Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
2
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Keho, mielenterveys & syvälliset
Jos saisitte välttää KAIKKI vakavammat sairastumiset, loukkaantumiset, pitkäaikais sairaudet jne niin
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="Barefootbandit" data-source="post: 11547" data-attributes="member: 38"><p>Minulla on lääkityksellä varsin hyvin kurissa pysyvä epilepsia, joka jonkun mielestä varmaan kuulostaa aika rajulta sairaudelta, mutta ottaisin mielihyvin vaikka enemmänkin kohtauksia jos sillä välttäisin tinnituksen, joka taas helpommin mielletään vain lieväksi vaivaksi.</p><p>Jos jo aivan pienellä lapsella on runsaasti epileptisiä kohtauksia, on mahdollista - muttei väistämätöntä - että älyllinen suoriutumiskyky jää jälkeen ikätasosta. Vaikka lapsella tai nuorella olisi korkeakin ÄO, koulussa tahdissa mukana pysyminen ja keskittyminen voi olla vaikeaa, jos aivoissa on sähköpurkauksia pitkin oppitunteja. Monella on oppimisvaikeuksia, ja toiminnanohjaus on heikompaa kuin muilla lapsilla keskimäärin. Aikuisenakin alkaneet kohtaukset heikentävät muistia.</p><p>Oma juttunsa on psykososiaaliset vaikutukset. "Ei minua kuitenkaan huolita sinne, koska minulla on epilepsia...", "haluan siihen työpaikkaan, mutta lisäähän se kuitenkin stressiä ja sitten saan stressin takia enemmän kohtauksia ja sitten minut potkitaan pellolle, joten en varmaan edes uskalla hakea sinne..." "entä jos hän ei enää halua tutustua minuun, kun näkee minun saavan kohtauksen..."</p><p></p><p>Jos epilepsiaa sairastava haaveilee elämästä maaseudulla, se ei välttämättä toteudu, jos olet riippuvainen julkisesta liikenteestä (diagnoosista tulee vuoden ajokielto ja sen jälkeen kohtauksista yleensä 3 kuukauden). Työpaikan tai koulun täytyy luonnollisesti olla paikassa, joka on saavutettavissa. Mutta kaiken kaikkiaan, tunnen yhdenkin nuoren miehen, joka saa kohtauksia lähes päivittäin ja hän käy töissä.</p><p></p><p>Tunnen yhden naisen, jonka yksi käsi on halvaantunut. Hänet nähdessään voisi nähdä kolme toimivaa raajaa, ajatellen, että on niitä, joilla ei ole yhtään toimivaa. Mutta hänellekin kotitöiden tekeminen vie huomattavasti enemmän aikaa kuin muilta ja hän ei voi soittaa kitaraa.</p><p></p><p>Menipäs paljon aikaa näidenkin hölinöiden ylöskirjaamiseen pääsemättä ehkä edes puusta pitkälle ja jotain sanottavaa asiasta voisi maailmasta löytyä, mutta loppupeleissä olisin erittäin onnekas ja onnellinen, jos saisin nyt välttää kaikki muut vaivat.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Barefootbandit, post: 11547, member: 38"] Minulla on lääkityksellä varsin hyvin kurissa pysyvä epilepsia, joka jonkun mielestä varmaan kuulostaa aika rajulta sairaudelta, mutta ottaisin mielihyvin vaikka enemmänkin kohtauksia jos sillä välttäisin tinnituksen, joka taas helpommin mielletään vain lieväksi vaivaksi. Jos jo aivan pienellä lapsella on runsaasti epileptisiä kohtauksia, on mahdollista - muttei väistämätöntä - että älyllinen suoriutumiskyky jää jälkeen ikätasosta. Vaikka lapsella tai nuorella olisi korkeakin ÄO, koulussa tahdissa mukana pysyminen ja keskittyminen voi olla vaikeaa, jos aivoissa on sähköpurkauksia pitkin oppitunteja. Monella on oppimisvaikeuksia, ja toiminnanohjaus on heikompaa kuin muilla lapsilla keskimäärin. Aikuisenakin alkaneet kohtaukset heikentävät muistia. Oma juttunsa on psykososiaaliset vaikutukset. "Ei minua kuitenkaan huolita sinne, koska minulla on epilepsia...", "haluan siihen työpaikkaan, mutta lisäähän se kuitenkin stressiä ja sitten saan stressin takia enemmän kohtauksia ja sitten minut potkitaan pellolle, joten en varmaan edes uskalla hakea sinne..." "entä jos hän ei enää halua tutustua minuun, kun näkee minun saavan kohtauksen..." Jos epilepsiaa sairastava haaveilee elämästä maaseudulla, se ei välttämättä toteudu, jos olet riippuvainen julkisesta liikenteestä (diagnoosista tulee vuoden ajokielto ja sen jälkeen kohtauksista yleensä 3 kuukauden). Työpaikan tai koulun täytyy luonnollisesti olla paikassa, joka on saavutettavissa. Mutta kaiken kaikkiaan, tunnen yhdenkin nuoren miehen, joka saa kohtauksia lähes päivittäin ja hän käy töissä. Tunnen yhden naisen, jonka yksi käsi on halvaantunut. Hänet nähdessään voisi nähdä kolme toimivaa raajaa, ajatellen, että on niitä, joilla ei ole yhtään toimivaa. Mutta hänellekin kotitöiden tekeminen vie huomattavasti enemmän aikaa kuin muilta ja hän ei voi soittaa kitaraa. Menipäs paljon aikaa näidenkin hölinöiden ylöskirjaamiseen pääsemättä ehkä edes puusta pitkälle ja jotain sanottavaa asiasta voisi maailmasta löytyä, mutta loppupeleissä olisin erittäin onnekas ja onnellinen, jos saisin nyt välttää kaikki muut vaivat. [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Keho, mielenterveys & syvälliset
Jos saisitte välttää KAIKKI vakavammat sairastumiset, loukkaantumiset, pitkäaikais sairaudet jne niin
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Pohja