Vaatteet Sisko ostaa kokoajan Sheiniltä

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Oon jo useamman kerran sanonut sille, että se ei oo eettistä. Ne vaatteet on ohuita, muovisia, huonolaatusia ja luin joskus, että niiden mukana on tullut jotain ötököitä. Ymmärrän sen, että kaikilla ei ole rahaa (ei mullakaan), mutta itse oon ostanut kirppareilta viimeisen vuoden aikana itselleni uusia vaatteita, jos oon tarvinnut. En vaan mitenkään voi hyväksyä sitä, että edelleen ihmiset kuluttaa niin paljon noin huonolaatusten vaatteiden takia, vaikka moni tietää miten ne tehdään, paljonko se saastuttaa ja että ne ei todennäköisesti kestä kovin kauaa. Tällänen kuluttaminen on vaan niin väärin.

Mun siskokin vaan vastaa näihin kaikkiin: "ei kiinnosta" ja se saa mun veren kiehumaan niin pahasti. Onko oikeesti nykyään tärkeämpi asia se, että saa ne halvat farkut tai hupparin, kun muiden ihmisten, luonnon ja eläinten hyvinvointi? Surullista.
 

Kertokaapliis

Asiantuntija
Liittynyt
13.3.2021
Viestejä
280
Reaktioarvo
153
No etpä sä sille oikeen mitään voi tehdä, jokainen päättää ite mistä vaatteensa ostaa ja jos ja kun siskos sieltä haluaa ne ostaa niin sit hän tekee niin, kannattaa vaan koittaa keskittyä omiin juttuihin niin ei häiritse niin paljon
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
No etpä sä sille oikeen mitään voi tehdä, jokainen päättää ite mistä vaatteensa ostaa ja jos ja kun siskos sieltä haluaa ne ostaa niin sit hän tekee niin, kannattaa vaan koittaa keskittyä omiin juttuihin niin ei häiritse niin paljon
Toivoisin vaan, että hän ymmärtäisi ja ottaisi asioista itsekin enemmän selvää. Kun kerroin hänelle, että joillekin on tullut ötököitä vaatteiden mukana vastaus oli silti "ei kiinnosta", vaikka hän pelkää hyönteisiä. Hän suunnittelee ostavansa sellasen mustan lyhyen bilemekon ysien tansseihin, koska kuulema kaveritkin laittaa sellaiset. Siinä on ehkä ongelma, koska muutkin tekee niin ja ei halua tai uskalla erottua joukosta, niin on helpompi vaan mennä massan mukana ja unohtaa se mikä oli ennen itselle tärkeää. Oon huomannut, että mun siskolle on vähän käynyt niin ja kun yritän puhua niistä asioista usein vastaus on just toi "ei kiinnosta". Vaikka alkuun tuun tosta "ei kiinnosta" vastauksesta ärsyyntyneeksi, niin lopulta oon enemmän vaan huolissani.
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
hankala juttu D: uskon et turhauttaa, ku hän sanoo ettei kiinnosta ja jatkaa ostamista. harmillista, jos/kun tilanne on sellainen, et hän ei uskalla erottua joukosta ja vähän niinku sen takia tilailee sieltä aina. mut sinänsä ymmärrän, koska hän on kuitenkin yläasteella vielä niin sillon voi ol tosi vaikeaa olla sellanen ku on. D: kuten sanoin: harmillista. voisko siinä olla jotain ideaa, et ottaisit hänet joskus mukaan kirpparille? vai sanooko hän siihenki ettei kiinnosta? D:

hankalinta tos on se, että tolle ei oikein voi mitään. jos hän sanoo vaan et ei kiinnosta eikä ota sun juttuja kuuleviin korviinsa, ni siinähä ostaa sitten omalla vastuulla. ja omasta näkökulmastani sanoisin, et joo, nykyään on tärkeempää saada vaatteita paljon ja halvalla kuin se, että mihin se vaikuttaa. toki vastuullisuus ja ekologisuus on nykyään enenevissä määrin tärkeitä asioita ihmisille, mut silti pikamuotia ostetaan tosi paljon ja luultavasti ostetaan aina. toisaalta nimenomaan joillekin on tärkeää saada vaatteita paljon halvalla ihan ns. muuten vaan, kun taas joillakin ei vaan oo varaa muuhun ja se onki vähän eri asia, niinku tossa aika lail sanoitki.
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
hankala juttu D: uskon et turhauttaa, ku hän sanoo ettei kiinnosta ja jatkaa ostamista. harmillista, jos/kun tilanne on sellainen, et hän ei uskalla erottua joukosta ja vähän niinku sen takia tilailee sieltä aina. mut sinänsä ymmärrän, koska hän on kuitenkin yläasteella vielä niin sillon voi ol tosi vaikeaa olla sellanen ku on. D: kuten sanoin: harmillista. voisko siinä olla jotain ideaa, et ottaisit hänet joskus mukaan kirpparille? vai sanooko hän siihenki ettei kiinnosta? D:

