Ruoka vinkkejä köyhille korpuille ja terveelliseen ruokaan

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
eli jakakaa parhaat niksit millä ootte saanu ruokakustannuksia alas, voidaan ottaa sopivat talteen! omani ovat:

- juurekset on turhan aliarvostettua ruokaa: lantusta, porkkanasta, mukulaselleristä, punajuuresta, bataatista, kurpitsasta, perunasta jne. saa tehtyä ihania ruokia esm. keittoja (punajuuri aurajuusto oma lemppari) jonne voi sekaan heittää esimerkiksi linssejä, laatikkoja, gratiineja tai pahdettuja uunijuureksia
- vihreät pavut, kidney pavut, linssit ja kik herneet kunniaan! ovat halpoja, hyviä ja täyttäviä ja voi lisätä melkein kaikkeen
- edullinen salaatti tulee kun ostat kerän, et liitä 100g puskia. tomaatti ja kurkku on ihan kohtuuhintasia myös.
- hunaja ja pakastemarjat (mansikka, vadelma, mustaviinimarja), kerta ostoksena maksaa hunajaa mutta säästeliäällä käytöllä kestää pitkään ja tuo ruokaan makua (esm omenasta voi tehdä itse hillon, omena ei paljoa maksa)
- PUURO
- kasvikset nyt ylipäätään, tein esm just ihanaa pastalle kasviskastikkeen joka maksoi annoksella reippaasti alle euron ja oli pirun hyvää
- tee itse omat leipäsi, se ei ole vaikeaa ja lopputulos kannattaa kyllä ja osan voi pakastaa
- tee iso satsi kerralla ruokaa ja pakasta osa, näin sulla on pahan päivän varalle sapuskaa eikä joka päivä tarvii samaa syödä
- jos haluat herkutella, tee esm. kuivakakku, lettuja tai kookos pannacotta

