Opiskelu APUA MATIKASSA!!!!!!!!

Opiskelu ja itseopiskelu
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
96
Reaktioarvo
51
16197652836658504687863825659279.jpg miten toi ykkös lasku lasketaan? Oon aivan pihalla koko aiheesta, en oo ikinä ymmärtänyt mitään tähän liittyvää ja meijän matikan kirja ei opeta sillee et tajuaisin, YouTubesta en löydä mitään mikä auttais ja jos meijän matikan opelta kysyy apua nii se vaa tokasee "Eiku ala nyt vaan tekeen niitä tehtäviä nii kyllä sä sitte tajuut" ja mun kaverit (jotka saa siis kymppejä matikasta) nii on vaa sillee "haha joo en mäkään ymmärrä tota"

Isiltä voisin tietty kysyä apua mutta sillä on sen verta töitä etten kehtaa keskeyttää mun tyhmyyden takia, ja äiti on aivan yhtä ulapalla kun mäki. Sisaruksia ei löydy, ja joku matikan apu ope tai joku nii selittää AINA aiheen sivusta, ja ylipäätään muut on tästä jo neljä kappaletta edempänä
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Matikan yliopisto-opiskelija palveluksessanne :DD tuon mittakaavan voi lukea niin, että vasemmalla on mitta kartalla ja oikealla mitta luonnossa. Eli tuo kyseinen mittakaava luettaisiin 1 cm kartalla vastaa 50 000 cm luonnossa. Sitten tuo 50 000 cm muunnetaan järkevämpään muotoon, esim. 500 metriä. Nyt tiedät, että 1 cm kartalla=500 m luonnossa. Voit kertoa tuon yhtälön puolittain 4,8:lla, jolloin saat 4,8 cm kartalla=? m luonnossa :)
 
Ylös Pohja