Aihe vapaa Energiajuomien ikäraja

Leafier

Harjoittelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
5
Reaktioarvo
5
Tietääkös kukaan minkä ikäisille myydään s-marketeissa energiajuomia? Netistä etin vastausta ja jossain lukee alle 16-vuotiaille ei myydä ja jossain ei myydä alle 17-vuotiaille, nää tiedot on kuitenkin löytyny monta vuotta vanhoista keskusteluista, niin onko kellään hajua mikä se ikäsuositus s-ryhmän kaupoissa tällä hetkellä on?
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
15 ja henkkarit vaaditaan
Mutta kellä 15-vuotiaalla edes on henkkarit mukana missään ellei jotain mopokorttia omista :D tai kun itse en edes omistanut minkäänlaisia henkkareita ennen täysi-ikäisyyttä ja passin kantaminen mukana on aika iso hukkaamisriski ja mun on vaikea ajatella, että alaikäiset kantaisi niitä sitten taskuissaan. En itse silloin ostellut energiajuomia, mutta kiinnostaisi tietää miten tätä käytännössä toteutetaan
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Energiajuomien ostamiselle ei ole ikärajaa, mutta Suomessa erinäiset vanhempainyhdistykset ovat antaneet omia suosituksiaan kauppiaille.
S-ryhmän virallinen kanta on, että energiajuomia myydään lain mukaan, eli niiden myynnissä ei ole ikärajaa. ... Vaikka laki ei rajoita energiajuomien myyntiä tai käyttöä, Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) suositus on, että kaupat myisivät energiajuomia vain yli 15-vuotiaille.
 

kuljeskelija

Matkalla
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
888
Reaktioarvo
861
Meillä kaikki luokkalaiset käy s-marketissa ostaa energiajuomia koska he ei kysy henkkareita kassalla,toisin ku k-marketissa.

Mä olisin halunnu ostaa ne kaikki monsterit sieltä koska niis on nii hienot tölkit :(
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Mutta kellä 15-vuotiaalla edes on henkkarit mukana missään ellei jotain mopokorttia omista :D tai kun itse en edes omistanut minkäänlaisia henkkareita ennen täysi-ikäisyyttä ja passin kantaminen mukana on aika iso hukkaamisriski ja mun on vaikea ajatella, että alaikäiset kantaisi niitä sitten taskuissaan. En itse silloin ostellut energiajuomia, mutta kiinnostaisi tietää miten tätä käytännössä toteutetaan
Siis itsekkään en noihin kofeiini-sokeri litkuihin koske pitkällä tikulla kun hajukin ällöttää mutta siis luokkalaiseni on pitänyt passia mukana joskus ja 15 saa ajaa mopokortin. En tosin tiedä meneekö se enää henkkareista.
Itse henkilökortin omistajana kaveri on joskus pyytänyt ostamaan ja oon vaan ollu silleen "lol jos et ite saa ostettua et saa juotuakaan" ihan vähän vaan vittuillakseen(:D) koska tiedän että hän on hyvinkin yli 15, vaikka ei ne nyt mitään kovin terveellisiä ole kellekkään\(•_•)/
Eli toisin sanoen: itse en ole koskaan ostanut mutta eivät myy ilman henkilöllisyys todistusta ja jotkut tosiaan kantaa passia mukana
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Energiajuomien ostamiselle ei ole ikärajaa, mutta Suomessa erinäiset vanhempainyhdistykset ovat antaneet omia suosituksiaan kauppiaille.
S-ryhmän virallinen kanta on, että energiajuomia myydään lain mukaan, eli niiden myynnissä ei ole ikärajaa. ... Vaikka laki ei rajoita energiajuomien myyntiä tai käyttöä, Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) suositus on, että kaupat myisivät energiajuomia vain yli 15-vuotiaille.
Siis se on kauppojen oma päätös myykö ne vai ei. Pääsääntöisesti k kaupat ei kai myy, lidlistä en tiedä ja ainakaan meidän ässät ei myy
 
Ylös Pohja