Tarinat sain jotain kirjotettua (EKA NOVELLI/TARINASÄHELLYS tänne)

keksikukka

Uusi
Liittynyt
20.2.2021
Viestejä
93
Reaktioarvo
68
Minä niin vihaan koulua. Oikeasti? Miksi minun tarvitsee tietää missä Kuwait sijaitsee?
No okei, myönnetään, maantiede on hauskaa ja tiedän missä sijaitsevat esimerkiksi Kuwait ja Bahrain (Lähi-Idässä). Mutta vaikka ranska? Milloin menen Ranskaan puhumaan hirvensarvista tai roskapusseista?
Vaikka haluaisinkin matkustaa Ranskaan ja Koreaan ja Saksaan ja Yhdysvaltoihin ja luultavasti maailman jokaiseen valtioon, se ei ole mahdollista vielä ainakaan kymmeneen vuoteen. Asun halvassa opiskelijakämpässä äitini kanssa, eikä meillä ole rahaa mihinkään ylimääräiseen, vaikka äitini kuinka jankkaisi ”Amanda, sinä voisit hankkia kesätöitä” tai ”Amanda, lakkaa pyytämästä kalliita turhakkeita”.
Tai tehdään ensin yksi asia selväksi. Minä EN pyydä äidiltäni yhtään ylimääräistä. No, pyysin kyllä iPhonea viime kuussa. Äitini ei kuitenkaan olisi ollut pakko ostaa sitä. Tavallaan se ei ole minun vikani, että äitini osti uusimman iPhonen ja jouduimme syömään pelkkää makaronia koko seuraavan kuukauden. Eihän?
Enkä voisi edes hankkia kesätöitä, sillä olen vasta 14-vuotias, ja laki kai kieltää sen. Olen myös hiukan laiska tekemään töitä. Olen juuri kallistumassa siihen suuntaan, että pitäisi edes yrittää hankkia töitä, kun rehtorimme ääni kuuluu kaiuttimesta. ”Amanda Nyman, Noel Virtanen, Marianna Honka, ja Viljami Laine rehtorin kansliaan heti. Toistan; Amanda Nyman, Noel Virtanen, Marianna Honka ja Viljami Laine rehtorin kansliaan.”
Koko luokka tuijottaa minua ja Viljamia, joka on samalla tunnilla. Nousemme ylös ja otan varmuuden vuoksi reppuni mukaan.
Okei, rehtorimme on vihainen meille, mutta ihan syyttä. Tai kyllä, me murtauduimme kouluun perjantai-iltana ja söimme kaikki sipsit välipala-automaatista, mutta pitää muistaa, että olen ollut tunneilla poikkeuksellisen hyväkäytöksinen tällä viikolla, luulisin.
Rehtori uhkailee meitä kaikkia poliisilla ja lastensuojelulla, ja Marianna näyttää jopa hiukan pelokkaalta. Hän on niitä tyttöjä, jotka ovat syntyneet kultalusikka suussa ja täydelliset hiukset päässä. Mutta toisin kuin suurin osa muista sen näköisistä tytöistä, Marianna tietää olevansa kaunis. (Oliko tuo yleistämistä? Vai pelkkä totuus?) Hän on rikkaasta perheestä, ja Mariannan vanhemmat ovat saaneet Mariannan isosiskot lahjottua hyviin lukioihin. Joka on perseestä tietenkin, mutta sitä se elämä on. (Kuulostipa lattealta)




tässä tämmösen tarinan alku, kertokaa ihan kaikki palaute hyvät ja huonot :)

tää siis jatkuu vielä, mutta halusin nyt ainakin alun laittaa
 

Riisitassu

Jokapaikanhöylä
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
808
Reaktioarvo
1,256
Sujuvasti kirjoitettu! Kappalejakoon kannattaa tehdä sisennys niin sen erottaa paremmin.
Niin, ja en tiedä oliko tuossa kesätyö-kohdassa tarkoitus ilmaista päähenkilön tietämättömyyttä, mutta selvennän nyt että 14-vuotias VOI hankkia kesätöitä.
 

