Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
2
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Opiskelu, työ & ammatti
Ärsyttää se, että oletetaan nuorten tietävän, mitä he haluavat tehdä ja muuta valitusta
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="Taivaansini" data-source="post: 73992" data-attributes="member: 167"><p>On se kyllä varmasti vaikeeta päättää 15-vuotiaana, tai 19-vuotiaana, mitä haluaa työkseen tehdä, mutta enpä mä tohon muutakaan keinoa keksi. Eihän nyt sitä peruskouluakaan voi loputtomiin jatkaa. Mutta ei sen valinnan tarvitse olla mikään loppullinen valinta. Jos ei keksi mitään niin voi vaikka opiskella jonkun yleispätevän ammatin, josta on hyötyä monella alalla, kuten merkonomi. Ja amistutkinnon suorittaminen ei muutenkaan vie sitä korkeakoulun ensikertalaisuutta, jos myöhemmin keksii jonkin itselleen oikean alan, jota haluaa korkeakoulussa ryhtyä opiskelemaan. </p><p></p><p>Ja voi vaikka pitää välivuosia tehden töitä, menemällä työkokeiluihin, käymällä kansanopistoja, aloittamalla uusia harrastuksia ja kokeilemalla uusia juttuja. Niin voi ehkä löytää jotakin kiinnostavaa.</p><p></p><p>Mun mielestä tähän olis paras ratkasu oppilaanohjauksen kehittäminen ja parantaminen. Oon täällä mun koulussa huomannut, että tällä mun luokalla on tyyppejä, joita opot on tänne ohjanneet vaikka unelmat eivät tällä alalla olekaan, eikä ilmeisesti olla myöskään kannustettu tiedon etsimiseen.</p><p></p><p>Tietenkään opo ei voi kaikkia uramahdollisuuksia käydä läpi ja keskustella henkilökohtaisesti jokaisen kanssa siitä, mikä ala olisi kaikkein sopivin. Tai ei ainakaan niin pitkään, kuin oikean ammatin löytämiseen saattaa joillain mennä. Kuitenkin olisi hyvä antaa hyvät eväät siihen, että on jonkinlaista tietoa ja valmiuksia etsiä itse tietoa eri koulutusvaihtoehdoista ja open vinkkaamia verkkosivuja tiedon etsimiseen.</p><p></p><p>Sain tuolla nykysessä koulussani huomata, että meillä oli itseasiassa aika hyvä opo. Itselle tosin opotunnit oli aika tylsiä, koska melkein kaikki oli mulle peruskauraa, jonka tiesin jo. Ja joo, vaikka opo ohjaskin mielestäni hyvin ja kerto monia hyödyllisiä verkkosivuja niin eihän moni vielä siltikään tiiä, mitä haluaa työkseen tehdä. Toisaalta en myöskään tiedä, kuinka paljon he ovat sitten tietoa eri ammateista ja koulutuksista etsineet. Mutta eihän sitä kaikille voi unelma-ammattia suoraan kertoakaan. </p><p></p><p>Ammatinvalintatesteistä voi saada vähän osviittaa siihen, minkälaisia ammatteja on ja olisko ne itselleen sopivia. Lisäksi on olemasaa jotain uraohjaajia, joiden puoleen voi kääntyä. Se tosin maksaa.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Taivaansini, post: 73992, member: 167"] On se kyllä varmasti vaikeeta päättää 15-vuotiaana, tai 19-vuotiaana, mitä haluaa työkseen tehdä, mutta enpä mä tohon muutakaan keinoa keksi. Eihän nyt sitä peruskouluakaan voi loputtomiin jatkaa. Mutta ei sen valinnan tarvitse olla mikään loppullinen valinta. Jos ei keksi mitään niin voi vaikka opiskella jonkun yleispätevän ammatin, josta on hyötyä monella alalla, kuten merkonomi. Ja amistutkinnon suorittaminen ei muutenkaan vie sitä korkeakoulun ensikertalaisuutta, jos myöhemmin keksii jonkin itselleen oikean alan, jota haluaa korkeakoulussa ryhtyä opiskelemaan. Ja voi vaikka pitää välivuosia tehden töitä, menemällä työkokeiluihin, käymällä kansanopistoja, aloittamalla uusia harrastuksia ja kokeilemalla uusia juttuja. Niin voi ehkä löytää jotakin kiinnostavaa. Mun mielestä tähän olis paras ratkasu oppilaanohjauksen kehittäminen ja parantaminen. Oon täällä mun koulussa huomannut, että tällä mun luokalla on tyyppejä, joita opot on tänne ohjanneet vaikka unelmat eivät tällä alalla olekaan, eikä ilmeisesti olla myöskään kannustettu tiedon etsimiseen. Tietenkään opo ei voi kaikkia uramahdollisuuksia käydä läpi ja keskustella henkilökohtaisesti jokaisen kanssa siitä, mikä ala olisi kaikkein sopivin. Tai ei ainakaan niin pitkään, kuin oikean ammatin löytämiseen saattaa joillain mennä. Kuitenkin olisi hyvä antaa hyvät eväät siihen, että on jonkinlaista tietoa ja valmiuksia etsiä itse tietoa eri koulutusvaihtoehdoista ja open vinkkaamia verkkosivuja tiedon etsimiseen. Sain tuolla nykysessä koulussani huomata, että meillä oli itseasiassa aika hyvä opo. Itselle tosin opotunnit oli aika tylsiä, koska melkein kaikki oli mulle peruskauraa, jonka tiesin jo. Ja joo, vaikka opo ohjaskin mielestäni hyvin ja kerto monia hyödyllisiä verkkosivuja niin eihän moni vielä siltikään tiiä, mitä haluaa työkseen tehdä. Toisaalta en myöskään tiedä, kuinka paljon he ovat sitten tietoa eri ammateista ja koulutuksista etsineet. Mutta eihän sitä kaikille voi unelma-ammattia suoraan kertoakaan. Ammatinvalintatesteistä voi saada vähän osviittaa siihen, minkälaisia ammatteja on ja olisko ne itselleen sopivia. Lisäksi on olemasaa jotain uraohjaajia, joiden puoleen voi kääntyä. Se tosin maksaa. [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Opiskelu, työ & ammatti
Ärsyttää se, että oletetaan nuorten tietävän, mitä he haluavat tehdä ja muuta valitusta
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Pohja