säälittekö ikinä ihmisiä ketkä tekee pahoja asioita?

mamiya

Asiantuntija
Reaktioarvo
1,692
varastaa, pahoinpitelee, lääppii tai muuta? mun mies ei ikinä ymmärrä miksi "puolustelen" ihmisiä ketkä toimii väärin. en omasta mielestä edes puolustele, vaan yritän rationaalisesti miettiä _miksi_ ihminen toimii kuten toimii. ne teot eivät ole oikein mutta uskon niiden tekojan takana olevan inhimillinen syy-seuraus suhde. ja kun otan esiin mahdollisen syyn miksi joku toimii kuten toimii niin moni ottaa sen puolusteluna, vaikka omasta mielestä en edes tee niin???

mietä mieltä te ootte? ajatuksia saa heittää!

Totenkopf

Ragdoll
Reaktioarvo
2,388
En nyt tiedä, onko sääliminen oikea sana, mutta olen ollut aina todella kiinnostunut kovan luokan rikollisista, kuten sarjamurhaajista. Monien mielestä puolustelen heidän tekojaan kun uppoudun asiaan ehkä liiaksikin mutta yritän saada selkoa miksi he toimivat niin. Kun melkein jokaisella on ollut vaikka lapsuudessa hyväksikäyttöä ja väkivaltaa. Ymmärtäminen ja hyväksyminen on eri asioita, ei ole oikein tietysti satuttaa toista ihmistä, mutta jotenkin ei voi aina käsittää miksi joku tekee jotain sellaista.. Surullista on että jos joku mieleltään sairas on tehnyt jonkun pahan asian niin usein syyllistetään kaikkia mt-ongelmaisia. Moni myös yrittää saada apua ja usein sitä apua ei tule ajoissa. Ei tietenkään kaikista jotka kokee lapsuudessa hirvittäviä asioita tule ns. pahoja ihmisiä, mutta se auttaa ehkä jossain määrin ymmärtämään miksi joku tekee mitä tekee.

mamiya

Asiantuntija
Reaktioarvo
1,692
Todellakin, ja äitini ei ymmärrä sitä. Saatan jopa asettua jonkun pahaa tekevän ihmisen puolelle ja olen vakavasti sitä mieltä, ettei esimerkiksi kaikki päihteidenkäyttäjät ole mitenkään pahoja tai rikollisia. Hekin ovat ihmisiä ja mua jostain syystä häiritsee silmittömästi, kun joku sanoo "Joo, tuolla varastettiin auto. Taatusti joku narkkari asialla." En vaan ymmärrä. :c Toivottavasti tämä ei loukkaa ketään. Tunnun olevan sellainen ihminen, jolla on mielipide ja sanon sen tälleen anonyymisti aina suoraan. D:
jep. minä olen narkkari, enkä ole paha ihminen. suurin osa narkkareista ei ole. ne on sairaita ja tekee tottakai pahoja asioita mutta ne ei ole oikeasti sellasia. suurin osa on sellasia ettei niitä edes tunnistaisi nisteiksi. ja harva nisti oikeasti osaa varastaa autoa tai tekee sellasta päivätöikseen (vaikka jotkut varmasti varastaa), enemmän kyse stereotypiasta kuin totuudesta. :D

ihmisiä voi ja pitää ymmärtää, se ei ole hyväksymistä tai ihailua. moni päihteiden käyttäjä on keskivertoa ihmistä fiksumpi, empaattisempi, avarakatseisempi, avoimempi, ymmärtäväisempi. taitaa päteä mt-ongelmaisiin ihan yleisesti myös.

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Reaktioarvo
5,487
En sanoisi sääliväni heitä, mutta pyrin ymmärtämään syyt siihen, miksi he niihin tekoihin ovat päätyneet.

Useilla rikollisilla on huono menneisyys, joka sitten heijastuu heidän käytökseensä tavalla tai toisella. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että heidän tekonsa olisivat millään tapaa hyväksyttävämpiä.

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Reaktioarvo
777
jep. minä olen narkkari, enkä ole paha ihminen. suurin osa narkkareista ei ole. ne on sairaita ja tekee tottakai pahoja asioita mutta ne ei ole oikeasti sellasia. suurin osa on sellasia ettei niitä edes tunnistaisi nisteiksi. ja harva nisti oikeasti osaa varastaa autoa tai tekee sellasta päivätöikseen (vaikka jotkut varmasti varastaa), enemmän kyse stereotypiasta kuin totuudesta. :D

ihmisiä voi ja pitää ymmärtää, se ei ole hyväksymistä tai ihailua. moni päihteiden käyttäjä on keskivertoa ihmistä fiksumpi, empaattisempi, avarakatseisempi, avoimempi, ymmärtäväisempi. taitaa päteä mt-ongelmaisiin ihan yleisesti myös.
Tämä! Ehdin jo poistaa viestini, kun luulin sen olevan töykeä. :D

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Reaktioarvo
1,636
Joo, kyllähän minä sinällään. Aika useinkin. Jos sääliminen vaan siis on oikee sana. Ainakin mua vähän surettaa niitten puolesta, kun ovat sellasia päätyneet tekemään - ja toivon, että niillä rupeis menemään paremmin elämässään.

Viimeksi muokattu:

qualitymonkey

Official pappojen kuolaaja
Reaktioarvo
2,931
Säälin ainakin sellasia jotka on esim psykoosin takia päätynyt tappamaan jonkun. En jaksa uskoa että terveenä ne sitä olis tehny. Tavallaanhan noin voisi käydä kelle vaan, että psykoosissa vaikka pelkää ilman mitään todellista syytä ja sitten tekee viattomalle ihmiselle jotain. Sellaset on kyllä surullisia tapauksia.

varjojenmaa

Asiantuntija
Reaktioarvo
305
Mielestäni se on yhteiskunnallisen kehityksen kannalta todella tärkeää miettiä vaikka rikollisten taustoja. Jos vaan todetaan, että ihan sama määrätään kaikille vaan kuolemantuomio, niin se ei oo kovin rakentava lähestymistapa rikollisuuden estämiseen. Eriarvoisuuskehityksen pysäyttäminen sen sijaan on.

Ylös Pohja