onhan ruoka kallista Suomessa mutta halvallakin voi syödä hyvin (muutakin ku makaroni mössöä). nyt teidän vuoro, vinkit kehiin!
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Nää on hyviä vinkkejä! Siinä tulikin moni.
Itse pyrin rahapäivänä tekemään järkevän ostosreissun jolloin ostan esim just säilyke tomaattimurskaa ja erilaisia papuja kaappiin koska ne säilyy, on edullisia ja niistä saa väsättyä hyvän protsku pitoisen ruuan! Myös esim linssit on hyviä ja ravinnepitoisia. Mä usein teen ison linssikeiton jota syön keittoja päivän. Sen kun pakastaa tai laittaa jääkaappiin, niin jähmettyy eikä ole keittomaista, käytän sen usein pasta kastikkeena seuraavana päivänä.
Monet kasvikset jotka on jo nahjistunut eikä voi syödä tuoreena, on vielä hyviä kun paistaa, keittää tai vastaavaa.
Aika monenlaista ruokaa voi pakastaa. Toisinaan oon viipaloi mut sienet ja muut kasvikset ja pakastanut ne. Juustoa olen ostanut alesta ja pakastanut. Myös esim pasta kastiketta jos en käytä kokonaan, olen pakastanut sen.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,839
Reaktioarvo
2,378
Punalaputetut tuotteet, sesonginmukaan syöminen eli kaali ja juurekset on halpoja. Keitot ja laatikkoruuat ovat myös varsin edullisia ja jos syö lihaa niin maksa ei paljoa kustanna, Se on minun uusi suosikki kun sitä voi käyttää monipuolisesti eikä se maistu monessakaan ruuassa niin kitkerälle. Lidlissä on aika edullista mutta valitettavasti valikoima on hieman suppea.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Ite oon huono tässä ja ruokavalioni on ihan hävettävän yksipuolinen, mutta sen ainakin oon huomannut että sellasella tulisella, ikuisuuden kestävällä chilitahnalla (ite ostan aasialaisesta marketista kilon paketin kerralla) saa maustettua melkein mistä vaan ihan siedettävää ja myös linssejä ostan 2kg kerralla ja laitan joka paikkaan, koska ne on aika halpoja ja niistä saa kuitenkin proteiinia, mitä en saa muuten kauheasti kun en syö lihaa enkä raaski ostaa esim. härkistä usein. Hernekeittoa sipulilla syön myös paljon ja tietenkin puuroa, jota maustan kauramaidolla sitten jos veteen tehty alkaa tulla korvista ulos. Lidl on myös hyvä kauppa ja yritän vältellä esim. kalliita k-marketteja sun muita ja ostaa aletuotteita sekä pakastaa ruokaa
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Ite oon huono tässä ja ruokavalioni on ihan hävettävän yksipuolinen, mutta sen ainakin oon huomannut että sellasella tulisella, ikuisuuden kestävällä chilitahnalla (ite ostan aasialaisesta marketista kilon paketin kerralla) saa maustettua melkein mistä vaan ihan siedettävää ja myös linssejä ostan 2kg kerralla ja laitan joka paikkaan, koska ne on aika halpoja ja niistä saa kuitenkin proteiinia, mitä en saa muuten kauheasti kun en syö lihaa enkä raaski ostaa esim. härkistä usein. Hernekeittoa sipulilla syön myös paljon ja tietenkin puuroa, jota maustan kauramaidolla sitten jos veteen tehty alkaa tulla korvista ulos. Lidl on myös hyvä kauppa ja yritän vältellä esim. kalliita k-marketteja sun muita ja ostaa aletuotteita sekä pakastaa ruokaa
Muutenkin tämä suurien erien ostaminen on tosi järkevää jos suinkaan löytää! Esim. Osissa cittareissa tai tarjoustaloissa myydään muutaman kilon riisi- ja malaroni paketteja jolloin tulee paljon halvemmaksi ostaa! Me usein just ostetaan 3kg paketeissa.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Muutenkin tämä suurien erien ostaminen on tosi järkevää jos suinkaan löytää! Esim. Osissa cittareissa tai tarjoustaloissa myydään muutaman kilon riisi- ja malaroni paketteja jolloin tulee paljon halvemmaksi ostaa! Me usein just ostetaan 3kg paketeissa.
Mä oon kans nähnyt noita cittarissa, mutta se on 4km päässä kotoa niin en viitsi kävellen ikinä raahata :D mutta tuo asian market mikä mulla on lähellä on ihana kun oon sieltä riisiä kans joskus hakenut säkillisen!
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,882
Reaktioarvo
1,406
En nyt mitään vinkkejä keksi mutta köksänope pakastaa aina _maitoa_ ja _piimää_ jos on menossa vanhaks :D sori ohis..
En oo ikinä kuullu et joku pakastais maitoa tai piimää, mitä ihmettä :D
Ei varmaan voi olla hyvää sen jälkeen.
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Pizza on kätevä, kun pohjaan ei tarvii muuta kuin jauhoja, hiivaa, vettä ja vähän öljyä, ja täytteeksi voi heittää kaikki mahdolliset yli jääneet ruuat. Ja pellillisestä pizzaa riittää pariks päiväksi syötävää.

Kirjotan myöhemmin lisää, nyt pitää mennä nukkumaan
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
En oo ikinä kuullu et joku pakastais maitoa tai piimää, mitä ihmettä :D
Ei varmaan voi olla hyvää sen jälkeen.
Tehtiin (lämmintä) kaakaota ja se oli ihan ok. Piimässä oli vielä sellosia kohmeisia kohtia, ja se oli niiin oksettavaa. Siinä oli sellasia paloja (mitä tullee purkin reunoille ko ku se mennee pilalle) ja HYI :D tehtiin siis jotain piirakkapohjaa :F
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Harrastin joskus tuota pakastamista vaikka olisin kokannut vain neljä annosta kerralla, mutta kyllästyin niiden muovirasioiden tiskaamiseen. Niitä piti aina liottaa ruokasoodalla että sai rasvan irti ja ruoan hajun pois :D

Joskus voisi kyllä hyödyntää jotain könttätarjousta ja tehdä vaikka kymmenen annosta ruokaa, joista ainakin kuusi menisi pakkaseen. Sama ruoka viisi päivää putkeen alkaisi jo kyllästyttää, 2-3 päivää on se maksimi.

Tarjouksia voisi hyödyntää varsinkin lihassa ja kalassa, koska olen muuten aika pihi ostamaan niitä. Syön niitä lähinnä opiskelijaravintoloissa, joissa kaikki on samanhintaista (pl. erikoisannokset)
 
Ylös Pohja