hankalinta tos on se, että tolle ei oikein voi mitään. joshän sanoo vaan et ei kiinnosta eikä ota sun juttuja kuuleviin korviinsa, ni siinähä ostaa sitten omalla vastuulla. ja omasta näkökulmastani sanoisin, et joo, nykyään on tärkeempää saada vaatteita paljon ja halvalla kuin se, että mihin se vaikuttaa. toki vastuullisuus ja ekologisuus on nykyään enenevissä määrin tärkeitä asioita ihmisille, mut silti pikamuotia ostetaan tosi paljon ja luultavasti ostetaan aina. toisaalta nimenomaan joillekin on tärkeää saada vaatteita paljon halvalla ihan ns. muuten vaan, kun taas joillakin ei vaan oo varaa muuhun ja se onki vähän eri asia, niinku tossa aika lail sanoitki.
Niinpä! Toivon, että yläasteen jälkeen uskaltaisi enemmän olla oma itsensä. Oon muutaman kerran käynyt hänen kanssa kirpparilla, mutta yleensä se ei jaksa kunnolla katsoa sieltä mitään vaan suurin piirtein juoksee sen läpi. Mun siskolla on aika huono keskittymiskyky, mutta luultavasti on menossa siitä juttelemaan ihan koulunkin takia. Se on kyllä harmi, että vaikka nykyään ekologisuuteen ja ettisyyteen panostetaan enemmän, niin samaan aikaan näitä pikamuotipaikkoja tulee enemmän ja niiden joilla ei ole paljoa rahaa on helppo ostaa sieltä vaatteensa. :/
 

Haamukaapu

Kokenut
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
131
Reaktioarvo
155
Tämäpä, en tajua miksi pikamuoti on menestynyt näin hyvin. Tai pakkohan sitä on ostaa lisää joka kuukausi, kun ei mikään niistä halvalla orjatyöllä tuotetuista vaatteista kestä muutamaa käyttöä enempää :/
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
jep :/ ymmärrän sinänsä jos joku ostaa pikamuotia, kun ei vaikka oo rahaa. muutenkin nykyään on aika vaikee löytää semmosia vaatteita, jotka on varmasti eettisesti valmistettuja, vaikka niistä maksaskin enemmän ja ottas selvää niiden taustoista. on kuitenkin eri asia, että onko pikamuotivaatteiden ostaminen jatkuvaa hupishoppailua (jota se siun siskolla on ihan selvästi) vai sellasta että ostetaan tarpeeseen ja harkiten. itseäkin tavallaan kutkuttais tilata sheiniltä muutamia tuotteita, mutta oon vaan alkanu kallistumaan yhä enemmän siihen suuntaan, etten sitä tee. ensinnäkin epäeettisyys huipussaan, toiseks joillekin on tullu ötököitä ja / tai puremajälkiä ja vielä koko pulju vaikuttaa ylipäätään hämärältä. en oikein tiiä mitä voit tehä, toki voit kertoo taustoista ja siitä että oot huolissas mutta tuskin hän sua kuuntelee, kun on tähänkin mennessä ollu noininhottava ja välinpitämätön D: uskon että sitten vanhempana tajuaa että oho, sisko olikin oikeessa, ois kannattanu uskoo ja kuunnella. varmasti turhauttaa ja tuntuu siusta pahalta kun asialle ei oikein voi tehä mitään, ymmärrän hyvin D:
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Tämäpä, en tajua miksi pikamuoti on menestynyt näin hyvin. Tai pakkohan sitä on ostaa lisää joka kuukausi, kun ei mikään niistä halvalla orjatyöllä tuotetuista vaatteista kestä muutamaa käyttöä enempää :/
villi veikkaus että tähänkään kommentoineista monikaan ei sitten kuitenkaan oo valmis maksamaan esim 60 euroa yhdestä paidasta, mikä on ihan normaali hinta eettiselle vaatekappaleelle. kirpparit nyt joo toki on olemassa, mutta itse kunnon kirpparihaina oon joutunut toteamaan, että ihan kaikkea ei sieltäkään löydy vaikka miten etsisi. ja jonkun täytyy nekin vaatteet ensin ostaa uusina, että ne sinne kirpputorille päätyvät. :)
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
jep :/ ymmärrän sinänsä jos joku ostaa pikamuotia, kun ei vaikka oo rahaa. muutenkin nykyään on aika vaikee löytää semmosia vaatteita, jotka on varmasti eettisesti valmistettuja, vaikka niistä maksaskin enemmän ja ottas selvää niiden taustoista. on kuitenkin eri asia, että onko pikamuotivaatteiden ostaminen jatkuvaa hupishoppailua (jota se siun siskolla on ihan selvästi) vai sellasta että ostetaan tarpeeseen ja harkiten. itseäkin tavallaan kutkuttais tilata sheiniltä muutamia tuotteita, mutta oon vaan alkanu kallistumaan yhä enemmän siihen suuntaan, etten sitä tee. ensinnäkin epäeettisyys huipussaan, toiseks joillekin on tullu ötököitä ja / tai puremajälkiä ja vielä koko pulju vaikuttaa ylipäätään hämärältä. en oikein tiiä mitä voit tehä, toki voit kertoo taustoista ja siitä että oot huolissas mutta tuskin hän sua kuuntelee, kun on tähänkin mennessä ollu noininhottava ja välinpitämätön D: uskon että sitten vanhempana tajuaa että oho, sisko olikin oikeessa, ois kannattanu uskoo ja kuunnella. varmasti turhauttaa ja tuntuu siusta pahalta kun asialle ei oikein voi tehä mitään, ymmärrän hyvin D:
noin inhottava*
ipadillä on vaikee kirjottaa, kun en oo tottunu :D
 

