Mielenterveys Voin selittää masennukseen liittyviä käyttäytymistapoja

Hessu

Oman elämänsä Buster Keaton
Liittynyt
22.9.2021
Viestejä
23
Reaktioarvo
29
Masennusta itsekin sairastavana ja psykologian opiskelijana halusin avata joitain masennukseen liittyviä "outoja" käyttäytymistapoja. Oikeesti ne on tosi normaaleja ja niille on ihan syynsä. Toivottavasti tästä on jollekkin apua.
-Hiusten värjääminen: moni varmaan on kuullut väitteen "hiusten värjääminen on halvempaa kuin terapia". Tää johtuu siitä, että masentunut ihminen näkee maailman normaalia harmaampana. Uus hiusväri tuo siis siihen harmauteen jotain uutta väriä.
- Saman elokuvan, sarjan tai kirjan uudelleenkattominen /lukeminen: koska sä oot nähnyt tai lukenut tän jo ennestään, sä tiiät mitä siinä tapahtuu. Koska sun mieliala on muutenkin alhaalla, mieli yrittää suojella kiintymistä esimerkiksi uuteen hahmoon. Jos nimittäin uusi hahmo kuolee, se vaikuttaa taas mielialaan laskevasti.
-Saman biisin kuuntelu: kaiken kaikkiaan masentunut ihminen ei jaksa juurikaan etsiä uusia asioita elämäänsä ja muutos saattaa tuntua uuvuttavalta. Nämä kappaleet on jo hyviksi todettuja ja niillä voi olla myös henkilökohtaisilta tuntuvat sanoitukset.
-Kahvin, suklaan, pitsan jne. syöminen /juominen: mielihyvää aivoissa tuottavia ruokia ja juomia.
-Ostaminen: aivot hakee sitä hetkellistä mielihyvän tunnetta, joka uudesta tavarasta syntyy.
 

Hessu

Oman elämänsä Buster Keaton
Liittynyt
22.9.2021
Viestejä
23
Reaktioarvo
29
Joitain ei niin tunnettuja käyttäytymistapoja masennukseen liittyen on esimerkiksi:
-Halu rikkoa asioita: tähän liittyy tarve purkaa pahaa oloa ja piilotettuja negatiivisia tunteita. Oikeesti aika "terveellinen" keino ja on olemassa jopa paikkoja, joissa pääsee maksua vastaan hajottamaan lekalla asioita.
-Tarve tehä koko ajan jotain: masennukseen liittyy stereotypia sängyssä kaiket päivät makaavasta henkilöstä. Kuitenkin jotkut välttelee niiden pahaa oloa tekemällä koko ajan jotain. Syynä voi olla myös ajatus siitä, että jos antaa väsymykselle vallan, ei enää jaksa tehdä mitään.
-Täpäriin tilanteisiin hakeutuminen: haetaan adrenaliinipuuskaa, koska tunteet tuntuvat muuten todella laimeilta.
-Toisten ihmisten välttely: toisten seura uuvuttaa, mutta syynä voi olla myös pelko muiden ihmisten henkisestä satuttamisesta.
-Uusien tuttavuuksien hankkiminen: oon kuullut, että joillain on tarve luoda kauheesti uusia ihmissuhteita, koska haluaa todistaa itselle sen, ettei kiinnostus muihin ihmisiin oo vähentynyt. Tää saattaa pitää joillakin paikkaansa, mutta osalle uudet ihmissuhteet auttaa parantumisessa.
-Kasvojen räplääminen: sun aivot yrittää rauhotella sua ahdistavassa tilanteessa.
-Kasvien tai vaikka pehmolelujen hankkiminen: voi tietysti liittyä moneenkin asiaan, mutta syynä saattaa olla halu ympäröidä itsensä joillakin, jotka eivät tuomitse ja joille voi puhua. Huonekasvien hoito tuo myös tiettyjä rutiineja elämään. Rutiinit auttaa pitämään elämänhallintaa yllä.

