Mielenterveys Unihalvaus

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
861
Reaktioarvo
1,563
Onko kukaan koskaan kokenut unihalvausta tai sen tapaista?
Saa tulla kertomaan :) Kiinnostava aihe.
 

salisbury

nettimuumio
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
462
Kerran uskon kokeneeni. Olin tosi huonossa tilanteessa henkisesti silloin ja sit kun nukahin päiväunille se tapahtui. Tunsin olevani jumissa kehossani ja näin sängynreunalta nousevan hitaasti kymmenittäin mustia käsiä, jotka oli vähän niinku jonkun öljyn peitossa. Ja sit huone tummeni koko ajan, vaikka oli päivä ja verhot auki. Muistan vaan sen hirveen pakokauhun tunteen, yök. Oon varma että se johtu just siitä, miten ahdistunu olin ja miten hirvee päivä oli ollut. Jännintä kyllä oli se, että herättyäni ei tuntunut kuin vähän aikaa pelottavalta ja sitten aika nopeesti en ees ajatellu koko hommaa. Onneks ei oo sen jälkeen tullu uudestaan D:
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,583
Reaktioarvo
6,487
Joo oon

En siis yöllä pystynyt liikkumaan sängystäni, ihan ku oisin jotain kiveä ollu ja sit mää näin sellasia olioita mun huoneessa ja yks kiipeili mun mahan päällä, semmone liskon tapanen :))))
Ahisti ihan hirveesti ja siis huoneessa oli ihan pimiää ja se tuntu sillä hetkellä nii todelliselta et ahisti ja sen jälkeen ihan ku oisin nähny vaa unta
Muistan ku ton jäläkee mua pelotti nukahtaa :') Valvoin monta yötä sen takii
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,583
Reaktioarvo
6,487
Kerran uskon kokeneeni. Olin tosi huonossa tilanteessa henkisesti silloin ja sit kun nukahin päiväunille se tapahtui. Tunsin olevani jumissa kehossani ja näin sängynreunalta nousevan hitaasti kymmenittäin mustia käsiä, jotka oli vähän niinku jonkun öljyn peitossa. Ja sit huone tummeni koko ajan, vaikka oli päivä ja verhot auki. Muistan vaan sen hirveen pakokauhun tunteen, yök. Oon varma että se johtu just siitä, miten ahdistunu olin ja miten hirvee päivä oli ollut. Jännintä kyllä oli se, että herättyäni ei tuntunut kuin vähän aikaa pelottavalta ja sitten aika nopeesti en ees ajatellu koko hommaa. Onneks ei oo sen jälkeen tullu uudestaan D:
No huhhuh D:
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mä nuorempana koin aika usein. Nyt en ole kokenut vuosiin. Aika hassua kun just puhuttiin tästä töissä!!

Mulla on yksi unihalvaus ollut sellainen tosi mieleenpainuva. Mulla oli mun huoneessa parvi jossa nukuin. Mä makasin mun parvella kykenemättömänä puhumaan ja liikkumaan. Mä yritin tosi paljon nostaa kättäni. Mä tunsin et joku on mun parven alla ja vetää mun peittoa hiljaa. Mua pelotti ihan sikana ja mä yritin liikkua. Lopulta mä sain mun käden nostettua ja mä pamautin sen täysiä kattoon. Mun peitto oli jo melkein valunut lattialle ja mulla meni tovi ennen kun uskalsin katsoa parven alle.

Nää on yleensä super ahdistavia tilanteita joissa on pieni paniikki aina mukana.
 

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
861
Reaktioarvo
1,563
Onko kukaan koskaan kokenut unihalvausta tai sen tapaista?
Saa tulla kertomaan :) Kiinnostava aihe.
En tiedä onko se vain hyvää tuuria etten ole itse kokenut kunnollista unihalvausta:confused:

Puolisoni taas sai viime vuoden ja sitä edellisen vuoden aikana usein unihalvauksia. Voi tietysti johtua kun söi vielä ahdistukseen ja OCD:hen kuuluvia lääkkeitä.
Pakko kyllä sanoa että vaikka itse ei ole kokenut niin se tunne kun sut herätetään yöllä siihen että toinen kysyy ''näitkö sä ne?'' tai ''kuulitko sä ne?'', kyllä öisin alkoi pelottamaan ja ahdistamaan.

Muistan kun ensimmäistä kertaa sain kuulla kumppaniltani että saa usein unihalvauksia (kuulemma muutenkin suvussa sitä on esiintynyt paljon), olin ihan et mitä.

No heti sinä yönä olimme hänen vanhempiensa luona yötä. Mentiin nukkumaan ihan normaalisti. Yöllä sitten heräsin kun kumppani tökkii mua. Heräsin ja kysyin mikä on. Sitten kuiskasi; Kuulitko sä ne? Olin ihan sillee, mitäh? Kysyin sitten että mitä hän kuuli. Vastasi ihmisten kuiskailua. Siinä vaiheessa olin ihan silleen ei helvetti ja mua rupes ahdistamaan.
No jotain siinä juteltiin ja mentiin takas nukkumaan.
Aamulla kysyin herätessä että mitä se viime öinen oikeen oli.
Sitten kertoi mulle että sai unihalvauksen, jossa ekana heräsi niin ettei voinut liikkua. Seuraavaksi näki jonkun hahmon tulevan portaita pitkin huoneeseen. Huone sijaitsee siis kellaritasossa.
Tää hahmo ryömi kohti sänkyä ja alkoi liikkumaan lähemmäs sängynpäätyä.
Sen jälkeen oli tulossa häntä kohti. Siinä vaiheessa rupesi kuulumaan kuiskintaa, epämääräistä ja epäselvää. Useamman äänen.

Sitten jossain vaiheessa sitten heräsi.

Tän kun kuulin, olin ihan paskat housussa.
 

salisbury

nettimuumio
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
462
Tää on kyllä mielenkiintonen aihe, kun alkaa tutkimaan asiaa mytologian ja tämmösten kannalta :-D Kun unihalvauksen olioita kutsutaan demoneiksi jne. . Ja sit kun ei tiedetä, että miks ihmiset näkee just pelottavia asioita? En oo koskaan kuullu, että joku näkis mitään kivaa unihalvauksen aikana. Että miks aivot päättää sillä hetkellä vetää vaihteen suoraan kutoselle ja aiheuttaa hallusinaatioita kauhuolennoista ???
 

Samankaltaisia keskusteluja

Ylös Pohja