Stressaa ja ahdistaa älyttömästi huominen äidinkielen mielipidepuhe

Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
96
Reaktioarvo
51
Oon toisena.

Oon valmistautunut hyvin, osaan tekstin myös, mutta ongelma on se, että tää on PUHE EI KIRJOITUS.

Mulla on pahoja ongelmia muiden edessä olemisessa, varsinkaan kun mun luokkalaiset ei ihan hirveesti siedä mua. Mua pelottaa ja ahdistaa aivan jäätävästi!

Iskä vetää tästä vaan läppää, äiti kieltää nää tunteet. Kaverit puhuu et se tulee menee hyvin, mutta en sitte tiiä.

Koko viime äikän tunnin vaan tärisin ahdistuksesta kun viimestä päivää. Mä en pystyny keskittyy yhtään. Jalat heilu, käden tärisi, mä tärisin kauttaaltaan, tuntu et alan itkeen ja siinä sitte muut luokkalaiset katto tylsistyneenä et mitä toiki säätää.
 

sorsa

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
195
Reaktioarvo
147
aahh mä samaistun tähän niin paljon. oon aina täysin samassa tilanteessa puhe-esityksiä pitäessä, pakon edessä koulussa siis.

mut usko mua, siitä kyllä selviää. sitkun se on ohi se on ohi. ei kai siihen muita vinkkejä oo kun että teet parhaas, enempään et pysty. en osaa sanoo mitään kannustavaa mut pidän sulle peukut pystyssä! kerro sit huomenna vaikka miten meni (: kyl sä tän hoidat!!!
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
100
Reaktioarvo
80
kyllä sää siitä selviät! jos yhtään auttaa nii voin kertoo että istuin ennen joulua äikän tunneilla eturivissä ja meillä piti pitää jostain kirjoista esitelmiä, ja KAIKKI tärisi siellä eessä :,D ei sitä siis taakse ois niin nähny mutta ite istuin eessä ja oikein etin vertaistukee koska itekki tärisen (ja jännitän) aina ihan hirveesti :D
 

sorsa

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
195
Reaktioarvo
147
kyllä sää siitä selviät! jos yhtään auttaa nii voin kertoo että istuin ennen joulua äikän tunneilla eturivissä ja meillä piti pitää jostain kirjoista esitelmiä, ja KAIKKI tärisi siellä eessä :,D ei sitä siis taakse ois niin nähny mutta ite istuin eessä ja oikein etin vertaistukee koska ite tärisen aina ihan rutosti :D
tää on kyllä niin perus. kasiluokalla piti pitää puhe ja tärisin ku haavanlehti ja sit rapisi kädessä oleva paperikin.. :D
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
96
Reaktioarvo
51
aahh mä samaistun tähän niin paljon. oon aina täysin samassa tilanteessa puhe-esityksiä pitäessä, pakon edessä koulussa siis.

mut usko mua, siitä kyllä selviää. sitkun se on ohi se on ohi. ei kai siihen muita vinkkejä oo kun että teet parhaas, enempään et pysty. en osaa sanoo mitään kannustavaa mut pidän sulle peukut pystyssä! kerro sit huomenna vaikka miten meni (: kyl sä tän hoidat!!!
Kiitos <333

Ongelma on vaan se, etten luota itteeni. Koko ajan tuntuu että mokaan, ja vedän riman ali. Mulla on paljon potentiaalia, mutta ihmispelko (se joka ihmisiä pelkää on pelkonsa vanki) nii on vaan kasvanut aivan liian suureksi, että se rajoittaa koko juttua.

Kun oon puhunut puheeni, alan vaistomaisesti moittimaan itteeni siitä, kuinka paljon paremmin oisin voinut puhua. Mutta oikeesti, kiitos tästä!
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Joo, se oli ihan kamalaa lukiossa puhua muiden edessä ja en tullut toimeen mun ryhmäläisten kanssa, koska olin vaihto-oppilaana ja sit mut heitettiin uuteen ryhmään.

