Keho Onko kellään mitään apua tähän D:

Keskiyö

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
244
Reaktioarvo
258
oon ollu hereillä jo tunnin, vaihdoin kuukupin illalla, heräsin 4 tunnin päästä kun se vuosi yli mutta onneksi oli side, vaihdoin ne ja menin nukkumaan. Sit heräsin taas 4 tunnin päästä samaan asiaan eikä enää tule uni, päivällä joudun vaihtamaan ja tyhjentämään parin tunnin välein -__- onko kellään mitään ideaa että oisko joku ruoka, tekeminen tai muu joka vähentäis mun vuotoa sillä tää on ihan hemputin rasittavaa ja hirveetä, kiitos
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
En oikein osaa sanoa, millä saisit vähennettyä vuodon määrää kotikonstein. Kannattaa keskustella lääkärin tai terveydenhoitajan kanssa. Jos kuukautisvuodon runsaus haittaa elämää, sitä voidaan korjata esimerkiksi e-pillereillä.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,596
Reaktioarvo
6,502
Mulla itellä ainaki kuukautisten runsaus on nyt vähentyny ku oon ruvennut syömään rautaa ku sain raudanpuutediagnoosin (ärsyttävän kuulonen sana)...
Mut kannattaa ehkä kysyy joltakin terveydenhoitajalta tai muulta et mikä vois auttaa menkkojen runsauteen ja mistä se runsaus ylipäätään voi johtua
(Eikö e-pillerit ainaki auttais?)
 

Keskiyö

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
244
Reaktioarvo
258
Mulla itellä ainaki kuukautisten runsaus on nyt vähentyny ku oon ruvennut syömään rautaa ku sain raudanpuutediagnoosin (ärsyttävän kuulonen sana)...
Mut kannattaa ehkä kysyy joltakin terveydenhoitajalta tai muulta et mikä vois auttaa menkkojen runsauteen ja mistä se runsaus ylipäätään voi johtua
(Eikö e-pillerit ainaki auttais?)
Mä oon yrittänyt syödä nyt enemmän rautaa ja katon vaikuttaako se siihen määrään, asiaa ei helpota että oon kasvissyöjä :|
e-pillereitä oon myös miettinyt mutta kasvan vielä vähän ja muutenkin yritän välttää lääkkeitä, taidan tarttua siihen vanhempana jos tää ei hellitä ja vasta viimeisenä vaihtoehtona D:
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Mä oon yrittänyt syödä nyt enemmän rautaa ja katon vaikuttaako se siihen määrään, asiaa ei helpota että oon kasvissyöjä :|
Tähän sen verran että jos yrität saada ruoasta enemmän rautaa, kannattaa syödä myös runsaasti c-vitamiinia, se kun imeyttää sitä rautaa.

Kasvikunnan tuotteista rautaa on etenkin kaikissa (tumman)vihreissä salaateissa ja muissa kasveissa, täysjyvätuotteissa ja joissakin pavuissa. Myöskin kypsentäminen auttaa raudan imeytymiseen, eli esimerkiksi pinaattiletut tai kastikkeeseen kypsennetty nokkonen ovat erittäin hyviä.
 

Keskiyö

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
244
Reaktioarvo
258
Tähän sen verran että jos yrität saada ruoasta enemmän rautaa, kannattaa syödä myös runsaasti c-vitamiinia, se kun imeyttää sitä rautaa.

Kasvikunnan tuotteista rautaa on etenkin kaikissa (tumman)vihreissä salaateissa ja muissa kasveissa, täysjyvätuotteissa ja joissakin pavuissa. Myöskin kypsentäminen auttaa raudan imeytymiseen, eli esimerkiksi pinaattiletut tai kastikkeeseen kypsennetty nokkonen ovat erittäin hyviä.
Kiitos paljon ♡♡♡
 

Dalai_Mama

Uusi
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
65
Reaktioarvo
115
Tähän sen verran että jos yrität saada ruoasta enemmän rautaa, kannattaa syödä myös runsaasti c-vitamiinia, se kun imeyttää sitä rautaa.

Kasvikunnan tuotteista rautaa on etenkin kaikissa (tumman)vihreissä salaateissa ja muissa kasveissa, täysjyvätuotteissa ja joissakin pavuissa. Myöskin kypsentäminen auttaa raudan imeytymiseen, eli esimerkiksi pinaattiletut tai kastikkeeseen kypsennetty nokkonen ovat erittäin hyviä.
Lisäksi kalsium estää raudan imeytymistä, eli kalsiumpitoisia tuotteita (esim. maitotuotteet) kannattaa välttää käyttämästä samanaikaisesti täyden hyödyn saamiseksi. Pari tuntia olisi hyvä pitää väliä.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,596
Reaktioarvo
6,502
Mä oon yrittänyt syödä nyt enemmän rautaa ja katon vaikuttaako se siihen määrään, asiaa ei helpota että oon kasvissyöjä :|
e-pillereitä oon myös miettinyt mutta kasvan vielä vähän ja muutenkin yritän välttää lääkkeitä, taidan tarttua siihen vanhempana jos tää ei hellitä ja vasta viimeisenä vaihtoehtona D:
Joo no toivottavasti kuitenki vähän helpottais D:
Ja totta, ne pillerit ei oo kovin hyvä vaihtoehto jos vielä kasvaa 🤔
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Mä oon yrittänyt syödä nyt enemmän rautaa ja katon vaikuttaako se siihen määrään, asiaa ei helpota että oon kasvissyöjä :|
e-pillereitä oon myös miettinyt mutta kasvan vielä vähän ja muutenkin yritän välttää lääkkeitä, taidan tarttua siihen vanhempana jos tää ei hellitä ja vasta viimeisenä vaihtoehtona D:
Itse hankin e-pillerit koviin kuukautiskipuihin, ja olisin näin jälkikäteen jättänyt ne kokeilematta. Vuosin verta lähes jatkuvasti vähän, eli jouduin käyttämään siteitä koko ajan. Lisäksi koko ajan oli turvonnut olo ja kipujakin oli entiseen malliin. Jätin pillerit pois kun en niistä kokenut hyötyväni, ja oon syönyt ihan tyytyväisenä särkylääkkeitä kuukausittain. Mutta kuka tietää, ehkä e-pillerit sopii siulle tosi hyvin :)
 

Keskiyö

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
244
Reaktioarvo
258
Itse hankin e-pillerit koviin kuukautiskipuihin, ja olisin näin jälkikäteen jättänyt ne kokeilematta. Vuosin verta lähes jatkuvasti vähän, eli jouduin käyttämään siteitä koko ajan. Lisäksi koko ajan oli turvonnut olo ja kipujakin oli entiseen malliin. Jätin pillerit pois kun en niistä kokenut hyötyväni, ja oon syönyt ihan tyytyväisenä särkylääkkeitä kuukausittain. Mutta kuka tietää, ehkä e-pillerit sopii siulle tosi hyvin :)
Kuulostaa ikävältä :( mulla on tosi lievät kivut niin niiden puolesta ei olisi niihin tarvetta ja vuotoa en halua pisaraakaan lisää D:
Ehkä mutta kokeilen niitä jos tää ei vaikka parin vuoden sisällä hellitä D: kyllä varmaan tän vuodon määrän kanssa oppii elämään, käymään tarpeeksi usein vaihtamassa siteet jne. :)
 
Ylös Pohja