Teettekö itse vaatteita?

  • Keskustelun aloittaja ted
  • Aloituspäivämäärä

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
En yhtään muista onko tällaista keskustelua ollu aiemmin. Anyway, löytyykö täältä ihmisiä jotka ompelee/neuloo/virkkaa/tms itse vaatteita? Minkälaisia vaatteita teette? Mitä materiaaleja käytätte ja miatä hankitte niitä?


Mä yritän tehä mahdollisimman paljon itse, monestakin syystä. Kaupoista löytyy harvoin päälle ja mun tyyliin sopivia vaatteita. En myöskään haluais ostaa pikamuotia, mutta sitten muut vaihtoehdot on kalliita. Tietty myös kankaat on usein kalliita, mutta ostan esim. kirpputoreilta ja kierrätän vaatteita joita en käytä, mutta joiden kankaat on hienoja.
Eli ne vaatteet mitä teen on aika retrotyylisiä. Inspiroidun paljon 60- ja 70-luvuista, ja kyseisten aikakausien kankaat on ehkä paras asia ikinä. (Tosin ostin vanhat verhot, joista piti tehdä mekko, mutta verhot päätyikin ikkunaan xD) Mun kaikista onnistunein käsityö on varmaan samettipuku, jonka tekeminen kesti kauan ja tein varmaan kiroilun maailmanennätyksen, kun ompelukone perseili eikä sametti oo mikään helppo materiaali muutenkaan. Mutta nyt se on valmis, joten kuka haluais perustaa mun kanssa 70-luvun tyylisen glam rock-bändin xD
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
En tee, mut ois kyllä kiva opetella! Tykkään kaikesta käsillä tekemisestä D:
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
mä oon tehnyt yhden laukun vanhojen nahkatakkien jämistä, neulonut parit villasukat ja yhden kaulahuivin. nyt oon tällä hetkellä tekemässä itselleni villapaitaa. :) haluaisin tehdä enemmänkin, mut tuntuu ettei oo tarpeeksi aikaa. oon lisäks vähän kömpelö joten mun eteneminen on aika hidasta verrattuna vaikka mun äitiin. :D
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Kuulostaa kyl ihanalta!! :3
Ite en oo tehnyt oikeastaan kuin muutaman kaulahuivin, mutta olis kiva opetella D:
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mä teen kanssa vaatteita koska kaupoista ei löydy omaan tyyliin. Ostan kankaita erillisten nettikangaskauppojen poistomyynnistä lähinnä. Muutaman kalliin kankaan olen ostanut mutta en uskaltanut vielä käyttää kun pelkään että pilaan ne.... En ole mikään maailman paras ompelija. Mä myös teen tuota samaa että editoin myös vanhoja vaatteita joita käydään charity shopeista, tai mitä mulla on kaapin pohjalla.
Mä tykkään eniten kaikista värikkäistä kankaista ja Ghanan vierailun jälkeen rakastuin Afrikka printteihin josta sitten lähti tää mun into tehdä itse vaatteita. Olen nyt alkanut tilaamaan wax & wrap boxia jota itse tilaan joka toinen kuukausi. Siinä tulee aina yhdenlaista kangasta ja siihen kaava, ja kankaan historiaa yms. Viime kuun boxisda tuli tarpeet uimapuvun tai bikinin tekoon, mutta itse aion tehdä mahdollisesti jumpsuitin tanssikeikalle. Niillä on sika kiva ja inspiroiva yhteisö myös jossa jaetaan ideoita ja teoksia!

 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
En yhtään muista onko tällaista keskustelua ollu aiemmin. Anyway, löytyykö täältä ihmisiä jotka ompelee/neuloo/virkkaa/tms itse vaatteita? Minkälaisia vaatteita teette? Mitä materiaaleja käytätte ja miatä hankitte niitä?


Mä yritän tehä mahdollisimman paljon itse, monestakin syystä. Kaupoista löytyy harvoin päälle ja mun tyyliin sopivia vaatteita. En myöskään haluais ostaa pikamuotia, mutta sitten muut vaihtoehdot on kalliita. Tietty myös kankaat on usein kalliita, mutta ostan esim. kirpputoreilta ja kierrätän vaatteita joita en käytä, mutta joiden kankaat on hienoja.
Eli ne vaatteet mitä teen on aika retrotyylisiä. Inspiroidun paljon 60- ja 70-luvuista, ja kyseisten aikakausien kankaat on ehkä paras asia ikinä. (Tosin ostin vanhat verhot, joista piti tehdä mekko, mutta verhot päätyikin ikkunaan xD) Mun kaikista onnistunein käsityö on varmaan samettipuku, jonka tekeminen kesti kauan ja tein varmaan kiroilun maailmanennätyksen, kun ompelukone perseili eikä sametti oo mikään helppo materiaali muutenkaan. Mutta nyt se on valmis, joten kuka haluais perustaa mun kanssa 70-luvun tyylisen glam rock-bändin xD
Olisi kiva nähdä sun sametti puku. Mä tein jouluksi vihreää sametti toppia joka jäi kesken kun kotona takia mun Suomeen tuli jouluksi peruttiin niin ei sitten enää inspiroinut. Ehkä täksi jouluksi viimeistelen sen. On kyllä hankalampi kangas ommella.
 