Tällä hetkellä ei tuu muuta mieleen, mutta voin tietty koittaa vastata, jos tulee jotain tapoja mieleen. En oo kuitenkaan mikään psykiatri et älkää pitäkö näitä absoluuttisina totuuksina. Kuitenki masennus on tosi yksilöllistä.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
En tiedä ei varmastikaan liity masennukseen suoraan mutta mites se että ei tee mieli syödä vaikka on nälkä ja tietää että pitää syödä?
 

Hessu

Oman elämänsä Buster Keaton
Liittynyt
22.9.2021
Viestejä
23
Reaktioarvo
29
En tiedä ei varmastikaan liity masennukseen suoraan mutta mites se että ei tee mieli syödä vaikka on nälkä ja tietää että pitää syödä?
Yks syy saattaa olla se, et henkinen pahoinvointi näyttäytyy ja oireilee fyysisesti. Ittellä ainakin oli samanlainen olo koko ajan masennuksen alkuvaiheessa (ja siitä kehitty syömishäiriö). Se voi liittyy masennukseen tai sit johonki muuhun, mut veikkaan että siinä on takana jotain henkistä kuormitusta. Stressikin saattaa aiheuttaa sellasta. En tietenkään oo mikään ammattilainen, et ei oo välttämättä ihan absoluuttinen tosiasia.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Yks syy saattaa olla se, et henkinen pahoinvointi näyttäytyy ja oireilee fyysisesti. Ittellä ainakin oli samanlainen olo koko ajan masennuksen alkuvaiheessa (ja siitä kehitty syömishäiriö). Se voi liittyy masennukseen tai sit johonki muuhun, mut veikkaan että siinä on takana jotain henkistä kuormitusta. Stressikin saattaa aiheuttaa sellasta. En tietenkään oo mikään ammattilainen, et ei oo välttämättä ihan absoluuttinen tosiasia.
Joo en tiiä ku oon vähän tässä nykyään menettäny kykyni syödä kunnolla. En muista/jaksa/halua ja joskus tulee pahaolo ja sekös vasta houkutteleekin syömään. Tarvetta laihduttaa en koe enkä sen kummemmin tarkkailla painoani. Myöskään mielenterveyden kanssa ei juurikaan ole ollut ongelmia mitä nyt 4 lk jotain diagnosoimatonta syyllisyyden tunnetta ja itkemistä. Siitäkin olen tässä jokiaika sitten päässyt lähes täysin eroon eikä ole enää niin helposti syyllinen olo kuin silloin joskus.
Siksi mä Mieti että mitä vittuq tää nyt on kun väsyttää eikä oikein haluta syödä
 

Hessu

Oman elämänsä Buster Keaton
Liittynyt
22.9.2021
Viestejä
23
Reaktioarvo
29
Joo en tiiä ku oon vähän tässä nykyään menettäny kykyni syödä kunnolla. En muista/jaksa/halua ja joskus tulee pahaolo ja sekös vasta houkutteleekin syömään. Tarvetta laihduttaa en koe enkä sen kummemmin tarkkailla painoani. Myöskään mielenterveyden kanssa ei juurikaan ole ollut ongelmia mitä nyt 4 lk jotain diagnosoimatonta syyllisyyden tunnetta ja itkemistä. Siitäkin olen tässä jokiaika sitten päässyt lähes täysin eroon eikä ole enää niin helposti syyllinen olo kuin silloin joskus.
Siksi mä Mieti että mitä vittuq tää nyt on kun väsyttää eikä oikein haluta syödä
No sit mä en oikeen osaa sanoo. Ehkä joku vitamiinin puutoskin voi aiheuttaa tollasta. Kannattaa varmaan kysyy joltain ammattilaiselta, koska ne varmaan tietäis paremmin. Toivottavasti se helpottais
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
No sit mä en oikeen osaa sanoo. Ehkä joku vitamiinin puutoskin voi aiheuttaa tollasta. Kannattaa varmaan kysyy joltain ammattilaiselta, koska ne varmaan tietäis paremmin. Toivottavasti se helpottais
Joo terkka laitto mut jo verikokeisiin ku kerroin että väsyttää mutta raudat oli kuulemma ok
 
Ylös Pohja