En osaa muuta sanoa kuin että onneksi ihmiset ei kiinnitä meihin niin paljon huomiota kun me usein luullaan ja kaikki unohtaa ne puheet ja esitykset tosi nopeasti. Joten ei haittaa, vaikkei se olisikaan täydellinen.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
96
Reaktioarvo
51
tää on kyllä niin perus. kasiluokalla piti pitää puhe ja tärisin ku haavanlehti ja sit rapisi kädessä oleva paperikin.. :D
Jooh, jopa omalta paikalta istualteen luettu 2min puhe, maski, pipo ja huppu päässä oli HIRVEE. Ja nyt vielä luokan eteen, ilman näitä turva juttuja. Sentää on maskit...
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
100
Reaktioarvo
80
tää on kyllä niin perus. kasiluokalla piti pitää puhe ja tärisin ku haavanlehti ja sit rapisi kädessä oleva paperikin.. :D
joo sama mulla aina :D
ja meidän pitää kait myös joskus myöhemmin keväällä pitää mielipidepuhe jostai ja jännitän jo etukäteen D::
 

sorsa

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
195
Reaktioarvo
147
Kiitos <333

Ongelma on vaan se, etten luota itteeni. Koko ajan tuntuu että mokaan, ja vedän riman ali. Mulla on paljon potentiaalia, mutta ihmispelko (se joka ihmisiä pelkää on pelkonsa vanki) nii on vaan kasvanut aivan liian suureksi, että se rajoittaa koko juttua.

Kun oon puhunut puheeni, alan vaistomaisesti moittimaan itteeni siitä, kuinka paljon paremmin oisin voinut puhua. Mutta oikeesti, kiitos tästä!

mä tiedän, ihmisten edessä oleminen on mullekin yks vaikeimmista paikoista. jotenkin siinä tulee kaikki ne "mitäköhän noikin nyt ajattelee kun tein/sanoin noin ja oonkohan nyt menettänyt maineeni kokonaan ja oonkohan hirveen nolo" ajatukset päähän tosi kovaa, mut kyl niistä lopulta aina selviää ja myöhemmin voi välil vähän naurahtaakin sille. :3
 

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,135
Reaktioarvo
1,171
Kannattaa ainakin se muistaa, että kaikki keskittyvät enemmän omaan tekemiseensä kuin toisiin, eikä esimerkiksi sun tärinä tai vastaava näy muille yhtä selvästi kuin sinusta itsestä tuntuu. Vedät henkeä ja keskityt puhumaan selkeästi. Ajattele, että olet siinä kertomassa tutuille ihmisille jostain asiasta, eikä niin, että olet esiintymässä ja suoriutumassa.

Yleisö usein toivoo, että puhujalla menisi hyvin eikä kritisoi yhtä rankasti kuin oma pää.
 

sorsa

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
195
Reaktioarvo
147
joo sama mulla aina :D
ja meidän pitää kait myös joskus myöhemmin keväällä pitää mielipidepuhe jostai ja jännitän jo etukäteen D::
jos yhtään helpottaa niin uskon että se menee hyvin

mä oon kerran esitelmää pitäessä yläasteella tiputtanut tampoonin (huom. käyttämättömän) lattialle taskusta. jep. hävetti ihan kuolettavan paljon. :D
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
96
Reaktioarvo
51
kyllä sää siitä selviät! jos yhtään auttaa nii voin kertoo että istuin ennen joulua äikän tunneilla eturivissä ja meillä piti pitää jostain kirjoista esitelmiä, ja KAIKKI tärisi siellä eessä :,D ei sitä siis taakse ois niin nähny mutta ite istuin eessä ja oikein etin vertaistukee koska itekki tärisen (ja jännitän) aina ihan hirveesti :D
Huoh, kiitos. Meillä kun on viestintä luokka (en tosiaankaan tiiä miten päädyin) niin kaikki on just niitä jotka RAKASTAA esiintyä, kukaan ei oo tähän asti ulkoisesti jännittänyt, ja kaikki mennyt täydellisesti. Sitten tuun mää.
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
100
Reaktioarvo
80
Huoh, kiitos. Meillä kun on viestintä luokka (en tosiaankaan tiiä miten päädyin) niin kaikki on just niitä jotka RAKASTAA esiintyä, kukaan ei oo tähän asti ulkoisesti jännittänyt, ja kaikki mennyt täydellisesti. Sitten tuun mää.
outs... no etköhän sää silti selviä siitä, koita vaan olla stressaamatta liikaa D:
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
96
Reaktioarvo
51
Kannattaa ainakin se muistaa, että kaikki keskittyvät enemmän omaan tekemiseensä kuin toisiin, eikä esimerkiksi sun tärinä tai vastaava näy muille yhtä selvästi kuin sinusta itsestä tuntuu. Vedät henkeä ja keskityt puhumaan selkeästi. Ajattele, että olet siinä kertomassa tutuille ihmisille jostain asiasta, eikä niin, että olet esiintymässä ja suoriutumassa.