Haamukaapu

Kokenut
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
131
Reaktioarvo
155
villi veikkaus että tähänkään kommentoineista monikaan ei sitten kuitenkaan oo valmis maksamaan esim 60 euroa yhdestä paidasta, mikä on ihan normaali hinta eettiselle vaatekappaleelle. kirpparit nyt joo toki on olemassa, mutta itse kunnon kirpparihaina oon joutunut toteamaan, että ihan kaikkea ei sieltäkään löydy vaikka miten etsisi. ja jonkun täytyy nekin vaatteet ensin ostaa uusina, että ne sinne kirpputorille päätyvät. :)
Totta tämäkin, mieluummin menisi ostoskeskukseen vaateostoksille, kun tuotteet ovat halpoja, uusia ja helposti löydettävissä. Mutta ennen vanhaan vaatteet olivat kalliita, niitä uusiokäytettiin tai tehtiin itse. Sitten teollisen vallankumouksen myötä vaatteet halpenivat ja niitä alettiin ostamaan enemmän. Eihän ihminen realistisesti tarvitse uusia vaatteita koko ajan, mutta ryhmäpaineen ja muiden tekijöiden syystä on nyt jonkin sortin pakko mennä ostamaan uusi asu uuteen tilanteeseen, ja arkikuluttajalle se järkevin ja kätevin ratkaisu on kipaista pikamuotiliikkeessä. Tajuan kumminkin, ettei asia "korjaannu" tuosta vain epäeettisyydestä valittamalla, tuskin on edes korjattavissakaan.
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
jep :/ ymmärrän sinänsä jos joku ostaa pikamuotia, kun ei vaikka oo rahaa. muutenkin nykyään on aika vaikee löytää semmosia vaatteita, jotka on varmasti eettisesti valmistettuja, vaikka niistä maksaskin enemmän ja ottas selvää niiden taustoista. on kuitenkin eri asia, että onko pikamuotivaatteiden ostaminen jatkuvaa hupishoppailua (jota se siun siskolla on ihan selvästi) vai sellasta että ostetaan tarpeeseen ja harkiten. itseäkin tavallaan kutkuttais tilata sheiniltä muutamia tuotteita, mutta oon vaan alkanu kallistumaan yhä enemmän siihen suuntaan, etten sitä tee. ensinnäkin epäeettisyys huipussaan, toiseks joillekin on tullu ötököitä ja / tai puremajälkiä ja vielä koko pulju vaikuttaa ylipäätään hämärältä. en oikein tiiä mitä voit tehä, toki voit kertoo taustoista ja siitä että oot huolissas mutta tuskin hän sua kuuntelee, kun on tähänkin mennessä ollu noininhottava ja välinpitämätön D: uskon että sitten vanhempana tajuaa että oho, sisko olikin oikeessa, ois kannattanu uskoo ja kuunnella. varmasti turhauttaa ja tuntuu siusta pahalta kun asialle ei oikein voi tehä mitään, ymmärrän hyvin D:
Mäkin aluks ajattelin, että voisin tilata Sheiniltä, mutta sitten rupesin miettimään, että tarviinko oikeesti sieltä jotain uusia vaatteita ja muutenkin se olis tuntunut väärältä. Toivon kans, että se jossain kohtaa ymmärtäis, että Shein ei oo se parhain paikka hankkia uusia vaatteita. Nyt vaan jännitän, ettei sen tilaaminen vaatteiden mukana tuu ainakaan mitään luteita D:
 
Ylös Pohja