Vaatteet Ostatteko pikamuotia?

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Mie ostan D: On huono omatunto tän takia, sillä en todellakaan haluis mitenkään tukea sellasta vaateteollisuutta, jossa rikotaan ihmisoikeuksia ja joka tuhoaa ilmastoa ja vaikka mitä muuta kamalaa. Mutta olen 16 ja en tosiaan tienaa vielä, enkä jotenkin vaan näe itteeni maksamassa vaatteesta montaa kymmentä euroa, vaikka se varmasti viisaampaa oliskin laadun ja eettisyyden kannalta. Tuntuu myös vaikeelta lähteä ettimään mitään muita kun pikamuotivaatteita, sillä ne tuo helposti itsevarman olon ja on tavallaan aina saatavilla, kun asun lähellä kaupungin keskustaa. Ylipäänsä tuntuu ettei mitkään eettisesti tuotetut vaatteet oo oikein miun tyylisiä, monet menee joko mummomallisiks tai sit muuten on sellasia ettei vaan nappaa D:
 

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Mie ostan D: On huono omatunto tän takia, sillä en todellakaan haluis mitenkään tukea sellasta vaateteollisuutta, jossa rikotaan ihmisoikeuksia ja joka tuhoaa ilmastoa ja vaikka mitä muuta kamalaa. Mutta olen 16 ja en tosiaan tienaa vielä, enkä jotenkin vaan näe itteeni maksamassa vaatteesta montaa kymmentä euroa, vaikka se varmasti viisaampaa oliskin laadun ja eettisyyden kannalta. Tuntuu myös vaikeelta lähteä ettimään mitään muita kun pikamuotivaatteita, sillä ne tuo helposti itsevarman olon ja on tavallaan aina saatavilla, kun asun lähellä kaupungin keskustaa. Ylipäänsä tuntuu ettei mitkään eettisesti tuotetut vaatteet oo oikein miun tyylisiä, monet menee joko mummomallisiks tai sit muuten on sellasia ettei vaan nappaa D:
Ostan mutta erittäin harvoin. Emt yleensä H&M vaatteet on mulla kestäny tosi paljon käyttöö. Kirppareilta oon löytäny tosi kivoi vaatteita erittäin edulliseen hintaan. Mut joo kirpparit on aina sellaista metsästämistä ettei ikinä tiiä mitä mahtaa olla myynnissä.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Ostan mutta erittäin harvoin. Emt yleensä H&M vaatteet on mulla kestäny tosi paljon käyttöö. Kirppareilta oon löytäny tosi kivoi vaatteita erittäin edulliseen hintaan. Mut joo kirpparit on aina sellaista metsästämistä ettei ikinä tiiä mitä mahtaa olla myynnissä.
Sama täällä D: En tajua kun jotkut sanoo, että H&M:n vaatteet on todella huonolaatusia ja menee heti pilalle. Miulla ne on ainakin kestäny hyvin, kun taas esim. Prismasta ostamani 30€ maksava hame alko menemään heti rikki. Ja kirpparit on kyllä sinänsä kivoja, mutta täällä melko pienessä kaupungissa ei kauheesti valikoimaa tai niitä kirppareita ole. Aina se on sellasta hakuammuntaa ja yleensä en löydä mitään D: Ja pakko kans sanoa, että kun mummo aina ostelee kirppareilta vähän vaikka ja mitä (se on oikeesti kunnon kirpparihullu :D), niin yllättävän monta kertaa ne on haissu jollekin homeelle tms. D: Hieman tulee sellanen ällö olo jos ostan kirpparilta jonkun vaatteen, kun eihän sitä voi ikinä tietää missä homemökissä se on ollu D:
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,839
Reaktioarvo
2,378
No joo joskus joitain alusvaatteita ja teepaitoja. Niiden nyt ei muutenkaan ole tarkoitus olla käytössä yhtä kauaa kuin joidenkin takkien, farkkujen ja huppareiden niin en viitsi kamalasti satsata ekologisiin alusvaatteisiin tai sukkiin. En muuten mielestäni suosi mitenkään pikamuotia, koska se vaatteen materiaali ei kestä kovin hyväkuntoisena kauaa ja ne vaatteet eivät ole oikein minun tyylisiä. Tosin Lidlissä on mielestäni usein parempaa laatua kuin vaikka bik bokissa tai h&m:ssä.
 

