Lukio Voiko ylppäreistä saada huonon arvosanan, vaikka olis kurssiarvosanat olleet hyviä?

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,137
Reaktioarvo
1,171
Mut mitä mä sit teen, jos tulee huono arvosana aineista, joissa oon kurssiarvosanojen mukaan hyvä? Sit alkais perhe raivoomaan, että oon tyhmä jne. ja kokisin vaan iänikuisen häpeän. Perheeni kun on kunnianhimoinen. En kyl tätä menoo lakkii saa...
Kuulostaapa inhottavalta, jos perheesi tekisi niin. Muuta ei mielestäni voi vaatia kuin sitä, että suoriutuu niin hyvin kuin senhetkisillä voimavaroilla kykenee, ja tulos sitten saa olla mitä tahansa. Pystyisitkö puhumaan niille, että tämä asia huolettaa? Saattaisi vähentää paineita.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Kuulostaapa inhottavalta, jos perheesi tekisi niin. Muuta ei mielestäni voi vaatia kuin sitä, että suoriutuu niin hyvin kuin senhetkisillä voimavaroilla kykenee, ja tulos sitten saa olla mitä tahansa. Pystyisitkö puhumaan niille, että tämä asia huolettaa? Saattaisi vähentää paineita.
No kai ehkä voi niille puhua tästä, en ole varma. Voisin äidille ehkä puhua, mutta esimerkiksi isoveljeni olisi äkäinen, jos tulisi huono arvosana. Sen mielestä huonoa arvosanaa ei voisi pistää kokeen piikkiin, vaan ongelma olisi itse opiskelijassa. Osittain tää on kyllä totta, koska vaikea koe osoittaa sen, onko kokelas taitava vai ei. Siskoni tietää mun ranskan prelin arvosanasta ja se ymmärtää ainakin sen, ettei esimerkiksi englanti ole lukiossa erityisen helppoa.


Haen kuitenkin taidealoille lukion jälkeen, jonne haetaan vain pääsykokeilla, eli ylppärit eivät sinänsä maailmaa kaada. Kyl huonot arvosanat tuovat ihmisestä usein negatiivisen kuvan, joten siinä mielessä ei olisi kiva saada kaunista B:n riviä tokariin.
 

Makkachin

Puudeli
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,137
Reaktioarvo
1,171
No kai ehkä voi niille puhua tästä, en ole varma. Voisin äidille ehkä puhua, mutta esimerkiksi isoveljeni olisi äkäinen, jos tulisi huono arvosana. Sen mielestä huonoa arvosanaa ei voisi pistää kokeen piikkiin, vaan ongelma olisi itse opiskelijassa. Osittain tää on kyllä totta, koska vaikea koe osoittaa sen, onko kokelas taitava vai ei. Siskoni tietää mun ranskan prelin arvosanasta ja se ymmärtää ainakin sen, ettei esimerkiksi englanti ole lukiossa erityisen helppoa.


Haen kuitenkin taidealoille lukion jälkeen, jonne haetaan vain pääsykokeilla, eli ylppärit eivät sinänsä maailmaa kaada. Kyl huonot arvosanat tuovat ihmisestä usein negatiivisen kuvan, joten siinä mielessä ei olisi kiva saada kaunista B:n riviä tokariin.
Sinänsä kummallista ja huonoa käytöstä veljeltä, kun ei se äkäisenä oleminenkaan mihinkään auta vaan päinvastoin. Tuskin sinä myöskään perhettäsi varten opiskelet. Suosittelen sitä äidille puhumista, helpottaa monessa asiassa kun niitä saa vähän ulos päästään. Ja toki huonot arvosanat itseä harmittaa ja hyvin voi perhettäkin sinun puolesta, mutta minulla ei tosiaan riitä ymmärrystä sille, että perhe sen vuoksi äksyilee. Se on väärin ja luo turhaa kuormitusta jo ennestään kuormittavaan tilanteeseen.
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
Mut mitä mä sit teen, jos tulee huono arvosana aineista, joissa oon kurssiarvosanojen mukaan hyvä? Sit alkais perhe raivoomaan, että oon tyhmä jne. ja kokisin vaan iänikuisen häpeän. Perheeni kun on kunnianhimoinen. En kyl tätä menoo lakkii saa...
ei sun perheelläs oo mitää syytä raivota eikä siitä mitää häpeää tarvi kokee. jos niii käy et tulee huonompi arvosana ku mitä kurssiarvosanat ennustais nii sit tulee. sit vaa uusit tai jätät semmoseks
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
No kai ehkä voi niille puhua tästä, en ole varma. Voisin äidille ehkä puhua, mutta esimerkiksi isoveljeni olisi äkäinen, jos tulisi huono arvosana. Sen mielestä huonoa arvosanaa ei voisi pistää kokeen piikkiin, vaan ongelma olisi itse opiskelijassa. Osittain tää on kyllä totta, koska vaikea koe osoittaa sen, onko kokelas taitava vai ei. Siskoni tietää mun ranskan prelin arvosanasta ja se ymmärtää ainakin sen, ettei esimerkiksi englanti ole lukiossa erityisen helppoa.