Haamukaapu

Kokenut
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
131
Reaktioarvo
155
En ole koskaan uskaltanut tehdä vaatetta, koska ne vaativat aika paljon mittailua ja suunnittelua, mutta ompelen ja virkkaan silloin tällöin kangaslaukkuja, asusteita ja muita pikkujuttuja. Vaatekappaleita olen tuunannut tarpeen mukaan, esim. ommellut istuvammaksi ja muuttanut vanhoja paitoja topeiksi
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,445
Reaktioarvo
2,334
Hupparin joskus taiteilin käsityötunneilla, mutta muuta en ole tehnyt. Korjailen kyllä reikiä ja repeytymiä vaatteistani, koska en oikein löydä mitään kaupoista tai kirppareilta. Haluaisin oppia tekemään vaatteita itse, siten saisin juuri sellaisia, kuin itse haluan.
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
mä oon tehnyt yhden laukun vanhojen nahkatakkien jämistä, neulonut parit villasukat ja yhden kaulahuivin. nyt oon tällä hetkellä tekemässä itselleni villapaitaa. :) haluaisin tehdä enemmänkin, mut tuntuu ettei oo tarpeeksi aikaa. oon lisäks vähän kömpelö joten mun eteneminen on aika hidasta verrattuna vaikka mun äitiin. :D
Ajan puute on kyllä ongelma. Mutta hitaus, ihan varmasti kehityt nopeammaksi kun vaan teet :)
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Mä teen kanssa vaatteita koska kaupoista ei löydy omaan tyyliin. Ostan kankaita erillisten nettikangaskauppojen poistomyynnistä lähinnä. Muutaman kalliin kankaan olen ostanut mutta en uskaltanut vielä käyttää kun pelkään että pilaan ne.... En ole mikään maailman paras ompelija. Mä myös teen tuota samaa että editoin myös vanhoja vaatteita joita käydään charity shopeista, tai mitä mulla on kaapin pohjalla.
Mä tykkään eniten kaikista värikkäistä kankaista ja Ghanan vierailun jälkeen rakastuin Afrikka printteihin josta sitten lähti tää mun into tehdä itse vaatteita. Olen nyt alkanut tilaamaan wax & wrap boxia jota itse tilaan joka toinen kuukausi. Siinä tulee aina yhdenlaista kangasta ja siihen kaava, ja kankaan historiaa yms. Viime kuun boxisda tuli tarpeet uimapuvun tai bikinin tekoon, mutta itse aion tehdä mahdollisesti jumpsuitin tanssikeikalle. Niillä on sika kiva ja inspiroiva yhteisö myös jossa jaetaan ideoita ja teoksia!

Oi kuulostaa kivalta! Afrikka--teemaiset kankaat on kyllä ihania
Kalliiden kankaiden kanssa on just toi et pelottaa tehä niistä mitään (esim sametti siihen pukuun minkä tein oli 80€ D: ).
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Olisi kiva nähdä sun sametti puku. Mä tein jouluksi vihreää sametti toppia joka jäi kesken kun kotona takia mun Suomeen tuli jouluksi peruttiin niin ei sitten enää inspiroinut. Ehkä täksi jouluksi viimeistelen sen. On kyllä hankalampi kangas ommella.
Voi ei! No toivottavasti ensi jouluks sitten

Koitan laittaa kuvan. Huonon valaistuksen takia laatu on ihan paska mut kyllä siitä pitäis nähdä millainen puku on kyseessä
 

Liitteet

  • 20210820_123808.jpg
    20210820_123808.jpg
    39,5 KB · Katsottu: 15

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,881
Reaktioarvo
1,406
Ite en tee, koska taitoa ei löydy, joten joskus joutuu teettämään jollain taidokkaammalla. Tuossa vähän aikaa sitten nimittäin teetätin suutarilla itselleni damaskit, kun niitä ei enää saa kaupoista kun eivät ole olleet muodissa varmaan 90 vuoteen.
 

pullasorsa

Typerä nainen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
84
Reaktioarvo
81
Todellakin! En oo ostanu vaatteita pikamuotiliikkeistä vuosiin, enkä varmaan enää tuu ostamaankaan, tykkään muutenkin tehä ite kun ei kaupasta löydy mun tyylisiä ja laatu on ihan surkeeta. Ostan kyllä vaatteita kirpputoreilta ja vintageliikkeistä joita sitten tuunaan ja korjaan :) oon nyt lähiaikoina ommellu lähinnä 50-luvun tyylisiä kellohameita ja puseroita ja seuraavaks on tulossa farkkuhaalari (mikäli sen tekeminen onnistuu, en lupaa mitään :D)
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Voi ei! No toivottavasti ensi jouluks sitten

Koitan laittaa kuvan. Huonon valaistuksen takia laatu on ihan paska mut kyllä siitä pitäis nähdä millainen puku on kyseessä
Tää on super huikee! Ei mun taidot tähän riittäisi!!