jokuvaan

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
4.4.2021
Viestejä
956
Reaktioarvo
993
vältän parhaani mukaan, mutta alusvaatteet sun muut henk koht asuteet ostan aina näistä perus vaatekaupoista.
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,445
Reaktioarvo
2,334
En juurikaan enää sen jälkeen, kun oma tyyli alkoi rakentua tuossa yläkoulun jälkeen. Ainoastaan New Yorkerista joskus harvoin löytyy jotain kivaa.
Muutenhan minä olen aikamoinen kirpparien kiertäjä, vaikkakaan en sieltäkään yleensä mitään löydä. Ostan mieluummin käytettynä kuin uutena.
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Ostan, kunhan se ei heti mene karsean näköiseksi ja pysyy hyvänä ties kuinka monennen pesun jälkeen. Joitain luottotuotteitakin olen löytänyt, esim. Cubuksen t-paidat ja alusvaatteet. Neuleita tms. en osta halvoista vaatekaupoista, koska aiemman kokemuksen perusteella nukkaa alkaa muodostua heti, ja eräskin paita on melkein käyttämätön kun se menee niin herkästi ryppyiseksi. Flanellejakaan tuskin tulen ostamaan, koska hihat tuppaavat menemään pesun jälkeen aivan haitarille.

Jos vaatteesta näkee jo kaupassa ettei se tule kestämään, niin jätän sen ostamatta ja ostan korkeampaan hintaan jonkun vastaavan laadukkaamman vaatteen. Myös takit ja kengät ostan laadukkaampina, ja täydellisesti istuviin farkkuihin voisin satsata vähän isomman summan. Pakkohan se olisi, koska sellaisia tulee harvoin vastaan.
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Ostan, koska ne on halpoja. Ostan paljon vaatteita myös käytettynä, mutta se on vähän hankalaa allergioiden takia, jos ne on ollut esim. kissan omistajalla tai niissä on voimakkaita hajuja. Teen myös ite vaatteita, mutta kankaat on niin kalliita että ihan kaikkea en viitsi tehdä. Eli välillä on pakko ostaa pikamuotia kun opiskelijabudjetilla ei voi kauheesti ostaa kalliita vaatteita/kankaita xD
 

Oltermanni

𝓐𝓲𝓽𝓸 𝓳𝓪 𝓞𝓲𝓴𝓮𝓪
Liittynyt
13.2.2021
Viestejä
1,225
Reaktioarvo
828
Mie ostan D: On huono omatunto tän takia, sillä en todellakaan haluis mitenkään tukea sellasta vaateteollisuutta, jossa rikotaan ihmisoikeuksia ja joka tuhoaa ilmastoa ja vaikka mitä muuta kamalaa. Mutta olen 16 ja en tosiaan tienaa vielä, enkä jotenkin vaan näe itteeni maksamassa vaatteesta montaa kymmentä euroa, vaikka se varmasti viisaampaa oliskin laadun ja eettisyyden kannalta. Tuntuu myös vaikeelta lähteä ettimään mitään muita kun pikamuotivaatteita, sillä ne tuo helposti itsevarman olon ja on tavallaan aina saatavilla, kun asun lähellä kaupungin keskustaa. Ylipäänsä tuntuu ettei mitkään eettisesti tuotetut vaatteet oo oikein miun tyylisiä, monet menee joko mummomallisiks tai sit muuten on sellasia ettei vaan nappaa D:
Ostan muutenkin vaatteita kaksi tai kolme kertaa vuodessa niin en kyllä. Helpompi ostaa paljon kerralla kuin miettiä jatkuvasti mitä ostaisi.
 

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
776
Reaktioarvo
752
Ennen ostin, en ollut silloin niin tietoinen asioista. Nykyään ostan tai saan vaatteet käytettyinä, mutta voivathan ne silti olla pikamuotia. En tiedä. D:
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Ostan. Valitettavasti. Ei oikein ole rahaa tämän ikäisenä maksaa juurikaan tuota montaa kymppiäD:
En kuitenkaan kauheasti ole viime aikoina ostellut, sillä mulla on tällä hetkellä itselle juuri tarpeeksi vaatteita!
Lisäksi kirpparit on mukavia paikkoja, jos niistä jotain löytää... Itse en kuitenkaan useimmiten mitään ole löytänyt D:
Äidilläni on myöskin ollut samanlainen tyyli & samanlainen kehonrakenne kuin mulla, niin sen joitain "vanhoja" vaatteita on (joskus jos jokin itselle kiva löytyy :D) kivaa kaivella. Tällä hetkellä mun muutamat lemppari housut on juurikin tuollaisia löydöksiä!! :3
 

