Opiskelu Tiedättekö ketään joka olisi päässyt yliopistoon amispohjalla?

Opiskelu ja itseopiskelu

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Onko ihan hullua lähtä yliopistoon amispohjalla? Oon täällä kansanopistossa nyt arkkitehtuuria lukemassa ja kaikki muut ovat käyneet lukion paitsi minä. Kattookohan ne siellä yliopistossa sitten haun aikana erikoisesti sitä jos en ole lukiota käynyt?
Vieläpä tää amiksen ala johon valmistuin ei liity mitenkään tähän alaan mihin aion hakea.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
mä opiskelen yliopistossa ja meidän vuosikurssilla yks on käynyt amiksen. on merkonomi ollut alunperin ja meidän ala ei liity mitenkään talouteen. hällä kai oli jotenkin poikkeava haku meihin muihin nähden, koska me muut ollaan päästy yo-arvosanoilla. hän on siis mun kaveri ja on vapaa-ajallaan ollut tosi kiinnostunut tähän alaan liittyvistä asioista jo ennen yliopistoa. mun mielestä hänen amistaustansa ei näy juuri mitenkään ja moni olikin yllättynyt kun hän tästä mainitsi joskus ensimmäisen vuoden lopuilla :D
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,143
Reaktioarvo
5,464
En itse tunne ketään sellaista, mutta kyllähän sinne pääsee. Sisäänpääsy on kyllä tehty vähän hankalammaksi, koska amiksen papereilla et saa hakuvaiheessa niitä extrapisteitä tietyistä aineista. Et myöskään voi päästä sisään todistusvalinnalla, vaan pitää mennä pääsykokeiden kautta.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
en mutta amk:hon tiedän
Amk:hon voi päästä sisään amiksen todistuksella. Yliopistoon vissiin taas ei voi vaan pitää mennä pääsykokeiden kautta mutten tiiä voiko joihinkin yliopistoihin päästä suoraan todistusvalinnalla jos on amiksen paperit.
 

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,134
Reaktioarvo
1,171
Isäni. Se tutkinto tosin jäi kesken, varmaan siksi kun oli elämässä kaikkea muuta.
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
En tiedä ketään, mutta mahdollistahan se on. Pääsykokeista vain yleisesti on hankalampaa selvitä, jos amis pohjalla hakee :)) Mutta ei todellakaan mahdotonta! Aina kannattaa yrittää! :3
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
En tiedä ketään mutta uskoisin ettei mikään mahdottomuus, kannattaa kokeilla ainakin :3! Joku taisi sanoa Demissä(?), että jossakin kerrottiin suomalaisesta lääkäristä joka ei ole käynyt lukiota D: Nykyäänhän tommonen ei olis varmaan mitenkään mahdollista, vaan lääkikseen on pakko olla hirmu hyvät paperit lukiosta.
 
Liittynyt
20.9.2021
Viestejä
29
Reaktioarvo
38
Tiedän muistaakseni useita. Ainakin yksi tapa on mennä amiksen jälkeen AMK:hon ja sitten usein AMK-tutkinnolla voi hakea yliopistoissa suoraan maisteriohjelmaan. Ja ei kannata miettiä, että joku niistä valinnoista päättävä katsoisi nyt jotenkin erikoisesti, että mitä on aiemmin opiskellut, jos vaan pisteet riittää sisäänpääsyyn. On ihan yleistä muuttaa mielensä ja hakea ihan muun alan kouluun!
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Tiedän muistaakseni useita. Ainakin yksi tapa on mennä amiksen jälkeen AMK:hon ja sitten usein AMK-tutkinnolla voi hakea yliopistoissa suoraan maisteriohjelmaan. Ja ei kannata miettiä, että joku niistä valinnoista päättävä katsoisi nyt jotenkin erikoisesti, että mitä on aiemmin opiskellut, jos vaan pisteet riittää sisäänpääsyyn. On ihan yleistä muuttaa mielensä ja hakea ihan muun alan kouluun!
tää ei oo ihan niin yksinkertaista. maisterihaun ehtona on että olet opiskellut kyseisen aineen perus- ja aineopinnot tai hankkinut vastaavat taidot opiskelemalla samankaltaisen alan perus- ja aineopinnot. esimerkiksi tradenomi voi hakea kauppatieteitä opiskelemaan maisterivaiheeseen, mutta et sä sairaanhoitajan taustalla pääse sisään samalle alalle. lisäksi ainakin meidän yliopistossa pitää hakiessa olla kirjoitettuna motivaatiokirje, jossa perustelet miten sun aiempi osaaminen tukee sun gradun tekoa alalta, miten aiot gradun tehdä ja mistä aiheesta ja niin pois päin, eli tietämys alan menetelmistä ja teemoista pitää kyllä olla jo hakuvaiheessa.
 
Ylös Pohja