vaikka pieni small talk opettajan tai kanssaopiskelijoiden kanssa ennen esitystä.

Myös veden/teen/kahvin juominen samalla vois auttaa rentoutumaan, kun voi ottaa semmosia muutaman sekunnin taukoja. Tai sit vois hipistellä jotain kynää tai pompulaa sormissa, niin saa jotain muutakin tekemistä. Parasta ois vaan ottaa rauhassa ja ajatella, ettei haittaa, vaikka vähän rykien lähtee käyntiin esitys.

Kannattaa myös keskustella opettajan kanssa, olisko hänellä jotain vinkkejä tai apua. Et varmasti ole ensimmäinen esiintymispelosta kärsivä hänen opetuksessaan !
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,691
määrää jos oikeasti tarvitsee. itselle määrättiin juurikin esiintymisjännitykseen diapamia ja kyllä se auttaa.
sanoisin että aika harva määrää varsinkin jos ei ole hoidon piirissä tai muita mt-ongelmia. voihan jotkut kyllä määrätäkin, opamoxia saisi varmasti vielä helpommin vaikka sitäkään ei ihan kuka tahansa saa.
 

rätvänä

Asiantuntija
Liittynyt
10.2.2021
Viestejä
222
Reaktioarvo
317
Jonkin verran ollaan mun kokemukseni mukaan valmiita joustamaan, mut ei esiintymisiä saa vältettyä kokonaan. Kielikurssien ja vastaavien kanssa puheen pitäminen on ollut sallittua ns. istumapaikalta ilman että tarvitsee mennä ryhmän eteen puhumaan, esiintymisajoissa annetaan vähän anteeksi ja niin päin pois. Kandi- ja graduesitelmiä tuskin voi jättää täysin tekemättä, mutta kannattaa tosiaan kysellä niitä mahd. erityisjärjestelyjä.

Lisäksi esiintymisjännitykseen erikoistuneita kursseja on jonkin verran, mm. yleisen puheviestinnän voi useimmilla aloilla korvata esiintymisvarmuuskurssilla, jossa huomioidaan psyykkinen kuormittavuus vähän paremmin. Toi saattaa toki olla yliopistokohtaistakin, mutta todennäköisesti ei, kun oon törmännyt jo parissa paikassa.

Toimiiko tää oikeasti? Määrääkö lääkärit muka bentsoja tollasilla perusteilla ja auttaako ne tarpeeksi?

Aika todennäköisesti joo, kun kyse on ongelmasta joka noin vahvasti vaikuttaa toimintakykyyn. Toisaalta noiden kanssa osataan olla ihan älyttömän nihkeitä välillä, riippuu aika paljon lääkäristäkin siis. Varmaan ensin tarjotaan beetasalpaajaa (joka siis auttaa fyysisiin oireisiin, ts. sydämentykytykseen ja vastaaviin), mutta kun painottaa että nimenomaan henkinen puoli on se ongelma ja vaarantaa valmistumisen, niin eiköhän ainakin Opamoxia saa. Kannattaa ehkä ottaa etukäteen ylös joitakin perusteluja ja korostaa että noita on tarkoitus käyttää vain satunnaisesti. Jos tuntuu ettei oksatsepaami vaikuta, niin sitten voi juosta saman kierroksen uudestaan ja ehdottaa vähän vahvempaa rauhoittavaa.

Oon itsekin nyt opiskelukyvytön mm. ahdistuksen takia, joten tajuan miltä tuntuu kun jokin ensisilmäyksellä normaalilta vaikuttava velvoite vie aivan älyttömän paljon energiaa. On ihan ymmärrettävää että mieluummin luovut asioista kuin kärsit suhteettomasti, mutta silti sanoisin että jos sulla muilta osin on jaksamista opiskella, niin älä polta siltoja ennen kuin oot käynyt kaikki vaihtoehdot läpi.
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,119
Reaktioarvo
886
Aika todennäköisesti joo, kun kyse on ongelmasta joka noin vahvasti vaikuttaa toimintakykyyn. Toisaalta noiden kanssa osataan olla ihan älyttömän nihkeitä välillä, riippuu aika paljon lääkäristäkin siis. Varmaan ensin tarjotaan beetasalpaajaa (joka siis auttaa fyysisiin oireisiin, ts. sydämentykytykseen ja vastaaviin), mutta kun painottaa että nimenomaan henkinen puoli on se ongelma ja vaarantaa valmistumisen, niin eiköhän ainakin Opamoxia saa. Kannattaa ehkä ottaa etukäteen ylös joitakin perusteluja ja korostaa että noita on tarkoitus käyttää vain satunnaisesti. Jos tuntuu ettei oksatsepaami vaikuta, niin sitten voi juosta saman kierroksen uudestaan ja ehdottaa vähän vahvempaa rauhoittavaa.
Näin. Sain itse beetasalpaajia eikä ne auttanut tuohon henkiseen jännitykseen. Pidin esityksen ja vaikka en itse tärissyt, niin äänestäni huomasi erittäin korkean jännityksen. Saatanan saatana.

Eli nolottaa taas aivan perkeleesti kun olen onnistunut tekemään itsestäni pellen. Huomasin miten muut säälivät mua esitykseni aikana. Ei vaan pysynyt kasetti kasassa. Esitys meni vituiks ensimmäisillä metreillä.
 
Ylös Pohja