kuljeskelija

Matkalla
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
888
Reaktioarvo
861
Valitettavasti, tänäänkin. Mulla eikä mun vanhemmilla ei juurikaan ole ylimääräistä vaaterahaa, joten yleensä mun vaatteet haetaan H&Mn alesta tai New Yorkerista. Joskus tilataan nettikirppareilta. Mun on turha haaveillakaan mistään muotivaatteista tai eettisesti tuotetuista monen kympin vaatteista, koska meillä seitsemän euron hattukin voi olla liian kallis. Sen mä sain kuulla tänään, kun pyysin pupuhattua Tokmannilla.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Ostan. Valitettavasti. Ei oikein ole rahaa tämän ikäisenä maksaa juurikaan tuota montaa kymppiäD:
En kuitenkaan kauheasti ole viime aikoina ostellut, sillä mulla on tällä hetkellä itselle juuri tarpeeksi vaatteita!
Lisäksi kirpparit on mukavia paikkoja, jos niistä jotain löytää... Itse en kuitenkaan useimmiten mitään ole löytänyt D:
Äidilläni on myöskin ollut samanlainen tyyli & samanlainen kehonrakenne kuin mulla, niin sen joitain "vanhoja" vaatteita on (joskus jos jokin itselle kiva löytyy :D) kivaa kaivella. Tällä hetkellä mun muutamat lemppari housut on juurikin tuollaisia löydöksiä!! :3
Miulla kans tuo raha on yks suurimmista syistä D: Jos löytäsin kirppareilta vaatteita niin varmasti ostasin, mutta tässä kaupungissa on olematon valikoima ja aika vähän kirppareitakin, joten valinnanvaraa ja mielenkiintoa kirppistelyyn ei oikein ole D: Ihanaa kun susta tuntuu siltä, että sulla on tällä hetkellä tarpeeks kaikkia vaatteita :3 Miulle tuo on aika harvinaista, kun yleensä tuntuu että vaatekaapista puuttuu AINA jotain ja se ei tavallaan oo ikinä valmis, jos noin voi edes sanoa D: En vaan oo koskaan tyytyväinen siihen ja aina pitäs saada sitä ja tätä ja tuota. Argh D: Ja tuo kuulostaa hyvältä että jotkut sun äidin vanhat vaatteet tulee hyötykäyttöön, itekin haluisin että vois käyttää jotain äidin vanhoja mutta en oo edes tullu aatelleeks D: Ja veikkaan kyllä ettei ne oikein menis miulle niin tyylin kun kokojen / mallienkin puolesta
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Miulla kans tuo raha on yks suurimmista syistä D: Jos löytäsin kirppareilta vaatteita niin varmasti ostasin, mutta tässä kaupungissa on olematon valikoima ja aika vähän kirppareitakin, joten valinnanvaraa ja mielenkiintoa kirppistelyyn ei oikein ole D: Ihanaa kun susta tuntuu siltä, että sulla on tällä hetkellä tarpeeks kaikkia vaatteita :3 Miulle tuo on aika harvinaista, kun yleensä tuntuu että vaatekaapista puuttuu AINA jotain ja se ei tavallaan oo ikinä valmis, jos noin voi edes sanoa D: En vaan oo koskaan tyytyväinen siihen ja aina pitäs saada sitä ja tätä ja tuota. Argh D: Ja tuo kuulostaa hyvältä että jotkut sun äidin vanhat vaatteet tulee hyötykäyttöön, itekin haluisin että vois käyttää jotain äidin vanhoja mutta en oo edes tullu aatelleeks D: Ja veikkaan kyllä ettei ne oikein menis miulle niin tyylin kun kokojen / mallienkin puolesta
Ei kun onhan miulla muutama äidin vaate käytössä D: Käytän yhtä hänen monta vuotta vanhaa Jack Wolfskinin ruskeeta kevät- /syystakkia ja jotain kirkkaansinistä takkia myöskin, nää on toimineet hyvin esim. joskus kun harrastin partiota ja oon käyny heppatallilla tai metässä. Miulla on myös pari äidin antamaa mustaa ihonmyötästä hametta, toinen sellanen aika ohut johonki puoleen reiteen oleva ja toinen taas vähän paksumpi, joka menee hieman polvien yli. Mutta sit jos mietitään vaikka paitoja tai housuja, niin en mie sellasia oo saanu äidiltä.
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Miulla kans tuo raha on yks suurimmista syistä D: Jos löytäsin kirppareilta vaatteita niin varmasti ostasin, mutta tässä kaupungissa on olematon valikoima ja aika vähän kirppareitakin, joten valinnanvaraa ja mielenkiintoa kirppistelyyn ei oikein ole D: Ihanaa kun susta tuntuu siltä, että sulla on tällä hetkellä tarpeeks kaikkia vaatteita :3 Miulle tuo on aika harvinaista, kun yleensä tuntuu että vaatekaapista puuttuu AINA jotain ja se ei tavallaan oo ikinä valmis, jos noin voi edes sanoa D: En vaan oo koskaan tyytyväinen siihen ja aina pitäs saada sitä ja tätä ja tuota. Argh D: Ja tuo kuulostaa hyvältä että jotkut sun äidin vanhat vaatteet tulee hyötykäyttöön, itekin haluisin että vois käyttää jotain äidin vanhoja mutta en oo edes tullu aatelleeks D: Ja veikkaan kyllä ettei ne oikein menis miulle niin tyylin kun kokojen / mallienkin puolesta
Jep, täältäkään en oikein ole kirppareilta mitään itselleni löytänyt, ja se on kyllä harmi D:
Ja toivottavasti sun vaatekaappi tulee joskus valmiiksi! D:
Ei kun onhan miulla muutama äidin vaate käytössä D: Käytän yhtä hänen monta vuotta vanhaa Jack Wolfskinin ruskeeta kevät- /syystakkia ja jotain kirkkaansinistä takkia myöskin, nää on toimineet hyvin esim. joskus kun harrastin partiota ja oon käyny heppatallilla tai metässä. Miulla on myös pari äidin antamaa mustaa ihonmyötästä hametta, toinen sellanen aika ohut johonki puoleen reiteen oleva ja toinen taas vähän paksumpi, joka menee hieman polvien yli. Mutta sit jos mietitään vaikka paitoja tai housuja, niin en mie sellasia oo saanu äidiltä.
Kuulostaa ihan super ihanilta takeilta & hameilta!! :o :3
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
en. yleensä ostan vaatteeni käytettynä tai saan ilmaiseksi. joskus ostan alesta jotain mihin ei normaalisti olisi varaa, aika harvoin kuitenkin. kenngät on ehkä ainoat mitkä maksaa enemmän koska tosi vaikea löytää mitkä sopii jalkaan.
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
ostan. pääasiassa hinnan takia, mut myös erittäin iso tekijä on se, että ei mun koossa saa kestäviä vaatteita D: mut noh, jos ny oisin yhtäkkii tosi hyvätulonen tai jotai ni big woop, ei voi siltikään basically ostaa mitään mistään. noh, onneks eettisetki merkit on alkanu lisää isoja kokoja, mut nooo nii. kirppareil en käy, koska en löydä yleens mitään omassa koossa. ainaki mun kokemuksien mukaa se on niin iso homma löytää isoja vaatteita kirppareilt et vittu huhhuh.

