Lukio VARAANIT osaako kukaan auttaa lukion ykkösen matikan tehtävässä?

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Heii!

Tehtävänä olisi siis tehdä tästä yhtälöpari:

Koruissa käytettävän kultaseoksen kultapitoisuus ilmoitetaan usein karaattilukuna, joka ilmaisee kultapitoisuuden 24-osina. Esimerkiksi 24 karaatin kulta on puhdasta kultaa ja 12 karaatin seoksessa on puolet kultaa. Karaattiluku 14 on koruissa yleisin ja karaattiluku 9 on alin, joka hyväksytään kuktakoruun. Kultaseppä haluaa valmistaa 20 gramman painavan korun, jonka kultapitoisuus on 11 karaattia. Kuinka monta grammaa 14 karaatin ja kuinka monta grammaa 9 karaatin kultaa hän tarvitsee?

Osaisin kyllä siis laskea tämän, mutta en saa tästä mitenkään yhtälöparia aikaiseksi :| Osaisiko joku siis auttaa semmoisen muodostamisessa? :3
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Ääkkssh, uppia viä kerra :D
(olen hieman epätoivoinen kahden tunnin kirjan tuijottelun jälkeen ::D)
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
joo ei, en muista enää yhtää miten yhtälöpari tehdään mut tulin upittamaan D: mä voin kysyä mun siskolta, jos ei ketään osaavaa tänne eksy

missä matikkanerot ovat, kun heitä tarvitaan?? ;__;
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,146
Reaktioarvo
5,466
Voi helvetti että voikin ärsyttää, etten millään saa tätä ratkaistua. Saan yhden yhtälön tehtyä, mutta en tajua mistä sen toisen saisi repäistyä. Olen entinen pitkän matikan kympin oppilas, mutta näköjään nekin taidot ovat kadonneet tässä kuuden vuoden aikana. Pitäisi varmaan treenata.
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Lukeeko kirjan takana ratkaisuissa, että 14 karaatin kultaa tarvitaan 8 grammaa ja 9 karaatin kultaa 12 grammaa? Kokeilin äsken huvikseni muodostaa yhtälöparin ja päädyin tähän ratkaisuun, epäilen vahvasti että olisi oikein
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Lukeeko kirjan takana ratkaisuissa, että 14 karaatin kultaa tarvitaan 8 grammaa ja 9 karaatin kultaa 12 grammaa? Kokeilin äsken huvikseni muodostaa yhtälöparin ja päädyin tähän ratkaisuun, epäilen vahvasti että olisi oikein
Lukee, millaisen yhtälöparin muodosti?
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
Sut pitäis automaattisesti saada tägättyä matikka apu kesuihin:D
(Jos haluat niin mulla on läjäpäin matikan ykkös kurssin tehtäviä, en tosin tiedä kuinka vaikeita lol)
oi juma kyllä. oon koko kesän vaa halunnu laskee matikkaa.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
oi juma kyllä. oon koko kesän vaa halunnu laskee matikkaa.
Noni jeejee mulla toisaalta raitaa suurin ongelma olla se että ei jaksa.
Oon tänäänkin "alottanu" kouluhommat mut oikeesti vaan istuin tietokoneen kansiauki ja snäppäsin kaverille. Väsyttää mä haluan nukkua perkele
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Noni jeejee mulla toisaalta raitaa suurin ongelma olla se että ei jaksa.
Oon tänäänkin "alottanu" kouluhommat mut oikeesti vaan istuin tietokoneen kansiauki ja snäppäsin kaverille. Väsyttää mä haluan nukkua perkele
No tähän voin samaistua! :D
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,584
Reaktioarvo
6,487
oi juma kyllä. oon koko kesän vaa halunnu laskee matikkaa.
Ei rutto mää taas en voi käsittää miten joku haluu vapaaehtosesti laskee matikkaa ku ite vaikka oonki kympin oppilas nii mulla ei enää oo pariin vuoteen riittäny motivaatio matikan opiskeluun xD
 
Ylös Pohja