Mä tein eilen itselleni siitä uimapukukankaasta haneshortsijutun ja editoin sit vanhasta mekosta yhteen sopivan Topin. Oon menossa ensiviikolla tanssi eventtiim eikä ollut mitään päälle pantavaa niin päädyin tekemään outfitin.

PXL_20210822_140012908_1.jpg
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Joskus oon virkannut topin itelleni ja tein siitä kesun tänne varasijaanki. Olen myös ommellut topin itselleni. Neuloin kerran neulepaidan mutten tykännyt siitä joten purin sen ja aion tehdä uusiksi. En oo pitkään aikaan tehnyt vaatteita.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Joskus oon virkannut topin itelleni ja tein siitä kesun tänne varasijaanki. Olen myös ommellut topin itselleni. Neuloin kerran neulepaidan mutten tykännyt siitä joten purin sen ja aion tehdä uusiksi. En oo pitkään aikaan tehnyt vaatteita.
Tässä kyseinen kesu jossa on kuviakin siitä
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,143
Reaktioarvo
5,464
Olen neulonut paljon sukkia ja lapasia itselleni, mutta muuta ei ole vielä tullut tehtyä. Haluaisin kyllä opetella.
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Tää on super huikee! Ei mun taidot tähän riittäisi!!

Mä tein eilen itselleni siitä uimapukukankaasta haneshortsijutun ja editoin sit vanhasta mekosta yhteen sopivan Topin. Oon menossa ensiviikolla tanssi eventtiim eikä ollut mitään päälle pantavaa niin päädyin tekemään outfitin.

katso liitettä 2901
Kiitos!! Varsinaisesti tollaisen puvun tekeminen ei oo kovin vaikeeta, mutta sametti on tosi raivostuttava materiaali xD

Toi on tosi hieno!! 🤩
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Tässä kyseinen kesu jossa on kuviakin siitä
Tää on hieno!! Innostuin kans kesällä virkkaamaan toppeja, tällä hetkellä kolme kesken ja kesä meni jo xD
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Olen neulonut paljon sukkia ja lapasia itselleni, mutta muuta ei ole vielä tullut tehtyä. Haluaisin kyllä opetella.
Mulla ei riitä motivaatio sukkiin ja lapasii ku pitää te kaksi samanlaista :D
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Tää on hieno!! Innostuin kans kesällä virkkaamaan toppeja, tällä hetkellä kolme kesken ja kesä meni jo xD
Kiitos! Haluaisin virkata lisää toppeja todellakin, koska monesti kauppojen lankahyllyillä on niin mahtavia värejä ja sävyjä mitä ei välttämättä vaatekauppojen vaatteista löydy.
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,143
Reaktioarvo
5,464
Mulla ei riitä motivaatio sukkiin ja lapasii ku pitää te kaksi samanlaista :D
Se toisen parin tekeminen on kieltämättä todella tuskaista. Siksi tykkään tehdä kirjoneuleita ja palmikoita yms. "haastavampaa", jotta joudun peilaamaan ne kuviot siihen toiseen sukkaan/lapseen ja saan samalla aivojumppaa.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mulla on kaapissa liikkunut pitkään keltainen kropattu pitkähihainen huppari jonka joskus ostin tanssi keikalle ja sitten en sen koommin pukenut. Tänään pienenä sunnuntai askarteluna tein siitä täyspitkän apina hupparin kropatuilla hihoilla ja voin alkaa käyttämään sitä töissä. Ehkä joku päivä vielä teen siihen tuosta apina kankaasta hupparin jos kangasta riittää. Tai ainakin voisin tehdä joko sisä tai ulkohupun apinalla ja jättää toisen puolen keltaiseksi. Ehdotuksia tulisko apinat sisä vai ulkohuppuun?
PXL_20210919_154445871.PORTRAIT.jpg
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Mulla on kaapissa liikkunut pitkään keltainen kropattu pitkähihainen huppari jonka joskus ostin tanssi keikalle ja sitten en sen koommin pukenut. Tänään pienenä sunnuntai askarteluna tein siitä täyspitkän apina hupparin kropatuilla hihoilla ja voin alkaa käyttämään sitä töissä. Ehkä joku päivä vielä teen siihen tuosta apina kankaasta hupparin jos kangasta riittää. Tai ainakin voisin tehdä joko sisä tai ulkohupun apinalla ja jättää toisen puolen keltaiseksi. Ehdotuksia tulisko apinat sisä vai ulkohuppuun?
katso liitettä 3218
IHANA!!

Hmm ite laittaisin apinat hupun sisäpuolelle
 
Ylös Pohja