Yleisö usein toivoo, että puhujalla menisi hyvin eikä kritisoi yhtä rankasti kuin oma pää.
Tätä muutkin jankuttaa, pitäs vaan luottaa ja uskoo. Ja kiitti vinkeistä.

Tässäki se ongelma et kaveri huomas luokan toiselle puolelle mun kauttaaltaan tärisemisen. Ja mun yks kaveri joka ei ikinä reagoi mihinkään, niin jopa taputti mua hartoille ja toisti kerta toisensa jälkeen rauhallisesti "rauhoitu, se tulee menemään hyvin"
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
96
Reaktioarvo
51
Joo, se oli ihan kamalaa lukiossa puhua muiden edessä ja en tullut toimeen mun ryhmäläisten kanssa, koska olin vaihto-oppilaana ja sit mut heitettiin uuteen ryhmään.

En osaa muuta sanoa kuin että onneksi ihmiset ei kiinnitä meihin niin paljon huomiota kun me usein luullaan ja kaikki unohtaa ne puheet ja esitykset tosi nopeasti. Joten ei haittaa, vaikkei se olisikaan täydellinen.
Tottahan tääkin. Muistan kylläkin jokaisen meijän luokkalaisen puheen, ja aiheen mistä puhu, ja miten esiintyi...
 

sorsa

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
195
Reaktioarvo
147
tää ei varmasti toimi kaikilla, mut mulla jeesaa joskus se vähän että valitsen jonkun yhden kohdan, mihin katon kun puhun. esim. joku kaveri on tosi hyvä, ja sit vedät vaan sen puheen vähän niinkun sille kaverille jos se tuntuu helpommalta. (:

ja sit kyllä myös hoin kokoajan itekseni esitelmien ja puheiden aikana päässäni että "hengitä, ole luonteva, älä näytä sitä että oot hermona".. :D

+ puhujana ei voi kehittyä ja pelko ihmisten edessä olemisesta ei valitettavasti parane ku puhumalla.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
96
Reaktioarvo
51
jos yhtään helpottaa niin uskon että se menee hyvin

mä oon kerran esitelmää pitäessä yläasteella tiputtanut tampoonin (huom. käyttämättömän) lattialle taskusta. jep. hävetti ihan kuolettavan paljon. :D
Okei, tää alkaa jo helpottaa xd :D
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
96
Reaktioarvo
51
tää ei varmasti toimi kaikilla, mut mulla jeesaa joskus se vähän että valitsen jonkun yhden kohdan, mihin katon kun puhun. esim. joku kaveri on tosi hyvä, ja sit vedät vaan sen puheen vähän niinkun sille kaverille jos se tuntuu helpommalta. (:

ja sit kyllä myös hoin kokoajan itekseni esitelmien ja puheiden aikana päässäni että "hengitä, ole luonteva, älä näytä sitä että oot hermona".. :D

+ puhujana ei voi kehittyä ja pelko ihmisten edessä olemisesta ei valitettavasti parane ku puhumalla.
Kiitos näistä!

(mun kaverit vaan nauraa siellä takana että pilaisin mun esityksen kattomalla niihin päin.) mutta muut tulee kyllä käyttöö
 

Wikibedia

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
408
Reaktioarvo
343
Ymmärräm. Älä ota liikaa paineita. Kaikki varmaan keskittyy lähinnä omaan esitykseensä :)
 

sorsa

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
195
Reaktioarvo
147
ALISUORIUDUIN HUOLELLA!! KATSE KIINNI PAPERISSA VAIKKA OSAAN SEN ULKOO, SEKOILIN ARVIOLTA 8-KERTAA SNAOISSANI, PUHUIN TODELLA NOPEESTI JA EPÄSELVÄSTI (KAVERIT SAI JUST JA JUST SELVÄÄ) JA EN ELÄYTYNY YHTÄÄN
MUTTA SÄ TEIT SEN JA ME OLLAAN SUSTA YLPEITÄ
 
Ylös Pohja