keksikukka

Uusi
Liittynyt
20.2.2021
Viestejä
93
Reaktioarvo
68
Sujuvasti kirjoitettu! Kappalejakoon kannattaa tehdä sisennys niin sen erottaa paremmin.
Niin, ja en tiedä oliko tuossa kesätyö-kohdassa tarkoitus ilmaista päähenkilön tietämättömyyttä, mutta selvennän nyt että 14-vuotias VOI hankkia kesätöitä.
alkuperäsessä versiossa oli kyllä mutta ne nyt jostain syystä jäi pois kun laitoin tänne

ja joo, tiesin että 14v voi hankkia kesätöitä mutta tarkoitus oli ilmaista päähenkilön tietämättömyyttä :D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
Aika kiinnostava kuulosti tarina. :) Tykkäsin siitä, kuinka on omaperäisempi aloitus verrattuna Demin novelleihin, joissa aloitus oli aina perus herätyskelloon heräämistä jne. Toisaalta vähän kummastuttaa noi sulkeiden käyttö, sillä se ei mielestäni erityisesti kuulu kaunokirjalliseen tekstiin, vaikka oon kyllä Stephen Kingin Carriessa nähnyt sitä käytettävän. Tosin sen käyttö voi sopia tähän teokseen, koska kyseessä on nuoren näkökulmasta kirjoitettu teksti, ja nuorten käyttämässä somessa tupataan usein käyttää sulkeita kirjoituksessa.

Tosin mua jäi hämäämään toi, että lahjoavatko rikkaat vanhemmat Suomessakin lapsiaan eliittilukioihin? :D Itse oon kuullut, että stereotyyppinen eliittilukiota käyvä on rikkaasta perheestä, mutta kyl Suomessa otettais jatko-opinnoissa koulusuoritus pikemminkin huomioon kuin perheen taloustilanne.
 

keksikukka

Uusi
Liittynyt
20.2.2021
Viestejä
93
Reaktioarvo
68
Aika kiinnostava kuulosti tarina. :) Tykkäsin siitä, kuinka on omaperäisempi aloitus verrattuna Demin novelleihin, joissa aloitus oli aina perus herätyskelloon heräämistä jne. Toisaalta vähän kummastuttaa noi sulkeiden käyttö, sillä se ei mielestäni erityisesti kuulu kaunokirjalliseen tekstiin, vaikka oon kyllä Stephen Kingin Carriessa nähnyt sitä käytettävän. Tosin sen käyttö voi sopia tähän teokseen, koska kyseessä on nuoren näkökulmasta kirjoitettu teksti, ja nuorten käyttämässä somessa tupataan usein käyttää sulkeita kirjoituksessa.

Tosin mua jäi hämäämään toi, että lahjoavatko rikkaat vanhemmat Suomessakin lapsiaan eliittilukioihin? :D Itse oon kuullut, että stereotyyppinen eliittilukiota käyvä on rikkaasta perheestä, mutta kyl Suomessa otettais jatko-opinnoissa koulusuoritus pikemminkin huomioon kuin perheen taloustilanne.
heh en mäkään oikeesti tiiä tosta mitään mutta no

sulkeita mä käytän, koska ajattelin eka, et tää vois tavallaan olla päiväkirjamerkintä tyyppinen mutta muutinkin mieleni ja joo se jäi tollaseks :D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,511
heh en mäkään oikeesti tiiä tosta mitään mutta no

sulkeita mä käytän, koska ajattelin eka, et tää vois tavallaan olla päiväkirjamerkintä tyyppinen mutta muutinkin mieleni ja joo se jäi tollaseks :D
Aa, okei. :D No kyl toi tavallaan sopii tekstin kontekstiin. Mietin aluks vaan, ettei proosassa semmoista kauheen käytettäis.
 
Ylös Pohja