Haen kuitenkin taidealoille lukion jälkeen, jonne haetaan vain pääsykokeilla, eli ylppärit eivät sinänsä maailmaa kaada. Kyl huonot arvosanat tuovat ihmisestä usein negatiivisen kuvan, joten siinä mielessä ei olisi kiva saada kaunista B:n riviä tokariin.
mitä tarkotat et huonot arvosanat tuo ihmisestä usein negatiivisen kuvan? esimerkiks just toi sun esimerkkinä käyttämä B-rivi on keskiverto tulos. C ja B on keskiarvotuloksia, kaikki niitä parempi on vaa keskivertoo parempi. arvosanat ei kerro ihmisestä mitään siinä mielessä et millasii ne on persoonaltaan. jos oikeesti aattelet et huonot arvosanat (ja edelleen B on keskiverto) = huonompi ihminen nii oot aika kapeakatseine ja ois aika hankkia uus ajattelutapa.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
mitä tarkotat et huonot arvosanat tuo ihmisestä usein negatiivisen kuvan? esimerkiks just toi sun esimerkkinä käyttämä B-rivi on keskiverto tulos. C ja B on keskiarvotuloksia, kaikki niitä parempi on vaa keskivertoo parempi. arvosanat ei kerro ihmisestä mitään siinä mielessä et millasii ne on persoonaltaan. jos oikeesti aattelet et huonot arvosanat (ja edelleen B on keskiverto) = huonompi ihminen nii oot aika kapeakatseine ja ois aika hankkia uus ajattelutapa.
Eikun siis tarkotin, että huono ylppäritoditus voi ihmisten mielestä ainaa opiskelijasta vaikutelman, onko hän tyhmä vai ei. Ikään kuin että oliko hän lukiossa hyvä opiskelun suhteen. Kyllä sitä voi myös osa ajatella B:n oppilaiden olevan laiskoja ja ylensyöviä, koska he eivät ole nähtävästi jaksaneet ylppäreihin lukea. En nyt tarkoita, etteikö B:n oppilas olisi jaksanut lukea, vaan monilla näyttää olevan semmoinen mielikuva. Ja mulle B ei kuulosta keskivertoarvosanalta vaan huonoimmasta päästä olevasta arvosanasta A:n jälkeen, erityisesti jos on oppiaineessa ollut muuten hyvä.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
ei sun perheelläs oo mitää syytä raivota eikä siitä mitää häpeää tarvi kokee. jos niii käy et tulee huonompi arvosana ku mitä kurssiarvosanat ennustais nii sit tulee. sit vaa uusit tai jätät semmoseks
Jatko-opiskelun kannalta mun ei tarttis uusia koetta, koska hakemiini aloihin mennääm vaan pääsykokeilla, mutta huono numero tokarissa ei tuntuisi mukavalta. :( ,varsinkin, jos on lukenut ylppäreitä varten paljon.
Perheen mielestä koesuoritus jo kertoo, onko oppilas tyhmä vai ei. Eli vaikka koe olisi kiinka vaikea, niin kyl ne olettaa mun pärjäävän niissä hyvin.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Totta kai voi saada jos syystä tai toisesta kusee kokeen. :|
Juu, mut toivottavasti sen todennäköisyys olisi pieni verrattuna omaan koulumenestykseen. Olisi iso kolahdus kympin oppilaalle (joka en kyl ite oo :D), jos ylppäreistä on tullut kaunis A:n rivi.
 

nakkikioski

Harjoittelija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
7
Reaktioarvo
3
Höh, kyllä varmana harmitti kyseistä tyyppiä. :( Itteä vituttais sikana, jos itelle kävis näin. Näillä lukemin tulee käymään.
joo näin oli. se oli hänen eka YO koe + ei ollut vielä todettu sillon lukihäiriötä :/ sai seuraaviin sitten lisäaikaa
 