toisaalta, ku ostan vaatteen, ni käytän sitä tosi kauan. esim. mul on monia vaatteita, joita oon käyttäny 3-5 vuotta. lisäks mul on pari äidin vanhaa vaatetta 80-luvulta, joita vaalin D:

kyl muakin välillä mietityttää, ku ostan pikamuotia. vaateteollisuus on yks saastuttavimmista perkeleistä ja aivan kaikki tehään hikipajoissa, joka on täysin väärin. mut sit toisaalta mä mietin myös niin, että ei se oo yksittäisen kuluttajan vika, että maailma on menny tällaseks. tai niinku joo, ihmiset saa olla ostamatta tai ostaa pikamuotia, mut sit en tiedä onks siit viisasta ketään kritisoida. kritisoikaa mieluummin kapitalismia, joka on johtanu tähän. paitsi jos ihmisel on oikeesti varaa valita, ja silti päättää ostaa pikamuotia eikä laadukkaampia vaatteita ni sitä voi must kritisoida ja ihmetellä, koska onhan se oikeasti aika outoa. lähinnä niinku et jos sä voit ni miksi ei?

varsinki jos rahan tai kokojen puutteen vuoksi ostaa pikamuotia, ei se tee susta pahaa ihmistä.
 

Samankaltaisia keskusteluja

Ylös Pohja