Likka123

Uusi
Liittynyt
10.2.2021
Viestejä
56
Reaktioarvo
51
Juu, kielis on varsinki ku siel kirjotuksis on varmasti natiiveja/kakskielisiä puhujia. Ite sain enkusta 8-9, mut kirjotuksist tuli C ja nyt ku oon menos korottaa ni prelist tuli sama C. Ärsyttää jos ei nouse ees vähintään M:ksi.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Juu, kielis on varsinki ku siel kirjotuksis on varmasti natiiveja/kakskielisiä puhujia. Ite sain enkusta 8-9, mut kirjotuksist tuli C ja nyt ku oon menos korottaa ni prelist tuli sama C. Ärsyttää jos ei nouse ees vähintään M:ksi.
Juu, toi kakskielisyys ja natiivius on kyllä totta. Meidän kurssilla ei oo ketään ranskankielistä tai ketään, jolla olisi etnistä alkuperää Ranskasta. Tiiän kyl, et yks ykkösvuosilainen meidän koulusta on Ranskasta.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
myös tiivistäminen mittaa osaamista. joku merkkiraja on periaatteessa pakko laittaa ettei vastaukset lähe rönsyilemää ja tekstin punanen lanka katoaa.
Joo, tää on kyllä totta, mutta ärsyttää, kun viime syksyn ylppäreissä kehotettiin kirjoittaa alle 80 merkin vastaus joihinkin tehtäviin, vaikka todellisuudessa sai mennä yli. Tuli siis täydet pisteet, jos oli loistava yli 80 merkin vastaus. :I
 

tikkuihminen

Blöt
Liittynyt
9.2.2021
Viestejä
105
Reaktioarvo
138
Mulla oli äikän kursseista 8-10, kirjoitin B. En ikinä ollut saanut kursseilla esseestä alle 40, kirjoituksissa tuli 25, vähän vitutti. Ja luulin vielä että se meni ihan hyvin :D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Ääääää, voihan kakkakeppi, huomasin tossa abitreenejä tehdessäni, että ranskan prelini oli AIVAN SAMA KOE kuin viime syksyn ylppäreissä! Tekiks kukaan sitä koetta silloin?
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Mulla oli äikän kursseista 8-10, kirjoitin B. En ikinä ollut saanut kursseilla esseestä alle 40, kirjoituksissa tuli 25, vähän vitutti. Ja luulin vielä että se meni ihan hyvin :D
Höh, aika perseestä. :D Oliks siis teillä kirjoitelman ja lukutaidon tehtävien aihe ja semmosii, joista et ole kiinnostunut tai josta et keksi helposti kirjoitettavaa, vaikka uskoit kokeet menneen hyvin? Siis jos vaikka esimerkiksi kirjoitelman aiheena oli kahvi, etkä olisi kyseisestä aiheesta kiinnostunut tai mikään kahvi-ihminen.
 

tikkuihminen

Blöt
Liittynyt
9.2.2021
Viestejä
105
Reaktioarvo
138
Höh, aika perseestä. :D Oliks siis teillä kirjoitelman ja lukutaidon tehtävien aihe ja semmosii, joista et ole kiinnostunut tai josta et keksi helposti kirjoitettavaa, vaikka uskoit kokeet menneen hyvin? Siis jos vaikka esimerkiksi kirjoitelman aiheena oli kahvi, etkä olisi kyseisestä aiheesta kiinnostunut tai mikään kahvi-ihminen.
No siis sain kyllä kirjoitettua ihan hyvin, vaikka aihe ei ollut mikään lemppari (en nyt muista mikä se aihe oli tarkalleen), mutta silti meni huonosti. En tiedä miksi, en kehdannut käydä koululla kysymässä opettajan kommentteja kun olin aikuislukiossa enkä käynyt koululla muutenkaan paljoa.
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
No siis sain kyllä kirjoitettua ihan hyvin, vaikka aihe ei ollut mikään lemppari (en nyt muista mikä se aihe oli tarkalleen), mutta silti meni huonosti. En tiedä miksi, en kehdannut käydä koululla kysymässä opettajan kommentteja kun olin aikuislukiossa enkä käynyt koululla muutenkaan paljoa.
Jaa. :D
 

Lalamon

𝓡𝓸𝓸𝓴𝓲𝓮-𝓽𝓪𝓼𝓸𝓷 𝓭𝓲𝓰𝓲𝓶𝓸𝓷
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
2,167
Reaktioarvo
1,512
Mulla on maanantaina erityisopettajan kaa tapaaminen ylppäreihin liittyen, niin sehän järkyttyy kyl nähdessääm mun ranskan prelien arvosanan... en kyl kehtaa näyttäytyä sen luona, se kun uskoi mun pärjäävän ylppäreissä hyvin kurssiarvosanojen perusteella. En kyl tuu ikinä saamaan lakkia, ja jos en sitä saa, niin jätän opinnot kesken ja aloitan elämäm kolun. Ihan turha opiskella, kun ei musta mihinkään ole. :D
 
Ylös Pohja